میلگرد کلاف چیست؟ | انواع، ویژگی ها و کاربردها

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
39911 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

میلگرد کلاف (به انگلیسی wire rod )، یک محصول میانی فولادی است که شکلی شبیه به رشته های فلزی دارد و به صورت کلاف‌های در هم پیچیده‌ای عرضه می‌شوند و استفاده های بسیار گسترده‌ای در سازه های ساختمانی و صنعتی دارند. میلگرد کلاف در سایزهای مختلفی در بازار موجود است.

میلگرد کلاف یا wire rod نوع خاصی میلگرد از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی به ویژه در پروژه‌های عمرانی است. اگرچه مقاومت بتن در برابر نیروهای فشاری زیاد است اما در مقابل مقاومت کششی پایینی دارند. به دلیل وجود این نقص در بتن برای افزایش مقاومت بتن از آرماتوربندی استفاده می‌کنیم و اینجاست که میلگرد کلاف به کمک ما می‌آید.

از دیگر نکات مهم درباره میلگرد کلاف این است که نحوه نگه‌داری آن با میلگردهای معمولی متفاوت است که در ادامه به طور کامل شرح داده می‌شود.

میلگرد کلاف

انواع میلگرد کلاف

وایررودها به دو دسته کلی کلاف ساده و کلاف آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد کلاف ساده این محصول به 4 دسته تقسیم بندی می‌شوند و در سایزهای ۵،۵ تا ۱۶ میلی‌متر  قابل دسترسی هستند.

دسته ای از این میلگردها که سایزی بین ۵،۵ تا ۸ میلی متر دارند، با عنوان مفتول یا wire شناخته می‌شوند. ساخت این محصول در کارخانه‌ها تا سایز ۱۲ صورت گرفته‌است.

استفاده از کلاف عرضی در ساختمان باعث می‌شود نیرو حاصل از بارها به صورت یکنواخت بر روی سقف توزیع شوند.

همچنین به کارگیری کلاف عرضی در سقف از پیچش تیرها در مکان‌هایی که بار منفرد وجود دارد، جلوگیری به عمل می‌آورد.

انواع کلاف ساده عبارتند از :

  1. میلگرد ۵٫۵ کلاف ساده RST34
  2. میلگرد ۶٫۵ کلاف ساده RST34
  3. میلگرد ۸ کلاف ساده RST34
  4. میلگرد ۱۰ کلاف ساده RST34

همچنین کلاف آجدار به دو دسته A2 و A3 تقسیم بندی می‌شوند و قیمت آن‌ها در مقایسه با انواع ساده، بیش‌تر است. قیمت این نوع محصول بر اساس دسته و سایز آن‌ها تعیین می‌شود.

علاوه بر تقسیم‌بندی کلاف ها براساس ساده یا آجدار بودن و همچنین سایز آن‌ها، وایررودها  را بر اساس جنس آن‌ها نیز دسته بندی می‌کنند که از جمله مفتول‌هایی که از میلگرد کلاف ساخته می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد کلاف

مشخصات میلگرد کلاف کم کربن:

این محصول دارای کربن با درصد پایین است و مانند دیگر مقاطع فولادی، وجود درصد پایین کربن درساختار شیمیایی این محصول، ویژگی‌های خاصی برای آن ایجاد می‌کند مانند:

  1. قابلیت بالای کشش پذیری
  2. قابلیت بالای جوش پذیری
  3. قابلیت چکش خواری بالا
  4. قابلیت نورد سرد
  5. قابلیت ازدیاد طول تحت کنترل تا نیل به حدمورد نظر

مشخصات میلگرد کلاف با کربن متوسط:

این محصول به عنوان ماده اولیه در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل مفتول برای ساخت فنر، سیم بکسل، کابل‌های برق و صنایع تایرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات میلگرد کلاف پرکربن:

این محصول به دلیل وجود کربن نسبتا بالا باعث ایجاد مقاومت و سختی بالا درآن شده و انعطاف پذیری و چکش خواری آن نیز کاهش می‌یابد. این محصول را برای کاربرد در صنایعی مانند تولید لاستیک خودرو, تولید انواع فنر و سیم بکسل, تولید سیم پیانو، تایر و ... مناسب ساخته‌است.

مشخصات سیم‌های جوش و الکترود ساخته شده از میلگرد کلاف:

کلاف میلگرد ( wire rod ) برای ساخت و تولید انواع سیم جوش و الکترودها از رده B7018 تا E6010 به‌ کار برده می‌شود.

مشخصات میلگرد کلاف از جنس استیل مخصوص

از این نوع مفتول در آهنگری و پرس‌کاری و کشش استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد کلاف

میلگردهای کلاف ( wire rod ) استفاده زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارند. وایررودها در صنایع مختلف مثل صنایع فنرسازی، الکترودسازی و جوشکاری، خودروسازی صنعت و ساختمان‌سازی کاربردهای فراوانی دارند. در صنعت ساختمان‌سازی به منظور تقویت استحکام سازه‌های بتنی، بلوک های نسوز، اتصالات گازی و تقویت ستون‌ها میلگرد کلاف کاربرد دارد.  علاوه بر این، این محصول به صورت خرپا و تیرچه در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تولید سیم خاردار، سیم بکسل، زنجیر فلزی و میخ و پیچ و پرچ، توری حصاری و فنس و گابیون نیز استفاده می‌کنند. میلگرد کلاف موارد استفاده زیادی در صنایع فنرسازی نیز دارد. به طور کلی می‌توان از این نوع کلاف در انواع فولاد تبدیلی مانند مفتول‌های خوش‎تراش نیز استفاده کرد. برای ساخت فنر در ابعاد مختلف هم از این مقاطع با سایز کوچک استفاده می کنند.

میلگرد کلاف

ویژگی ها و مشخصات میلگرد کلاف

از مزایای میلگرد کلاف ( wire rod ) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. هندسه خوب با سیم پیچ های دارای چگالی بالا
  2. مدیریت و حمل و نقل آسان: با توجه به نوع کلاف، جابجایی آن‌ها راحت است و در کارگاه با دستگاه‌های مخصوص باز می‌شوند.
  3. افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد و هزینه‌های کمتر: با توجه به تولید پیوسته‌ی فرایند و تولید به صورت کلاف، هزینه‌های دستگاهی و نیروی کار کمتر می‌شود.
  4. عملیات سیم پیچ بدون پیچ خوردگی برای سیم پیچ زدایی روان در حین پردازش

برای انتخاب میلگرد مناسب، شناخت ویژگی‌های میلگرد تولیدی هرکارخانه بسیار اهمیت دارد. در مقاله برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران به شما می‌گوییم که میلگرد کدام کارخانه از جهت کیفیت از بقیه بهتر است و آن‌ها را بر اساس کیفیت و کاربرد دسته بندی می‌کنیم. پیشنهاد می‌شود که این مقاله را نیز در کنار میلگرد کلاف مطالعه کنید.

نحوه نگهداری از میلگرد کلاف

حمل و نقل و نگهداری از میلگردهای کلاف، نسبت به میلگرد‌های آجدار، متفاوت است و این امر برای میلگرد کلاف دارای قوانین خاصی است که باید آن‌ها رعایت شوند. اما به صورت کلی می‌توان برای حمل و نقل میلگردهای سایز کوچک تا 10 میلی متر، از حالت کلاف استفاده کرد. به این ترتیب حمل و نقل آن‌ها بسیار راحت‌تر صورت خواهد گرفت. سپس پس از انتقال آن‌ها به محل پروژه مورد نظر، باید آن‌ها را در کارگاه و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص باز کرد. معمولا زمانی که میلگرد کلاف را انبار می‌کنند، با استفاده از خرک‌های چوبی، از ارتباط مستقیم آن با خاک و سایر عوامل رطوبت‌زا جلوگیری می‌کنند، این امر از هرگونه زنگ زدگی آرماتور جلوگیری می‌کند. باید به یاد داشت که در هنگام انبار کردن میلگردها از پوشش نایلونی استفاده نشود، چرا که انجام این کار می‌تواند احتمال زنگ‌زدگی را تا میزان زیادی بالا ببرد.

ترکیب شیمیایی میلگرد کلاف

ترکیب شیمیایی این محصول به صورت زیر است:

ترکیب شیمیایی میلگرد کلاف

میلگردهای ساخته شده از فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) جزو پرکاربردترین میلگردهای ساخته شده است. پیشنهاد میکنیم مقاله فولاد زنگ نزن چیست را مطالعه کنید تا از ویژگی های این فولاد پرکاربرد هم مطلع شوید.

نحوه ساخت و تولید میلگرد کلاف

برای تولید وایر رود (wire rod ) ابتدا شمش‌های فولادی که دارای کربن، سیلسیوم، منگنز و مقادیر ناچیزی فسفر و گوگرد می‌باشد را در کوره‌هایی با حرارت 1100 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. بعد از بالا رفتن دمای شمش‌ها، به خط تولید نورد فرستاده می‌شوند.  غلتک‌های نصب شده در دستگاه نورد با اعمال فشار روی فولاد ذوب‌شده، موجب افزایش طول و ایجاد مقطع دایره‌ای شکل با قطر استاندارد و مشخص می‌شود. میلگرد تولیدشده بعد از اتمام مراحل نورد به دور یک حلقه پیچیده و توسط مکانیزهای خاص به‌صورت اتوماتیک به قسمت خنک‌کننده انتقال می‌یابد. بعد از خنک شدن مراحل کویل و بسته‌بندی اجرا و میلگردها روانه بازار می‌شود.

فولاد ck45 جزو آلیاژهایی است که از آن میلگرد ساخته می شود و کاربرد بسیاری در صنعت دارد. درباره ویژگی‌ها و خواص مکانیکی آن در مقاله فولاد CK45 چیست ، بیشتر بخوانید.

خرید میلگرد کلاف

تولیدکنندگان میلگرد کلاف در ایران کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، نطنز، کاشان و یزد هستند. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد کلاف می‌توانید با کارشناسان آی فولاد به شماره 02142214 تماس بگیرید و درباره انتخاب بهترین نوع میلگرد کلاف برای پروژه خود با کارشناسان حوزه متالورژی و عمران آی فولاد به صورت رایگان مشاوره بگیرید تا خریدی مطمئن داشته باشید.

همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را درباره میلگرد کلاف در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ بدهند. 

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1963
نظر شما راجع به

میلگرد کلاف چیست؟ | انواع، ویژگی ها و کاربردها

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد