تیرآهن ذوب آهن اصفهان چه ویژگی هایی دارد؟ | انواع و نحوه تشخیص آن

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
38692 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی
تیرآهن ذوب آهن اصفهان از محصولات اصلی و پرکاربرد شرکت ذوب‌آهن اصفهان است که نخستین و بزرگ‌ترین شرکت فولاد در ایران محسوب می‌شود.  از لحاظ تنوع محصولات، این شرکت رتبه اول را دارد چرا که انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. عملیات اجرایی احداث کارخانه در سال 1346 شروع و بهره برداری از آن با ظرفیت اولیه 550هزارتن در سال 1350 آغاز گردید.این کارخانه در جنوب‌غربی استان اصفهان و در شمال شهرستان لنجان قرار گرفته‌است. تیرآهن که از موارد پرکاربرد در ساختمان سازی است از در دسته تولیدات این کارخانه می باشد.

تیرآهن چیست؟

هر تیرآهن از دو عضو بال و جان تشکیل شده است. دو بال موازی که دو انتهای تیرآهن را تشکیل می دهد. یک تکه آهنی ضخیم، بین این دوبال که به صورت عمودی قرار دارد و به آن جان تیرآهن می‌گو‌یند. اندازه تیرآهن و طول بال و جان میزان مقاومت تیرآهن را در برابر خمش و بارهای وارده تعیین می‌کند.

نشانه های تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

نشانه اختصاری محصول، با حرف I که نشان دهنده شکل مقطع تیرآهن است و یک شماره یک رقمی که نشان دهنده نوع مقطع مربوطه می‌باشد تشکیل می‌شود. به عنوان مثال I1 محصولی است از نورد گرم فولاد با مقطع عرضی معین که از قسمت میانی به نام جان و دولبه با شیب به سمت داخل به نام بال تشکیل شده است. I5 محصولی است از نورد گرم فولاد با مقطع عرضی معین که از قسمت میانی به نام جان و دولبه موازی به نام بال تشکیل شده است. ارتفاع تیرآهن (h) عبارت است از فاصله خارجی بین لبه های خارجی دوبال در امتداد محور عرضی جان. نمره تیرآهن عددی است که معرف ارتفاع اسمی تیرآهن بر حسب سانتی‌متر است. در حالت کلی برای شناسه محصول از نشانه اختصاری، نمره تیرآهن و حداقل استحکام کششی آن استفاده می‌شود، به طور مثال تیرآهنی از نوع 4I با نمره 16 را که حداقل استحکام کششی آن 470 نیوتن بر میلی‌متر مربع است به صورت زیر نمایش می‌دهند: I4-16-470

ویژگی‌ های تیرآهن ذوبی

ویژگی‌های تولید تیرآهن عبارتند از مشخصات فیزیکی شامل ابعاد، اندازه ها و مقادیر ایستایی، رواداری ها، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی.

انواع تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان

  • تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE): این تیرآهن از نظر ظاهری شبیه I انگلیسی است و ضخامت بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان هستند و به دلیل استفاده در  سازه های ایرانی پرمصرف تر بوده و با تیرآهن معمولی شناخته می‌شود، شیوه‌ تولید آن مطابق با استانداردهای اروپا است.
  • تیرآهن بال پهن موازی (IPB): این تیرآهن های بال پهن شکلی شبیه به حرف انگلیسی H دارد. درواقع در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE افزایش یافته است. این نوع از تیرآهن‌ها به دو دسته سبک (L) و سنگین (V) تقسیم می شوند، به عنوان مثال IPBV نشان دهنده تیرآهن عریض سنگین و IPBL نشان دهنده تیرآهن عریض سبک می‌باشد. در مقاله تیرآهن هاش چیست می‌توانید درباره آن بیشتر بخوانید.
  • تیرآهن بال  باریک شیبدار (INP): این تیرآهن از نظر ظاهری  به گونه ای است که با فاصله گرفتن از جان تیر، از ضخامت بال ها کاسته می‌شود. به طوری که اگر در راستای تیرآهن بایستید و به آن نگاه کنید در ابتدای محصول بال ها دارای ضخامت بوده که به مرور با دور شدن از جان آن از ضخامت آنکم می‌شود و یک شیب ملایمی بر محصول دیده می‌شود.شیوه تولید آن مطابق با استانداردهای چین و روسیه است.
علاوه بر این که تیرآهن ذوب آهن اصفهان بسیار پرتنوع بوده و بیشتر سایزها را دارد، میلگردهای ذوب آهن اصفهان هم از این قائده مستثنی نیست و باکیفیت‌ترین میلگرد در ایران به شمار می‌رود. می‌توانید با مراجعه به مقاله برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران، از رتبه بندی میلگردهای ایران بر اساس کیفیت مطلع شوید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

ویژگی فرآورده‌های ساختمانی تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان

در قسمت بعدی به ویژگی‌ها و خواص تیرآهن تولیدی توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان طبق استانداردهای مرتبط پرداخته می‌شود.

تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)

تيرآهن های بال نیم پهن موازی توليدی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با علامت مشخصه I-2 بر اساس استاندارد ملي ايران به شماره 1791 و مطابق با استانداردهایDIN1025-5 در ابعاد، جرم و مقادیر ایستایی، EN10034 در رواداری‌ها، EN10025-2 درمشخصات فنی،به شرح زیر مي باشند: تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE) تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)                                       مشخصات ابعادی و وزن تیرآهن های ذوب آهن اصفهان اندازه ها و مقادیر ایستایی تیرآهن های ذوب آهن اصفهان ترکیب شیمیایی تیرآهن های تولیدی ذوب آهن اصفهان خواص مکانیکی تیرآهن های ذوب آهن اصفهان

تیرآهن بال پهن موازی ( تیرآهن IPB ذوب آهن )

تیرآهن هاي گرم نوردیده بال پهن موازی با وزن متوسط (I- 5) در شركت سهامي ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI 14484  ومطابق با IPB و استانداردهای DIN1025-2 در ابعاد، جرم و مقادیر ایستایی،EN10034  در رواداری ها، EN10025-2 درمشخصات فنی، به شرح زیر توليد مي‌گردند: تیرآهن بال پهن موازی (IPB) تیرآهن بال پهن موازی (IPB)                                   مشخصات ابعادی و وزن تیرآهن هاي بال پهن موازی با وزن متوسط ذوب آهن اصفهان مقادیر ایستایی تیرآهن هاي بال پهن موازی با وزن متوسط

تیرآهن هاي بال پهن موازی سبک  

تیرآهن هاي گرم نوردیده بال پهن موازی با وزن سبك ( I-4 ) شركت سهامي ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد ملي ايران به شماره 13781 ISIRI و مطابق با IPBL و با استانداردهاي DIN1025-3 در ابعاد، جرم و مقادیر ایستایی،EN10034 در رواداری ها ، EN10025-2درمشخصات فنی، به شرح زیر توليد مي‌گردند: مشخصات ابعادی و وزن تیرآهن هاي بال پهن موازی سبك ذوب آهن اصفهان مقادیر ایستایی تیرآهن هاي بال پهن موازی سبک ذوب آهن اصفهان آناليز شيميايي تير آهن هاي بال پهن موازي ذوب آهن اصفهان خواص مكانيكي تير آهن هاي بال پهن موازي ذوب آهن اصفهان

تیرآهن بال باریک شیبدار (تیرآهن IPN ذوب آهن )

تيرآهن های بال باريك شيبدار توليدي درشركت سهامي ذوب آهن اصفهان مطابق با استاندارد ملي ايران به شماره 3277 و مطابق با استانداردهاي DIN1025-1 درمشخصات ابعادی، جرم و مقادیر ایستایی، EN10024 در رواداری‌ها، EN10025-2 درمشخصات فنی، به شرح زیر هستند: تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) ذوب آهن اصفهان تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) ذوب آهن اصفهان شخصات ابعادي و رواداري هاي تيرآهن بال باريك شيبدار ذوب آهن اصفهان اندازه ها و مقادير ايستايي تيرآهن بال باريك شيبدار ذوب آهن اصفهان آناليز شيميايي تيرآهن بال باريك شيبدار ذوب آهن اصفهان خواص مكانيكي تير آهن بال باريك شيبدار ذوب آهن اصفهان نوع دیگری از تیرآهن وجود دارد که به آن تیرآهن لانه زنبوری می‌گویند که از همین تیرآهن های نرمال ساخته می‌شود. می‌توانید با مراجعه به مقاله تیرآهن لانه زنبوری چیست، درباره آن بیشتر بخوانید.

روش تولید

برای  تولید تیرآهن‌ها، بیشتر از فرآیند نورد استفاده می‌شود. فرآیند نورد به دو صورت سرد و گرم صورت می‌گيرد كه تفاوت عمده آن در درجه حرارت فلـز نورد شونده است. كارگاه‌هاي نورد كارخانه ذوب آهن همگي از نوع نورد گرم است. در اين كارگاه‌ها ابتدا شمش فولادي با مقطع و طول مشخص به درون كوره‌هاي حرارتي نورد شارژ شده و پس از رسيدن به دمـاي منـاسب از كـوره خارج و توسط غلطک‌هـاي نـوردی شكـل يافتـه ، به طـول مورد نظر برش خورده و پس از تكميـل مراحـل نهايي، پـرداخت و بسته بندي شده و به انبار محصول يا مقصد مشتري حمل مي‌شود. این محصولات مطابق استانداردهای ملی و بین المللی معتبر قابل تولید و عرضه خواهد می شود. تیرآهن‌ها در دو کارگاه نورد 500 و 600 در این کارخانه تولید می‌شوند. كارگاه 500 كه از نوع نورد نیمه سنگین و مداوم است و با ظرفيت اسمي 700,000 تن در سال محصولات زير را توليد می‌کند. -    تيرآهن بال نيم پهن موازی ( IPE ذوب آهن ) در سایز های 12 ، 14، 16‌ ، 18 -    تير آهن بال باريك شيبدار ( IPN ذوب آهن ) -    تیرآهن های سبک صادراتی (IPEA ذوب آهن) سایز 14 کارگاه نورد 650 از نوع نورد سنگين و غير مداوم است و ظرفيت توليد اسمي آن 750,000 درسال است. درحال حاضر توليدات آن عبارتند از : -    تيرآهن بال نيم پهن موازي (IPE) از سايزهای 16 تا 30 -    تيرآهن بال پهن موازی (تیرآهن هاش ذوب آهن ، H) سری IPBL و IPB ازسايزهای 14 تا 30 در شکل زیر شمایی از روش تولید تیرآهن در این کارخانه نشان داده شده است: شمایی از روش تولید تیرآهن ذوب آهن اصفهان خرید تیرآهن ذوب آهن اصفهان تیرآهن ذوب آهن اصفهان که به تیر ذوبی هم در بازار معروف است، از با کیفیت‌ترین تیرآهن های ساخت ایران به شمار می‌رود. قیمت روز تیرآهن ذوب آهن اصفهان را می‌توانید در سایت مشاهده کنید. علاوه بر این برای مشاوره با کارشناسان آی فولاد برای انتخاب تیرآهن مناسب می‌توانید با ما تماس بگیرید. همچنین نمودار قیمتی تیرآهن را میتوانید در مقاله قیمت تیرآهن مشاهده کنید و از نوسانات قیمتی این محصول پرکاربرد مطلع شوید.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1714
نظر شما راجع به

تیرآهن ذوب آهن اصفهان چه ویژگی هایی دارد؟ | انواع و نحوه تشخیص آن

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد