آلیاژ هستلوی چیست؟ چه انواعی دارد؟

4دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
38170 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

آلیاژ هستلوی از خانواده سوپرآلیاژهاست. سوپرآلیاژها، آلیاژهای مقاوم به گرما در دمای بالا هستند و قادرند استحکام خود را در دمای بالا حفظ کنند‌. این آلیاژهای پیچیده هم‌چنین مقاومت خوبی به خوردگی و اکسایش، و مقاومت زیادی به خزش و شکست در دمای بالا دارند‌. به طور کلی سه دسته اساسی سوپرآلیاژ وجود دارد:

  • سوپرآلیاژ پایه نیکل
  • سوپرآلیاژ پایه نیکل-آهن
  • سوپرآلیاژ پایه کبالت‌.

کاربرد آلیاژ هستلوی

هستلوی به دلیل نسبت قیمت / عملکرد در کاربردهای خوردگی جزو انتخاب‌های مطلوب می‌باشد‌.  هستلوی سوپرآلیاژ پایه نیکل است که عناصر آلیاژی دیگر شامل درصد متفاوتی از عناصر مولیبدن ، کروم، کبالت، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم، زیرکونیوم، آلومینیوم، کربن و تنگستن به آن اضافه می‌شود‌.

عملکرد اصلی آلیاژهای هستلوی در شرایط دمای بالا ، سرویس با تنش بالا در یک محیط نسبتاً خورنده و یا مستعد فرسایش می‌باشد‌. آلیاژهای هستلوی برای کاربردهای زیادی از جمله مخازن تحت فشار، راکتورهای هسته ای، راکتورهای شیمیایی، به عنوان لوله و شیر در صنایع شیمیایی استفاده می‌شوند‌. در این مقاله به معرفی سوپرآلیاژ هستلوی پرداخته شده است‌.

اگر هنوز با سوپرآلیاژها آشنایی کافی ندارید، مطالعه مقاله ابرآلیاژ چیست و چه انواعی دارد؟ می‌تواند به شما در درک بهتر این مقاله کمک کند.

انواع آلیاژ هستلوی

در این قسمت به معرفی و کاربرد گریدهای پرکاربرد ابر آلیاژ هستلوی پرداخته می شود.

هستلوی Hastelloy B-3:

این آلیاژ هستلوی عضوی از خانواده آلیاژهای Hastelloy نیکل-مولیبدن است‌.  Hastelloy B-3 آلیاژی از خانواده هستلوی است که بهترین مقاومت را در برابر اسید کلریدریک نشان می دهد‌.  علاوه بر این پایداری ساختاری را بسیار بهبود بخشیده است ، که باعث نگرانی کمتر در هنگام جوشکاری ، ساخت و سرویس می‌شود‌.

هستلوی Hastelloy C-276:

این آلیاژ هستلوی یک آلیاژ نیکل-مولیبدن-کروم است که به طور کلی به عنوان مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌شود، هم‌چنین به دلیل مقادیر کم کربن و سیلیکون حساسیت‌های ناشی از جوشکاری را کاهش می دهد‌.

Hastelloy c-276 (Hastelloy C276) در میان گریدهای معروف هستلوی برای خدمات خوردگی عمومی شناخته شده است‌.  آلیاژ Hastelloy C-276 نسخه بهبود یافته آلیاژ Hastelloy C است که در فرآیند شیمیایی و صنایع وابسته به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفت و اکنون سابقه 50 ساله عملکرد اثبات شده در تعداد زیادی از مواد شیمیایی خورنده را دارد‌.

هستلوی چیست؟

آلیاژ هستلوی Hastelloy C-4:

این آلیاژ یک آلیاژ هستلوی نیکل-کروم-مولیبدن با پایداری خوب در دمای بالا است. Hastelloy C-4 گرید مقاوم هستلوی در برابر رسوبات مرز دانه در مناطق تحت تأثیر حرارت جوش می‌باشد، این بدین معناست که می‌توان آلیاژ را بدون نگرانی از حساسیت رشد رسوبات فاز دوم مخرب در مرز دانه‌های منطقه تحت تأثیر حرارت جوش (HAZ) جوش داد‌.

آلیاژ Hastelloy C-4 هم‌چنین در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش و خوردگی و جوهای اکسید کننده تا 1900 درجه فارنهایت (1038 درجه سانتیگراد) مقاومت بسیار خوبی دارد و هم‌چنین در انواع محیط‌های فرآیند شیمیایی استفاده می‌شود‌.

اگر به مطالعه درباره سوپرآلیاژها علاقمند شده اید، درباره آلیاژ اینکونل که یک سوپرآلیاژ پرکاربرد دیگر در صنعت است هم بخوانید.

آلیاژ هستلوی Hastelloy G :

این آلیاژ یک آلیاژ نیکل-کروم-آهن-مولیبدن است که برای مقاومت در برابر خوردگی در هر دو محیط اکسید کننده و کاهنده تولید شده است‌.  Hastelloy G مقاومت خوبی در برابر اسید سولفوریک و فسفریک نشان می‌دهد، هم‌چنین ممکن است در محیط‌های اسیدی و هم قلیایی مقاومت خوبی نشان دهد‌.

این آلیاژ Hastelloy G  برای بسیاری از کاربردهای شیمیایی، به ویژه مواردی که شامل اسیدهای سولفوریک و اسیدهای فسفریک هستند، انتخاب می‌شود‌.

آلیاژ هستلوی Hastelloy G به طور گسترده ای در سیستم‌های گوگردزدایی گاز دودکش و در انواع دیگر تجهیزات کنترل آلودگی و هم‌چنین در تجهیزات صنعت کاغذ و کاغذ استفاده می‌شود.

 Hastelloy X :

این آلیاژ یک آلیاژ نیکل-کروم-آهن-مولیبدن برای ترکیب مقاومت در برابر اکسیداسیون، قابلیت ساخت و مقاومت در دمای بالا تولید شده است‌.

ویژگی‌های این آلیاژ عبارتند از مقاومت در برابر اکسیداسیون تا 2000 درجه فارنهایت، مقاومت در برابر کربوراسیون و نیتریداسیون، مقاومت عالی در دمای بالا، مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی تنش-خوردگی کلرید‌. هم‌چنین مشخص شده است که Hastelloy X در کاربردهای پتروشیمی نیز مقاوم است‌.

آلیاژ هستلوی  X یکی از پرکاربردترین سوپرآلیاژهای پایه نیکل برای اجزای منطقه احتراق موتور توربین گاز مانند مجاری انتقال، قوطی‌های احتراق، میله‌های اسپری و نگهدارنده‌های شعله و هم‌چنین در پس سوزها، لوله‌های دم و بخاری‌های کابین است‌.

استفاده از آن در کاربردهای کوره‌های صنعتی توصیه می‌شود زیرا دارای مقاومت غیرمعمولی در برابر جوهای اکسید کننده، کاهش دهنده و خنثی است‌. Hastelloy X هم‌چنین در صنعت فرآیند شیمیایی برای مقابله با صدا، صدا خفه کن، شبکه‌های پشتیبانی کننده کاتالیزورها، سرپیچ کوره، لوله برای عملیات تجزیه در اثر حرارت و اجزای خشک کن استفاده می‌شود‌.

ترکیب شیمیایی آلیاژهای مختلف سوپرآلیاژ هستلوی در جدول زیر نشان داده شده است‌.

انواع آلیاژ هستلوی

به طور کلی آنچه که مشخص کننده کاربرد یک آلیاژ است، همان مواد تشکیل دهنده آن و عناصر شیمیایی به کار رفته در آن است. بهترین راه شناخت انواع آلیاژها آن است که بدانید ترکیبات شیمیایی مختلف چه تاثیراتی بر رفتار آلیاژ می‌گذارد. برای مطالعه انواع عناصر به کاررفته در آلیاژهای فولادی و تاثیرات آن ها بر رفتار متریال، مقاله تاثیر عناصر آلیاژی بر خواص و ویژگی های فولاد را مطالعه کنید.

خرید آلیاژ هستلوی

برای خرید آلیاژ هستلوی کافی است همین حالا تلفن خود را بردارید و با شماره 02142214 تماس بگیرید. کارشناسان متالورژی آی فولاد می‌توانند شما را در انتخاب بهترین متریال مناسب راهنمایی کنند و قیمت روز آلیاژ هستلوی را در اختیار شما بگذارند.

همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را درباره آلیاژ هستلوی در ادامه بنویسید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند. با آی فولاد همراه باشید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2254
نظر شما راجع به

آلیاژ هستلوی چیست؟ چه انواعی دارد؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد