راهنمای خرید ورق سیاه | ورق ST37 را از کجا و با چه قیمتی بخریم؟

8دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
2 سال پیش
32299 بازدید
10 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق سیاه یا همان ورق ST37 یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی در صنعت است که به روش نورد گرم ساخته می‌شود. به دلیل سطح ناهموار و مات آن است که به آن ورق سیاه می‌گویند. این ورق شکل پذیری و مقاومت بالایی دارد و در مقایسه با دیگر ورق‌ها بسیار ارزان‌تر است. کاربرد آن از ساختمان سازی تا صنعت پتروشیمی و حتی ساخت مخازن و تانکر سازی گستردگی دارد. برای شناخت بیشتر درباره ورق سیاه و کاربرد های آن به مقاله ورق سیاه در آی فولاد مراجعه کنید.

 

اما این محصول پرتقاضا چه انواعی دارد و چه ضخامت هایی را دربر می‌گیرد؟ هرکدام از آن‌ها برای چه صنعتی مناسب هستند؟ تولید کدام کارخانه داخلی از دیگران برتری دارد؟ کدام ورق سیاه گران تر است؟ چگونه می‌توان ورق سیاه خرید؟ خرید از آهن فروشان سنتی بهتر است یا خرید از فروشندگان آنلاین آهن؟ ما به همه سوالات شما در اینجا پاسخ می‌دهیم.

   

تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران

کارخانه‌های بسیاری در ایران ورق ST37 تولید می‌کنند که هم به صورت رول و به صورت شیت این محصولات را ارائه می‌دهند. در ادامه به توضیح همه کارخانه‌های تولیدی آن در ایران می‌پردازیم.

 

مشخصات ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

ورق فولاد مبارکه اصفهان در ضخامت های ۲، ۲.۵، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ میلیمتر و به صورت رول به بازار عرضه می‌شود.

ضخامت ۲ میلی‌متر: رول این ورق دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر دارد.

ضخامت ۳، ۴، ۵ و ۶ میلی‌متر: رول این ورق‌ها سه عرض ۱۰۰۰ ، ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلی‌متر دارد.

ضخامت ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ میلی‌متر: رول این ورق‌ها عرض ۱۵۰۰ میلی‌متر را داراست.

 

مشخصات ورق سیاه فولاد مبارکه

 

مشخصات ورق سیاه فولاد اصفهان

ورق سیاه فولاد اصفهان به صورت شیت، ضخامت های ۱۵ تا ۶۰ میلیمتر را دربر می‌گیرد و عرضی برابر با ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیمتر را دارد. طول این ورق ها تا ۶ متر قابل خریداری است.

 

مشخصات ورق سیاه فولاد اصفهان ، حالت شیت

 

مشخصات ورق سیاه فولاد سبا

فولاد سبا یک شرکت زیر مجموعه فولاد مبارکه اصفهان است که ورق هایی با همان ویژگی های فولادمبارکه تولید می‌کند. ورق های فولاد مبارکه تنها به خاطر برند معروف‌تر آن از فولاد سبا گران تر است اما هردو کیفیت، ابعاد و ضخامت یکسانی با یکدیگر دارند.

 

مشخصات ورق سیاه کاویان

ورق سیاه کاویان به صورت شیت در بازار موجود است و گستره‌ی بالایی از ضخامت را دربرمی‌گیرد. ضخامت های ورق سیاه کاویان شامل: ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، و ۹۰ میلیمتر است. عرض این ورق ها به صورت زیر است:

ضخامت ۸، ۱۰ میلی‌متر: شیت این ورق‌ها عرضی برابر با ۱۲۵۰ میلیمتر دارند.

ضخامت ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ میلیمتر: شیت این ورق دو عرض ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر را دارد و با طول ۶ متر به فروش می‌رسد.

ضخامت ۳۰ تا ۹۰ میلیمتر: شیت این ورق  عرضی برابر با ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلیمتر دارند و با طولی بیشتر از ۶ متر به فروش می رسند.

مشخصات ورق سیاه کاویان

 

مشخصات ورق سیاه فولاد درخشان اراک

ورق ST37 این کارخانه به صورت شیت و با ضخامت های ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰ و ۴۰ میلیمتر به بازار عرضه می‌شود و همه آن‌ها دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلیمتر را دربرمی‌گیرند. ورق سیاه درخشان اراک با طول ۶ متر در بازار به فروش می‌رسد.

ورق سیاه فولاد درخشان اراک

 

مشخصات ورق سیاه اکسین

ورق سیاه اکسین بازه بزرگی از ضخامت ها را دربرمی‌گیرد. ضخامت این ورق ها شامل ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۵، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۰ میلیمتر است. ورق سیاه اکسین به صورت شیت و با عرض ثابت ۲ متر و دو طول ۶ و ۱۲ متری به بازار عرضه می شود.

ورق سیاه اکسین و مشخصات آن

 

مشخصات ورق سیاه گیلان

ورق سیاه گیلان به صورت رول است و در ضخامت های ۲، ۲.۵، ۳، ۳.۵، ۴، ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلیمتر به فروش می رسد. عرض همه این ورق ها ۱۰۰۰ میلیمتر است. البته سه ورق ۶، ۸ و ۱۰ میلیمتری، با عرض ۱۲۵۰ میلیمتر هم به فروش می‌رسند.

مشخصات ورق سیاه گیلان

 

مشخصات ورق سیاه قطعات

ورق سیاه قطعات ضخامت هایی برابر با ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ میلیمتر دارد و همه با عرض ۱۲۰۰ میلیمتر و با طول ۶ متر به صورت شیت به فروش می‌رسد.

مشخصات ورق سیاه قطعات

 

مشخصات ورق سیاه نورد لوله اهواز

ورق ST37 این کارخانه به صورت رول و با ضخامت های ۲، ۲.۲، ۲.۳۵، ۲.۵، ۳، ۳.۲، ۳.۵، ۳.۸، ۴، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلی‌متر در بازار وجود دارد. ورق سیاه این کارخانه عرضی برابر با ۶۰ سانتی‌متر دارد.

مشخصات ورق سیاه نورد لوله اهواز

 

مشخصات ورق سیاه خرم آباد

ورق سیاه خرم آباد به صورت شیت است و ضخامت هایی برابر با ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلیمتر دارد. این ورق ها عرضی برابر با ۱۲۵۰ میلیمتر و طول ۶ متر دارند که در ضخامت­های بالا با طول بالاتر تولید می­شوند.

مشخصات ورق سیاه خرم آباد

   

ورق سیاه کدام کارخانه بهتر است؟

ورق‌های نازک، ضخیم و با ضخامت های میانی هرکدام دسته بندی خاص خود را در کیفیت دارند و نمی‌توان آن‌ها را باهم مقایسه کرد. بنابراین هرکدام به صورت جداگانه در ادامه آمده است.

 

ورق سیاه نازک

در ورق نازک می‌توان از سه کارخانه برتر فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان و نورد لوله اهواز نام برد. ورق سیاه گیلان و نورد لوله اهواز بیشتر برای ساخت پروفیل استفاده می‌شود. ورق سیاه گیلان هم بیشتر از بقیه تلورانس ابعادی داشته و کیفیت گوشه‌های آن خیلی مناسب نیست اما از جهت کیفیت از ورق سیاه نورد لوله اهواز بهتر است. فولاد مبارکه اصفهان نیز هم از جهت کیفیت سطحی و هم ابعادی از دو کارخانه دیگر در رتبه بالاتری قرار دارد. بنابراین می‌توان این طور خلاصه کرد:

 

برترین تولیدکنندگان ورق سیاه نازک

 

ورق سیاه ضخیم

ورق‌های ضخیم را می‌توان این‌گونه رتبه بندی کرد که ورق سیاه اکسین و کاویان در رتبه اول، ورق فولاد اصفهان در رتبه دوم و ورق سیاه خرم آباد و اراک هردو در رتبه سوم از جهت کیفیت قرار می‌گیرند.

 

برترین تولیدکنندگان ورق سیاه ضخیم

 

ورق سیاه با ضخامت های ۶ تا ۱۵ میلیمتر

ورق هایی که در این ضخامت‌های میانی قرار دارند معمولا محدود هستند و در همه کارخانه‌ها تولید نمی‌شوند. طبق این موضوع می‌توان آن ها را این‌گونه طبقه بندی کرد:

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان، اکسین و کاویان در رتبه اول، ورق سیاه قطعات در رتبه دوم و ورق سیاه گیلان در رتبه سوم از این لیست قرار می‌گیرند. (دقت شود که اکسین،کاویان و قطعات ورق سیاه با ضخامت ۶ میلیمتر تولید نمی‌کنند.)

 

برترین تولیدکنندگان ورق سیاه 6 تا 15 میل

   

وزن ورق سیاه

برای محاسبه وزن ورق سیاه همه کارخانه‌ها از فرمول زیر استفاده می‌شود:

وزن ورق (کیلوگرم) = طول ورق (متر) × عرض ورق (متر) × ضخامت ورق (میلی متر) × چگالی ورق

چگالی ورق را می‌توان چگالی آهن یعنی 7.874  گرم بر سانتیمتر مکعب قرار داد که در بسیاری از موارد آن را رند کرده و عدد  ۸ را قرار می‌دهند. همچنین برای محاسبه وزن ورق سیاه می‌توانید از محاسبه گر آنلاین وزن ورق آی فولاد استفاده کنید و به سادگی وزن ورق مورد نظر خود را حساب کنید. در ادامه هم جدول وزنی دقیق ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان و اکسین اهواز آمده است.

 

جدول وزنی ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان (ورق ST37)

جدول وزنی ورق سیاه فولاد مبارکه

 

جدول وزنی ورق سیاه فولاد اکسین خوزستان (ورق ST37)

جدول وزنی ورق سیاه فولاد اکسین

 

جدول وزنی ورق سیاه فولاد کاویان (ورق ST37)

جدول وزنی ورق سیاه فولاد کاویان

   

از کجا ورق سیاه بخریم؟

به چهار روش می‌توان ورق سیاه یا همان ورق ST37 را خریداری کرد:

  • خرید از بورس کالا
  • خرید از کارخانه
  • خرید از آهن فروشان سنتی
  • خرید از سایت های آنلاین

برای خرید از بورس کالا باید شرایط ویژه‌ای داشت و همه نمی‌توانند از آن خرید کنند. کارخانه‌های رده بالا مثل فولاد مبارکه اصلا از کارخانه ورق سیاه نمی فروشند و محصولات خود را تنها در بورس کالا عرضه می‌کنند. بنابراین دو روش خرید از آهن فروشان سنتی و همینطور سایت‌های آنلاین بهترین روش و گاهی تنها روش برای خرید ورق سیاه است که هرکدام به صورت جداگانه در ادامه توضیح داده شده است.

 

بنگاه های فروش آهن آلات

برای خرید از آهن فروشان سنتی باید به بازار آهن که معمولا خارج از شهر قرار دارد بروید و ابتدا قیمت محصولات را از چندین بنگاه فروش آهن آلات بپرسید. ممکن است با تفاوت نرخ در بنگاه‌های مختلف رو به رو شوید که به دلیل تعدد واسطه‌ها در فروش آهن آلات وجود دارد. از سویی دیگر باید ببینید که تناژ مورد نیاز شما، ابعاد، ضخامت و کارخانه مورد نظرشما را در انبار دارند یا نه.

 

پس از آن که بنگاهی را پیدا کردید که همه ویژگی‌هایی که می‌خواستید را در انبار داشت باید وارد معامله شوید. بیشتر آهن فروشان کل مبلغ را ابتدا دریافت کرده و بعد اقدام به ارسال بار می‌کنند. مشکلی که در این روش خرید وجود دارد این است که امکان بازگشت کالا وجود نداشته و همینطور پیگیری سفارش در مرحله بارگیری و حمل و نقل به آن صورتی که در فروشگاه‌های آنلاین می‌بینیم وجود ندارد. در نهایت بار را تحویل گرفته و معامله به پایان می‌رسد.

 

خرید ورق سیاه از آی فولاد

فروشگاه‌های آنلاین آهن آلات به این دلیل که از تجارت نوین پیروی می‌کنند، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار خریدار قرار می‌دهند. به دلیل وجود رقابت در تجارت‌های آنلاین، پیشنهادات ویژه برای خریداران یک اصل است که باعث می‌شود خریدار در معامله همیشه برنده باشد. برای مثال مشاوره رایگان درباره انتخاب بهترین مقطع فولادی از جمله تسهیلاتی است که  آی فولاد در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

 
  • برای مثال همین حالا می‌توانید گوشی تلفن خود را بردارید و با شماره تلفن 02124214 تماس بگیرید و با یکی از کارشناسان متالورژی یا عمران آی فولاد به صورت رایگان مشورت بگیرید.
  • از دیگر ویژگی‌های برجسته خرید از فروشگاه‌های آنلاین این است که قیمت‌ها همیشه به روز و دقیق در سایت قرار دارد و همین باعث می‌شود که شفافیت معامله تضمین شود. برای مثال در سایت آی فولاد می‌توانید قیمت‌های دقیق انواع آهن آلات را ببینید، همینطور به آرشیو قیمت ورق سیاه در طول یک سال دسترسی داشته باشید. مثلا در اینجا قیمت روز ورق سیاه قرار دارد و برای دانستن آن تنها یک کلیک فاصله دارید!
  • مورد دیگر امکان بازگشت کالاست. اگر خریدار از ورق سیاه خریداری شده راضی نباشد، بار او اصلاح شده و یا بازگردانده می‌شود.
  • همچنین چون در ابتدای خرید، پیش فاکتور صادر شده، خریدار نگران به موقع رسیدن بار نیست و پرداخت نهایی را پس از دریافت بار و بررسی کیفیت آن انجام می‌دهد.
  • همچنین تخفیف‌های ویژه روزانه آی فولاد است که خرید را بسیار هیجان انگیزتر از همیشه می‌کند. کافیست در کانال تلگرام آی فولاد عضو باشید تا از تخفیف‌های ویژه ما باخبر شوید.
 

به طور کلی می‌توان گفت که خرید آنلاین آهن آلات و ورق سیاه که درباره‌اش صحبت کردیم، به صورت آنلاین بسیار ساده‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد و نگرانی‌های خرید از مراجع دیگر را ندارد. برای خرید ورق سیاه از آی فولاد، کافیست که سفارش خود را ثبت کرده ویک پیش فاکتور دریافت کنید. از همان ابتدا هزینه انبارداری، حمل و نقل و زمان تحویل بار مشخص است. پیگیری بارگیری و حمل و نقل هم برعهده آی فولاد است و شما با خیال راحت می‌توانید همه چیز را به کارشناسان ما بسپارید. در نهایت پس از دریافت بار در زمان تعیین شده، مابقی مبلغ قرارداد را پرداخت می‌کنید و معامله را به اتمام می‌رسانید. همانطور که گفته شد، در صورت ناراضی بودن شما از بار، آی فولاد بار شما را اصلاح می‌کند و در صورت مغایرت بار با محصول درخواستی شما، بار بازگشت داده شده و همه هزینه‌های آن بر عهده آی فولاد خواهد بود.

 

سفارشی سازی ورق سیاه ( برشکاری، خمکاری و فرم دهی)

شما می‌توانید در هنگام سفارش، برشکاری ، فرم دهی و خمکاری ورق سیاه های خریداری شده خود را به ما بسپارید. به این صورت هزینه‌ خمکاری ورق و فرم دهی آن و همینطور حمل و نقل و بارگیری کمتر شده و در نهایت ورق هایی با شکل و اندازه دلخواه به دست شما می‌رسد. در این روش، از ابتدا قیمت خمکاری ورق ST37 ، برشکاری و به طور کلی شکل دهی ورق تعیین می‌شود و آی فولاد ابتدا آن‌ها را به کارگاه های خمکاری و فرم دهی برده و سپس به شما تحویل داده می‌شود.

   

عوامل تاثیرگذار در قیمت

عواملی که در قیمت فاکتور نهایی شما تاثیر می‌گذارد، بیشتر به مبدا و مقصد بار بستگی دارد. اگر فاصله شما با مبدا بیشتر باشد طبیعتا قیمت حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. همچنین هزینه انبارداری و بارگیری نیز در نرخ نهایی تاثیرگذار است. نظر شما درباره خرید ورق سیاه چیست؟ به نظر شما کدام روش برای خرید ورق سیاه بهتر است؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1925
نظر شما راجع به

راهنمای خرید ورق سیاه | ورق ST37 را از کجا و با چه قیمتی بخریم؟

نوشتن دیدگاه
    • avatarشیدا

      بسیار عالی، ممنون‌ از توضیحات کامل و‌مفیدتون

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهشیدا

      سلام. ممنون که مطالعه کردید.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسامان

      سلام. می خواستم بدونم که St37 مخفف چه کلمه ای است؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      2
      2
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهسامان

      سلام. st در استاندارد DIN آلمان به فولادهای ساختمانی اطلاق میشه و عدد بعد از اون، استحکام کششی نهایی فولاد بر حسب Kg/mm2 رو نشون میده. یعنی فولاد ST37 یک فولاد ساختمانی رو نشون میده که استحکام کششی نهایی اون ۳۷ کیلوگرم بر میلیمتر مربعه.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      2
      0
    • avatarfatemeh

      خیلی کامل بود . ممنونم . عالی

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهfatemeh

      سلام. ممنون که مطالعه کردید

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسعید

      با سپاس فراوان از زمانی که برای ثبت این مطالب صرف نمودین. بسیارعالی و مورد استفاده

      آیا برای شما مفید بود ؟
      2
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهسعید

      سلام. ممنون از شما

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarمحمد رضا

      ورق های فابریک و برش شده از رول چه فرق هایی باهم دارند؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهمحمد رضا

      ورق فابریک طول و عرض مشخصی دارد و به همین دلیل ابعاد آن کاملا دقیق است و سطحی مسطح و بدون ترک خوردگی دارد. ورق رول عرض معینی دارد و به صورت رول پیچیده میشود و به طول دلخواه برش داده می شود. به همین دلیل دقت ابعادی پایین تری دارد.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد