میلگرد ترمکس چیست ؟ تفاوت میلگرد ترمکسی با میلگرد TMT را بدانیم

6دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
25768 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

میلگرد ترمکس نوعی از میلگرد فولادی است که طی عملیات ترمومکانیکی که روی آن صورت گرفته استحکام بیشتری پیدا کرده است. فرایند ترمکس سطح میلگرد را به ساختاری سخت تبدیل می‌کند، در حالی که مرکز آن همچنان نرم و قابل انعطاف باقی می‌ماند. در مرحله بعد خنک‌سازی در دمای محیط اتفاق می‌افتد تا به هسته گرم اجازه دهد تا از طریق تبادل ترمکس سطح را معتدل کند. این عملیات، ساختاری یونیک و منحصر به فرد از فریت- پرلیت ریزدانه را در هسته ایجاد می‌کند.

 

فرایند ترمکس به چه صورت انجام می‌شود؟

ترمکس فرایندی کوتاه، فشرده اما بسیار دقیق است که منجر به سخت شدن سطح میلگرد می‌شود. فرایند ترمومکانیکی ترکیبی از دو فرایند حرارتی و مکانیکی است که به طور همزمان روی فولاد انجام می‌شود و شامل سرمایش و گرمایش است. در این فرایند ساختار خرد فولاد تصفیه شده تا خواص آن بهبود یابد.

در کنترل اتوماسیون در بخش ریخته‌گری پیوسته، مقادیر زیاد فولاد در حدود 50 تن می‌تواند پردازش شود. دما در آسیاب نورد بین 1200 تا 1300 درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌شود. در اثر فرآیند مکانیکی حرارتی مقاومت و انعطاف‌پذیری فولاد افزایش می‌یابد و به ساختار فریت پرلیت تبدیل می‌شود. این بدان معنی است که هسته خارجی سخت شده در حالی که داخل آن نرم است.

فرایند خنک‌سازی از یک فولاد کم کربن، میلگردی با مقاومت بالا تولید می‌کند. فرایند کوئنچ لایه سطحی میلگرد را خنک کرده و سفت می‌کند و موجب می‌شود ساختار بلوری لایه‌های میانی تحت فشار قرار گیرند و تغییر شکل دهند. همزمان با استفاده از گرمای هسته میله، لایه‌های کوئنچ شده شروع به تعدیل می‌کنند.

تولید میلگرد به روش ترمکس استحکام بالاتری به میلگرد میبخشد. با 4 دقیقه مطالعه، در مورد فولاد کم آلیاژ استحکام بالا همه چیز را متوجه شوید.   روش انجام فرآیند ترمکس    

تولید میلگرد میکروآلیاژی

روش دیگری که برای تولید میلگرد استفاده می‌شود، روش میکروآلیاژی است. فولاد میکروآلیاژی نوعی آلیاژ از فولاد است که مقدار کمی عناصر آلیاژی (05/0 تا 15/0 درصد) مانند نیوبیم، تیتانیوم، وانادیوم، بور، زیرکونیوم و فلزات خاکی کمیاب در آن وجود دارد و برای تصفیه میکروساختارهای دانه یا تسهیل سخت شدن رسوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فولادهای میکروآلیاژی از نظر عملکرد و هزینه بین فولاد کربنی و فولاد کم آلیاژ قرار دارند. مقاومت تسلیم آن‌ها بدون عملیات گرمایی بین 275 و 750 مگاپاسکال است. قابلیت جوشکاری خوبی دارند که می‌توان با کاهش میزان کربن در عین حفظ قدرت، این قابلیت را بهبود نیز داد. عمر فرسایش و مقاومت در برابر ساییدگی فولادهای میکروآلیاژی نسبت به فولادهای حرارتی مشابه بیشتر است.

میلگرد تولید شده با روش میکروآلیاژ از استحکام بالایی برخوردار است که می‌تواند در کاربردهای ساختمانی زیادی استفاده شود. این نوع میلگردها در مدل‌های مختلف تولید شده‌اند که هر کدام برای استفاده در پروژه خاصی مناسب‌تر هستند. میلگردهای میکروآلیاژی در مناطق زلزله زده از استحکام بیشتری نسبت به میلگردهای ترمکسی برخوردارند و بهتر است در این گونه مناطق از میلگرد میکروآلیاژی استفاده شود.

با انواع فولاد آلیاژی در یک نگاه آشنا شوید.   میلگرد میکروآلیاژی چگونه تولید میشود؟    

بین میلگرد ترمکس (TMX) و تمپکور (TMT) چه تفاوتی وجود دارد؟

TMX و TMT دو فناوری برای ساخت میلگردهای فراوری شده با حرارت در سراسر جهان هستند. این دو فناوری در ساخت شباهت زیادی دارند؛ اگر چه میلگردهای تی ام تی که با استاندارد ترمکس ساخته نشده‌اند ممکن است از نظر برخی خواص با میلگردهای TMX تفاوت داشته باشند. برای سازه‌های مسکونی فولاد TMT بیشتر استفاده می‌شود. از جمله تفاوت‌های این دو نوع میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت گرمایی بالاتر

میلگردهای TMX مقاومت گرمایی بالاتری نسبت به میلگردهای تی ام تی در هنگام آتش سوزی دارند. می‌توان گفت از این نظر میلگردهای TMX به نسبت میلگردهای تمپکور بهتر هستند.

کیفیت بالاتر

میلگردهای ترمکس نوارهای فولادی با کیفیت بالا هستند و از نظر ویژگی‌هایی همچون قابلیت جوشکاری، قدرت و قابلیت انعطاف‌ نسبت به TMT برتری آشکاری دارند.

خوردگی کمتر

میلگرد ترمکس نسبت به تمپکور درصد کربن کمتری دارد. درصد کربن TMX 15/0% است، در حالی که درصد کربن TMT به 3/0% می‌رسد. این تفاوت نشان می‌دهد که چرا میلگردهای TMX نسبت به میلگردهای تمپکور کمتر در معرض خوردگی قرار می‌گیرند.

مقاومت بیشتر

میلگردهای ترمکس از کشیدگی بیشتری در حدود 16 تا 23% برخوردارند، در حالی که میلگردهای TMT کشیدگی 5/14% دارند. این ویژگی موجب مقاومت بیشتر میلگردهای ترمکس نسبت به تی ام تی در برابر زلزله و دیگر خطرات طبیعی می‌شود.   خوردگی چیست؟ با صرف 3 دقیقه زمان، از انواع خوردگی و علت آن مطلع شوید.  

عوامل مؤثر بر خواص مکانیکی میلگرد ترمکس

اگر چه روش تولید میلگرد ترمکس یکسان است، در صورتی که برخی پارامترها از قبیل مدت زمان تماس با آب سرد، فشار آب در تماس با مقطع و ... تغییر کند، خواص میلگرد تولید شده متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر میله مدت کمتری با آب در تماس باشد، تنش تسلیم آن افزایش می‌یابد.

در صورتی که فشار آب در تماس با مقطع افزایش یا کاهش یابد، می‌توان مقاومت تسلیم محصول نهایی را تغییر داد. همچنین تسلیم مقطع به قطر میلگرد نیز وابسته است. هر چه قطر آرماتور بیشتر باشد مدت زمانی که به خنک‌سازی نیاز است نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر وابسته بودن خواص محصول به فشار آب به نازل‌های کولر یا خنک‌کننده نیز ارتباط پیدا می‌کند، زیرا فشار آب از طریق نازل‌ها کنترل می‌شود.

  خواص مکانیکی میلگرد ترمکس و عوامل موثر بر آن  

میلگردهای ترمکسی چه مزایایی دارند؟

این نوع میلگردها نسبت به میلگردهای معمولی توانایی بیشتری در تحمل فشار و ضربات ناگهانی دارند که این ویژگی آن‌ها را برای استفاده در ساخت سدها و پل‌ها مناسب می‌کند. هم‌چنین فناوری به کار رفته در ساخت آن‌ها موجب می‌شود در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاومت بیشتری داشته باشند. از دیگر مزایای آن‌ها این است که با توجه به افزایش توان این میلگردها در برابر فشار می‌توان تعداد کمتری از آن‌ها را استفاده کرد و به همان میزان تحمل فشار ایجاد کرد که این امر موجب به صرفه بودن از نظر اقتصادی می‌شود.

آی فولاد میلگردهای ساخته شده به روش ترمکس را با قیمتی مناسب به کاربران گرامی ارائه می‌دهد. آخرین قیمت انواع میلگرد آجدار و ساده را مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از خواص انواع میلگردها و تناسب آن برای استفاده در پروژه مورد نظرتان می‌توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید تا از مشاوره‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

  مزایای میلگرد ترمکس    

سوالات متداول:

  • میلگرد ترمکس (TMX) چیست؟ فناوری ترمکس یک فناوری ثبت شده جهانی برای تولید میلگرد فولادی است که از طریق پردازش حرارتی منجر به تولید چنین میلگردهایی می‌شود. میلگردی که توسط این فناوری ساخته شده است را میلگرد ترمکس گویند.
  • میلگرد ترمکس و میلگرد TMT چه فرقی دارند؟ فناوری مورد استفاده در ساخت این دو نوع میلگرد بسیار به هم شبیه است. با این وجود استاندارد ترمکس که در ساخت میلگردهای ترمکس به کار می‌رود ممکن است موجب شود این میلگردها از نظر برخی خواص نهایی با میلگردهای TMT که از این استاندارد در تهیه آنها استفاده نشده است، متفاوت باشند.
  • مزایای تولید میلگرد به روش ترمکس چیست؟ استفاده از فناوری تولید میلگرد ترمکس موجب شده میلگردهایی با توانایی تحمل فشار زیاد و مناسب برای کاربردهای سدسازی، برج‌سازی و پل‌سازی به وجود آید.
  • قیمت میلگردهای ترمکس بیشتر است یا TMT یا میکروآلیاژی؟ میلگردهای ترمکس قیمت بیشتری نسبت به میلگردهای TMT دارند. میلگردهای میکروآلیاژی جزء گران‌ترین میلگردها هستند و از میلگردهای ترمکس نیز قیمت بیشتری دارند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3402
نظر شما راجع به

میلگرد ترمکس چیست ؟ تفاوت میلگرد ترمکسی با میلگرد TMT را بدانیم

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد