آنچه در هفته دوم آذرماه گذشت/ کم رونقی بازار فولاد در بورس کالا

6دقیقه مطالعه
admin
3 سال پیش
28962 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

به گزارش آی فولاد، بورس کالای ایران در دو روز گذشته، شاهد عرضه گسترده محصولات فولادی بود. دیروز، ۱۱ آذرماه ۹۹، کالاهای شمش فولادی، تختال، ورق های گرم B و C عرضه شدند و امروز هم شاهد عرضه محصولات فولادی طویل بودیم. یکی از اتفاقاتی که در بازار دیروز افتاد، عرضه کالاهای بود که به تابلوی فروش نرسیدند و عرضه آن‌ها منتفی شد.امروز هم بورس کالا با تقاضای کمی مواجه شد که به گفته کارشناسان، به دلیل روند نامشخص بازار این اتفاق رخ داده است. صبح امروز عرضه ۱۹۶ هزار تن مقاطع فولادی در اطلاعیه اولیه دیده می‌شد  که از این میزان، ۱۸۷ هزار و ۱۹۸ تن روی تابلو قرار گرفت که تنها ۲۴ درصد به فروش رفت. در ادامه گزارش کاملی از وضعیت کالاهای فولادی در بورس کالای دوروز گذشته می‌خوانیم.

 بازار کم رونق میلگرد در نتیجه‌ی روند نامشخص بازار

عرضه میلگرد در بازار بورس امروز کالای ایران با حجم قابل توجهی همراه بود. اما به دلیل نامشخص بودن شرایط بازار در روزهای آتی، بسیاری از فروشندگان تنها با نرخ‌های نمایشی به بازار آمده بودند و بسیاری دیگر از خریداران هم تمایل به خرید نداشتند. به همین دلیل تقاضای زیادی برای کالاها دیده نشد و رقابتی برای خرید کالاها اتفاق نیفتاد. در ادامه جزییات بازار امروز آمده است.

ذوب آهن اصفهان، بیشترین حجم معاملاتی میلگرد

ذوب آهن اصفهان با عرضه سبد میلگرد مخلوط  با قیمت پایه ۹۱ هزار ریال و به میزان ۱۱۰۰ تن عرضه کرد که در نهایت حجم معاملاتی انجام شده آن ۶۱۶ تن شد.

در دیگر عرضه ۵۰۶ تنی سبد میلگرد، این شرکت با تقاضای بیشتری رو به رو شد و با قیمت پایانی میانگین ۱۰۱هزار و ۳۳۳ریال به حجم معاملاتی برابر با عرضه خود رسید.

صبا فولاد زاگرس با عرضه ۶ هزار و ۶۰۰ تن با قیمت پایه ۱۰۰هزار و ۸۶۸ ریال تنها به میزان ۲۴۲ تن معامله کرد.

صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با عرضه ۶ هزار و ۲۸ تن، با حجم معاملاتی ۳هزار و ۶۵۲ تن به روز کاری خود پایان داد.

سپید فراب کویر با عرضه سبد میلگرد مخلوط و با قرارداد نسیه، با تقاضایی بیشتر از میزان عرضه خود مواجه شد و کل ۵ هزار و ۵۰۰ تن عرضه شده را معامله کرد.

گروه ملی صنعت فولاد ایران، علی رغم عرضه ۵ هزار و ۱۶ تنی سبد میلگرد مخلوط، با تقاضای هزار و ۲۱۰ تنی مواجه شد. اما بدون رقابت باقی ماند و روی قیمت پایه ۵۵۰ تن معامله کرد.

سپید فراب کویر، با عرضه ۵ هزار و ۵۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط، با ۷ هزار و ۱۵۰ تن تقاضا رو به رو شد که در نهایت با قیمت پایه به حجم معاملاتی ۵ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

کیهان نورد مهام ایرانیان با قرارداد نقدی، ۹۹۰ تن سبد میلگرد ۱۶تا ۲۵ آجدار را با قیمتی پایین‌تر از قیمت پایه عرضه و به میزان ۹۰ هزار و ۸۶۰ ریال معامله کرد. این درحالی بود که هزار و ۱۲ تن عرضه کرده بود.

فولاد شاهرود با عرضه ۵۰۶ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵، روی قیمت پایه ۳۳۰ تن معامله کرد.

سبد میلگرد مخلوط جهان فولاد سیرجان، ۶ هزار و ۹۹۶ تن عرضه شد که روی قیمت پایه حجم معاملاتی آن ، ۳هزار و ۳۳۶ تن شد.

کیهان نورد مهام ایرانیان به روش مچینگ ۲۲ تن با قیمتی کمتر از قیمت پایه معامله کرد.

پرشین فولاد آریا هم ۲۲ تن معامله در سبد مخلوط روی قیمت پایه خود انجام داد.

مجتمع فولاد خراسان به روش نقدی دو هزار و ۲۸۸ تن و به روش مچینگ ۴۶۲ تن روی قیمت پایه معامله کرد.

 تولیدکنندگان میلگرد با حجم معاملات صفر در بازار بورس امروز

ذوب آهن اصفهان دو سبد میلگرد یکی به میزان۶ هزار و ۶۰۰ تن و دیگری به میزان  ۱۷هزار و شش تن عرضه کرد که هردو روی قیمت پایه بدون تقاضا باقی ماند.

ذوب آهن آریان بویین زهرا با عرضه هزار و ۱۰۰ تن، فولاد آذربایجان با عرضه ۸ هزار و ۸۰۰ تن، فولاد کاوه اروند با عرضه هزار و ۱۰۰ تن، فولاد بافق، ۸ هزار و ۸۰۰ تن، فولاد کاوه تیکمه داش با عرضه ۴ هزار و ۱۵۸ تن روی قیمت پایه بدون تقاضا باقی ماندند.

همچنین صنایع فواد هیربد زندیه نیز با عرضه هفت هزار و ۱۸ تن میلگرد متوسط ۱۶ و ۱۸ و ۲۰، با حجم معاملاتی صفر روز خود را پایان داد.

از دیگر شرکت کنندگان امروز که حجم معاماتی صفر داشتند می توان به قائم پروفیل رازی، فولاد صنعت بناب، فولاد ظفر بناب، فولاد امیرکبیرخزر، صنایع نورد فولاد گلستان، فولاد خرمدشت تاکستان، نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد، مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه فولاد، روهینا جنوب، فولاد عتیق آذر سهند و فولاد ارگ تبریز اشاره کرد.

بازار بورس تیرآهن

در عرضه تیرآهن، ذوب آهن اصفهان به روش مچینگ به حجم معاملاتی هزار و ۴۳۰ تن رسید. همچنین به روش سلف، هشت هزار و ۸۰۰ تن تیرآهن مخلوط را که به دلیل تقاضای بالا با قیمت رقابتی میانگین ۱۱۵هزار و ۷۰۲ ریال رسیده بود، معامله کرد. ذوب آهن اصفهان در عرضه دیگری به میزان ۱۴هزار و ۹۸۲ تن، به معامله شش هزار و ۶۶۴ تن رسید که این معاملات به قیمت پایه انجام گرفت. ذوب آهن اصفهان تیرآهن ۱۸ را هم ۳۹۶ تن معامله کرد که در مقابل عرضه ۶هزار و ۶۰۰ تنی آن رقم قابل توجهی نبود. همچنین در عرضه سبدی دیگر، پنج هزار و ۵۰۰ تن با قیمت میانگین ۹۷هزار و ۸۴۴ ریال معامله کرد.

در بازار امروز، مجتمع فولاد ظفر بناب با عرضه دو هزار و ۳۳۲ تن تیرآهن مخلوط تنها با تقاضای ۲۶۴تن مواجه شد و در پایان  با ۴۴ تن حجم معاملاتی به روز بورسی خود پایان داد.

گروه ملی صنعتی فولاد ایرانیان بدون تقاضا بورس را ترک کرد.

گروه ملی صنعتی فولاد در عرضه تیرآهن ۱۸ هم بدون تقاضا باقی ماند.

گروه صنایع فولاد صبح پارسیان از ۸۸۰ تن عرضه خود، ۱۱۰ تن را معامله کرد.

 بازار بورس نبشی و ناودانی

در بازار امروز بورس کالا، گسترش فولاد فجر آذربایجان، ۲۲۰ تن ناودانی ۱۰ عرضه کرد که روی قیمت پایه به میزان ۴۰ تن معامله شد. صنایع تولیدی نورد گرم فلز هم از این محصول به میزان ۵۲۸ تن عرضه کرد که روی قیمت پایه بدون تقاضا باقی ماند.

همچنین در عرضه نبشی۴، تنها شرکت ارائه دهنده فولاد جاوید ناب بود که ۲۸۶ تن عرضه کرد اما با حجم معاملاتی صفر به روز بورسی خود پایان داد.

 بازار بورس ورق گرم B و C  ، محل رقابت برای خرید محصولات فولاد مبارکه اصفهان

دیروز فولاد مبارکه اصفهان، ۶۲ هزار و ۲۶۰ تن ورق گرمB  عرضه کرد که با میزان تقاضای بالای ۱۱۴هزار و ۵۱۰ تن مواجه شد که در نهایت به حجم معاملاتی برابر با میزان عرضه خود رسید.

مجتمع فولاد گیلان نیز با عرضه هزار تن ورق گرم B وارد بازار کالا شد که در نهایت روی نرخ پایه بدون تقاضا باقی ماند.

در عرضه ورق گرم C ، فولاد مبارکه اصفهان ۱۲ هزار و ۳۲۰ تن ارائه کرد که با تقاضای بالای ۱۸هزار و ۹۲۰ تن مواجه شد. در نهایت با رقابتی شدن قیمت‌ها، این شرکت به حجم معاملاتی برابر با میزان عرضه خود با قیمت میانگین ۱۳۵هزار و ۸۶۰ ریال رسید.

همچنین شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، هزار و ۶۵۰ تن ورق گرم را به بازار عرضه کرد در نهایت روی نرخ پایه بدون تقاضا باقی ماند.

 فولاد خوزستان، تنها عرضه کننده تختال در بازار ۱۱ آذرماه

در بازار معاملات دیروز، تنها عرضه کننده تختال، شرکت فولاد خوزستان بود که ۴۰ هزار تن از این محصول را وارد بازار کرد که در نهایت روی نرخ پایه به حجم معاملات  ۲۲ هزار تن رسید.

 شمش بلوم، عرضه بالا و تقاضای کم

دیروز ۱۱ آذر،  بازار بورس کالای ایران شاهد عرضه شمش بلوم به میزان قابل توجهی از تولیدکنندگان متفاوت بود.

شرکت آهن و فولاد ارفع در عرضه شمش بوم، هزار و ۷۵۰ تن به صورت نقدی و شش هزار و ۲۵۰ تن به صورت سلف معامله کرد.

مجتمع ذوب آهن فولاد، معامله‌ای برابر با حجم پنج هزارتن انجام داد.  از دیگر شرکت کنندگان در بورس کالای دیروز، شرکت چادرملو بود که ۱۹ هزار تن شمش بلوم و هزار تن دیگر را به صورت قرارداد سلف معامله کرد.

فولاد سیرجان ایرانیان نیز  با عرضه دوهزار تن به صورت سلفی و سه هزار و ۷۵۰ تن به صورت نقد در بازار بورس کالا حضور یافت.  همینطور معامله ای به میزان سه هزار و ۷۵۰ تن دیگر را در عرضه ای دیگر از شمش فولادی به ثبت رساند.

از دیگر فعالان در بازار بورس کالای دیروز ۱۱ آذرماه می توان به شرکت فولاد کویر دامغان، گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق و  پردیس صنعت زنده رود اشاره کرد که هر کدام معاملاتی به حجم ۵۰۰ تن انجام دادند.

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر نیز  با معامله هزار تن به صورت نقد و پنج هزار تن به صورت سلف از دیگر فعالان بازار بود.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1161
نظر شما راجع به

آنچه در هفته دوم آذرماه گذشت/ کم رونقی بازار فولاد در بورس کالا

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد