راهنمای خرید پروفیل

9دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
33058 بازدید
1 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

پروفیل از رایج‌ترین مقاطع فولادی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل‌ها هم مانند مقاطع دیگر، می‌توان به حوزه ساختمان سازی اشاره نمود. از این مصالح هم در ساخت درب و پنجره‌ها و هم در کارهای مربوط به نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود؛ بنابراین باید در خرید آن‌ها دقت نمود. چرا که پروفیل‌ها خود در انواع گوناگونی وجود دارند و این تنوع هم به شکل ظاهری آن ها برمی‌گردد و هم در کاربرد آن‌ها تاثیرگذار است.

با توجه به اهمیت قوطی و پروفیل و کاربرد گسترده آن‌ها هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی، استفاده از یک راهنمای خرید پروفیل کامل می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. زیرا برای خرید مناسب‌ترین پروفیل، لازم است با انواع مختلف قوطی‌ها آشنایی داشته و از قیمت‌ پروفیل و شرکت‌های سازنده این مقاطع اطلاع کسب کنید. در این جا قصد داریم این ویژگی‌ها و نکات مهم برای خرید را به طور جامع برای شما ارائه دهیم. در نتیجه، با استفاده از این مطلب خواهید توانست متناسب‌ترین‌ها را برای استفاده خود را تهیه نمایید.

 

نکات مورد توجه قبل از خرید پروفیل

شناخت انواع گوناگون پروفیل‌ها و ویژگی‌های آن‌ها از جمله مهم‌ترین این نکات محسوب می‌شود. از طرف دیگر، شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده این مقاطع از استانداردهای گوناگونی در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، محصولات آن‌ها از کیفیت متفاوتی برخوردار خواهد بود. در نتیجه، شناخت برندهای تولیدی هم می‌تواند در خرید مناسب شما تاثیر داشته باشد. نکته مهم دیگر روش‌ ساخت است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت. در ادامه به طور کامل به این موضوعات خواهیم پرداخت تا یک راهنمای خرید پروفیل کامل داشته باشید.

اینفوگرافیک راهنمای خرید پروفیل  

روش ساخت پروفیل‌ ها

روش ساخت تاثیر زیادی در ویژگی‌های آن‌ها از جمله شکل ‌و مقاومت دارد. در نتیجه، کاربرد پروفیل‌ها را تعیین خواهد کرد. پروفیل‌ها به طور کلی با استفاده از دو روش مختلف ایجاد می‌شوند. این روش‌ها شامل ساخت مستقیم و تولید غیرمستقیم آن می باشد.

روش مستقیم تولید پروفیل

در این روش پروفیل به طور مستقیم و با استفاده از ورق‌های فولادی تولید خواهد شد. به این شکل که ابتدا ورق‌های فولادی که قصد تولد پروفیل از ان‌ها وجود دارد، در ابعاد مورد نیاز برش داده می‌شوند. سپس این ورق‌ها را در دستگاه رول فرمینگ قرار می دهند. این دستگاه کار خم کردن ورق ها و تبدیل آن‌ها به شکل پروفیل را انجام می‌دهد.

در نهایت هم لبه های باز ورق با استفاده از روش‌های جوشکاری مخصوص، به یک دیگر جوش داده می‌شوند. البته این مورد برای زمانی است که قصد تولید پروفیل بسته را داشته باشند. چرا برای ساخت پروفیل های باز نیازی به جوشکاری وجود ندارد. پروفیل‌هایی که با استفاده از روش مستقیم تولید می‌شوند، هم کیفیت بالا و هم شکل ظاهری مناسبی دارند.

روش غیرمستقیم تولید پروفیل

روش دیگر برای تولید پروفیل روش غیر مستقیم آن است. در این روش ابتدا با استفاده از فرآیند نورد گرم لوله‌های درزدار را تولید می‌کنند. سپس این لوله‌ها را با استفاده از غلتک‌های مختلف به قوطی تبدیل می‌کنند. به همین دلیل، به این روش تولید پروفیل، روش غیرمستقیم گفته می‌شود. نبشی‌های ساخته شده از روش غیر مستقیم معمولا ظاهر خیلی مناسبی ندارند. اما از مقاومت استجحکام بالایی برخوردار هستند.

 

انواع پروفیل‌ های مختلف

این مقاطع از نظر کاربرد به دو دسته ساختمانی و صنعتی تبدیل می‌شوند. برای استفاده هر کدام از این موارد، باید پروفیل نوع مناسب در همان زمینه را خریداری نمایید. بررسی و مقایسه پروفیل های صنعتی و ساختمانی را در مقاله انواع پروفیل های فولادی مطالعه کنید.

پروفیل ساختمانی

این نوع پروفیل ها عمدتا جهت مصارف مربوط به ساختمان‌ سازی استفاده می‌شوند. به طور معمول، پروفیل‌های ساختمانی در ضخامت‌هایی بین 2 تا 5 میلی متر ساخته می‌شوند. ابعاد آن‌ها یا به عبارتی اضلاع قوطی‌ها هم بین 10 تا 16 سانتی‌متر می‌باشد.

و برای ساخت انواع گوناگون درب و پنجره، نرده، حصار و راه پله استفاده می‌شود. از آن جایی که معمولا پروفیل‌های ساختمانی در زیر کار استفاده می شوند و یا بعد از استفاده برای ساخت درب و پنجره‌ها، رنگ آمیزی خواهند شد، ظاهری زیاد مناسبی ندارند. به عبارت دیگر، سطح آن‌ها به صیقلی و براق بودن پروفیل‌های دیگر نمی‌رسد، اما از استحکام بالایی برخوردار هستند.

  کاربرد پروفیل ساختمانی    

پروفیل صنعتی

این دسته بیش‌‌تر در حوزه‌های گوناگون صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که در بیش‌تر موارد، استفاده از این مقاطع در ابعاد بزرگ استفاده می‌شود، هم ضخامت بیش‌تری نسبت به پروفیل‌های ساختمانی داشته و هم ابعاد بزرگ‌تری دارند. به طور معمول،‌ و در ضخامت‌های 6 تا 10 میلی متر تولید می‌شوند.

ابعاد یا اضلاع این قوطی‌ها هم از 14 سانتی متر شروع شده و تا 30 سانتی متر هم می‌رسد. از پروفیل های صنعتی بیش‌تر برای ساخت سازه‌های فلزی بزرگ، راه‌اندازی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی، در پل‌ها و مصارف نظامی استفاده می‌شود.

  کاربرد پروفیل در صنعت  

انواع پروفیل‌ از نظر شکل ظاهری

پروفیل‌ های بسته یا قوطی

این نوع پروفیل‌ها دارای محیطی بسته هستند و به همین دلیل به آن‌ها قوطی هم گفته می‌شود. و در ضخامت‌ها و ابعاد گوناگونی تولید می شوند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل بسته یا قوطی می‌توان به مصارف ساختمان‌سازی اشاره نمود. انواع گوناگونی دارند که رایج‌ترین آن‌ها شامل پروفیل‌های سپری، تک لبه، دو لبه، لنگه دری، کلافی و قوطی‌ها که پروفیل‌هایی با سطح مقطع مربع یا مستطیل هستند، می‌شوند. در هنگام خرید بسته به نیاز باید به نوع آن ها توجه کرد.

پروفیل‌ های باز یا پروفیل زد

به آن دسته از پروفیل‌هایی که سطح مقطع بسته ندارند، پروفیل باز گفته می‌شود. مشهورترین آن ها، نوع زد آن‌ها می‌باشد. دلیل نام گذاری این پروفیل هم شکل ظاهری آن است که به Z شباهت دارد. این نوع پروفیل‌ها در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند برای ساخت سقف سوله‌ها و سالن‌های بزرگ کاربرد دارند. پروفیل‌های زد دارای وزن پایین و استحکام بالایی هستند. از طرف دیگر، نصب کردن آن‌ها هم آسان است. به همین دلیل استفاده زیادی از ان‌ها می شود.

  انواع پروفیل های بسته    

انواع پروفیل‌ از نظر وزن

پروفیل‌ سبک یا مبلی

این پروفیل‌ها از ورق‌هایی با ضخامت کم‌تر از 1.5 میلی متر ساخته می‌شوند، به همین دلیل وزن پایینی دارند. به طور معمول، برای ساخت این نوع پروفیل‌ها از ورق‌های روغنی در استانداردهای St12، St14 و St37 استفاده می‌شود. به همین دلیل، پروفیل‌های سبک یا مبلی ظاهری براق و مناسب داشته و بیش‌تر جهت مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ا این پروفیل‌ها علاوه بر مصارف تزئینی، جهت ساخت لوازم خانگی و در صنایع خودروسازی هم کاربرد دارند.

پروفیل‌ های سنگین

پروفیل‌های سنگین برخلاف پروفیل‌های سبک در ضخامت‌های بیش از 1.5 میلی متر به ساخته می‌شوند. پروفیل‌هایی که در جهت مصارف صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شوند عموما از این نوع هستند. این پروفیل‌ها با توجه به ضخامت بالای خود، از مقاومت مناسبی هم برخودار هستند. بنابراین، در بخش‌هایی که نیاز به تحمل وزن زیادی وجود دارد، استفاده از این نوع پروفیل‌، مناسب است.

در این بخش انواع گوناگون پروفیل‌ها را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. چرا که یکی از نکات مهم در راهنمای خرید پروفیل، شناخت انواع مختلف این مقاطع فولادی است. با آگاهی داشتن از این پروفیل‌های گوناگون و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانید به بهترین شکل ممکن خرید خود را انجام دهید.

 

بهترین برندهای تولید کننده پروفیل

نکته مهم دیگر که در خرید باید به آن توجه شوند، کارخانه سازنده آن یا برند تولید کننده می‌باشد. در حال حاضر، شرکت ها و کارخانه‌های زیادی در کشور ما کار تولید پروفیل‌های ساختمانی را انجام می‌دهند.

اگر چه همه این کارخانه‌ها در تامین نیاز ملی کشور به پروفیل نقش به سزایی دارند، اما به دلیل استفاده از استانداردهای گوناگون در تولید محصولات خود، بدون شک کیفیت تولید شان هم متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، روش ساخت پروفیل در هر یک از این شرکت‌ها با هم متفاوت است. این موضوع هم خود می‌تواند باعث تفاوت در محصول این شرکت‌ها شود.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کننده کشور را برای شما بیان کرده‌ایم. این شرکت‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • شرکت جهان پروفیل آسیا
  • شرکت پروفیل صابری
  • صدرا پروفیل تهران
  • شرکت فولاد آپادانا
  • کارخانه پروفیل تهران شرق
  • پروفیل فولاد علویجه
  • پروفیل میلاد یزد
  • شرکت جهان پروفیل پاری
  • کارخانه به فلز سپاهان
  • شرکت فولاد کیان پرشیا

البته دقت داشته باشید که این موارد تنها تعدادی از شرکت‌های تویلد کننده در داخل کشور هستند. کارخانه‌های متعدد دیگری هم کار تولید پروفیل را انجام می‌دهند که ممکن است کیفیت محصول بالایی هم داشته بشند. نکته مهمی که در هنگام خرید برندهای گوناگون وجود دارد، استفاده از تجربه افراد متخصص در این زمینه می‌باشد.

 

جدول اشتال پروفیل

این جدول بر اساس یک استاندارد آلمانی حول ضخامت، ابعاد و و وزن پروفیل تهیه شده است. در بیش‌تر دنیا کارخانه‌ها و شرکت های تولید کننده پروفیل محصولات خود را بر اساس این استاندارد تولید می‌کنند. در نتیجه شما با استفاده از جدول اشتال پروفیل به راحتی می‌توانید متوجه وزن و سایر ویژگی‌های پروفیل خریداری شده خود بشوید.

بنابراین، دیگر نیاز به انجام محاسبات طولانی و پیچیده نخواهید داشت. به همین دلیل، جدول اشتال از اهمیت بسیاری زیادی در این حوزه برخودار است. در ادامه بخش مهمی از جدول اشتال پروفیل‌های مربعی یا قوطی و پروفیل های مستطیلی را برای شما آورده‌ایم.

  جدول اشتال پروفیل مربعی

جدول اشتال پروفیل مستطیلی

 

چه پروفیلی را انتخاب کنید ؟ 

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع پروفیل و روش‌های ساخت آن‌ها، کاربردهای این مقاطع و کارخانه‌های تولید کننده‌شان آشنا کرده و یک راهنمای خرید پروفیل کامل در اختیارتان قرار دهیم. اما برای این که بدانید باید چه پروفیلی را انتخاب کرده و خریداری نمایید، باید به مورد استفاده خود توجه کنید. در نتیجه، پروفیلی که بیش‌ترین تناسب را با مورد استفاده شما داشته باشد را خریداری نمایید.

علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق تماس با مرکز ما در مجموعه آی فولاد، راهنمایی‌های لازم را از مشاورین ما دریافت کنید. هم چنین ما در مجموعه آی فولاد انواع پروفیل‌های گوناگون تولیدی توسط برندهای مختلف را عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین، نسبت به خرید پروفیل مورد نیاز خود از طریق مجموعه ما اقدام نمایید.

 

سوالات متداول

  1. در هنگام خرید پروفیل باید به چه نکاتی توجه کرد؟ برای خرید پروفیل باید به نکات مختلفی از جمله روش ساخت آن‌ها، نوع پروفیل و برند سازنده توجه نمود.
  2. پروفیل‌ها با چه روش‌هایی ساخته می‌شوند؟ به طور کلی، پروفیل‌ها با استفاده از دو روش مستقیم از ورق‌های فولادی و روش غیر مستقیم یعنی تبدیل لوله به پروفیل انجام می‌گیرد.
  3. انواع مختلف پروفیل‌ها کدام‌اند؟ پروفیل ها از نظر شکل‌ظاهری، وزن و کاربرد با هم تفاوت‌هایی دارند. این مقاطع بر اساس هر یک از این موارد به ترتیب به انواع باز و بسته، سبک و سنگین و ساختمانی و صنعتی تبدیل می‌شوند.
  4. برندهای معروف سازنده پروفیل در کشور کدام‌اند؟ شرکت‌های زیادی کار تولید پروفیل در کشور را انجام می‌دهند. کارخانه‌های جهان پروفیل آسیا، شرکت پروفیل صابری، صدرا پروفیل تهران، شرکت فولاد آپادانا و کارخانه پروفیل تهران شرق از جمله مهم‌ترین این برندها هستند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3903
نظر شما راجع به

راهنمای خرید پروفیل

نوشتن دیدگاه
    • avatarرضا قرایی

      درمورد سایز پروفیلهای موجود در بازار هم توضیح میدید لطفا

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد