همه چیز درباره نبشی و انواع آن

5دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
35929 بازدید
13 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

نبشی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توان بهترین نوع نبشی را انتخاب کرد؟

اگر به سازه­ های مختلف دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که بخش ­های مختلف سازه که وظیفه ی تحمل بار را بر عهده دارند، لازم است تا به هم متصل شوند. برای اتصال این بخش‌ها از قطعات مختلفی استفاده می شود که یکی از مهم­ ترین آن­ها نبشی است.

اما وظیفه­‌­ی نبشی، تنها اتصال بخش­‌های مختلف سازه به هم نیست بلکه نقش مهم یکنواخت کردن توزیع بار را برای جلوگیری از تخریب سازه بر عهده دارد.

از آن جایی که سازه ها در محیط­‌های متنوعی ساخته می­‌شوند، بهتر است بدانیم در هر محیط از نبشی با چه جنس و خواصی بهتر است استفاده کنیم. علاوه بر این با توجه به شکل سازه باید از نبشی با ابعاد مناسبی استفاده کنیم به گونه‌ای که تأثیر آن را هم بر وزن کل سازه بتوانیم اندازه گیری کنیم.

نبشی چیست؟

نبشی که در‌واقع‌ یکی از انواع اتصالات مفصلی است، پروفیلی است که سطح مقطع آن به شکل دو ضلع عمود برهم می‌­باشد. به هر ضلع نبشی، یک بال گفته می­‌شود.

آنچه در معرفی نبشی‌­ها اهمیت دارد، طول ضلع هر بال و همچنین ضخامت بال‌­ها است. چرا که این ویژگی‌­های نبشی، در وزن آن و همچنین ظرفیت تحمل بار به وسیله‌ی آن، تأثیر دارند.

از نظر طول بال‌­ها، ممکن است هر دو بال نبشی طول یکسانی داشته باشند که به آن نبشی بال مساوی می‌گوییم و در غیر این صورت به آن، نبشی با بال‌­های نا­برابر می‌­گوییم.

نبشی بال مساوی نا مساوی

نبشی­ ها از چه جنسی ساخته می‌­شوند؟

با توجه به محل کاربرد نبشی، این قطعه، ممکن است از جنس‌­های مختلفی از فلز گرفته تا پلاستیک، ساخته شود. به طور مثال در ساخت بسته بندی‌­هایی برای ورق های فولادی، از نبشی­ هایی از جنس پلاستیک استفاده می‌شود. یا مثلاً در بخش­‌هایی از دکوراسیون، ممکن است از نبشی ­هایی از جنس PVC استفاده شود. در­حالیکه در نبشی ­کشی ساختمان، از نبشی­ های فولادی استفاده می­ شود و در ساخت پایه­ ها در صنایع دریایی، از نبشی ­هایی از جنس فولاد ضد­زنگ استفاده می ­شود.

از آنجایی که بیشترین کاربرد را نبشی ­های فولادی دارند، در ادامه بیشتر به توضیح انواع و کاربردهای نبشی­ های فولادی می پردازیم.

نبشی چیست

کاربرد نبشی و مزایای استفاده از آن

همانطور که دیدیم، نبشی یکی از انواع اتصالات مفصلی است. بنا­بر­این به طور کلی از این قطعه، در ساخت سازه های مختلف استفاده می ­شود. از کاربرد­های نبشی، می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبشی کشی ساختمان: اتصالات سازه ها
  • صنایع ساختمانی: ساخت سازه های مرتبط با آسانسور
  • صنایع دریایی: اتصالات پایه ­ها
  • پل سازی: اتصال پل ها به ستون های پل
  • اتصالات دکل های مخابراتی

در تمامی موارد فوق، نبشی، باعث توزیع یکنواخت بار و فشار وارد شده بر سازه می­ شود و از این طریق در مستحکم سازی سازه و جلوگیری از تخریب آن در مواردی مثل لرزه، مؤثر است. مثلا در ساختمان سازی که از فولاد و بتن در کنار هم استفاده می شود و قدرت تحمل بار این دو ماده با هم متفاوت است، استفاده از نبشی باعث یکپارچه سازی بار وارد شده به سازه شده و از تمرکز بار در محل های خاص و تخریب سازه از آن محل­ ها، جلوگیری می ­کند.

معرفی انواع نبشی

نبشی­ ها را بر اساس ویژگی­ های مختلفی می­ توان دسته­ بندی کرد. در ادامه به معرفی هر­کدام از دسته­ بندی های مختلف می­ پردازیم و توضیح مختصری درمورد آن ها خواهیم داد.

انواع نبشی بر اساس ظاهر

از نظر ظاهری دو نوع نبشی مختلف داریم: نبشی با بال­ های برابر و نبشی با بال­ های نا­برابر که نحوه ی نام گذاری آن ­ها با هم متفاوت است.

انواع نبشی بر­اساس نحوه ی به کارگیری

از نبشی مانند سایر اتصالات، در سازه ها به صورت شاخه­ای و یا لقمه (تکی) استفاده می­ شود.

انواع نبشی بر­اساس نحوه ی تولید

در­صورتی که برای تولید، ابتدا از یک شمش استفاده کنیم و با عبور دادن آن شمش از قفسه های مختلف نورد، با افزایش طول و کاهش سطح مقطع، به نبشی با ابعاد معین برسیم، آن گاه یک نبشی فابریک داریم.در­حالی که اگر برای تولید نبشی از روش پرس کردن یک ورق فولادی استفاده کرده باشیم، یک نبشی پرسی خواهیم­ داشت.

کاربرد انواع نبشی

انواع نبشی بر­اساس جنس نبشی و محل کاربرد

مهم­‌ترین دسته بندی نبشی ­ها، بر­اساس جنس و محل کاربرد آن ­ها می باشد. اما قبل از هرچیزی بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به محل استفاده از نبشی های فولادی که گاهی برای ساخت سازه های مرتفع، در هوا قرار می­گیرند و گاهی در مجاورت دریا، این محیط­ها می­‌توانند باعث خورده شدن فولاد شوند. بنابراین لازم است تا با استفاده از روش­‌هایی، مقاومت به خوردگی فولاد را بهبود دهیم. در ادامه با تعدادی از پرکاربردترین نبشی­ ها آشنا خواهیم شد.

مشخصات نبشی گالوانیزه

برای ساخت این نبشی از فولاد گالوانیزه شده استفاده شده است فولاد گالوانیزه شده، فولادی است که بر آن روکشی از جنس روی کشیده شده. وجود این روکش سبب محافظت از فولاد در برابر خوردگی، به روش حفاظت کاتدی می‌­شود. بنابراین می‌­توان از آن در محیط های حساس به خوردگی مثل محیط های حاوی مواد اسیدی، استفاده کرد.

مشخصات نبشی ضدزنگ

این نبشی از فولاد ضد­زنگ ساخته شده است.فولاد ضد­زنگ فولادی است که در آن برای بهبود مقاومت به خوردگی به روش آلیاژسازی، از افزودن عنصر کروم به ترکیب، استفاده شده است. وجود کروم در ترکیب این فولاد، تأثیر چشمگیری در افزایش مقاومت به خوردگی دارد. بنابراین می­توان از نبشی ضد­زنگ در کاربردهایی با حساسیت بالاتر، مثلاً ساخت دکل های مخابراتی یا برج­های مرتفع و یا در محیط­های دریایی استفاده کرد.

مشخصات نبشی اسپیرال

مهم­‌ترین ویژگی این نبشی چقرمگی و انعطاف پذیری بالای آن می‌­باشد که سبب شده در برابر سوراخکاری، مقاومت بالایی داشته باشد.

چگونه وزن نبشی را محاسبه کنیم؟

اگر به دنبال ساخت سازه ای مطمئن باشید، حتماٌ با سوال بالا، مواجه خواهید شد. چرا­ که استفاده از نبشی ها در اتصالات، قطعاٌ بر وزن کل سازه تأثیر خواهد داشت.

وزن یک نبشی به طول بال­ های آن، ضخامت هر بال و نیز جنس نبشی بستگی دارد. می‌توانید برای محاسبه وزن نبشی از محاسبه گر آنلاین وزن نبشی استفاده کنید. به طور کلی می توان از یک فرمول برای محاسبه ی وزن نبشی استفاده کرد که به صورت زیر تعریف می‌­شود:

وزن نبشی

وزن مخصوص هر نبشی، با توجه به جنس آن مشخص می­‌شود.

جدول اشتال نبشی: راهنمای مشخصات نبشی

برای محاسبه ی وزن هر نبشی، به مشخصات و ویژگی ­های آن از جمله ضخامت و طول بال­ ها احتیاج داریم. اما اندازه گیری این ویژگی ­ها برای هر نبشی، منطقی به نظر نمی ­رسد. برای این منظور، جدولی تهیه شده به نام جدول اشتال، که تمامی مشخصات هر نبشی، چه با بال­ های مساوی و چه با بال ­های نابرابر، در آن آورده شده است.

جدول اشتال نبشی شامل اطلاعاتی مثل شعاع کنج اتصال(r1)، شعاع گوشه ی بال(r2)، وزن یک متر از نبشی(G)، مساحت سطح مقطع(A) و ... می­ باشد. این جدول هم برای نبشی بال مساوی موجود است و هم برای نبشی با بال­ های نابرابر.

خرید نبشی

برای خرید انواع نبشی می توانید با کارشناسان آی فولاد با شماره 02142214 تماس بگیرید و با آن ها درباره انتخاب بهترین نوع نبشی مشاوره کنید. علاوه بر این می‌توانید در سایت آی فولاد از قیمت روز نبشی مطلع شوید.

همچنین می‌توانید در ادامه سوالات و نظرات خود را درباره نبشی و انواع آن در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان آی فولاد در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=2089
نظر شما راجع به

همه چیز درباره نبشی و انواع آن

نوشتن دیدگاه
    • avatarوحید رضایی

      آیا نبشی اسپیرال با نبشی نورد گرم تو بحث تولید متفاوته؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarshb

      خسته نباشید و ممنون بابت مقاله مفیدتون??

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهshb

      سلام. ممنون از توجه شما

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarشیدا

      ممنون بابت مقاله مفیدتون نبشی اسپیرال چه ضخامت هایی موجود هست تو بازار؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهشیدا

      سلام. ممنون از توجهتون. نبشی اسپیرال در سایزهای ۲۰*۲۰*۲ تا ۵۰*۵۰*۵ در بازار با عنوان نبشی گرم نورد دیده ی بال مساوی عرضه میشه

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarشاهین

      ممنون بابت مقاله مفیدتون نبشی اسپیرال برای چه کارخونه ایه؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهشاهین

      بیشتر برای کارخونه فولاد اسپیرال اصفهان

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسهیلی

      درباره روش خریدش هم بنویسید

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهسهیلی

      سلام. به زودی مطلبی در رابطه با راهنمای خرید نبشی ناودانی منتشر خواهد شد.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarفضل الله

      اسپیرالجالب بود

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهفضل الله

      سلام. ممنون از توجهتون

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسعید

      خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب کاربردی.. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.لطفا درباره اینکونل هم مقاله بزارید?

      آیا برای شما مفید بود ؟
      1
      0
    • avatarپریسا شکوهی مجد
      در پاسخ بهسعید

      سلام. ممنونم از توجه شما. به زودی مقاله ای در این رابطه منتشر خواهیم کرد.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      1
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد