مقایسه ورق هاردوکس و ولدوکس | تفاوت ورق هاردوکس و ولدوکس در چیست ؟

10دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
31412 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق‌ های هاردوکس و ولدوکس هر دو از ورق‌ های فولادی هستند که هر کدام کاربرهای گسترده‌ای دارند. اما این ورق‌ها دارای یک تفاوت مهم با سایر ورق‌ هایی که از فولاد ساخته می‌شوند، هستند. این تفاوت مقاومت بالای آن‌ها در برابر سایش و خوردگی است؛ در واقع این ورق‌ها در دسته ورق‌ های ضدسایش قرار می‌گیرند. با توجه به این که در اکثر صنایع مهم و اساسی کشورها در سراسر دنیا، فولاد نقش تعیین کننده‌ای دارد، سعی می‌شود در حد توان از فولادی با بالاترین کیفیت استفاده گردد.

از آن جایی که به طور معمول از ورق‌ های فولادی به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بخش‌هایی استفاده می شود که نیاز به توان بالا و مقاومت در برابر بار زیاد وجود دارد، امکان سایش آن‌ها هم زیاد است. بنابراین برای برطرف کردن این مشکل‌، از نوع خاص ورق‌های فولادی یا همان ورق‌ های ضد سایش استفاده می‌گردد که ورق هاردوکس و ولدکس دو نمونه مشهور از این ورق‌ها هستند.

این ورق‌ها دارای سختی بالایی هستند و همین ویژگی باعث می‌شود که در هنگام تماس‌های مکرر با سایر اشیاء و اجسام یا لغزش این موارد بر روی آن‌ها، دچار ساییدگی نشوند. دلیل اصلی به وجود امدن این خاصیت در ورق‌ها هاردوکس و ولدوکس هم وجود درصد بالای کربن در ساختار آن‌ها می‌باشد. همان طور که می‌دانید، کربن یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در سنگ آهن و انواع فولاد است. با کنترل این مولفه مهم می‌توان ورق‌های قولادی با ویژگی‌های گوناگون تولید کرد.

هر چه مقدار عنصر کربن در ساختار ورق‌ های فولادی بیش‌تر باشد، در نتیجه این ورق‌ها سختی بالاتری داشته و در برابر سایش هم مقاومت بالاتری خواهند داشت. البته علاوه بر درصد بالای کربن در این ورق‌ها، دلایل دیگری هم از جمله اضافه کردن برخی آلیاژها در افزایش سختی‌شان تاثیرگذار هستند. در ادامه تعدای از مهم‌ترین این عناصر آلیاژی که در ساختار ورق‌های هاردوکس و ولدوکس به کار می‌روند را بیان می‌کنیم.

تفاوت‌ های ورق‌ هاردوکس و ولدوکس

اگر چه ورق‌های هاردوکس و ولدوکس هر دو جزو ورق‌های فولادی ضد سایش بوده و از سختی بالایی برخوردارند، اما تفاوت‌هایی هم دارند. این تفاوت‌ها عمدتا در عناصر آلیاژی استفاده شده در ساخت این ورق‌ها است. به این صورت که هم آلیاژهای مورد استفاده در هر کدام از آن‌ها می تواند متفاوت باشد و هم درصد استفاده از هر یک از آلیاژها با هم اختلاف دارند. البته همین موضوع باعث شده که هر کدام از ورق‌های هاردوکس و ولدوکس خود به چندین گرید مختلف تبدیل شوند که در ادامه آن‌ها را هم مفصل توضیح می‌دهیم.

ورق‌های ضد سایش هاردوکس

این ورق‌ها در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند تا برای استفاده در صنایع گوناگون کاربرد داشته باشند. ساخت این ورق‌ ضد سایش از ضخامت 5 میلی متر تا بالاتر انجام می‌شود و در ضخامت‌های کم‌تر از این مقدار تولید نمی‌شوند. البته توجه داشته باشید که با توجه به سختی بالای این ورق‌ها و مقاومت زیادشان در برابر سایش و هم چنین تحمل بار، در موارد مشابه مصرف، نیاز به استفاده از ضخامت کم‌تری از این ورق‌ها نسبت به ورق‌های فولادی عادی وجود دارد.

  خواص شیمیایی ورق هاردوکس خواص مکانیکی ورق هاردوکس

ویژگی‌های مهم ورق‌های هاردوکس

این ورق‌ها انعطاف پذیری خوبی دارند، به همین دلیل امکان خم کردن ان‌ها به خوبی وجود دارد. هم چنین به راحتی می‌توان بر روی آن‌ها جوش کاری انجام داد و این ورق‌ها را به یک دیگر یا فلزات و تجهیزات گوناگون دیگر، جوش داد. ورق‌های هاردوکس هم چنین از نظر برش دادن هم عالی هستند و امکان برش دادن آن‌ها با اکثر روش‌های برش ورق‌های فولاد به خوبی وجود دارد.

به ندرت ورق‌های هاردوکس را به صورت مستقیم کار می‌کنند و در بیش‌تر موارد، ابتدا آن‌ها را تبدیل به تجهیزات و ابزار ثانویه کرده و سپس از آن‌ها استفاده می‌شود. با توجه به این نکته، لازم است که این ورق‌ها برای انجام امورات لازم جهت فرآوری وتبدیل مناسب باشند. برش دادن، جوش کاری کردن و خم کردن از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که بر روی این ورق‌ها انجام می‌شود تا به ابزارها یا تجهیزات مورد نظر تبدیل گردند.

کاربردهای ورق هاردوکس

با توجه به ویژگی‌های مناسب این ورق‌ها، در بسیاری از صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی اگر بخواهیم به صورت جزئی بیان کنیم، در هر جایی که نیاز به لغزش ابزار فولادی بر روی سایر اجسام یا اشیاء باشد، این ورق‌ها مناسب‌اند. اگر چه این ورق‌ها در همه زمینه‌های گوناگون استفاده می‌شوند، اما در چند صنعت استفاده گسترده‌تری برای ساخت تجهیزات و وسایل دارند. این موارد شامل معدن، راه و جاده‌سازی و تجهیزات بازیافت می‌شوند.

از آن‌جایی که تجهیزات مورد استفاده در معدن مانند بولدوزر، بیل و سایر ماشین‌ها همواره باید تیغه‌های خود را بر روی سنگ‌هایی با سختی گوناگون بکشانند، ورق‌های ضد سایش هاردوکس می‌توانند بهترین گزینه باشند. هم چنین در صنایع راه‌سازی هم شرایطی مشابه وجود دارد و استفاده از این ورق‌ها کاربردی و مناسب است. در صنایع بازیافت هم نیاز به تیغه‌ها و چنگال‌هایی برای خرد و مچاله کردن زباله ها با جنس‌های گوناگون وجود دارد که باز هم ورق‌های هاردوکس گزینه‌ای مناسب هستند.

  انواع ورق هاردوکس  

ورق‌های ضد سایش ولدوکس

این نوع ورق‌ها هم دسته دیگری ورق‌های ضد سایش هستند که کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف و صنایع گوناگون دارند. تفاوت این ورق‌ها با ورق‌های هاردوکس به طور عمده در آلیاژهای استفاده شده و درصد آن‌ها است. این ورق‌های در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند که هر کدام بر ای استفاده در بخش‌های گوناگون از صنعت‌های مختلف مناسب می‌باشند. در حال حاضر این ورق‌ها از ضخامت 4 میلی متر تا ضخامت‌ها 130 میلی متر تولید می‌شوند.

این ورق‌ها علاوه بر این که در برابر سایش بسیار مقاوم هستند، امکان خورده شدن آن‌ها به وسیله هوا یا مواد دیگر هم بسیار پایین است. از طریف دیگر به دلیل مقاومت و توان بالا، از این ورق‌ها در ضخامت‌های کم‌تری نسبت به ورق‌های عادی فولادی استفاده می‌شود. بنابراین، استفاده از این نوع ورق‌های ضد سایش می‌تواند وزن یبک‌تر سازه‌ها یا تجهیزات را به دنبال داشته باشد. در ادامه با انواع ورق‌های ولدوکس، ویژگی‌ها و کاربردهای مهم‌شان بیش‌تر آشنا می‌شویم.

انواع ورق‌ ولدوکس

ورق‌های ولدوکس هم مانند ورق‌های هاردوکس خود در چندین دسته مختلف قرار می‌گیرند. نحوه دسته‌بندی این ورق‌ها بر اساس درجه سختی آن‌ها انجام می‌شود. برای مثال تعدادی از مهم‌ترین انواع ورق‌های ولدوکس شامل ولدوکس 420، 460، 700، 900 و 960 می‌شوند.اگر چه این ورق‌ها بر اساس درجه سختی تقسیم بندی می‌شوند، اما در واقع دلیل اصلی نوع و میزان عناصری است که در ساخت آن‌ها به کار رفته است. چرا که این عناصر سازنده هستند که درجه سختی ورق‌های ضد سایش ولدوکس را تعیین می‌کنند.

در این نوع ورق‌ها هم یک نمونه بیش‌ از بقیه کارایی دارد و در مصارف زیادی از آن استفاده می‌شود. این مورد ورق ولدوکس 700 است که در ادامه سعی کرده‌ایم لیست کاملی از عناصر سازنده آن و درصد استفاده را برای شما نمایش دهیم. هم چنین درصد استفاده از عناصر گوناگون در دو نمونه ورق ولدوکس 420 و ولدوکس 460 را هم در کنار آن آورده‌ایم.

 

ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 420D

  ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 420D  

ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 460D

ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 460D

ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 700

ویژگی‌ها و ترکیبات شیمیایی سازنده ورق ولدوکس 700

ویژگی‌های مکانیکی ورق ولدوکس 700

  ویژگی‌های مکانیکی ورق ولدوکس 700  

ویژگی‌های مهم ورق‌های ولدوکس

همان طور که در بخش مربوط به ورق‌های هاردوکس اشاره کردیم، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ورق‌های فولادی باید داشته باشند، خوب برش خوردن، خم شدن و قابلیت مناسب جوش کاری است. ورق‌های ولدوکس در هر سه مورد مناسب عمل می‌کنند. این ورق‌ها در هنگام قرار گرفتن بر روی صفحه برش، تحرک ندارند و به راحتی امکان برش آن‌ها برای اپراتور فراهم است. هم چنین می‌توان کار بریدن این ورق ها را با همه ابزارهای برش فولاد به خصوص لیزر به خوبی انجام داد.

از طرف دیگر، امکان خم کردن ورق‌های ولدوکس هم بهتر از سایر ورق‌های فولادی وجود دارد. اگر چه این ورق‌ها مقاومت بیش‌تری نسبت به سایر دارند، اما از ان جایی که از ضخامت کم‌تری از آن‌ها در موارد مشابه استفاده می‌شود، نیاز به نیروی کم‌تری هم برای خم کردنشان وجود دارد. ورق‌های ولدوکس از نظر جوش‌کاری هم مناسب‌اند و نیاز به پیش‌گرم کردن آن‌ها کم‌تر از سایرر ورق‌های عادی است.

کاربردهای ورق ولدوکس

 

این ورق‌ها با توجه به ضخامت خود در بسیاری از زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین صنایع مصرف کننده ورق‌های ولدوکس می‌توان به صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، فولادسازی، سیمان‌سازی، ابزارآلات کشاورزی، ماشین آلات حفاری و موارد این چنینی دیگر اشاره نمود. در واقع خاصیت ضد سایش این ورق‌ها باعث شده است که در هر جایی که احتمال برخوردر و ساییده شدن ایزاری وجود دارد، بتوان از ورق ولدوکس برای ساخت آن استفاده نمود.

از طرف دیگر خاصیت ضد خوردگی این ورق‌ها امکان استفاده آن‌ها در صنایع دریایی و مرتبط با آب یا مکان‌های این چنینی دیگر را هم فراهم کرده است. بنابراین ورق‌های ضد سایش ولدوکس هم مانند ورق‌های هاردوکس استفاده گسترده‌ای در زمینه‌ها مختلف صنعت دارند. این استفاده‌ می‌تواند در جهت ساختن یک قطعه کوچک خودرو تا لوازم سنگین مربوط به خودروسازی یا رشته‌های دیگر مثل حفاری باشد.

  انواع ورق ولدوکس    

کدام یک از ورق‌های هاردوکس یا ولدوکس مناسب‌ترند؟

تا این جا سعی کردیم توضیح کاملی از هر دو نمونه ورق‌های ضد سایش هاردوکس و ولدوکس، انواع و ویژگی‌های آن‌ها بیان کنیم. اما ممکن است برخی افراد با این سوال مواجه باشند که کدام یک از این ورق‌ها می‌تواند مناسب‌تر باشد. همان طور که در طول متن بیان کردیم، تفاوت این ورق‌ها در درجه سختی آن‌ها و عناصر سازنده‌شان می‌باشد. بنابراین هر یک از این ورق‌ها متناسب با عناصر سازنده آلیاژی خود برای یک سری موارد مناسب‌ترند.

در نتیجه اگر چه ممکن است هر کدام از آن‌ها برای استفاده در یک مورد خاص مزیت داشته باشند، اما نمی‌توان به طور کلی بیان کرد که یکی از این ورق‌ها نسبت به دیگری برتری دارد. پس شما باید با توجه به مورد مصرف خود، این ورق‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کرده و ببیند به چه نوعی از آن‌ها و با چه درجه سختی احتیاج دارد. در ادامه نحوهخریداری این ورق‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

خرید ورق‌های هاردوکس و ولدوکس

برای خریداری و دریافت این ورق‌ها، هم امکان مراجعه به صورت حضوری وجود دارد و هم می‌توانید به صورت آنلاین این کار را انجام دهید. ما در مجموعه آی فولاد برای آسایش و رفاه حال شما عزیزان، اقدام به عرضه انواع مختلف ورق‌های هاردوکس و ولدوکس می‌کنیم. بنابراین شما می‌توانید به راحتی و از طریق تماس تلفنی با مجموعه، نسبت به خریداری این ورق‌ها اقدام نمایید. هم چنین می‌توانید از طریق تماس با مشاورین ما در مورد متناسب بودن نوع این ورق‌ها با نیاز خود صحبت کرده و از قیمت روز ورق ضد سایش آن‌ها مطلع گردید. البته این امکان هم برای شما وجود دارد که در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، از طریق همین صفحه آن را مطرح کنید. ما سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن سوال یا نظر شما را بررسی کرده و پاسخ مناسب برای سوال شما را ارائه دهیم.

   

سوالات متداول

  1. ورق‌های هاردوکس و ولدوکس چه تفاوت‌هایی دارند؟ این ورق‌ها هر دو از ورق‌های ضد سایش هستند که سختی بالایی داشته و در برابر ساییدگی مقاوم‌اند. اما درجه سختی و عناصر سازنده آن‌ها با یک دیگر متفاوت است.
  2. نمونه‌های مختلف این ورق‌ها کدام‌اند؟ هر کدام از ورق‌های هاردوکس و ولدوکس با توجه به درجه سختی، خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. ورق‌های هاردوکس 400، 450، 500، 550 و 600 و ورق‌های ولدوکس 420، 460، 700، 900 و 960 از جمله مهم‌ترین نمونه‌های این ورق‌ها هستند.
  3. ورق‌های هاردوکس و ولدوکس چه کاربردهایی دارند؟ این ورق‌ها برای استفاده در هر جایی که امکان ساییدگی آن در گذر زمان وجود دارد، مناسب هستند. رایج‌ترین موارد مصرف آن‌ها، استفاده در صنایع مختلف خودروسازی، ساختمان‌سازی، تولید ماشین‌آلات و کشاورزی می‌باشد.
  4. کدام یک از این ورق‌ها مناسب‌ترند؟ هر دو نمونه این ورق‌های ضد سایش مناسب بوده و کاربردهای خاص خود را دارند. اگر چه ممکن است یکی از آن‌ها در یک مورد نسبت به دیگری مزیت داشته باشد، اما به طور کلی نمی‌توان یکی از آن‌ها را نسبت به دیگری برتری داد.
  5. چگونه می‌توان ورق های هاردوکس و ولدوکس را خریداری نمود؟ شما می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین یا با تماس تلفنی، نسبت به خریداری انواع این ورق‌ها از طریق مجموعه آی فولاد اقدام نمایید.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3675
نظر شما راجع به

مقایسه ورق هاردوکس و ولدوکس | تفاوت ورق هاردوکس و ولدوکس در چیست ؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد