انبار کردن و نگه داری میلگرد با چه شرایطی می‌بایست انجام شود؟

5دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
2689 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

نگه داری و انبار کردن میلگرد موضوعی بسیار حساس بوده و انجام این کار باید با دقت بالایی صورت گیرد. میلگرد از مهم ترین مصالح فلزی است که بیش ترین استفاده را در حوزه ساختمان سازی دارد. به دلیل گسترده بودن کاربرد میلگرد در ساختمان ها، هم نقش مهمی در قیمت تمام شده پروژه ایفا می کنند و هم در استحکام ساختمان ها و جلوگیری از تخریب زود هنگام شان نقش دارد.

 

در بسیاری از موارد، میلگرد مورد نیاز از قبل خریداری شده و در انبارها نگه داری می شود. این کار به خصوص توسط افراد و شرکت هایی که ساخت و سازهای عظیم را انجام می دهند، اتفاق می افتد. اما با توجه به حساسیت میلگرد نسبت به بسیاری از عوامل محیطی، افراد باید با نحوه نگه داری میلگرد آشنا باشند. در ادامه دلایل و نکات مهم در مورد انبار کردن میلگرد را به طور کامل بیان می کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

چرا میلگرد را نگه داری می کنند؟

قیمت خریداری میلگرد تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده ساختمان خواهد داشت. از طرف دیگر، به دلایل گوناگون از جمله تورم موجود در کشور، نرخ ارز، ‌افزایش قیمت جهانی آهن و سایر موارد این چنینی، پیوسته با افزایش قیمت میلگرد مواجه هستیم.

 

با توجه به موارد مذکور، افراد و شرکت های بزرگ در حوزه ساخت و ساز سعی می کنند در هنگام شروع پروژه های خود، میلگرد مورد نیاز را به طور کامل محاسبه کرده و نسبت به خرید آن اقدام نمایند. به این ترتیب، ریسک افزایش قیمت میلگرد در ادامه مراحل برای آن ها کاهش خواهد یافت. از آن جایی که اتمام بسیاری از این پروژه ها مدت زیادی به طول می انجامد، میلگردها را انبار کرده و در هنگام نیاز از آن ها استفاده می کنند.

 

شرایط و ضوابط نگه داری از میلگرد

حفظ میلگرد از تماس با رطوبت و آب

شاید بتوان این عامل را مهم ترین دلیل آسیب دیدگی میلگردها در هنگام انبار کردن شان دانست. تماس مستقیم میلگرد با آب یا رطوبت باعث زنگ زدگی و پوسیده شدن میلگرد می شود. در نتیجه، مقاومت این میلگردها کاهش پیدا کرده و دیگر استحکام لازم را نخواهند داشت. پس باید مکان نگه داری میلگرد عاری از هر گونه رطوبت باشد.

 

نگه داری میلگرد به روز از مواد خورنده

مواد خورنده از جمله موارد دیگری هستند که هنگام انبار کردن میلگرد می توانند به آن آسیب وارد کنند. تماس این مواد با میلگردها باعث تغییرات شیمیایی در ساختار آن ها و کاهش کیفیت و استحکام شان می شود. حتما باید دقت داشته باشید که میلگردها در تماس با این گونه مواد قرار نگیرند.

 

میلگردها نباید زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند

انبار کردن میلگردها در فضاهایی به دور از تابش مستقیم نور آفتاب مهم است. بهتر است میلگردها در انبارها و یا فضاهای سربسته نگه داری شوند. در صورتی هم که چنین فضاهایی در دسترس نیست، باید با استفاده از سایبان یا قرار دادن پوشش های دیگر بر روی میلگرد، آن را از تابش مستقیم آفتاب حفظ کرد.

 

زیرا نور مستقیم خورشید باعث افزایش دمای میلگردها شده و رفته رفته فرسایش آن ها را به دنبال دارد. هم چنین، در هنگام قرار دادن میلگرد در بتن هم نمی توان از آن با دمای بالا استفاده نمود و باید ابتدا میلگردها سرد شوند.

 

میلگردها باید در برابر گرد و خاک محافظت شوند

نفوذ گرد و خاک از جمله عوامل دیگری است که در هنگام انبار کردن میلگرد می تواند باعث تخریب و آسیب دیدن آن بشود. زیرا گرد و خاک می تواند حاوی مواد و املاح خورنده بوده و با گذشت زمان میلگردها را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، وجود گرد و خاک بر روی میلگردها باعث جذب رطوبت به سمت خود شده و از این نظر هم آسیب زا خواهد بود.

 

محافظت از میلگرد در برابر آسیب های مکانیکی

گاهی اوقات هم ممکن است میلگردها در حین انبار شدن یا خارج شدن از انبار دچار آسیب دیدگی های مکانیکی شوند. باید فرآیند ورود و خروج میلگردها به انبارها را با دقت بالایی انجام داد تا از آسیب دیدگی شان جلوگیری شود.

 

هم چنین برخی مواقع برای کاهش فضای مورد نیاز جهت انبار کردن میلگرد، آن ها را به صورت کلاف نگه داری می کنند. توجه داشته باشید که امکان نگه داری میلگردهایی با سایز کم تر از 8 به صورت کلاف وجود دارد، اما این کار برای میلگردهایی با سایز بزرگ تر درست نبوده و آسیب دیدن میلگرد را در پی خواهد داشت.

 

انبار کردن میلگردها به صورت جداگانه

از دیگر ضوابط نگه داری میلگرد می توان به تفکیک ان ها بر اساس ویژگی هایی مانند اندازه، مقاومت و شرکت سازنده اشاره نمود. با توجه به این که ممکن است میلگردها در چندین سایز و مقاومت مختلف وجود داشته باشند، باید آن ها را به صورت جداگانه انبار کرد تا در هنگام استفاده به جای یک دیگر مصرف نشوند.

 

میلگرد نباید به صورت مستقیم بر روی خاک قرار بگیرد

نکته دیگر در این راستا، خودداری از قرار دادن این مصالح به طور مستقیم بر روی خاک می باشد. زیرا این موضوع از چند جهت می تواند آسیب دیدگی میلگرد را به دنبال داشته باشد که مهم ترین آن ها نفوذ رطوبت و گرد وخاک به آن می باشند. باید با قرار دادن اجسام مناسب در زیر میلگردها، آن ها را در فاصله حداقل 15 سانتی از سطح زمین نگه داری کرد.

نگه داری میلگرد کار درستی است؟

مهم ترین مزیتی که نگه داری میلگرد می تواند داشته باشد، صرفه جویی از نظر هزینه است. اگر مطمئنید که قیمت میلگرد با گذشت زمان افزایش خواهد داشت، این کار می تواند درست باشد؛ که البته با توجه به عوامل تاثیرگذار بسیاری بر این قیمت ها در کشور ما، حدس این روند کار ساده ای نیست.

 

از طرف دیگر، معایبی مانند آسیب دیدن میلگرد در اثر عدم رعایت شرایط صحیح نگه داری، هزینه انبار کردن میلگرد، افزایش ضایعات و موارد این چنینی دیگر هم برای این کار وجود دارد. باید بسته به شرایط خود این موارد را سنجیده و تصمیم به نگه داری میلگرد یا خرید فوری در هنگام نیاز بگیرید.

 

ویژگی و مشخصات سیم آرماتوربندی برای نگه داری میلگرد

در هنگام انبار کردن میلگردها آن ها را در دسته های مختلف قرار می دهند که به آن ها بندیل هم گفته می شود. این کار برای جلوگیری از ریخت و پاش میلگردها و سخت شدن شرایط جا به جایی شان صورت می گیرد. دسته های میلگرد را به وسیله سیم های آرماتوربندی در چند قسمت محکم می بندند تا از باز شدن آن ها جلوگیری شود.

 

این سیم ها هم باید از ویژگی های مناسبی برخوردار باشند تا فرآیند نگه داری میلگرد را با مشکل مواجه نکنند. معمولا برای این کار سیم های آرماتوربندی با قطر 6/1 میلی متر مورد استفاده قرار می گیرند. باید توجه داشت که از سیم های زنگ زده یا پوسیده برای انجام این کار استفاده نشود.

 

جمع بندی

میلگردها مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز محسوب می شوند. میلگردها به دلیل استفاده گسترده در ساختمان ، نقش مهمی در تعیین هزینه نهایی دارند. از این رو، در بسیاری از موارد افراد سعی می کنند با خرید و نگه داری میلگرد، ریسک افزایش قیمت این مصالح را کاهش دهند.

 

جهت نگه داری و انبار کردن میلگرد، باید به یک سری نکات کلیدی و مهم مورد توجه قرار گرفته تا از آسیب دیدگی آن ها جلوگیری شود. ما در این جا مهم ترین شرایط و ضوابط لازم در رابطه با نحوه نگه داری میلگرد را برای شما بیان کرده ایم. که با رعایت آن ها در هنگام نگه داری از میلگرد می توانید از آسیب دیدن این مصالح جلوگیری کنید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4409
نظر شما راجع به

انبار کردن و نگه داری میلگرد با چه شرایطی می‌بایست انجام شود؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد