رول بولت چیست؟ ابعاد، انواع، استاندارد و نحوه خرید آن همه در یک مقاله

6دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
40601 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

رول بولت یک عنصر سازه فولادی است که جهت اتصال اجسام مختلف به بتن و دیگر مصالح کاربرد دارد. رول بولت ها از یک پیچ سرمخروطی، یک استوانه، یک واشر و مهره تشکیل شده اند. از دیگر نکات مهم این محصولات، رده های مقاومتی متفاوتی است که با یکدیگر دارند و آن‌ها را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌کند. در ادامه درباره رول بولت ها بیشتر می‌خوانیم.

بولت چیست؟

بولت‌ها به طول های مختلفی تولید می‌گردد و به طور معمول انتهای بولت را به منظور افزایش درگیری خم می‌کنند که باعث می‌شود شکل ظاهری این محصول عصا مانند شود. بولت‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به رول بولت که یک نوع پرکاربرد آن است، پرداخته خواهد شد.

رول بولت چیست؟

رول بولت‌ها عناصر سازه‌ای هستند که عموما از جنس فولاد در رده‌های مقاومتی مختلف تولید و جهت محافظت در برابر عوامل محیطی و نیاز پروژه و همچنین محل نصب از روکش‌های مختلفی چون گالولنیزه گرم، گالوانیزه سرد، روی و …. برخوردار هستند.

همچنین رول بولت‌ها یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف هستند که جهت اتصال اجسام مختلف به بتن و مصالح مشابه کاربرد دارند.

رول بولت‌ها وسیله‌هایی هستند که از آن‌ها برای متصل کردن انواع وسایل و صفحه‌های فلزی مانند صندلی‌ها، دوربین‌ها، تابلوها و... به زمین، ستون و دیوارهای بتنی، سنگی و سخت استفاده می‌شود.

رول بولت‌ها متشکل از یک پیچ سرمخروطی، یک استوانه، واشر و مهره هستند. از رول بولت‌ها می‌توان در کارهایی مانند وصل کردن کلمپ ها به دکل و وصل کردن مخازن به زمین استفاده کرد.

جهت اتصال و جوش دادن تیر آهن ها، میل گرد ها، نبشی ها و ... نیاز به یک صفحه پایه است که این صفحه باید به بتن در پی ساختمان اتصال داده شود.

رول بولت

اجزای تشکیل دهنده رول بولت

اجزای تشکیل دهنده رول بولت‌ها عبارتند از:

  • هسته اصلی مفتول
  • گوه یا پروانه منبسط شونده در انتها
  • مهره و واشر در ابتدای قطعه

که هر کدام از این قطعات در مکانیزم اتصال نقشی بر عهده دارند.

پیچ رول بولت ROLL BOLT یا انکر مکانیکی ANCHOR BOLT گونه‌ای از اتصالات پیچ و مهره‌‌ایی است که از یک سرپیچی که یک سر آن رزوه و سر دیگر آن مخروطی ست، یک استوانه فلزی چاکدار، یک مهره و یک واشر تشکیل شده‌است.

انواع رول بولت ها

رول بولت‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند که رایج‌ترین آن‌ها به صورت زیر است:

  • غلاف معمولی
  • غلاف کوتاه یا HAS
  • سر شش گوش یا HSL
  • سقفی یا لوستری
  • توخالی
  • شیمیایی
  • پروانه ای یا اسپرینگ
  • HSC
  • HST
  • HKD

باید ذکر شود که HAS و HSL  رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع پیچ های رول بولت یا انکر های مکانیکی هستند.

همچنین رول بولت بسته به نوع  مکانیسم عملکرد و کارایی مورد انتظار انواع مختلفی دارد. شرکت هیلتی محصولات متنوعی را در این حوزه تولید می کند که می‌توان این رول بولت‌ها را از نظر مکانیسم کارکرد به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

رول بولت های انبساطی:

در دو جنس استنلس استیل و کربن استیل برای بتن بدون ترک، بتن ترک خورده و شرایط بحرانی زلزله مناسب هستند.

رول بولت‌های آندرکات:

این رول بولت‌ها با اخذ تاییدیه های بین المللی برای  شرایط بحرانی خستگی  و آتش‌سوزی عملکرد فوق العاده و قابلیت اطمینانی دارند.

رول بولت‌های پیچشی:

این نوع از رول بولت‌ها با طیف گسترده و متنوع برای بارهای دایم و موقت طراحی شده‌اند. برخی از انواع آن برای بتن‌های مجوف و سفال نیز قابل استفاده است.

اگر به مطالعه درباره انواع مقاطع فولادی و اصطلاحات مربوط به این حوزه علاقمندید، مقاله اصطلاحات رایج فولادی که هر صنعتگری باید بداند را از دست ندهید.

ابعاد رول بولت

این قطعه به لحاظ ظاهری دارای ابعاد و اندازه های مختلفی می باشد که بسته به نوع استفاده، محل قرارگیری و میزان بار وارده متغیر است.

باید ذکر شود که میزان بار وارده یک عامل مهم در تعیین سایز رول بولت است. سایز بندی این محصول معمولا با توجه قطر رول بولت تقسیم بندی شده و از سایز ۶ میلی متر تا ۲۲ میلی متر مرسوم می باشد، البته سایز های کوچکتر و یا بزرگتر از این دامنه نیز ممکن است موجود باشد که با توجه به مکانیزم باربری این محصول معمولا خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

رول بولت

کاربرد رول بولت

همانطور که گفته شد به طور کلی از رول بولت‌ها برای اتصال سایر اجسام به بستر استفاده می‌شود. این موضوع کاربرد بسیار زیادی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد.

اما نحوه استفاده از رول بولت بر روی کاربرد آن تاثیر می‌گذارد. از رول بولت‌ها در صنعت ساختمان و سازه جهت ایجاد صفحه پایه اتصال به وفور استفاده می‌شود.

از رول بولت‌ها در صنایع مکانیکی در تاسیسات و مخازن جهت اتصال مخازن به زمین نیز استفاده می‌شود. همچنین در تهویه مطبوع نیز برای اتصال به سقف و ستون های بتنی استفاده زیادی دارند.

رول بولت‌ها در صنایع برق و در دکل های برقی برای اتصال کلمپ ها و ساپورت‌ها به دکل مورد استفاده قرار میگیرند.

استفاده از رول بولت در ایجاد ریل و اتصال ریل و گارد ریل بسته به نوع ریل حائز اهمیت است.

استفاده‌های دیگری همچون نصب ساپورت‌های تاسیساتی، جرثقیل ها، مهار داربست فلزی، نصب تجهیزات و ماشین آلات، نصب ریل راه آهن و مترو و نصب دکل‌های برق و مخابرات.

به طور کلی کاربرد رول بولت‌ها را در دو دسته اصلی به صورت زیر می‌توان بررسی کرد:

کاربرد رول بولت در ساختمان سازی:

یکی از مهمترین کاربردهای رول بولت‌ها در ساختمان‌سازی مربوط به اتصال بستر ستون‌ها یا سایر سازه‌های فلزی به بتن است. همان‌طور که می‌دانید فوندانسیون ساختمان‌ها از بتن ساخته می‌شود و اتصال ستون‌های فلزی به بتن نیازمند یک بستر یا صفحه فلزی است. رول بولت سبب می‌شود این بستر یا صفحه فلزی به خوبی به بتن اتصال پیدا کند. سپس ستون ‌ها و سایر سازه‌ها را با فرایندهای مختلف مانند جوشکاری به این صفحه فلزی متصل می‌کنند.

به جز این مورد از رول بولت‌ها برای نصب سقف کاذب، نماهای خارجی ساختمان، پارتیشن‌های مختلف، نرده، شاسی آسانسور، پله برقی و … به بتن استفاده می‌شود. نحوه استفاده از رول بولت‌ها در همه این موارد تقریبا مشابه است ولی معمولاً برای نصب این موارد به بتن دیگر از صفحه فلزی استفاده نمی‌شود و به صورت مستقیم از رول بولت‌ها کمک می‌گیرند.

کاربرد رول بولت در صنعت:

در بسیاری از صنایع از تجهیزات و ماشین آلات مختلفی استفاده می‌شود که باید در جای خود فیکس باشند. به همین دلیل معمولا از رول بولت ها در صنعت برای اتصال و فیکس کردن ماشین آلات و تجهیزات مختلف استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد رول بولت

نحوه عملکرد رول‌بولت بدین صورت است که با بستن مهره، پیچ سر مخروطی باعث باز شدن استوانه فلزی چاکدار شده و در نتیجه افزایش قطر، باعث محکم شدن اتصال می گردد.

برای افزایش استحکام اتصال باید قطر مته – جهت سوراخ کاری جای رول بولت  مناسب با قطر استوانه فلزی انتخاب گردد. همچنین استحکام بتن یا محل نصب نیز تاثیر مهمی در استحکام اتصال دارد.

تاریخچه

رول بولت گونه‌ای از اتصال پیچ و مهره‌ها است که اولین بار توسط شرکت hilty به بازار پیچ و مهره جهان معرفی شد.

استاندارد رول بولت

برای انکرها تا کنون استاندارد DIN معرفی نشده‌است، اما معتبرترین رول بولت‌ها که دارای استاندارد اتحادیه اروپا ETA هستند توسط شرکت‌های مطرح جهانی از جمله: هیلتی  HILTI، فیشر FISCHER و SPIT تولید و در بازار جهانی عرضه می‌گردند.

مراحل تولید رول بولت

تولید رول‌بولت روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود:

برش

اولین قدم در تولید انکر بولت ها برش مواد است. محاسبه ها برای تعیین طول میله با توجه به طراحی سر انجام می شود. بنابراین بست اتصال به درستی طول مناسب خواهد بود.

پس از عمل برش یک انتهای میله گرد با استفاده از کویل‌های گرمایش القایی تا حدود 2000 درجه فارنهایت گرم می‌شود و سپس انتهای داغ میله سپس تحت فشار فورج قرار می‌گیرد تا سر به شکل مورد نظر درآید.

عملیات حرارتی

عملیات حرارتی فرآیندی است که پیچ ها در آن گرم شده و در مایع فرو می‌روند و سپس به منظور به دست آوردن خواص مکانیکی مورد نیاز آبدیده می‌شوند. رول بولت‌ها برای تأیید الزامات مکانیکی پس از عملیات حرارتی آزمایش می‌شوند.

گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن فرآیندی است که در آن از روکش روی برای مقاومت در برابر خوردگی رول بولت‌ها در معرض هوا و عناصر استفاده می‌شود.

خرید رول بولت

برای خرید رول بولت و اطلاع از قیمت های روز آن، می‌توانید با کارشناسان آی فولاد با شماره 02142214 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از کارشناسان آی فولاد برای انتخاب بهترین رول بولت مورد نیازتان، مشاوره تخصصی بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید نظرات و سوالات خود را درباره رول بولت در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهند. 

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2270
نظر شما راجع به

رول بولت چیست؟ ابعاد، انواع، استاندارد و نحوه خرید آن همه در یک مقاله

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد