تسمه آهنی چیست و چه کاربردی دارد؟

4دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
2 سال پیش
25078 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

تسمه آهنی از مقاطع تولیدی است که در طول بلند و به صورت رشته‌ای تولید می‌شود. جنس تسمه آهنی از ورق سیاه است که از ورق‌های مختلفی چون ورق آلومینیوم، استیل، فلزی و … ساخته شده است که با طول و ضخامت‌های گوناگون ساخته شده است. تسمه‌های آهنی در صنایع ساخت و ساز( ساختمانها – برج ها -داربست) ، صنایع کشتی رانی، صنایع خودروسازی و تجهیزات کشاورزی کاربرد دارد.

انواع تسمه آهنی

فولاد متداول‌ترین ماده انتخابی برای تسمه است زیرا دارای محدوده استحکام کششی بسیار بالایی است. به طور گسترده‌ای در دسترس و نسبتاً ارزان است و از عرض و ضخامت مختلفی برخوردار است.

پوشش روی تسمه نیز می‌تواند بر اساس کاربردهای مورد نیاز متفاوت باشد. برخی از گزینه‌های پوشش تسمه‌های فولادی شامل موم، رنگ یا روی است.

کاربرد تسمه آهنی

متداول‌ترین استفاده از تسمه‌ های آهنی شامل کویل‌های فولادی ، بسته‌های فلزی ، سیم پیچ ، اتصالات انتهایی رول ، آجرها و سنگفرش‌ها است. از فولادهای مختلف برای تولید تسمه های آهنی استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی این مواد می‌پردازیم.

تسمه آهنی

از چه فولادهایی برای ساخت تسمه آهنی استفاده می‌شود؟

فولاد ساده کربنی

فولاد کم‌کربن یا فولاد معمولی برای محموله‌های بسیار سنگین مناسب است چرا که در برابر فرورفتگی مقاومت دارد و بسیار مقاوم‌تر از انواع دیگر تسمه‌ها است. اگر فولاد در معرض آب و هوای شدید قرار نگیرد و به کاربرد کم و متوسطی نیاز باشد، این تسمه فولادی مناسب است.

فولاد استحکام بالا

فولاد استحکام بالا بسیار قوی‌تر از فولاد کم کربن است. این فولادها برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود. اکثر محموله‌های راه آهن برای ایمن سازی بار خود به تسمه استحکام بالا احتیاج دارند. این یک گزینه عالی برای ایمن سازی کویل‌های فولادی یا اتومبیل‌های باز یا تریلرهای باز است.

فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن یک فولاد آلیاژی است که از کربن ، آهن و کروم ساخته شده است. افزودن کروم باعث می‌شود که فولاد زنگ نزن در برابر زنگ زدگی ، خوردگی ، اکسیداسیون و رنگ آمیزی نفوذ ناپذیر باشد.

فولاد زنگ نزن در صورت قرار گرفتن بسته‌های بسته بندی در معرض شرایط آب و هوایی سخت ، یک گزینه عالی است. اگر در زمستان مواد در خارج از کشور ذخیره می‌شود و اطلاعی از شرایط آب و هوایی نیست فولاد زنگ نزن باعث می‌شود محصول از زنگ زدگی محفوظ بماند.

این گزینه هم‌چنین در طول سال‌ها انعطاف پذیری را حفظ می‌کند و شکننده نخواهد شد.

فولاد گالوانیزه

تسمه‌های فولادی گالوانیزه از نظر زنگ‌زدگی و خوردگی شبیه نوارهای فولادی زنگ نزن نیستند، یک تسمه فولادی گالوانیزه برای پوشش دادن روی بر روی فولاد تحت یک فرآیند شیمیایی قرار گرفته است.

پوشش روی باعث می‌شود که فولاد بسیار مقاوم‌تر از آنچه در ابتدا بود باشد. هم‌چنین باعث مقاومت تسمه در برابر اشعه فرابنفش می‌شود تا پس از مدت طولانی ذخیره سازی نشکند. به همین دلیل تبدیل به یکی از پرکاربردترین تسمه آهنی های بازار شده است.

ظاهر فولاد گالوانیزه غیر قابل تصور است زیرا تمام آنچه از پوشش خارجی مشاهده می‌شود روی است. اگر محصول برای مدت طولانی ذخیره می‌شود، یک تسمه فولادی گالوانیزه را در نظر بگیرید.

بسته‌ها را باید مدام بررسی کرد زیرا یک نوار فولادی با روکش روی پس از مدت زمان طولانی شروع به کشیدگی می کند. فولاد گالوانیزه بهترین انتخاب هنگام خم شدن به راست و چپ است. از این طریق بیشترین مقاومت و دوام را در پوشش روی حفظ می‌کند.

در کنار این مطلب، مطالعه مقاله انواع پروفیل های فولادی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با دیگر مقاطع فولادی به همراه کاربردهایشان بیشتر آشنا شوید.

استانداردهای تسمه آهنی

تسمه‌ها با توجه به فرآیند تولید و استاندارد هر شرکت در ضخامت‌ها و عرض‌های مختلفی تولید می‌شوند. هم ‌چنین این مقاطع فولادی از نظر طولی هم با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند. در این جا یک نمونه از استانداردهای تولیدی تسمه در ضخامت و عرض‌های متنوع و در طول 6 متر را در جدول زیر برای شما آورده‌ایم. در این جدول اندازه‌ها بر حسب میلی متر و وزن بر حسب کیلوگرم می‌باشد.

 

استانداردهای مختلفی که در کاربردها و خواص مختلف تسمه ها به کار می رود در جدول زیر آمده است:

جدول استاندارد تسمه آهنی

عوامل تعیین کننده قیمت تسمه

مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت تسمه ، ‌قیمت ماده اولیه آن یعنی فولاد است که تحت تاثیر قیمت جهانی و ارز همواره در حال نوسان می‌باشد. فاکتور مهم دیگر که در تعیین قیمت تسمه‌های فولادی تاثیر دارد، نوع و روش ساخت آن‌ها است. برای مثال تسمه‌های نوردی که از ذوب کردن ضایعات آهن تولید می‌شوند دارای کم‌ترین قیمت در میان تسمه‌ها هستند. از طرف دیگر تسمه‌های تولید شده از روش ماشین کاری و تسمه‌های ترانس بالاترین قیمت‌ها را دارند.

 

خرید تسمه آهنی

شما باید ابتدا مورد مصرف خود برای استفاده از تسمه فولادی را مشخص کرده و سپس نسبت به خرید اقدام نمایید. این گونه خواهید توانست با پرداخت مبالغی مناسب، بهترین و متناسب‌ترین نوع تسمه با کار خود را خریداری نمایید. برای مثال اگر شکل ظاهری در مورد مصرف شما اهمیت ندارد، بسته به میزان مقاومت مورد نیاز می‌توانید از تسمه‌های فابریک و نوردی استفاده کنید. در صورتی که برعکس این فاکتور برای شما اهمیت دارد، ملزم به خریداری تسمه‌های ماشین کاری یا ترانس هستید. با شماره 02142214 تماس بگیرید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2640
نظر شما راجع به

تسمه آهنی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد