تفاوت ورق St37 و St52 چیست؟ مقایسه مشخصات، خواص مکانیکی و کاربردها

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
6002 بازدید
2 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

تفاوت ورق ST37 و ST52 در چیست؟ بگذارید اول از شباهت‌هایشان صحبت کنیم. هر دوی این ورق ها از فولادهای ساده کربنی که از مهم ترین گروه آلیاژهای مهندسی هستند، ساخته شده اند. فولاد ST37 و ST52 به دلیل هزینه کم، قابلیت اطمینان عالی و سازگاری با اکثر تکنیک های ساخت، یکی از پرکاربردترین مواد صنعتی محسوب می شوند. فولاد برای کاربردهای بسیار متنوعی از جمله کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی ، اجزا و سازه های انتقال نیرو به کار می‌رود.

کاربرد ورق ST37 و ورق ST52

ورق های St37 و St52 درساخته شده از دو فولاد ST37 و ST52 هستند. گروه فولادهای نرمه با کربن کمتر از 0.25 درصد قرار می‌گیرند، این فولادها در شکل‌های مختلف از جمله ورق، میلگرد، تیرآهن، نبشی و انواع لوله تولید می‌شوند و در حالت نرماله یا بدون عملیات حرارتی تحویل داده می‌شوند و به مصرف می رسند.

برای این گروه از ورق ها به جز عملیات تنش گیری و نرماله کردن عملیات حرارتی دیگری پیش بینی نشده است. کاربرد اصلی آن‌ها ساخت اسکلت و سازه های فلزی انواع قطعات و ماشین آلات، اجزای ماشین، کشتی سازی و... می‌باشد. به طور معمول این ورق ها به صورت محصول نهایی و تحت فرایندهای شکل دهی، برش و جوشکاری استفاده می‌شوند.

این ورق ها در صنعت از پر مصرف ترین ورق های فلزی هستند. به دلیل خواص شکل پذیری، برشکاری و جوشکاری عالی و خواص مکانیکی و قیمت مناسب این ورق ها، آن‌ها بیشترین استفاده را به عنوان مصالح ساختمانی در ساخت و ساز سازه‌ها و اسکلت های فلزی بناها و ساختمان‌ها، پل‌ها، سازه های شهری و غیره دارند. بیشترین مصرف این فولادها نیز همین کاربری است.

میتوانید با مطالعه مقاله ورق ST52 چیست و چه کاربردی دارد، درباره این ورق و کاربردهای آن مطالعه جامع تری داشته باشید.

استاندارد ورق ST37 و ST52

فولادهای ساختمانی غیر آلیاژی در رده بندی استاندارد DIN EN 10027-2 جز فولادهای رده تجاری و پایه با شماره مواد 1.00XX قرار می‌گیرند.

در برخی موارد اعداد 1تا3 بعد از نام فولادهای St37 و St52 قرار می‌گیرد که به منظور رده بندی کیفیت فولاد می‌باشد، برای مثال درجه 1 برای کارهای معمولی(عموما نوشته نمی شود)،درجه 2 برای کارهای مهم و درجه 3 با خلوص بیشتر و خواص جوشکاری خوب در کارهای مهم بخصوص استفاده می‌شود.

در واقع، عدد بزرگ‌تر بیانگر شرایط بهینه فولادسازی و کاهش عناصر مضر است. فولادهای درجه 3 الزامات سخت گیرانه ای در قبال شکست ترد دارند و باید ترکیب شیمیایی و اکسیژن زدایی آن ها به نحوی باشد که بتوانند در آزمون ضربه، انرژی ضربه مناسبی طبق استاندارد در دماهای زیر صفر درجه سانتیگراد داشته باشند.

در فولادهای درجه 2 نیازی به رعایت این الزامات نیست و انرژی ضربه آن ها در دمای 20+ درجه سانتیگراد اندازه گرفته می‌شود.

طبق استاندارد DIN 17100 مقدار عناصر کربن، فسفر، گوگرد و نیتروژن در ترکیب شیمیایی درجه 3 نسبت به درجه 2 کمتر است. این موضوع خواص کاربری فولاد به خصوص خواص مقاومت به ضربه و جوشکاری آن را بهبود می‌بخشد. استحکام مکانیکی درجه 3 تفاوتی نسبت به درجه 2 و ۱ ندارد.

میتوانید با مطالعه مقاله ورق سیاه  چیست و چه کاربردی دارد، درباره ورق ST37 اطلاعات کامل تری به دست بیاورید. ورق ST37 و ST52

مشخصات ورق های st37 و st52

ورق های تولید شده از این دوفولاد با ورق های سیاه در بازار شناخته شده‌اند چرا که با فرایند نورد گرم تولید شده و به دلیل حرارت بالا و اکسیداسیون سطحی سطح روی ورق تیره است.

مقایسه تفاوت ورق های ST37 و ST52 در ترکیب شیمیایی آن‌ها، در جدول زیر آمده است:

تفاوت ورق ST37 و ST52

از آنجایی که کربن موجود در فولاد ها باعث سختی بیشتر می شود، همانطور که در جدول مشاهده می‌شود میزان کربن فولاد ST52 ییشتر است و سختی این فولاد 180برینل و سختی فولاد St37 120 برینل می‌باشد و همین مساله موجب شده در صنایع سنگین بیشتر از فولاد St52 استفاده شود. از طرفی میزان کربن بیشتر موجب شده تا خواص شکل پذیری و جوش پذیری آن نسبت به st37 کاهش یابد.

تنش نهایی ورق st37 و st52

مهم‌ترین تفاوت ورق ST37 و ST52 تفاوت در تنش نهایی آن‌هاست. عددی که پس از حروف St می‌آید، نشان دهنده میزان تنش نهایی فولاد می‌باشد که یکای آن کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است. تنش نهایی فولاد St52معادل ۵۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش نهایی فولاد St37 معادل 3700کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

فولاد st37 همان فولاد نرمه است

فولاد St37 از دسته فولادهای کم کربن است که با نام فولاد نرمه در بازار شناخته می‌شود، از آنجایی که درصد کربن پایین است دارای استحکام متوسطی هستند و بیشتر در صنعت ساختمان سازی و ساخت پروفیل‌های ساختمانی کاربرد دارند.

ورق st52 ، معروف به ورق فولادی پرمقاومت کم آلیاژ

فولاد St52 با عنوان ورق‌ فولادی پرمقاومت کم آلیاژ شناخته شده است و میزان کربن و عناصر آلیاژی بیشتر خواص منحصر به فردی برای استفاده در عرصه صنعت برای ساخت ریل، شاسی ماشین‌های سنگین و جرثقیل‌ها شده است.

مقایسه و تفاوت خواص مکانیکی ورق st37 با ورق st52

مقایسه خواص مکانیکی فولادهای St37 و St52 در جدول زیر آمده است:

تفاوت خواص مکانیکی ورق ST37 و ST52

روش‌های نوین ساخت فولاد st37 و st52

مراحل اصلی تولید فولاد در فرایند فولاد سازی به طور مختصر عبارتند از:

  1. احیای سنگ آهن به آهن مذاب
  2. فرایند فولادسازی، در فولادسازی به وسیله کوره با اکسایش کنترل شده مخلوط آهن، چدن خام یا قراضه فولاد، کربن اضافی فولاد به سطح مطلوب کاهش می‌یابد. کوره القایی، کوره زیمنس و قوس الکتریکی سه نوع اصلی فولادسازی هستند.
  3. ریخته گری بعد از اینکه فولاد به ترکیب شیمیایی مورد نظر رسید از کوره فولادسازی به پاتیل ریخته می‌شود.
  4. نورد، بیشتر شمش ها تا دمای زیر نقطه ذوب جزئی گرم و به مدت کافی نگهداری می شوند تا شمش به طور همگن گرم شده و تحت نورد یا آهنگری قرار بگیرد تا به شکل مطلوب برسد.
  5. عملیات مکانیکی برای تولید محصول نهایی فولاد ازقبیل ورق، میله و... روی محصولات نیمه نهایی عملیات نورد گرم، نورد سرد، کشش، اکستروزن و غیره انجام می‌گیرد.
  6. عملیات حرارتی، برای به دست آوردن خواص مورد نظر لازم است محصولات نهایی فولاد عملیات حرراتی شوند تا بتوان ساختار و خواص فولاد را کنترل کرد.
اگر با مطالعه این مقاله به خرید ورق ST37 یا همان ورق سیاه علاقمند شدید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله راهنمای خرید ورق سیاه را مطالعه کنید. در این مقاله درباره کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه، ابعاد، ضخامت و کیفیت ورق های ST37 موجود در بازار صحبت می‌کنیم.

خرید ورق st37 و st52

ورق st37 و st52 از پرکاربردترین و پرمصرف ترین ورق های موجود در بازار هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره ابعاد و ضخامت های موجود از این ورق می‌توانید با کارشناسان آی فولاد به شماره 02142214 تماس بگیرید و از مشاوره فنی آنان بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید از قیمت روز ورق سیاه مطلع شوید و خریدی مطمئن و شفاف داشته باشید.

در ادامه، می‌توانید سوالات و نظرات خود را پیرامون ورق st37 و st52 در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان آی فولاد در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2182
نظر شما راجع به

تفاوت ورق St37 و St52 چیست؟ مقایسه مشخصات، خواص مکانیکی و کاربردها

نوشتن دیدگاه
    • avatarشیدا

      لطفا توضیحات کامل تری بدین به نظر من توضیحاتتون ابتدایی و کم هست ممنون

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهشیدا

      سلام. ممنون از نظرتون. بله حتما

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد