تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟ کدام گریدهای استیل را شامل می‌شود؟

6دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
40623 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست ؟ ممکن است بارها لغت استیل بگیر و نگیر را شنیده باشید. در مورد خاصیت مغناطیسی یا غیرمغناطیسی بودن استیل، به احتمال زیاد پاسخ های مختلفی را خواهید شنید.

عده ای از افراد معتقدند استنلس استیل ماده‌ای کاملاً غیرمغناطیسی می باشد. برخی از افراد دیگر بر این باور هستند که استیل بگیر همیشه مغناطیسی است، زیرا حاوی آهن است که به عنوان عنصری با خاصیت مغناطیسی شهرت دارد.

واقعیت این است که استیل هر دوی این خواص را دارد، به بیان دیگر گروهی از انواع استیل بگیر و گروهی دیگر، استیل نگیر هستند. در ادامه درباره تفاوت استیل بگیر و نگیر صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که کدام گرید استنلس استیل بگیر و نگیر است.

اگر هنوز درباره استنلس استیل و انواع گریدهای آن نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا مقاله استنلس استیل چیست و چه گریدهایی دارد را مطالعه کنید.

تفاوت استیل بگیر و نگیر ، خاصیت مغناطیسی آن‌هاست

گروه‌های مختلفی از  استیل هایی با خصوصیات فیزیکی متفاوت و مختلف در بازار وجود دارد. قابلیت آهنربایی استیل به عناصر اضافه شده به آلیاژ بسیار وابسته است.

استنلس استیل ها با ساختار فریتی دارای خاصیت مغناطیسی هستند. این نوع استیل از افزودن کروم به ترکیب شیمیایی آلیاژ تشکیل شده و با افزودن کربن به عنوان عنصر آلیاژی اصلی سخت می‌شوند.

لازم به ذکر است افزودن کربن به فولاد فریتی باعث تغییر ساختار فولاد به مارتنزیتی شده و اغلب از این فولاد در کاربردهای ساخت کارد و چنگال استفاده می‌شود.

از نظر عوام، مغناطیس نیرویی است که می‌تواند اجسام مغناطیسی را جذب یا دفع کند. میدان های مغناطیسی که در محیط های مختلف نفوذ می‌کنند، این نیرو را واسطه قرار می‌دهند.

مغناطیس به طور پیش فرض خاصیت مواد خاصی است. گرچه برخی از مواد بسته به نیاز می‌توانند مغناطیسی شوند.

انواع استیل بگیر و نگیر

تفاوت استیل بگیر و نگیر، در نوع استنلس استیل است که همین باعث می‌شود در یک گروه خاص قرار بگیرند. در مثال قبل، علاوه بر استیل ۳۰۴ بگیر که کمی دارای خاصیت مغناطیسی است و بسیار پر کاربرد نیز می‌باشد، گریدهای استنلس استیل زیر هم جزو استیل های بگیر هستند:

  • استنلس استیل فریتی مانند گرید ۴۰۹، ۴۳۰ و ۴۳۹
  • استنلس استیل مارتنزیتی مانند گریدهای ۴۱۰، ۴۲۰، ۴۴۰
  • استنلس استیل دو فازی مانند گرید ۲۲۰۵

از نظر قیمی نیز استیل های بگیر و نگیر دارای تفاوت قیمت (به دلیل تفاوت در ترکیب شیمیایی و پارامترهای ساخت) هستند.

در مقاله مقایسه قیمت فولاد ضد زنگ و گالوانیزه، می‌توانید درباره قیمت استنلس استیل ها و مقایسه آن ها با فلزهای پوششی و گالوانیزه بیشتر بخوانید.

استنلس استیل فریتی

استنلس استیل های فریتی معمولاً بگیر هستند زیرا در ترکیب شیمیایی این فولادها مقادیر زیادی فاز فریت دیده می‌شود. فریت معمولاً از آهن غنی بوده و حاوی مقادیر اندکی از عناصر دیگر نیز می‌باشد.

در یک فولاد ضد زنگ فریتی، اتم‌های فلزی بر روی یک شبکه بدن محور (bcc) قرار دارند. سلول واحد کریستال bcc مکعبی است که در هر هشت گوشه یک اتم و در مرکز هندسی مکعب یک اتم منفرد دارد.

ساختار کریستالی فریتی در آهن باعث می‌شود که فولادهای زنگ نزن فریتی دارای خاصیت مغناطیسی شوند. به عبارت دیگر این ساختار دانه‌ای آهن، همان عاملی است که به فولادهای فریتی، خاصیت مغناطیسی را خواهد داد.

لازم به ذکر است که فولادهای فریتی معمولاً با استفاده از اعمال عملیات حرارتی، سخت نمی‌شوند، اما این فولادها مقاومت خوبی در برابر ترک‌های خوردگی و همچنین خوردگی تنشی از خود نشان می‌دهند.

این آلیاژها در دمای اتاق فرومغناطیسی هستند. مانند همه آلیاژهای فرو مغناطیسی، هنگامی که تا دمای کافی بالا - دمای کوری - آنها گرم می‌شود، فولادهای زنگ نزن فریتی فرو مغناطیسی خود را از دست می‌دهند و پارامغناطیس می‌شوند - یعنی آنها میدان مغناطیسی خود را حفظ نمی‌کنند اما همچنان جذب خارجی می‌شوند . بنابراین تفات در ترکیب شیمیایی، تفاوت استیل بگیر و نگیر را ایجاد می‌کند.

یک قطعه از فولاد ضد زنگ فریتیک معمولاً مغناطیسی نمی‌شود. اگر در معرض یک میدان مغناطیسی قرار بگیریم، مغناطیسی می‌شود و وقتی این میدان مغناطیسی اعمال شده حذف می‌شود، فولاد تا حدی مغناطیسی می‌شود. این رفتار نتیجه پیامد ریزساختار فولاد است.

تفاوت استیل بگیر و نگیر

به طور خاص، فولاد فریتی در حالت طبیعی خود از مناطق کوچکی به نام حوزه های مغناطیسی تشکیل شده است که کاملاً مغناطیسی شده اند، اما به طور کلی جهت مغناطیسش در هر حوزه متفاوت است. در نتیجه، مجموع کل دامنه ها یک لحظه مغناطیسی صفر به قطعه می‌دهد.

یک میدان مغناطیسی خارجی این حوزه های مغناطیسی را جهت می‌دهد. بسته به فولاد و میدان اعمال شده، جهت گیری با ترکیبی از رشد انتخابی یا کوچک شدن حوزه های خاص و چرخش مغناطش در دامنه ها حاصل می‌شود.

اگر میدان اعمال شده از مقاومت کافی برخوردار باشد، فولاد قسمت قابل توجهی از خاصیت مغناطیسی اش را حفظ می‌کند تا زمانی که فولاد تعداد کافی نقص داشته باشد و باعث چرخش و رشد و کوچک شدن دامنه ها نشود.

ذکر این نکته ضروی است که برخی از فولادهای زنگ نزن ممکن است دارای خاصیت مغناطیسی ضعیف‌تری نسبت به فولادهای کربنی معمولی باشند و تفاوت در استیل بگیر و نگیر را ایجاد کنند.

گرید ۴۳۰ از گروه‌های پر استفاده فولادهای بگیر است. این گرید معمولاً در وسایل داخلی از جمله در درام‌های ماشین لباسشویی، سینک‌های آشپزخانه، قطعات کارد و چنگال، قطعات پانل های داخلی، وسایل شوینده و سایر وسایل آشپزی یافت می‌شود. فولاد 410L اغلب برای ظروف، اتوبوس‌ها و همچنین قاب‌های مانیتور LCD استفاده می‌شود.

استنلس استیل ها در بسیاری از مقاطع فولادی استفاده می‌شوند. در اینجا می‌توانید درباره میلگرد استیل و کاربردهای آن مطالعه کنید.

فولادهای زنگ‌نزن مارتنزیتی ، یک فولاد بگیر

بسیاری از فولاد مارتنزیتی بگیر بوده وخاصیت آهنربایی دارند. در صورت وجود آهن، ساختار تیغه‌ای منحصر به فرد فولادهای مارتنزیتی می‌تواند فرومغناطیسی باشد.

فولاد ضدزنگ نیز مانند سایر انواع آلیاژهای آهنی عمدتاً از آهن تشکیل شده‌اند. وجود مقادیر بالای آهن در ترکیب شیمیایی باعث می‌شود بسیاری از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی مغناطیسی شوند.

استنلس استیل دوفازی

فولادهای ضد زنگ دوفازی بگیر هستند زیرا معمولاً حاوی مخلوطی از دو فاز آستنیت و فریت هستند. مقدار قابل توجهی فریت (که مغناطیسی است) به فولادهای دو فازی کمک می‌کند تا مغناطیسه باشند. فولادهای ضد زنگ دو فازی دارای آستنیت بیشتری نسبت به فولادهای فریتی هستند، به همین دلیل خاصیت مغناطیسی در آن‌ها نسبت به فولادهای فریتی کمتر است.

استنلس استیل آستنیتی

رایج ترین و پرکاربردترین فولادهای ضد زنگ مورد استفاده در صنعت، فولادهای آستنیتی هستند.

این دسته از فولادها دارای کروم بالاتری بوده و نیکل نیز به آن‌ها به منظور پایدارسازی آستنیت در دمای محیط اضافه می‌شود.

این نیکل است که ساختار کریستالی فولاد را تغییر داده و آن را غیرمغناطیسی می‌کند. اتم‌های فلزی موجود در یک فولاد ضد زنگ آستنیتی بر روی یک شبکه مکعب صورت محور قرار گرفته اند.

سلول واحد یک کریستال fcc از یک مکعب تشکیل شده است که در هر گوشه مکعب یک اتم و در مرکز هر شش صورت یک اتم دارد .

لازم است بدانید که ممکن است ساختار کریستالی فولاد آستنیتی از طریق اعمال عملیات سخت کاری یا عملیات حرارتی ویژه تغییر یابد. در این صورت ممکن است فریت در بعضی از نقاط تشکیل شود که این امر باعث می‌شود تا فولاد تولید شده تا حدی مغناطیسی شود.

اگر به این دلیل این مقاله را می‌خوانید که به دنبال فولادهایی با خاصیت ضدخوردگی هستید، مقاله انواع روش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن، از آلیاژها تا پوشش‌ها می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

آیا گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ مغناطیسی هستند؟

به دلیل اینکه فولادهای ۳۱۶ و ۳۰۴ جزو فولادهای زنگ نزن آستنیتی هستند، هنگام خنک شدن، ساختار کریستالی فولاد به شکل آستنیت ( ساختار گاما) باقی می‌ماند.

فولادهای زنگ نزن آستنیتی مقدار زیادی آستنیت دارند که باعث می‌شود با توجه به دلیل ارائه شده در بالا عمدتاً غیرمغناطیسی باشند.

اگرچه گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ زنگ‌نزن فولاد مقدار زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود دارند با این حال وجود آستنیت در ساختار نهایی آن‌ها به معنای غیر آهنربایی بودن آن‌هاست.

فولاد ۳۰۴ بگیر حاوی کروم (حداقل ۱۸٪) و نیکل (حداقل ۸٪) جاوی مقدار کمی عناصر دیگر است. این گرید نیز یک فولاد آستنیتی است و فقط در قسمت‌های مغناطیسی، واکنش کمی نشان می‌دهد.

فولاد ضد زنگ ۳۱۶ یک فولاد آلیاژسازی شده با عنصر مولیبدن است. این فولاد نیز در برابر میدان مغناطیسی واکنش ناچیزی نشان می‌دهد. فولاد ۳۱۶ نگیر را در مواردی استفاده می‌کنند که به فلز غیرمغناطیسی نیاز  باشد.

خرید استیل بگیر و نگیر

برای خرید استیل بگیر و نگیر، می‌توانید با کارشناسان آی فولاد با شماره 02142214 تماس بگیرید تا آن‌ها شما را از آخرین قیمت های روز استیل بگیر و نگیر مطلع کنند.

علاوه بر این، در انتخاب گرید مناسب با پروژه خود می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان حوزه متالورژی و عمران آی فولاد مشاوره کنید و بهترین و تخصصی‌ترین انتخاب را داشته باشید.

علاوه بر این، می‌توانید نظرات و سوالات خود را درباره استیل های بگیر و نگیر در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان آی فولاد در اسرع وقت به شما پاسخ دهند. 

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2200
نظر شما راجع به

تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست؟ کدام گریدهای استیل را شامل می‌شود؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد