تفاوت پروفیل سبک و سنگین ، از تفاوت در ماده سازنده تا تفاوت در کاربرد و میزان استفاده

9دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
1163 بازدید
1 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

پروفیل‌ها بر اساس ویژگی‌های مختلف‌شان از جمله وزن، شکل و روش تولید به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم بندی پروفیل‌ها وزن‌شان است. بر این اساس پروفیل‌ها را در دو دسته پروفیل‌ سبک و پروفیل سنگین قرار می‌دهند.

هر کدام از این پروفیل‌ها دارای یک سری ویژگی‌های خاص بوده و کاربردهای گوناگونی هم در صنایع مختلف دارند. در این جا قصد داریم به بررسی تفاوت پروفیل سبک و سنگین پرداخته و کاربردها و ویژگی‌های هر کدام را بیان کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این دو نوع پروفیل مهم به دست آورید.

پروفیل‌ها دسته‌ مهمی از محصولات فلزی هستند که در شکل‌های بسیار گوناگون و متنوعی تولید می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع پروفیل می‌توان به قوطی‌ها اشاره نمود. از پروفیل‌ها بسته به ویژگی‌هایی که دارند در صنعت یا ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

 

پروفیل سبک چیست ؟

ابتدا به بیان پروفیل سبک و ویژگی‌های آن پرداخته و در ادامه به مقایسه آن با پروفیل‌های سنگین می‌پردازیم. این پروفیل‌ها همان طور که از نام‌شان هم پیدا است، دارای وزنی سبک‌تر نسبت به پروفیل‌های سنگین هستند. به طور معمول، پروفیل‌های سبک را از ورق‌های تولیدی در نورد سرد یا همان ورق روغنی تهیه می‌کنند. از طرف دیگر، ورق‌هایی که در ساخت این پروفیل‌ها استفاده می‌شود، دارای ضخامتی کم‌تر از 1.5 میلی متر هستند.

در نتیجه، همه این عوامل باعث می‌شوند که این پروفیل‌ها وزن سبک‌تری داشته و در بخش‌هایی مورد استفاده قرار بگیرند که نیاز به این ویژگی باشد. به این نوع از پروفیل‌ها، پروفیل مبلی هم گفته می‌شود. قیمت پروفیل‌‌های سبک در واحد وزن از قیمت پروفیل‌های دیگر گران‌تر است؛ اما با توجه به این که پروفیل‌های سبک طول بیش‌تری دارند، به طور کلی قیمت آن‌ها کم‌تر از نوع دیگر پروفیل خواهد بود. در ادامه ویژگی‌ها و کاربردهای اسن نوع پروفیل را برای شما آورده‌ایم.

 

پروفیل سبک چه ویژگی هایی دارد ؟

پروفیل‌های سبک دارای خصوصیات و ویژگی‌های بسیار مناسبی هستند که استفاده از آن‌ها را در تعداد زیادی صنایع مختلف امکان پذیر کرده است. از ان جایی که این پروفیل‌ها از ورق‌های نورد سرد یا روغنی تولید می‌شوند، تا حد زیادی ویژگی‌های شبیه به این ورق‌ها دارند. تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات پروفیل‌های سبک عبارتند از:

  • دقت و اندازه مناسب آن‌ها با توجه به ظرافت موجود در ساخت
  • دارا بودن سطحی صاف، صیقلی و با کیفیت مناسب
  • تولید در ابعاد متنوع جهت استفاده در مصارف مختلف
  • خاصیت فرم پذیری مناسب و در نتیجه راحتی کار با آن‌ها
  • قابلیت آبکاری شدن
  • موجود بودن در وزن‌های مختلف
  • قابلیت جوش پذیری مناسب
خاصیت فرم پذیری و راحتی کار با پروفیل سبک  

کاربرد پروفیل سبک

این نوع پروفیل‌ها با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های بسیار مناسبی که دارند، در کاربردهای مختلفی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کیفیت مناسب، وزن سبک، انعطاف ‌پذیری و شکل پذیر بودن این پروفیل‌ها در کنار هم باعث کاربرد گسترده آن‌ها در بخش‌های مختلف صنایع شده است. برای مثال قوطی ستونی در صنعت کاربرد دارد. تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل‌های سبک شامل موارد زیر می‌شوند.

  • استفاده جهت ساخت درب و پنجره‌های ساختمانی سبک
  • تولید انواع مختلف لوازم خانگی
  • استفاده در صنایع خودروسازی برای تولید قطعات گوناگون
  • تولید و ساخت کانتینرها و کانکس‌ها
  • ساخت انواع مبل و صندلی
  • استفاده برای تولید دوچرخه
  • تولید تجهیزات گوناگون برای استفاده در حوزه کشاورزی
کاربرد پروفیل سبک در ساخت درب  

پروفیل سنگین چیست ؟

در بخش‌های قبل به بیان توضیحاتی در مورد پروفیل سبک، کاربردها و ویژگی‌های آن پرداختیم. اکنون هم این موارد را برای پروفیل‌های سنگین بیان می‌کنیم. بنابراین در ادامه شما به راحتی متوجه فرق پروفیل سبک و سنگین خواهید شد. این پروفیل‌ها دارای وزن سنگین‌تری نسبت به نوع دیگر پروفیل‌ هستند. دلیل آن هم استفاده از ورق‌هایی با ضخامت بیش از 1.5 میلی‌متر جهت تولیدشان می‌باشد. به طور معمول، برای ساخت پروفیل‌های سنگین از ورق‌های تولیدی در نورد گرم یا ورق سیاه استفاده می‌کنند.

پروفیل‌های سنگین دارای تنوع ابعادی زیادی هستند که با توجه به این ویژگی در صنایع گوناگون کاربرد دارند. قیمت این پروفیل‌ها در واحد وزن کم‌تر از قیمت پروفیل‌های سبک است. اما در واحد طول عمدتا قیمت بالاتری نسبت به نوع دیگر پروفیل دارند. چرا که وزن سنگین آن‌ها باعث استفاده مقدار بیش‌تری فولاد در واحد طول می‌شود. اکنون ویژگی‌ها و کاربردهای این نوع پروفیل را هم بیان می‌کنیم.

 

پروفیل سنگین چه ویژگی هایی دارد ؟

همان گونه که اشاره کردیم، پروفیل‌های سنگین عمدتا از ورق‌های نورد گرم یا سیاه تولید می‌شوند؛ این موضوع باعث می‌شود که پروفیل‌های سنگین تا حد زیادی ویژگی‌هایی مشابه با این ورق‌ها داشته باشند. حتی در برخی موارد با توجه به شکل خاص این پروفیل‌ها، ویژگی‌های ورق‌های سیاه در شدت بیش‌تری هم در آن‌ها قرار دارد. اکنون تعدادی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را بیان می‌کنیم.

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار و نیروهای خارجی به دلیل ضخامت زیاد
  • قابلیت جوش پذیری بسیار مناسب و حتی بهتر از پروفیل‌های سبک
  • دارا بودن سختی سطح بالا و مقاومت بهتر در برابر سایش
  • قیمت ارزان‌تر در واحد وزن به دلیل استفاده از ورق‌های سیاه در تولید این پروفیل‌ها
 

قابلپیت جوش پذیری پروفیل سنگین

 

کاربرد پروفیل سنگین

پروفیل‌های سنگین هم مانند پروفیل‌های سبک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که این نوع پروفیل‌ها از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار هستند و قدرت حمل بار بیش‌تری دارند، عمدتا در مصارف سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعدادی از رایج‌ترین کاربردهای پروفیل سنگین شامل موارد زیر می‌باشند.

  • استفاده در تولید درب و پنجره‌های ساختمانی به خصوص انواع بزرگ آن‌ها
  • تولید دستگاه‌های صنعتی بزرگ
  • استفاده در صنایع خودروسازی برای ساخت بدنه و شاسی
  • تولید ماشین آلات سنگین و قطعات آن‌ها
  • استفاده در ساختمان‌سازی و عمران برای تولید مصالح فلزی
  کاربرد پروفیل سنگین در صنعت خودروسازی    

تفاوت پروفیل‌ سبک و سنگین چیست ؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دسته بندی کردن پروفیل‌ها وزنشان می‌باشد. بر اساس این معیار، پروفیل‌ها را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌کنند. با توجه به نکاتی که در این جا بیان کردیم، پروفیل‌های سبک و سنگین در چند ویژگی مهم با یک دیگر تفاوت دارند. اول این که پروفیل‌های سبک عمدتا از ورق‌های نورد سرد یا روغنی تولید می‌شوند اما پروفیل‌های سنگین با استفاده از ورق‌ سیاه یا نورد گرم ایجاد می‌شوند.

این ویژگی باعث کیفیت سطحی مناسب پروفیل‌های سبک و برعکس کیفیت سطحی نه چندان مناسب انواع سنگین آن می‌شود. از طرف دیگر، پروفیل‌های سبک از ورق‌های تولید می‌شوند که ضخامتی کم‌تر از 1.5 میلی متر دارند، در حالی که ضخامت ورق‌های مورد استفاده برای تولید پروفیل سنگین بیش از 1.5 میلی متر می‌باشد. این موارد سبب تفاوت در ویژگی‌ها و در نتیجه کاربردهای آن‌ها شده است.

   

کدام پروفیل کاربرد بیش‌تری دارد؟

همان‌طور که در پاراگراف قبل بیان کردیم، پروفیل‌های سبک و سنگین دارای تفاوت‌های زیادی هم در جنس ماده سازنده و هم میزان استفاده از آن هستند. این موضوع باعث ایجاد تفاوت در ویژگی‌های اساسی آن‌ها و در نتیجه کاربردهای آن‌ها می‌شود. پروفیل‌های سبک با توجه به وزن کم و ظاهر مناسبی که دارند، بیش‌تر در مواردی استفاده می‌شوند که شکل ظاهری اهمیت داشته و البته نیاز به تحمل بار زیاد وجود نداشته باشد.

پروفیل‌های سنگین تقریبا بر عکس عمل می‌کنند. این پروفیل‌ها بیش‌تر در مواردی کاربرد دارند که نیاز به استحکام و مقاومت بالایی وجود دارد و شکل ظاهری زیاد حائز اهمیت نیست. بنابراین، موارد کاربرد این پروفیل‌ها تا حد زیادی با هم تفاوت دارد. در نتیجه، هر کدام برای یک سری مصارف و صنایع خاص مورد نیاز هستند و نمی‌توان به طور کلی بیان کرد که یکی از انواع پروفیل مناسب‌تر است و کاربرد بیش‌تری دارد.

   

قیمت پروفیل سبک و سنگین

در ابتدا باید بگوییم که قیمت وزنی پروفیل‌های سبک نسبت به پروفیل‌های سنگین گران‌تر است. دلیل آن‌ هم ظرافت و دقت بالاتر در این نوع پروفیل‌ها نسبت به پروفیل‌های سنگین می‌باشد. اما قیمت در واحد طول پروفیل‌های سبک ارزان‌تر از پروفیل‌های سنگین در می‌آید. چرا که در هر متر از پروفیل‌های سنگین وزن خیلی بیش‌تری وجود دارد. ما به شما قیمت روز پروفیل را ارائه میکنیم.

در نتیجه قیمت کم‌تر وزنی که نسبت به پروفیل‌های سبک دارد را خنثی می‌کند. بنابراین، اگر در یک مورد مصرف، امکان استفاده از هر دو پروفیل وجود داشته باشد، استفاده از پروفیل سبک هزینه کم‌تری را برای شما در پی خواهد داشت. البته باید دقت داشته باشید که خود پروفیل‌های سبک و سنگین هم با توجه به شکل ظاهری و نوع پروفیل، قیمت‌های متنوعی دارند. همچنین جنس پروفیل هم تاثیر زیادی بر قیمت نهایی آن خواهد داشت که می‌تواند آلومینیوم، استیل، فولاد یا جنس‌های دیگر باشد.

   

خرید پروفیل

جهت خرید پروفیل ابتدا باید بسته به نیاز خود نوع سبک یا سنگین آن را نتخاب کنید. این کار نقش مهمی در کنترل هزینه شما و خریداری پروفیل با کیفیت خواهد داشت. ما در مجموعه آی فولاد، انواع پروفیل‌های سبک و سنگین در شکل‌های گوناگون را ارائه می‌دهیم. کیفیت بالای این پروفیل‌ها و تنوع جنسی آن‌ها باعث می‌شود که شما به راحتی بتوانید محصول مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. برای دریافت هر نوع پروفیل کافی است از طریق شماره تماس ما اقدام نمایید. توصیه میکنیم قبل از خرید راهنمای خرید پروفیل و نکات مهم قبل از خرید را مطالعه کنید.

شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی با مشاوران ما ارتباط برقرار کرده و در مورد پروفیل مناسب برای مصرف خود هم از آن‌ها مشورت بگیرید. هم چنین می‌توانید از قیمت روز انواع پروفیل‌ها اطلاع یافته و با آگاهی کامل نسبت به خرید ایم مقاطع اقدام نمایید. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در مورد تفاوت پروفیل سبک و سنگین هم کافی است نظرات خود را در پایین مطلب قرار دهید.

   

سوالات متداول

1. پروفیل سبک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پروفیل‌های سبک با استفاده از ورق‌های روغنی یا تولید شده در نورد سرد ایجاد می‌شوند و دارای سطحی با کیفیت مناسب هستند. این پروفیل‌ها ضخامتی کم‌تر از 1.5 میلی متر دارند و به همین دلیل دارای وزنی سبک هستند.

2. پروفیل سنگین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پروفیل‌های سنگین از ورق‌های تولیدی در نورد گرم یا ورق سیاه ایجاد می‌شوند و به همین دلیل کیفیت سطحی مناسبی ندارند. این پروفیل‌ها ضخامتی بیش‌تر از 1.5 میلی متر داشته و وزنی سنگین‌تر دارند. در عین حال از مقاومت و استحکام بالایی هم برخوردارند.

3. انواع پروفیل‌های ساختمانی کدام‌اند؟ پروفیل‌های ساختمانی در چندین شکل مختلف تولید می‌شوند که کاربردهای گوناگونی هم دارند. از جمله مهم‌ترین این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل‌های I شکل، L شکل، T شکل، Z شکل، ناودانی، تسمه و قوطی اشاره کرد.

4. پروفیل‌ها با چه روش‌هایی تولید می‌شوند؟ به طور کلی پروفیل‌های سبک و سنگین با دو روش مستقیم و غیر مستقیم تولید می‌شوند. در روش مستقیم پروفیل از شکل دادن ورق‌های فولادی با استفاده از تجهیزات مخصوص تولید می‌شود. اما در روش غیرمستقیم پروفیل از لوله یا جوش دادن سایر مقاطع ایجاد می‌شود.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4053
نظر شما راجع به

تفاوت پروفیل سبک و سنگین ، از تفاوت در ماده سازنده تا تفاوت در کاربرد و میزان استفاده

نوشتن دیدگاه
    • avatarحسین

      سلام

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد