بررسی قیمت جهانی فولاد در هفته‌ای که گذشت | قیمت ها همچنان در حال صعود

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
2 سال پیش
34058 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

بازار فولاد ایران این روزها بیش از همیشه تحت تاثیر قیمت جهانی قرار دارد. شیوه نامه تنظیم بازار ، قیمت داخلی فولاد را بیش از همیشه به قیمت جهانی متصل کرده و همین موضوع اهمیت بررسی روند قیمت‌های جهانی را برای ما آشکار می‌کند. در ادامه گزارش کاملی از بازار جهانی و محصولات فولادی حوزه CIS را در هفته اول دی ماه ۹۹ می‌خوانیم و اتفاقات مهم آن را بررسی می‌کنیم. با آی فولاد همراه باشید.

محصولات تخت CIS‌ : قیمت‌ها رو به افزایش، حجم معاملات رو به کاهش

به گزارش آی فولاد و به نقل از fastmarkets ، قیمت صادراتی مقاطع تخت کشورهای عضو CIS ، در هفته گذشته رو به افزایش بوده اما حجم معاملاتی کاهش داشته است. در ادامه به توضیح بازار محصولات مختلف این رده پرداخته‌ایم.

قیمت جهانی کویل ورق نورد گرم فولادی

قیمت هفتگی گزارش شده توسط fastmarkets ، برای کویل نورد گرم فولادی، ۷۱۰-۷۲۰ دلار در هرتن بوده که از هفته گذشته ۲۰ تا ۲۵ دلار افزایش داشته است.

همچنین این محصول در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، در بازه قیمتی ۷۱۰-۷۱۵ دلار در هرتن معامله شده است. یکی از عرضه کنندگان ورق فولادی گفته که کاهش خرید و فروش این محصول، به این دلیل است که کاربران نهایی به اندازه کافی محصول خریده‌اند و دیگر تمایلی به دوباره خرید کردن آن هم در این قیمت‌های بالا را ندارند.

در این میان، تولیدکنندگان اکراینی فعالیت زیادی در بازار فروش کویل های ورق گرم انجام ندادند و از معاملات دور بودند.تنها معاملات بسیار کمی صورت گرفت که قیمت آن در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، ۷۱۰-۷۱۵ دلار در هرتن بود.

قیمت جهانی کویل ورق نورد سرد فولادی

قیمت جهانی کویل ورق سرد در گزارش هفتگی متال بولتن در حوزه CIS، ۸۲۵-۸۳۰ دلار در هرتن بود که نسبت به هفته گذشته با قیمت‌های ۷۲۰-۷۴۰ دلار، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرده‌است.

در هفته گذشته، روسیه به دلیل تقاضای داخلی بالا، کویل نورد سرد عرضه نکرد، به همین جهت تقاضای بالای ترکیه را اکراین پاسخ داد و همین موضوع باعث افزایش چشم‌گیر قیمت کویل ورق نورد سرد اکراینی شد.

تنها میزان بسیار کمی ورق نورد سرد روسیه در بازار دیده می‌شد که با قیمت ۶۹۵-۷۰۵ دلار معامله شد. این محصول درمقایسه با هفته گذشته با قیمت ۶۰۰-۶۰۵ ، افزایش قیمت را تجربه کرد.

قیمت جهانی ورق سنگین فولادی

قیمت گزارش شده توسط متال بولتن در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، در ورق‌های سنگین فولادی ۸ تا ۵۰ میلی‌متری، ۶۹۵-۷۰۵ دلار در هر تن است. این میزان در هفته گذشته ۶۰۰-۶۱۰ دلار بود که نشان می‌دهد ورق‌های سنگین افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند.

یکی از دلایل این افزایش قیمت، عرضه بسیار کم روسیه بوده است.

ورق‌های سنگین فولادی اکراین، ۷۳۰-۷۳۵ دلار در هر تن معامله شده است.

مقاطع طویل : افزایش تقاضا، افزایش فاصله قیمتی میان میلگرد و مفتول

قیمت جهانی مقاطع طویل فولادی به دلیل تقاضای بالا و قیمت بالای شمش فولادی، رو به افزایش است. اما به دلیل تقاضای بیشتر سیم مفتول به نسبت میلگرد، اختلاف قیمتی این دو محصول بسیار زیاد شده است.

قیمت جهانی میلگرد و مفتول فولادی

به گزارش متال بولتن، قیمت آرماتور فولادی در هفته گذشته، ۶۳۰-۶۵۰ دلار در هر تن بوده است که با بررسی قیمت هفته قبل از آن که بازه‌ی ۶۰۰-۶۱۰ دلار را در برمی‌گرفته، افزایش قیمت کاملا مشهود است.

قیمت میلگردهای روسیه و اکراین، ۶۳۰-۶۵۰ دلار در هرتن بوده است که اختلاف قیمت آن به دلیل حجم معامله و مقصد متغیر است.

از سویی دیگر، سیم مفتول‌های روسیه هم افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کردند. این محصول فولادی، به نسبت هفته قبل، ۱۲۰-۱۲۵ دلار افزایش یافت و از بازه قیمتی ۶۲۵-۶۳۰ دلار به ۷۵۰ دلار در هرتن رسید.

در بازار میلگرد هم، اختلاف قیمتی در هرتن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار دیده شد که تا قبل از این تنها ۱۰تا ۲۰ دلار بود.

دلیل اختلاف قیمتی بین میلگرد و مفتول فولادی

به گفته فعالان این حوزه، تولیدکنندگان بسیاری در کشورهای مختلف، میلگرد تولید می‌کنند بنابراین در این محصول رقابت بسیار زیاد است. در صورتی که کارخانه‌های تولید سیم مفتول بسیار کمتر هستند و بسیاری از کشورها به طور کل مفتول فولادی تولید نمی‌کنند.

همچنین تقاضای میلگرد تنها از صنعت ساختمان است، اما سیم مفتول محصولی است که هم در صنعت ساختمان و هم در صنعت خودروسازی و ماشین آلات صنعتی به کار می‌رود بنابراین تقاضای آن به نسبت میلگرد بسیار بیشتر است. همه این موارد باعث شده که قیمت مفتول فولادی از میلگرد در بازار جهانی بیشتر شود و افزایش بیشتری را نیز تجربه کند.

سیم مفتول‌های روسی عرضه شده در بازار حدود ۷۵۰ دلار در هر تن قیمت‌گذاری شده‌اند که از توانایی خریداران خارج است.

مفتول‌های اکراینی عرضه شده در بازار هم قیمتی برابر با ۶۸۰-۷۰۰ دلار دارند.

به طور کل و به گزارش Fastmarkets ، قیمت نهایی مفتول در هفته گذشته ۶۸۰-۷۰۰ دلار بود که به نسبت هفته قبل آن که در بازه ۶۱۵-۶۳۰ دلار قرار داشت، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که در معاملات ثبت نشده و غیرقابل تایید، مفتول های روسی با قیمت ۷۲۰-۷۳۰ دلار در هرتن هم معامله شده‌اند.

بسیاری دلیل افزایش بی‌پروای قیمت محصولات فولادی توسط تولیدکنندگان را قیمت بالای شمش فولادی دانسته‌اند. نرخ روزانه شمش فولادی به گزارش متال بولتن، ۵۴۰ دلار در هر تن است که به نسبت هفته قبل، ۲۹ دلار افزایش داشته.

به گفته فعالان این حوزه، بعضی از تولیدکنندگان از بازار فروش شمش فولادی خارج شده‌اند چرا که آهن ریخته‌گری افزایش قیمت بسیاری پیدا کرده است و علاوه بر قیمت بالای این ماده اولیه، میزان آن هم در بازار بسیار کم شده است.در حال حاضر، تولیدکنندگان بیشتر جذب تولید محصولاتی مثل سیم مفتول شده‌اند که بازدهی بازگشت سرمایه در آن‌ها بیشتر است.

محصولات میانی فولادی : افزایش قیمت جهانی شمش

نمودار قیمتی شمش‌های فولادی، در این هفته هم روند صعودی خود را حفظ کرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که شمش‌های عرضه شده توسط روسیه و اکراین، ۵۸۰-۶۰۵ دلار معامله شده‌اند.

همچنان ترکیه بزرگترین مصرف کننده شمش‌های فولادی CIS است و به گزارش متال بولتن، بیشتر شمش‌هایی را که ماده اولیه سیم مفتول هستند، خریداری کرده است.

شنیده شده که یک تولیدکننده اکراینی،۱۰ هزارتن شمش فولادی برای تولید سیم مفتول را به یک کارخانه نورد ترکیه به قیمت ۵۹۰ دلار در هر تن فروخته است، به صورتی که زمان تحویل آن هم ماه فوریه میلادی است.

عدم توانایی خریداران به دلیل قیمت بالا

از آن سو، بسیاری از شرکت‌های بازرگانی به دلیل عدم توانایی در خرید به دلیل قیمت‌های بالا، خریدهای خود را منتفی کرده‌اند. هرچند شمش‌های فولادی روسیه خریدارانی از شرق دور با قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن دارد که حدود ۴۰ دلار از قیمت واقعی بیشتر است. همچنین این خریداران، شرط تحویل در ماه آوریل را نیز پذیرفته‌اند.

هرچند هنوز این سفارشات به ثبت نرسیده است اما با توجه به نوسانات شدید قیمت در چین، نرخ گفته شده برای شمش فولادی برای کشورهای جنوب آسیا مناسب به نظر می‌رسد. مخصوصا که قیمت میلگرد تولید داخل چین، به شدت افزایش پیدا کرده و به بالاترین مقدار خود در سه سال اخیر رسیده است و همچنان هم روندی صعودی دارد.

قیمت جهانی شمش فولادی هم روندی صعودی در پی گرفته، به صورتی که در طی یک روز، از ۲۱ دسامبر تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰، قیمت شمش فولادی از ۵۶۹ دلار به ۵۷۷ دلار رسیده است. انتظار می‌رود که قیمت شمش فولادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ هم افزایشی باشد.

افزایش قیمت ضایعات فولادی

در این هفته، ضایعات فولادی نیز بسیار پرتقاضا بوده است. به صورتی که خریداران ترکیه‌ای قیمت‌های بالاتری را نیز برای این محصولات پرداخت کرده و قیمت آن را در هر تن به ۴۶۲.۷۸ دلار رسانده‌اند. این میزان نسبت به ماه گذشته ۱۳۰.۵۹ دلار افزایش داشته است.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1386
نظر شما راجع به

بررسی قیمت جهانی فولاد در هفته‌ای که گذشت | قیمت ها همچنان در حال صعود

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد