لچکی چیست؟ |انواع، مشخصات و اتصالات

7دقیقه مطالعه
admin
3 سال پیش
40576 بازدید
2 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی
لچکی در سازه فولادی برای اتصال اجزای مهاربند به سایر اجزای سازه در سیستم مقاومت در برابر نیروی جانبی استفاده می شود. لچکی معمولاً بر اساس کاربردی که دارد ، از فولاد نورد سرد یا گالوانیزه ساخته می شود. لچکی گالوانیزه از محافظت بیشتری در برابر زنگ زدگی برخوردار است. بنابراین ازاین نوع معمولاً در هنگام قرار گرفتن لچکی در معرض عناصر استفاده می شود. لچکی معمولاً برای مطابقت با فولاد و لوازم جانبی در نزدیکی و ایجاد لایه محافظ اضافی رنگ شده است.
←بعضی اوقات لچکی از مس یا آلومینیوم ساخته می شوند. لچکی مسی  و آلومینیومی در سازه های کوچک که به پشتیبانی زیادی احتیاج ندارند، استفاده می‌شود. این مقاطع  نیز سطح پرداخت جذاب تری برای سازه های در معرض دید ارائه می کند.
از لچکی برای سازه های مختلف و برای اتصال تیرها و ستون ها به یکدیگر یا برای اتصال اجزای خرپا استفاده می شود. لچکی یا تنها راه اتصال تیر و ستون است یا از پیچ و مهره و جوشکاری برای این کار استفاده می‌شود.به همین دلیل لچکی در اکثر سازه های فلزی تحمل وزن استفاده می شوند ، اما مواد و اندازه لچکی به سازه بستگی دارد. معمولاً برای تولید لچکی پلها به ورق های ضخیم فولادی احتیاج است. اما برای ساخت لچکی ورد استفاده در خرپا، گاهی اوقات به ورق های کوچک آلومینیومی نیاز است.

مشخصات لچکی

لچکی را می توان به شکل ها و اندازه های مختلف و با طیف وسیعی از مواد ساخت. لچکی معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، اما به صورت شکل دلخواه، مثلا مثلثی هم ساخته می‎شود تا اتصالات در آن قرار گیرند. شکل هر لچکی به گونه ای طراحی شده است که جوش یا پیچ ها را می توان در لبه های مختلف آن اعمال کرد.یک لچکی یا صفحه لچکی یک قطعه مثلثی از چوب یا فلز است که برای انتقال تنش بین اعضای متصل و کمک به تقویت اتصال بین آنها استفاده می شود. آنها را می توان با
  1. پرچ
  2. پیچ و مهره
  3. جوشکاری (در مورد فلز)
  4. فشار دادن (در مورد چوب)
به اعضای دائمی چسباند. صفحه لچکی یک شیء فلزی نازک است که به طور معمول از جنس فولاد ساخته شده است و برای اتصال اعضای مستقل یک سازه به یکدیگر یا به یک تیر برای کمک به تراز استفاده می شود. صفحات لچکی در موقعیت های سازه ای خمشی یا مکان های جداشده مورد استفاده قرار می گیرند که برای مقاومت در برابر تنش ها نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند. آنها بطور معمول به صورت واحدهای مثلثی یا مستطیل مسطح ظاهر می شوند و با استفاده از پیچ و جوش به تیرها متصل می شوند.  

صفحه لچکی چیست؟

یک صفحه لچکی در ساختار سقفی یک قطعه نازک مثلثی یا مستطیلی از فولاد ، مس یا آلومینیوم است. صفحه لچکی تیرها ، بخش های اصلی افقی ساختمان ها ، تیرآهن وسایر اعضا را به هم وصل می کند تا خرپای سقف را تشکیل دهد. پیچ ، پرچ یا جوشکاری یا ترکیبی از هر سه رایج ترین روش های اتصال صفحات لچکی هستند. صفحات لچکی در اتصالات و مکانهای سازه ای مقاومت و استحکام لازم را برای مقاومت در برابر تنش های سازه سقفی ایجاد می کنند. معمولاً در ساختمانها و پلها و سایر سازه های صنعتی استفاده می شود. لچکی چیست؟ لچکی چوبی اغلب برای تقویت خرپاهای سقف چوبی استفاده می شوند. لچکی های فولادی اغلب برای اتصال تیرها و تیرآهن ها به ستون ها یا اتصال اعضای خرپا استفاده می شوند. لچکی ها همچنین می تواند روشی نسبتاً آسان و مؤثر برای مقاوم سازی سازه ها باشد که ممکن است در پشتیبانی از بارهای اعمال شده ناتوان شود. اندازه و استحکام لچکی با اندازه و عملکرد ساختار مشخص می شود.

خوردگی لچکی

در صورت استفاده از فلز پایه ناسازگار در یک سازه که باعث غیرفعال شدن آن می شود ، صفحات لچکی مستعد ترک و خوردگی حفره ای هستند. هنگامی که گرد و غبار یا سایر مواد دانه ای روی سطوح قرار می گیرند ، محیطی ایجاد می کنند که آب بتواند در آن تجمع یافته و واکنشهای الکتروشیمیایی که باعث خوردگی می شوند را ترویج کند. این می تواند بین دو فلز یا بین فلز و غیر فلز رخ دهد. این موارد باعث آسیب ، خوردگی و تشکیل زنگ در قسمت فلزی سازه می شود.  

اتصال لچکی :

اتصالات صفحه لچکی به طور گسترده در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد تا نیروها را از یک عضو مهاربند به عناصر قاب بندی منتقل کند. یک اتصال معمولی از صفحات لچکی در قاب فولادی در شکل زیر نشان داده شده است. بسته به جزئیات اتصال خاص ، صفحه لچکی را می توان در قسمت مهاربندی مورب و اعضای اصلی قاب بندی پیچ یا جوش داد. اگر بار اعمال شده در سیستم مهاربندی به گونه ای باشد که فشار در قسمت مورب وجود داشته باشد ، باید استحکام فشاری و پایداری اتصال صفحه لچکی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به پیچیدگی اتصالات ، ارزیابی استحکام فشاری صفحات لچکی بسیار دشوار است.    

انواع لچکی :

مختلفی از صفحات لچکی وجود دارد. با این حال ، معمول ترین مدل های اتصال آن در شکل  زیر نشان داده شده است. طرح های a ، b و c نمایانگر شکل گوشه ای از لچکی هستند. صفحات لچکی فشرده و غیر فشرده از نظر شکل مشابه هستند اما در صفحات فشرده، عضو مهاربند به سایر اعضای قاب نزدیک تر می شود. انواع لچکی

نحوه اتصال صفحات لچکی فولادی

صفحات لچکی فولادی به طور کلی اتصال دو قطعه اصلی سازه را پشتیبانی و تقویت می کند. بسیاری از انواع صفحه های لچکی فولادی از یک شکل پایه مثلثی با تعدادی سوراخ برای پیچ کردن به تیر و پل ها تشکیل شده اند. سالها پیش پرچینگ روشی متداول برای اتصال این صفحات بود. اما امروزه، پیچ و مهره و جوشکاری برای اتصل صفحات لچکی در سازه ها یا پل ها توصیه می شود. طرح های ویژه برای صفحاتی ک تحت بارگذاری شدید هستند مستطیل شکل است و در گوشه ها جوش داده می شود تا قسمت های زیرین یک تیر I شکل را متصل کند در حالی که از یک تیر مجاور دیگر پشتیبانی می کند.  پل ها و ستون های خرپا در پروژه های نمونه کار ساخت و ساز مهندسی عمران هستند که به تعداد زیادی لچکی و پشتیبان نیاز دارند.

چه عواملی باعث خوردگی صفحات لچکی می شود؟

خوردگی صفحات لچکی در خرپا های سقفی هنگامی اتفاق می افتد که رطوبت به بدنه فولادی اجزا حمله کند. این اغلب به دلیل ضعف یا عدم نگهداری اتفاق می افتد. صفحات لچکی یا صفحات اتصال دهنده خرپایی سقفی ، دقیقاً مانند سایر اجزای سقف ، به نگهداری معمول نیاز دارند. هنگامی که پوشش سطح پوسته پوسته می شود و ترک های ایجاد شده بستر را در معرض رطوبت قرار می دهد ، اکسیداسیون ایجاد می شود. خوردگی سپس به پرچ ها یا پیچ های اتصال دهنده لچکی به تیرها پخش می شود. در این صورت سیستم سقف ضعیف خواهد شد که به طور بالقوه می تواند منجر به خرابی ساختاری شود. چگالش عامل اصلی خوردگی است. تهویه مناسب و نگهداری منظم برای از بین بردن گرد و غبار برای جلوگیری از خطر خوردگی صفحه لچکی و خرابی سیستم سقف از اهمیت بسیاری برخوردار است. شکل زیر نشانگر این است که چگونه خوردگی در صفحات لچکی در صورت عدم کنترل در اجزای دیگر می تواند سرانجام منجر به خرابی ساختاری شود.  

نحوه اصلاح خوردگی صفحه لچکی

صفحات لچکی اغلب پیچیده ترین قسمت یک سیستم سقفی هستند. بنابراین بازرسی و اصلاح آن می تواند یک روند طولانی باشد. در صورت نیاز به محافظت بیشتر در برابر زنگ زدگی ، می توان لچکی های فولادی را گالوانیزه کرد.لچکی های سازه های کوچکتر می توانند از مس یا آلومینیوم ساخته شوند که جلوه ای جذاب تر ایجاد می کنند. در غیر این صورت ، لچکی های فلزی را می توان رنگ کرد تا از زنگ زدگی محافظت شود. به منظور بازرسی و اصلاح خوردگی در صفحات لچکی ابتدا بررسی دقیق سرتاسری صفحات لچکی برای مشخص شدن شدت مشکل انجام می شود. به منظور بازرسی ابتدا داربست و سکوهای مناسب در موقعیت خود نصب می شود تا با تمیز کردن مناطق آسیب دیده، اصلاح شروع شود. در این مرحله در صورت امکان از شستشوی فشار قوی و برس کاری استفاده می شود. در شرایط خاص و در صورت عملی بودن، از ماسه پاشی برای تمیز کردن صفحات استفاده می شود. این روش مواد از بین رفته و اکسیده شده را از صفحات و اتصالات لچکی جدا می کند. باید اطمینان حاصل شود که تمام سطوح به اندازه کافی تمیزکاری شده اند تا به چسبندگی پوشش های محافظ کمک کنند. تمام پیچ و مهره های آسیب دیده و خورده شده تعویض می شوند.
←هنگامی که بخش های مختلف سازه به اندازه کافی استریل و تمیز هستند یک لایه پوشش اولیه برای آب بندی صفحه و سایر اجزای آن اعمال می شود. سپس یک لایه دیگر برای مطابقت با رنگ بندی خرپا اعمال می شود.بسته به تأثیرات محیطی ، از روکش اپوکسی یا پلی اورتان استفاده خواهد شد.
پلی اورتان به دلیل خاصیت مکانیکی بهبود یافته ، اغلب انتخاب برتر برای پوشش نهایی است. آنها همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر حمله مواد شیمیایی و آب ارائه می دهند. اورتان آکریلیک نیز در مواردی که رنگ و ظاهر بصری یک عامل مهم است استفاده می شود. با توجه به موارد گفته شده مدیران ساختمان و صاحبان ساختمان باید به طور مرتب خرپاهای سقفی را برای علائم خوردگی مورد بازرسی قرار دهند. اگر خوردگی زودتر تشخیص داده شود اصلاح و بهبود آن با هزینه کمتری برطرف شود. بازرسی شش ماهه ساختار و ترمیم پوشش ها در صورت لزوم ، اطمینان از تداوم سیستم سقفی را تضمین می کند.  
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1056
نظر شما راجع به

لچکی چیست؟ |انواع، مشخصات و اتصالات

نوشتن دیدگاه
    • avatarمحمد صادق

      در صورت امکان راجب شرکت ها یا کارخانه های تولید کننده لچکی نیز اطلاعاتی تو سایت بزارید

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avataradmin
      در پاسخ بهمحمد صادق

      سلام و وقت بخیر ، لطفا با شرکت تماس بگیرید

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد