کاربرد تیرآهن دست دوم به همراه معایب و مزایای آن

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
38745 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

تیرآهن دست دوم یا همان تیرآهن استوک در دسته آهن آلات قراضه قرار می‌گیرد. تیرآهن یکی از مهم ترین بخش های ساختمان است. گاهی پس از خراب کردن یک ساختمان از تیرآهن های آن دوباره استفاده می‌کنند که بیشتر تیرهای بیرون سازه ای را شامل می‌شود. به این تیراهن ها، تیرآهن دست دوم می‌گویند.

معمولا تیرآهن های دست دوم دچار زنگ زدگی شده است و به دلیل استفاده شدن در ساختمان، مقاومت و باربری آن کمتر شده و خمش و کرنش در سطوح آن دیده می‌شود. بنابراین استفاده دوباره آن در سازه در بین مهندسان خطرناک شمرده می‌شود.

تیرآهن دست دوم چیست؟

تیرآهن دست دوم در دسته آهن قراضه قرار می‌گیرد و به تیرآهن استفاده شده در یک ساختمان که دوباره وارد چرخه خرید و فروش شده، تیرآهن دست دوم می‌گویند.

انواع تیرآهن های I و H به صورت تیرآهن استوک فروخته می شوند. این تیرآهن ها برای استفاده دوباره در ساختمان مناسب نیستند. تیراهن در ساختمان نقش باربر را برعهده دارد و نیروهای محوری و برشی را تحمل می‌کند.

وقتی به عنوان تیر در ساختمان استفاده می‌شود هم باید در مقابل تغییر شکل مقاوم باشد، بنابراین از تیرآهن استوک در سازه نباید دوباره استفاده کرد.

درمقاله انواع تیرآهن می‌توانید درباره انواع تیراهن IPE و IPB و ... مطالعه کنید. تیرآهن های دست دوم هم از انواع تیرآهن ها موجود هستند. این مقاله می‌تواند شما را در خرید بهترین تیرآهن دست دوم کمک کند.

تیراهن دست دوم

کاربرد تیرآهن دست دوم

از تیرآهن دست دوم بیشتر در ساخت سازه هایی که اهمیت کمتری دارند استفاده می‌شود. مثلا در ساخت اسکلت فلزی سوله که در آن رفت و آمد انسانی کم باشد می‌توان استفاده کرد.

اما اگر ساختمان به شکلی باشد که خطر انسانی بیافریند نباید از تیرآهن استوک استفاده کرد. در استفاده از تیرآهن قراضه، حتما باید اول سطح آن را زنگ زدایی کرد.

سند بلاست کردن یکی از روش هایی است که برای از بین بردن زنگ زدگی سطحی تیرآهن قراضه از آن بهره می جویند.

باید دقت شود که اگر تیرآهن در مصرف اولیه خود نقش باربری کمتری داشته و به اصطلاح سالم مانده است، می‌توان از آن در سازه های کم خطر استفاده کرد.

بررسی این موضوع حتما باید توسط یک متخصص و با آنالیز تیرآهن ها انجام شود و خوردگی عمیق در تیرآهن دیده نشود.

در غیر این صورت آهن قراضه محسوب می شود و باید وارد چرخه بازیافت شود. اما استفاده از آن به طور کلی در علم مهندسی پرخطر شمرده می‌شود.

بررسی کیفیت تیرآهن استوک

همانطور که گفتیم استفاده از تیرآهن قراضه به کیفیت آن بستگی دارد. باید ملاحظاتی در خرید تیرآهن استوک صورت بگیرد. این ملاحظات در ذیل آمده است:

  • میزان زنگ زدگی تیرآهن و این که عمیق است یا سطحی
  • جوش خوردگی های روی تیرآهن دست دوم
  • اندازه طول تیرآهن و برش خوردگی های آن
  • میزان تغییر شکل‌ها و تابیدگی‌ها
  • خم شدگی تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن دست دوم

استفاده از تیراهن استوک مخارج کلی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و به طور کلی بسیار ارزان تر از تیرآهن نو می‌باشد.

همچنین تیرآهن نو فقط در ابعاد ۶ و ۱۲ متری است اما تیرآهن دست دوم در ابعاد دیگر هم موجود است.

قیمت ارزان‌تر آن باعث شده که تیرآهن دست‌دوم خریداران زیادی داشته باشد و حتی در جهان به خصوص چین و ژاپن تقاضای زیادی پیدا کند.

معایب استفاده از تیرآهن استوک در ساختمان سازی

زنگ زدگی های تیرآهن استوک باعث کاهش باربری تیرآهن می‌شود. بنابراین با کاهش مقاومت آن، سازه ناپایدار شده و در برابر نیروهای لرزه ای هیچ مقاومتی ندارد.

همچنین وقتی تیرآهن در سازه به عنوان تیر استفاده می‌شود، باید بتواند نیروهای برشی را تاب بیاورد و در مقابل آن‌ها مقاومت کند.

اما تیرآهن زنگ زده به سرعت دچار تغییر شکل و خمش شده و باعث اعوجاج سازه می‌شود.

تیرآهن استوک در جهان

چین یکی از بزرگترین واردکننده های آهن قراضه در جهان می باشد. تیرآهن دست دوم هم یکی از این مصالحی است که چین وارد می کند.

برخی از این آهن قراضه ها دوباره بازیافت می شوند و با حذف ناخالصی ها دوباره به مقاومت لازمه می رسند.

برخی نیز با حذف زنگ زدگی های سطحی دوباره در ساختمان‌های کم اهمیت استفاده می‌شوند.

تیراهن دست دوم

قیمت تیرآهن دست دوم

قیمت تیرآهن دست دوم مثل آهن قراضه است و به صورت کیلویی محاسبه می‌شود. بستگی به این دارد که تیرآهن چقدر سالم مانده باشد و خوردگی آن سطحی است یا عمیق است.

پرتقاضاترین تیرآهن های استوک را میتوان تیرآهن های سبک نامید. قیمت تیرآهن دست دوم ۱۲ و 14 و 16 و ۱۸ بنابر اندازه و کیفیت متغیر است.

همینطور به سن آن بستگی دارد. هرچقدر تیرآهن استوک سالم تر باشد قیمت آن بیشتر است اما به طور کل از تیرآهن نو ارزان تر است و به همین دلیل خریداران زیادی دارد.

آهن قراضه هم انواع زیادی دارد که با توجه به کاربرد اولیه آن‌ها اسم های متفاوتی دارند. مثلا فله روغنی، آهن ویژه، فله حلب، چدن ریزبار، پرس بدنه، آهن درجه دو و ... از همین انواع آهن قراضه است که مثل تیرآهن دست دوم کیلویی فروخته می شوند و کهنه بودن یا نو بودن آن‌ها قیمت ها را تغییر می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال خرید تیرآهن هستید مقاله راهنمای خرید تیرآهن را بخوانید که درباره انواع تیرآهن های موجود در بازار ، باکیفیت ترین کارخانه های سازنده و روش‌های خرید آن نوشته شده است.

ضمانت های معتبر

هنگام خرید تیرآهن های استوک، نمایندگان فروش معتبر باید محصولات خود را تضمین کنند اما هنگام خرید ممکن است با فروشندگان محصول بدون ضمانت مواجه شوید که در این شرایط ما توصیه می‌کنیم حتما تیرآهن های نو بخرید زیرا هزینه تعمیر اجزای ساخته شده با تیرآهن استوک چندین برابر هزینه خرید تیرآهن نو خواهد بود.

تیرآهن نو بخریم یا دست دوم؟

به طور کلی، دوعامل مهم برای پاسخ به این سوال وجود دارد:

عامل اول آن است که تیرآهن شما برای چه مواردی استفاده خواهد شد و عامل دوم اینکه تیرآهن خود را از چه کسانی تهیه می کنید.

به عنوان مثال اگر در حال انجام پروژه های کوچک مقیاس هستید و خطر جانی و مالی در انجام این کار وجود ندارد، خرید تیرآهن های استوک به صرفه تر است.

همچنین نمایندگی های فروش معتبری نیز در بازار وجود دارند که تیر دست دوم خود را از نظر کیفیت و مقاومت کاملاً تضمین می کنند.

طبیعتا در پروژه هایی با مقیاس بزرگتر خرید تیر آهن دست دوم کمی مخاطره آمیز است و خرید از بهترین مارک های موجود در بازار تنها گزینه­ی مطمئن برای انتخاب هستند.

با اینکه هزینه شما نسبت به تیرآهن های دست دوم بیشتر می­شود اما خیالتان از بابت کیفیت پروژه خود راحت خواهد بود.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2303
نظر شما راجع به

کاربرد تیرآهن دست دوم به همراه معایب و مزایای آن

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد