ورق سیاه چیست؟ | ویژگی ها و کاربردها

3دقیقه مطالعه
admin
یک ماه پیش
29608 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیویدیو بعدی
هنگامی که فولاد تا دمای تبلور مجدد خود گرم می‌شود، با دوام‌تر شده و می‌تواند به درستی فرم و شکل بگیرد. همچنین امکان تولید مقادیر بیشتر فولاد را فراهم می‌آورد. فولاد سپس در دمای اتاق خنک می شود‌، که آن را "نرماله کردن" می‌نامند. این امر نگرانی‌های ایجاد شده به دلیل وجود تنش در ماده، ناشی از کوئنچ شدن یا کارسختی را از بین می‌برد.با این وجود، پس از خنک شدن فولاد، تمایل به کمی کوچک شدن وجود دارد که به شما امکان کنترل کمتری در شکل و اندازه محصول نهایی را می‌دهد. این بدان معنی است که فولاد نورد گرم، معمولاً در مواقعی که نیازی به شکل و تحمل دقیق نباشد، استفاده می‌شود.

ورق سیاه چیست؟

یکی از روش‌های تولید ورق‌ها، نورد گرم است که در دمای بالاتر از 1000 درجه فارنهایت انجام می‌شود. به ورق‌های تولید شده از این روش، ورق نورد گرم یا بهتر بگوییم "ورق سیاه" گفته می‌شود. علت نامگذاری این ورق، به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا است که باعث مات و تیره شدن رنگ آن می‌شود.ورق گرم سیاه، یک ورق فولادی با استحکام کم و حاوی سطح پایینی از کربن است؛ بنابراین میتوان آن را به اشکال مختلف شکل داد. ترکیب این ورق، آن را به محصولی ایده آل برای تا کردن، خم کردن و رول کردن تبدیل کرده است. این ورق، معمولا برای ورکشاپ‌هایی استفاده می‌شود که کاربرد آن بی پایان باشد.قیمت ورق سیاه، یک مزیت محسوب میشود که بیش از دقت ابعادی آن اهمیت دارد. همانطور که می دانیم، ورق سیاهی که در کارخانه با طول و عرض معین تولید و بسته بندی شود؛ به آن ورق سیاه فابریک گفته می‌شود. این ورق به ابعاد 3 × 8 ، 3 × 10 ، 4 × 8، 4 × 10  و 5 × 10   یا با اندازه های سفارشی در کارخانه ساخته می‌شود. با این وجود، قیمت ورق سیاه فابریک می‌تواند از ورق سیاه برش خورده بیشتر باشد.  

خواص مکانیکی ورق گرم سیاه:

خواص مکانیکی فولاد، اغلب به گرید یا ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. به همین دلیل، هرگز نمی‌توان فرضیاتی راجع به خواص مکانیکی ورق نورد گرم انجام داد. به عنوان نمونه، خواص مکانیکی ورق سیاه فولادی 1018 در زیر آورده شده است:
استحکام کششی 67,000
تنس تسلیم 45,000
کاهش مساحت 58
ازدیاد طول 36
سختی برنیل 137
 

ویژگی ورق سیاه:

ورق گرم سیاه، برای دماهای بالای اتمسفر، قابلیت شکل پذیری خوبی در دمای اتاق دارند. همچنین، این ورق از مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا و مقاومت در برابر حرارت در دمای 450 - 600 درجه سانتیگراد برخوردار می‌باشد. بنابراین، برای کاربردهایی از قبیل لایه‌های پوستی دیگ، دودکش‌ها و لوله‌های کوچک که نیاز به مقاومت در برابر حرارت و شکل پذیری دارند، مناسب می‌باشد. ورق سیاه مستحکم، در برنامه‌هایی که نیاز به استحکام بالا با سطح مقاومت کششی مشخص دارند؛ استفاده می‌شود. همچنین از قابلیت شکل گیری و جوش پذیری بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که استحکام بالا به کاهش وزن کمک می‌کند. این ورق گرم، از مقاومت در برابر خوردگی جوی برتر و مقاومت در برابر خوردگی عمومی، همراه با استحکام کافی، قابلیت جوشکاری و شکل پذیری مناسب برای کاربردهای ساختاری برخوردار است. هنگام زنگ زدن، زنگار تثبیت می‌شود و بعد از تقریباً 2 سال پیشرفت نمی‌کند. که برای قسمت‌های ظاهری ساختمان‌ها و سازه‌ها مناسب است. افزودن بهینه عناصر آلیاژی ویژه به مواد معادل SS400، مقاومت در برابر خوردگی بالا را در برابر اسیدهای سولفوریک و هیدروکلریک، و همچنین محیط‌های جوی، همراه با شکل پذیری و جوش پذیری مناسب، تضمین می‌کند. کاربرد اصلی ورق سیاه مقاوم در برابر خوردگی شامل پیش گرمکن‌های هوا برای دیگ‌های بخار روغن، دودکش‌ها و کوره‌های زباله سوز است. ورق گرم سیاه مقاوم در برابر آب دریا، از جوشکاری و چقرمگی عالی به عنوان یک ماده ساختمانی برای جوشکاری، همراه با مقاومت در برابر خوردگی عالی برخوردار است. اثرات هم افزایی عناصر آلیاژی، مقاومت به خوردگی را نه تنها در آب دریا بلکه در خط شروع غواصی که بیشتر در معرض خوردگی آب دریا قرار دارد؛ ایجاد می‌کند. این ورق مناسب برای تأسیسات بندر و بندرگاه، اسکله‌ها، و سازه‌های دریایی مناسب است.

کاربرد ورق سیاه:

ورق گرم سیاه، برای کاربردهایی که تحمل بالا اهمیت زیادی نداشته باشد؛ انتخاب مناسبی است. موارد  بسیاری به این شکل وجود دارد. برخی از کاربردهای متداول این ورق شامل موارد زیر می‌باشد:
  1. ساخت و ساز
  2. لوله و تیوب
  3. بدنه کامیون‌ها
  4. درها و قفسه‌ها
  5. مسیرهای ریلی
  6. قطعات ماشین آلات راه آهن
همچنین این ورق گرم در ماشین آلات، کشتی‌ها، مخازن، بدنه خودرو، تجهیزات کشاورزی، ساختمان فلزی و ... نیز کاربرد دارد.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=867
نظر شما راجع به

ورق سیاه چیست؟ | ویژگی ها و کاربردها

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد