چرا فولاد ضد زنگ از فولاد گالوانیزه گران تر است؟ | مقایسه ویژگی ها و کاربردها

4دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
3644 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

فولاد گالوانیزه و آهن زنگ نزن، هردو از پرتقاضاترین محصولات بازار فولاد هستند که کاربرد فراوانی دارند. هر دوی این مواد، در محیط‌هایی استفاده می‌شوند که در معرض خطر خوردگی قرار دارند. قیمت‌های هر یک از این مواد به طور قابل توجهی متفاوت است و فولاد ضد زنگ همیشه قیمتی بالاتر از گالوانیزه دارد. اما دلیل این قیمت بالا چیست؟ استفاده از هرکدام چه مزایا و معایبی دارد؟ هرکدام مناسب چه شرایطی است؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم که در میان این دو ماده پرکاربرد، بهترین مورد را برای نیاز خود انتخاب کنید. با آی فولاد همراه باشید.

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، فولادی است که با یک لایه نازک روی پوشانده شده است. روی، مانند بیشتر فلزات، هنگامی که در معرض هوا قرار بگیرد؛ یک لایه اکسید ایجاد می‌کند. این لایه، از روی در برابر خوردگی بیشتر محافظت می‌کند. گالوانیزه از فولاد در برابر خوردگی محافظت می‌کند. غالبا می‌توانید عناصر گالوانیزه را در ساحل‌ها و در زمینه‌های تجاری مشاهده کنید؛ که در آن‌ها زیبایی شناسی یا واکنش پذیری جزو اولویت‌های پروژه نیست. ورق‌های گالوانیزه جزو پرتقاضاترین محصولات ساخته شده از این مواد هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول به مقاله ورق گالوانیزه چیست مراجعه کنید.

فولاد زنگ نزن

فولاد ضد زنگ، اصطلاح گسترده‌ای برای بسیاری از آلیاژهای فولادی است که دارای مقدار کروم بالایی هستند. کروم، با هوا واکنش نشان می‌دهد و یک لایه اکسید کروم را تشکیل می‌دهد، که این فلز را از خوردگی بیشتر حفظ می‌کند و می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد. طاق دروازه در سنت لوئیس، نمونه خوبی از دوام فولاد ضد زنگ می‌باشد. آلیاژهای ضد زنگ بسیار واکنش پذیر نیستند، بنابراین برای مواد غذایی و مصارف پزشکی مناسب می‌باشند. می‌توانید به مقاله آهن زنگ نزن چیست و چه کاربردی دارد مراجعه کنید و درباره این متریال پرکاربرد و بادوام بیشتر بخوانید.

ساخت فولاد گالوانیزه و آهن ضد زنگ

فولاد گالوانیزه می‌تواند مانند فولاد معمولی ساخته و تولید شود. این امر، فولاد را به گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه‌تر تبدیل می‌کند. هرکسی که می‌تواند با فولاد کار کند، می‌تواند با فولاد گالوانیزه نیز کار کند. اگرچه مجبور است دربرابر دودهای نسبتاً سمی احتیاط کند.

ساخت فولاد ضد زنگ سخت‌تر است و برای کار با آن باید صنعتگرانی را پیدا کنید که در این فولاد تخصص دارند. اما فولاد ضد زنگ را می‌توان در حجم بالاتری تولید کرد.  آنها ممکن است این فولاد را بالای 50 درصد بیشتر از فولاد گالوانیزه تولید کنند. اگر این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت آهن و فولاد درچیست می‌توانید به مقاله تفاوت آهن، فولاد و چدن مراجعه کنید و درباره آن‌ها بیشتر بخوانید.

قیمت فولاد گالوانیزه در مقابل قیمت فولاد زنگ نزن

قیمت فولاد روزانه تغییر می‌کند. که در درجه اول بنا به عرضه، تقاضا و قیمت انرژی متغیر است. قیمت فولاد گالوانیزه، نسبت به فولاد ساختمانی معمولی بیشتر است. هزینه مواد فولاد ضد زنگ، چهار تا پنج برابر بیشتر از فولاد گالوانیزه است.

هر دو فولاد گالوانیزه و ضد زنگ، از مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی برخوردار هستند و می‌توانند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند، اما این دو در قیمت بسیار متفاوت هستند. قیمت فولاد ضد زنگ، بیشتر از فولاد گالوانیزه است. از آنجا که قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنند و همچنین به میزان خرید شما بستگی دارند.

اگرچه محصولات فولادی گالوانیزه، از فولاد معمولی ساخته شده‌اند و به راحتی جوش داده می‌شوند و شکل می‌گیرند، اما تولید فولاد ضد زنگ، گران‌تر و کار با آن سخت‌تر است. در حالی که عملکرد بهتری ارائه می‌دهد؛ زیرا کل قطعه نسبت به پوشش، مقاوم در برابر خوردگی است. بنابراین، فولاد ضد زنگ به طور قابل توجهی گران‌تر است.

لوله گالوانیزه گران‌تر است یا لوله استنلس استیل؟

لوله‌ها به حداقل ریخته گری نیاز دارند اما برای اندازه‌های بزرگتر از مواد زیادی استفاده می‌کنند. از آنجا که تولید فولاد ضد زنگ گران‌تر است، اندازه‌های کوچکتر لوله فقط کمی گران‌تر از لوله گالوانیزه است، اما این تفاوت برای قطعات بزرگ قابل توجه است. لوله های فولادی بر اساس شکل ظاهری و نوع ساختشان هم تغییرات قیمتی قابل توجهی پیدا میکنند. پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مقایسه لوله درزدار و بدون درز را برای انتخاب دقیق‌تر نوع لوله مورد نیاز خود مطالعه کنید.

تفاوت لوله گالوانیزه و لوله استنلس استیل

اتصالات گالوانیزه گران‌تر هستند یا اتصالات ضد زنگ؟

اتصالات، به ریخته گری و ماشین کاری گسترده نیاز دارند؛ اما از مواد کمی استفاده می‌کنند. برای اتصالات کوچکتر، قیمت‌های فولاد گالوانیزه و فولاد ضدزنگ نشان دهنده تفاوت زیادی در هزینه‌های تولید است. برای اتصالات بزرگتر، قیمت‌ها نزدیکتر هستند زیرا هزینه‌های تولید اهمیت کمتری دارند؛ در حالی که هزینه‌های مواد پایین هستند.

پیچ و مهره‌های گالوانیزه گران‌تر هستند یا پیچ و مهره‌های ضد زنگ؟

همانند اتصالات، در تولید پیچ‌ها از مواد بسیار کمی استفاده می‌کنند؛ اما هزینه ریخته گری و ماشین کاری نسبتاً بالایی دارند. علاوه بر این، تولید کنندگان، پیچ‌های گالوانیزه را در مقادیر بسیار زیاد تولید می‌کنند و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند. در نتیجه، قیمت تمامی سایزهای پیچ و مهره‌های فولادی ضد زنگ به طور قابل توجهی بیشتر از پیچ های فولادی گالوانیزه می‌باشد.

سیم مفتول گالوانیزه گران‌تر است یا سیم مفتول ضد زنگ؟

هزینه‌های مواد و ساخت و سازها، بر اختلاف قیمت در طناب سیمی ضد زنگ و گالوانیزه به طور یکسان تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، اختلاف قیمت نسبت به سایر محصولات نسبتاً ثابت و مستقل از اندازه می‌باشد.

خرید فولاد گالوانیزه و آهن زنگ نزن

همانطور که درباره آن گفتیم، قیمت آهن زنگ نزن همیشه از فولاد گالوانیزه بیشتر است. اما توجه کنید که قیمت‌ها متغیر هستند و برای اطلاع از قیمت روز فولاد باید حتما استعلام به روز از مراکز فروش آهن داشته باشید. برای اطلاع از قیمت روز آهن زنگ نزن و فولاد گالوانیزه می‌توانید با کارشناسان آی فولاد تماس بگیرید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1616
نظر شما راجع به

چرا فولاد ضد زنگ از فولاد گالوانیزه گران تر است؟ | مقایسه ویژگی ها و کاربردها

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد