بررسی انواع اتصال دهنده های فولادی

5دقیقه مطالعه
admin
3 سال پیش
2457 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

اتصالات فولادی یا بست‌ها:

انواع اتصال دهنده‌ها، عملکرد مشابهی را انجام می‌دهند و منجر به اتصال مکانیکی و ایمن سازی دو یا چند قسمت با یکدیگر می‌شوند. با این حال، تفاوت در نوع، کیفیت، شکل و مواد به طور قابل توجهی بر عملکرد و عمر این اتصال دهنده‌ها تأثیر می‌گذارد. شناخت انواع عملکرد این اتصال دهنده‌ها از جمله مهره، بولت و واشر جهت انتخاب بست مناسب برای پروژه شما ضروری می‌باشد.

انواع اتصال دهنده:

همانطور که در بالا گفته شد، انواع اتصال دهنده به صورت کلی شامل موارد زیر میشود که در ادامه هر کدام را به صورت مفصل توضیح داده ایم:

  1. بولت
  2. مهره
  3. واشر

انواع بولت:

بولت‌ها، یکی از متنوع‌ترین اتصال دهنده‌های می‌باشند که در یک مجموعه گسترده از اشکال متناسب با مواد مختلف و استحکام های مورد نیاز قابل دسترس می‌باشند. این بست‌ها، طبق ویژگی‌های رزوه، طول و شکل سر از یکدیگر متفاوت می‌باشند و ترکیب‌های مختلفی از این خصوصیات، منجر به ایجاد بولت‌هایی با عملکردهای مختلف می‌شود. آن‌ها معمولاً جهت نصب شدن، به یک سوراخ حفر شده و یک مهره مکمل نیاز دارند و برخلاف پیچ‌ها، انتهای آنها مخروطی نمی‌شود. اصطلاحات متمایزی بین انواع بولت‌ها وجود دارد که غالباً متناقض هستند و به اشتباه برای پیچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، بهتر است بولت‌ها را بر اساس مشخصات پروژه خود انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید نام دقیق آن را در وب سایت‌های عرضه کننده بیابید.

انواع بولت

برخی از انواع این محصولات در متن زیر آورده شده است:

بولت بار:

بولت بار، دارای یک سر گنبدی یا مخروطی شکل است که روی یک سطح مربعی سوار است و از چرخش بعد از نصب جلوگیری می‌کند. این بولت‌ها، اغلب با چوب و و در بنایی استفاده می‌شوند.

بولت‌های واشر دار:

بولت واشردار، نوع خاصی از بولت‌های سر شش گوش است که دارای واشر یکپارچه‌ای است که به منظور توزیع یکنواخت تر بار عمل می‌کند.

 بولت Plow:

برخی از این بولت‌ها مشابه بولت بار، دارای یک سرگنبدی شکل می‌باشند که در زیر آن یک سطح مربعی وجود دارد. برخی دیگر نیز طراحی خمره‌ای شکل دارند. این بولت‌ها، برای کاربردهای سنگین مانند ماشین آلات صنعتی ایده آل هستند.

بولت سر شش گوش:

این بولت، همانطور که از نام آن پیداست دارای یک سر شش ضلعی می‌باشد که هنگام نصب به آچار نیاز دارد.  این محصول، در انواع طول‌ها و رزوه‌های مختلف وجود دارد.

بولت‌های سر مربعی:

این بولت، مانند بولت‌های سر شش گوش، بر اساس شکل سرشان مشخص می‌شوند که مربعی شکل می‌باشد. این طراحی، محکم چفت شدن ابزار و همچنین نصب آن را آسان‌تر می‌کند.

 پیچ سوکتی / بولت آلن:

سطح بالای پیچ‌های سوکتی تخت است و کناره‌های آن به شکل استوانه صاف یا آج دار می‌باشد. نمونه‌های آلیاژی فورج شده، اتصال دهنده‌هایی با استحکام بالا هستند که در فرمولاسیون‌های آلیاژی خاص برای کاربردهای مکانیکی پر طرفدار در نظر گرفته شده‌اند.

سایر بولت‌ها:

انواع دیگر بولت که می‌توانیم نام ببریم شامل انکر بولت، بولت چشمی، J بولت، U بولت، بولت پخ دار و بولت لگ می‌باشند.

انواع مهره:

مهره‌ها در اشکال، اندازه، مواد و طرح‌های رزوه‌ای مختلفی وجود دارند. از آنجا که انتخاب نوع مهره تا حدودی محدود به انتخاب بولت، و بویژه اندازه و نوع رزوه آن می‌باشد، اما باید جنس و شکل سر مهره را خودتان انتخاب کنید که با پروزه شما سازگار باشد. در متن زیر، انواع مهره شرح داده شده است:

انواع مهره

مهره کوپلینگ:

مهره کوپلینگ، یک مهره استوانه‌ای بلند و طولانی است که به دو رزوه نر متصل می‌شود. در کل، از این مهره برای اضافه کردن به طول، هنگام نصب استفاده می‌شود.

مهره واشر دار:

مهره واشر دار همانند بولت‌های واشر دار، دارای یک واشر گرد می‌باشند که به عنوان واشر خارجی عمل می‌کند و امکان توزیع یکنواخت‌تر بار را نیز فراهم می‌آورد.

 مهره شش گوش:

مهره‌های شش گوش به شکل شش ضلعی هستند. این مهره‌ها بسیار متنوع هستند؛ اما جهت نصب به آچار نیاز دارند. انواع مهره‌های شش گوشی که در بازار وجود دارد شامل مهره شش گوش پرداخت شده، مهره شش گوش نیمه تمام، مهره شش گوش واشر دار، مهره شش گوش باریک، مهره شش گوش بزرگ و مهره شش گوش شیار دار است.

مهره قفلی:

مهره قفلی، در انواع مختلفی وجود دارد و از آن برای تأمین سایر مهره‌ها و جلوگیری از شل شدن آن‌ها استفاده می‌شود. انواع مهره قفلی، شامل تمامی مهره‌های فلزی که از بالا یا کنار قفل می‌شوند، واشر شش گوش دندانه‌دار و مهره قفل شونده نایلونی می‌باشد.

مهره شیاردار:

مهره‌های شیاردار به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند مکانیزم قفل کردن را با یک میخ پرچی یا یک سیم ایمنی ایجاد کنند.

مهره چهار گوش یا مربعی:

این مهره، به شکل مربع می‌باشد. طرح سر این مهره، باعث افزایش سطح اتصال دهنده و میزان اصطکاک تجربی آن می‌شود. همچنین خطر شل شدن آن را کاهش می‌دهد.

 مهره چرخ:

مهره‌های چرخ، دسته گسترده‌ای از مهره‌ها می‌باشند که در کاربردهای چرخ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 سایر مهره‌ها:

انواع دیگر مهره‌هایی که در بازار وجود دارد شامل مهره سربسته، مهره چاکدار، مهره مخروطی، مهره نگهدارنده، مهره بال‌دار و مهره خروسکی می‌باشند.

انواع واشر:

واشرها، مؤلفه‌هایی به شکل دیسک هستند که هنگام استفاده با سایر اتصال دهنده‌ها، کنترل قفل شدن و اصطکاک را افزایش می‌دهند. این اتصال دهنده‌ها همچنین ممکن است دارای دندانه، تورفتگی و سایر سازوکارهای ساختاری منحصر به فرد جهت استفاده در کاربردهای تخصصی‌تر باشند. به طور کلی، واشرها عملکردهای مختلفی دارند که شامل جلوگیری از شل شدن اجزای مونتاژ شده اتصال دهنده، محافظت از سطح زیر اتصال دهنده و توزیع مساوی هنگام نصب و استفاده می‌باشد.

انواع واشر

واشرها، در مقایسه با بولت و مهره، انواع کمتری دارند. با این حال، در بین انواع واشر اختلاف‌های مهمی وجود دارد. واشرها مانند مهره، باید تکمیل کننده بولت انتخابی باشند و همچنین متناسب با کاربرد اتصال دهنده منحصر به فرد خود انتخاب شوند.

در متن زیر انواع واشرهای استاندارد ذکر شده است:

واشر اریب:

سطح واشرهای اریب کمی زاویه دار می‌باشد که باعث اتصال مؤلفه‌های ناموازی با یکدیگر می‌شوند.

 واشر تخت:

واشر تخت، رایج‌ترین نوع واشر است که ناحیه بزرگتری را جهت توزیع بهتر بار فراهم می‌کنند. ضخامت‌های مختلفی برای انواع این واشر در دسترس است.

 واشر قفلی:

واشرهای قفلی اشکال مختلفی دارند که شامل مارپیچ، حلقه‌ای دندانه دار، مخروطی یا فنری می‌باشد و هرکدام برای جلوگیری از لغزش اتصال دهنده‌ها در کاربردهای مورد نیاز طراحی می‌شوند. این واشرها، معمولاً در محیط‌هایی استفاده می‌شوند که سطح بالایی از لرزش را احساس می‌کنند.

واشر ساختمانی:

واشرهای ساختمانی یکی از واشرهای مخصوص کار سنگین می‌باشند. این اتصال دهنده‌های ضخیم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر فشار بالای بار در ساخت و ساز مقاومت کنند.

سایر اتصال دهنده‌ها:

علاوه بر این سه نوع اتصال دهنده‌ای که در بالا ذکر شد، اتصال دهنده‌های دیگری از جمله میخ چوبی، کوپلینگ رابط شیلنگ و شفت، میخ سر پهن، سنجاق، میخ پرچ، میله، پیچ، قلاب بوکسل و گل میخ را نیز می‌توان نام برد.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1104
نظر شما راجع به

بررسی انواع اتصال دهنده های فولادی

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد