رفع شوره ورق گالوانیزه و ارائه روش های پیشگیری

7دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
4185 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

شوره یک رسوب پودری سفید است که از یک فرایند خوردگی طبیعی ایجاد می‌شود و می‌تواند بر روی هر محصول جدید فولادی با پوشش روی ایجاد شود. روی برای ایجاد محافظت از مواد در زیر لایه فولادی زیرین، روکشی بسیار بادوام است اما از آنجا که در برابر آب واکنش پذیر است، باید در ذخیره سازی صحیح آن بسیار دقت شود. به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان "لکه ذخیره سازی مرطوب" یاد می‌شود.

شوره در واقع هیدروکسید روی است. ماده ای که هنگام واکنش روی با آب و هوا تشکیل می‌شود و به تدریج پوشش روی را مصرف می‌کند. این روند به احتمال زیاد در شرایط مرطوب با گردش هوا نامناسب اتفاق می‌افتد. آب خالص (H2O) فاقد نمک یا مواد معدنی محلول است و روی به سرعت با آب خالص واکنش داده و تشکیل هیدروکسید روی، یک اکسید حجیم سفید و نسبتاً ناپایدار روی را می‌دهد.

در مواردی که فولاد تازه گالوانیزه در معرض آب خالص (باران، شبنم یا تراکم) قرار گیرد، در یک محیط کمبود اکسیژن، آب به واکنش با روی ادامه می‌دهد و به تدریج پوشش را مصرف می‌کند. رایج ترین شرایطی که شوره در آن رخ می‌دهد، محصولات گالوانیزه است که در کنار هم قرار گرفته اند، کاملاً بسته بندی شده‌اند یا وقتی که آب می‌تواند بین این مواد نفوذ کند و برای مدت طولانی باقی بماند.

 

شوره ورق گالوانیزه در سه سطح اتفاق می‌افتد:

شوره سفید روشن

یک فیلم سبک از بقایای پودر سفید اغلب در دوره‌های باران شدید روی محصولات تازه گالوانیزه ظاهر می‌شود. به شرط تهویه و تخلیه خوب وسایل، شوره به ندرت از این مرحله سطحی عبور می‌کند. در صورت لزوم می‌توان آن را مسواک زد اما به طور کلی در سرویس با آب و هوای نرم شستشو می‌شود. به طور کلی در این سطح به هیچ عملیاتی احتیاج نیست.

شوره متوسط

تیره شدن قابل توجه و حکاکی آشکار پوشش گالوانیزه در زیر ناحیه آسیب دیده، با تشکیل شوره بزرگ. ضخامت پوشش گالوانیزه باید بررسی شود تا میزان تأثیر بر روی پوشش مشخص شود. در اکثر موارد، اگر ظاهر قسمت آسیب دیده پس از حذف باقی مانده‌ها با مسواک زدن سیم قابل قبول باشد، کمتر از 5٪ از پوشش گالوانیزه برداشته خواهد شد و هیچ کاری برای اصلاح وجود ندارد. اگر ظاهر غیر قابل قبول باشد، منطقه آسیب دیده از شوره را می‌توان به شرح زیر درمان کرد؛ ناحیه آسیب دیده را مسواک بزنید تا تمام محصولات خوردگی سفید پاک شود.

با استفاده از یک پد پارچه‌ای مرطوب با رنگ آلومینیوم، سطح را با پد مالش دهید و یک فیلم نازک از رنگ آلومینیوم را به منطقه آسیب دیده بمالید تا آن را با سطوح گالوانیزه مجاور بدون آن مخلوط کنید.

شوره شدید سفید

رسوبات و اقلام اکسید بسیار سنگین ممکن است به هم چسبیده باشند. نواحی زیر ناحیه اکسیده شده ممکن است تقریباً سیاه باشد که نشانه‌هایی از زنگ قرمز را نشان می دهد. بررسی ضخامت پوشش میزان آسیب دیدن پوشش گالوانیزه را تعیین می‌کند. اقدامات درمانی برای بازگرداندن پوشش باید با آماده سازی منطقه و استفاده از یک یا دو لایه رنگ غنی از اپوکسی تایید شده برای دستیابی به ضخامت فیلم خشک 100 میکرون انجام شود.

اگر مفهوم ورق گالوانیزه برای شما مبهم است پیشنهاد میکنیم مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه کنید.

شوره ورق گالوانیزه

شرایط تشکیل شوره

چندین فاکتور اصلی وجود دارد که سرعت فرآیند تشکیل شوره را تعیین می‌کند که در این قسمت به این موضوع می پردازیم:

روش ذخیره سازی: مشکل شوره معمولاً هنگامی بیشتر می‌شود که بسته‌های لوله و همینطور خود لوله‌ها به صورت صاف و یکدست روی هم قرار بگیرند.

محل نگهداری: ذخیره سازی فولاد در فضای باز، در معرض رطوبت و سایر عناصر همیشه احتمال تشکیل شوره را افزایش می‌دهد.

گردش هوا: اگر بسته‌های فولادی به هم بسته شوند، این جریان هوا را در اطراف محصول محدود می‌کند، احتمال تبخیر رطوبت را کاهش می‌دهد و احتمال خوردگی را افزایش می‌دهد.

اقلیم: در مناطقی که بارندگی زیاد است، مانند مناطق گرمسیری و بسیاری از مناطق نیمه گرمسیری، رطوبت می‌تواند بین سطوح جداگانه به دام بیفتد و لکه ذخیره سازی مرطوب ایجاد شود. همچنین، هنگامی که فولاد روکش شده روی با شرایط مرطوب و خشک متناوب در معرض اتمسفر قرار می‌گیرد، با گذشت زمان سطح آن تیره می‌شود، زیرا مکانیسم خوردگی عادی روی، یک لایه کربنات روی تولید می‌کند.

 

توصیه های مراقبت و ذخیره سازی برای محصول فولاد گالوانیزه

برای حفظ زیبایی ظاهری فولاد روکش دار، پوشش‌های محافظ سد مانند رنگ یا پوشش پودری مورد نیاز است. این به شما کمک می‌کند تا از خوردگی "طبیعی" که می‌تواند روی محصول تأثیر بگذارد جلوگیری کند.

در مرحله اول، هنگام تحویل اطمینان حاصل کنید که هر محصول روکش دار در وضعیت خشک و بدون زنگ زدگی سفید است. در صورت مشاهده علائم لکه ذخیره سازی مرطوب و یا بسته های مرطوب یا مرطوب با تراکم تحویل باید رد شود.

شرایط تشگیل شوره ورق گالوانیزه  

هنگام تهیه مقدماتی برای نگهداری محصول، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود:

  1. برای اطمینان از اینکه در معرض رطوبت غیرضروری نیستند، بسته‌های استیل روکش‌دار باید سریعاً مخفی نگهداری شوند.
  2. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض هوای مملو از رطوبت، آلودگی نمک و چگالش، باید آن‌ها را دور از درها، پنجره‌ها یا الوارها نگهداری کنید.
  3. حفظ تمیزی و کنترل سطح pH، خوردگی و مهار باکتری در سیستم‌های مایع برش بر پایه آب که برای برش بسته‌های لوله‌های فولادی با روکش استفاده می‌شود، مهم است. مایعات باقیمانده و ازدحام موجود در داخل بسته منجر به خوردگی سریع می‌شود.

اگر بسته‌ها در جای خشک نگهداری شوند، سرعت خوردگی روی بسیار کند خواهد بود. بهترین مکان در داخل و کاملاً دور از عناصر است. اگر محصول خیس شود، ممکن است در اثر واکنش روی، رطوبت و اکسیژن، شوره ایجاد شود.

اگر محصولات در معرض آب قرار بگیرند، آسان‌ترین راه جلوگیری از خوردگی اطمینان از خشک شدن آن‌ها است. بنابراین بسته‌های مرطوب باید در اسرع وقت به طول‌های جداگانه جدا شوند، تا تمام سطوح خشک شوند. اگر چاره‌ای جز ذخیره سازی بسته‌ها با حداقل محافظت در برابر عناصر نیست، ضروری است که بسته شکسته شود و طول‌های جداگانه بین هر لایه با تقسیم کننده‌های پلاستیکی انباشته شود.

 

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه ذخیره سازی محصولات خود، توصیه‌های اضافی زیر را به خاطر بسپارید:

  1. محصول ذخیره شده در خارج باید دارای پوشش برای محافظت در برابر باران باشد. یک پناهگاه زیر سقف با هزینه کم (به عنوان مثال سقف و بدون دیوار) باعث افزایش محافظت در برابر رطوبت و افزایش طول عمر روی می‌شود. استفاده از برزنت توصیه نمی‌شود زیرا این امر باعث به دام انداختن رطوبت و تراکم و تشدید تشکیل لکه های ذخیره سفید می‌شود.
  2. سطوح را می‌توان با پوشش های ضد آب یا ضد آب که از تماس با رطوبت در سطوح گالوانیزه جلوگیری می‌کند، تصفیه کرد.
 

جهت خرید و اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه ، کلیلک کنید.

 

جلوگیری از تشکیل شوره

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از تشکیل شوره وجود دارد:

قرار گرفتن در معرض آب را از بین ببرید

روشی که می‌تواند برای جلوگیری از زنگ زدگی سفید یا شوره استفاده شود، شامل از بین بردن یا کاهش شدید قرار گرفتن در معرض روی یا مواد روکش دار در آب است. این امر می‌تواند با افزایش جریان هوا در اطراف ماده روی، افزایش درجه حرارت روی یا کنترل رطوبت در اتاق محل روی حاصل شود.

تشکیل میعان را از بین ببرید

روش دیگر برای جلوگیری از زنگ زدگی سفید یا شوره جلوگیری از آوردن مواد سرد روی به یک محیط گرم است زیرا این امر باعث متراکم شدن آب و روی آن می‌شود. این آب می‌تواند منجر به تشکیل شوره شود.

اجازه دادن به روی برای ایجاد اکسیدهای پایدار: تکنیک دیگر برای جلوگیری از تشکیل شوره با اطمینان از تشکیل اکسیدهای پایدار روی قبل از قرار گرفتن روی در محیط مرطوب یا دیگر محیط‌های غنی از هیدروژن است. وقتی اکسیدهای روی پایدار تشکیل می‌شوند، احتمال تبدیل روی به هیدروکسید روی بسیار کمتر است. برای انجام این کار، کافی است کمی روی در محیطی بدون رطوبت زیاد پیر شود. همچنین افزایش میزان دی اکسیدکربن در تماس با روی باعث شکل گیری اکسیدهای روی پایدار می‌شود.

استفاده از مواد شیمیایی یا روغن‌های غیر فعال: یک روش دیگر که می‌تواند برای جلوگیری از زنگ زدگی سفید استفاده شود، شامل پوشش دادن روی یا مواد روکش شده روی با یک ماده شیمیایی یا روغن منفعل است. یک ماده شیمیایی غیرفعال از اکسیداسیون روی جلوگیری می‌کند، اگرچه معمولاً فقط برای مدت کوتاهی. روغن مانعی بین روی و آب ایجاد می‌کند، بنابراین احتمال ایجاد هیدروکسید روی را کاهش می‌دهد. با این حال، این روغن‌ها اغلب پس از مدت کوتاهی تبخیر می‌شوند و به طور معمول محافظت طولانی مدت ندارند. از کروم شش ظرفیتی به طور گسترده‌ای برای محافظت از فولاد گالوانیزه استفاده می‌شد که نمی‌توانست از روغن منفعل استفاده کند، اما درنهایت تبدیل به یک ماده سمی می‌شود.

  شوره و شرایط تشگیل آن  

سوالات متداول:

• شوره ورق گالوانیزه چیست؟ همان هیدروکسید روی است که روی سطح ورق گالوانیزه ایجاد می شود . ماده‌ای که هنگام واکنش روی با آب و هوا تشکیل می‌شود و به تدریج پوشش روی را مصرف می‌کند.

• برای جلوگیری از تشکیل شوره گالوانیزه از برزنت می‌توان استفاده کرد؟ خیر زیرا این امر باعث به دام انداختن رطوبت و تراکم و تشدید تشکیل لکه های ذخیره سفید می‌شود.

• شرایط تشکیل شوره روی سطح ورق چیست؟ روش ذخیره سازی، محل نگهداری، گردش هوا، اقلیم

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3183
نظر شما راجع به

رفع شوره ورق گالوانیزه و ارائه روش های پیشگیری

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد