پیش بینی قیمت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱

6دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
39099 بازدید
بدون دیدگاه
ویدیو قبلیمقاله بعدی

قیمت فولاد در ایران بیش از هر زمان دیگری به قیمت جهانی وابسته است. طبق شیوه نامه تنظیم بازار، قیمت پایه بورس کالا بر اساس ضریب ۸۰ درصدی قیمت جهانی محاسبه می‌شود. بنابراین بررسی نرخ جهانی فولاد برای رسیدن به بینشی کامل درباره بازار ایران ضروری است. در ادامه با استفاده از سه روش پیش بینی قیمت‌ها و با مطالعه تحقیقات سازمان‌ها و خبرگزاریهای مختلف در این حوزه ، به پیش بینی قیمت فولاد در جهان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در سال ۲۰۲۰ چه گذشت؟

سال ۲۰۲۰، سال سلطنت ظالمانه کرونا بر مردم جهان بود. در ابتدای سال، به دلیل عدم شناخت کافی از این ویروس، مردم و دولت‌ها در هراسی بی سابقه فرو رفتند و اقتصاد جهان به رکودی شدید مبتلا شد. در ادامه با شناخت بیشتر و مدیریت این بیماری، فعالیت‌ها از سر گرفته شد و بسیاری از کشورها مانند چین، برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی خود حتی دست به گسترش فعالیت‌های خود نیز زدند. فولاد نیز تحت تاثیر این شرایط، نوسانات قیمتی بسیاری را تجربه کرد.

برای اطلاع از قیمت لحظه ای میلگرد اینجا کلیک کنید.

قیمت فولاد در سال ۲۰۲۰

در سه ماهه اول سال۲۰۲۰، فولاد تحت تاثیر این رکود دچار ثبات قیمتی شد. اما خیلی زود روندی مثبت پیدا کرد. به طوری که در سه ماهه دوم سال به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسید و فولاد ساختمانی  نرخی برابر با ۴۳۴.۷۷ دلار به طور میانگین پیدا کرد. قیمت فولاد در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تقاضای کشورها برای افزایش ساخت و ساز و تلاش در جهت مثبت کردن روند نزولی رشد اقتصادی خود، به شدت افزایش یافت و بازرگانان در سراسر جهان به امید افزایش قیمت دوباره، موجودی انبار خود را ذخیره کردند. این احتکار بازرگانان هم دلیل دیگری بر افزایش قیمت فولاد بود.

صادرات در سال ۲۰۲۰

در سال گذشته، صادرات هم رشد چشمگیری پیدا کرد. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان به دلیل کرونا، تولیدشان متوقف یا محدود شد و همین امر باعث شد که صادرات در جهان افزایش پیدا کند. برای مثال اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، هند، ژاپن و کره جنوبی به ترتیب ۱۵ درصد، ۸ درصد، ۱۲ درصد، ۱۷ درصد و ۷ درصد کاهش در تولید را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند که همین مسئله باعث شد که پس از شروع دوباره فعالیت های تولیدی، به واردات فولاد نیاز پیدا کنند.

تنها دو کشور چین و ویتنام بودند که در این سال، رشد تولید فولاد داشتند. چین ۵.۵ درصد و ویتنام ۲۸.۸ درصد رشد در تولید فولاد را تجربه کردند. مخصوصا چین با هدایت سرمایه به زیرساخت‌های دولتی و با خروج پول از بخش خصوصی، سعی در افزایش تولید ناخالص داخلی خود داشت که به آن دست یافت.

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت جهانی در سال ۲۰۲۰

به طور کلی می‌توان سه عامل اصلی را دلیل افزایش قیمت فولاد در سال ۲۰۲۰ دانست.

  1. هدایت سرمایه از بخش خصوصی به زیرساخت‌های کشور به دلیل افزایش تولید ناخالص ملی (این کار به منظور جبران رکود اقتصادی حاصل از کرونا که به دلیل قرنطینه و تعطیلی کارخانه‌ها ایجاد شده بود، انجام شد.)
  2. احتکار فولاد توسط بازرگانان در سراسر جهان ( برای بازارسازی و ایجاد هیجان در بازار فولاد، بسیاری از بازرگانان دست به احتکار فولاد زدند تا با افزایش قیمت آن، سود بیشتری در این بازار به دست بیاورند.)
  3. تمرکز کشورها بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به جای سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های داخلی
میخواهید قیمت امروز تیرآهن را بدانید؟ در اینجا می توانید نرخ لحظه ای انواع تیرآهن را ببینید.

پیش بینی قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱

در این مقاله از سه روش برای پیش بینی قیمت فولاد در جهان استفاده شده است. روش اول با بررسی رفتار نمودار قیمت فولاد از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۲۰، قیمت فولاد را در سال ۲۰۲۱ پیش بینی می‌کند.

در روش دوم، با بررسی میزان عرضه و تقاضا و پیش بینی شرایط اقتصادی و اجتماعی جهان در سال پیش رو، قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی می‌کنیم.

در روش سوم با پیش بینی قیمت سنگ آهن به عنوان ماده اولیه این صنعت، به پیش بینی قیمت فولاد می‌پردازیم.

روش اول: رفتار نمودار قیمت فولاد، تناوبی است.

همان‌طور که در منحنی پایین دیده می‌شود، رفتار نمودار قیمت جهانی فولاد در طی سال‌ها همیشه تناوبی بوده است و بر این اساس، هرچندسال یکبار، یک پیک بالا را تجربه می‌کند. با مروری بر قیمت فولاد ساختمانی در سال‌های گذشته دیده می‌شود که در مارچ ۲۰۰۵ ، آگوست ۲۰۰۸، آگوست ۲۰۱۱ و آپریل ۲۰۱۸ این پیک‌های بالا رخ داده است. اما همان‌طور که می‌دانید، در یک نمودار تناوبی، پس از هربار صعود، سقوطی نیز اتفاق می‌افتد تا در نهایت یک چرخه کامل شود. در فوریه ۲۰۰۶، می ۲۰۰۹ و فوریه ۲۰۱۶ این اکسترمم های پایین دیده می‌شود.

نمودار قیمت جهانی فولاد

با دقت بیشتر بر منحنی ۲۵ ساله قیمت‌های جهانی، می‌بینیم که بازه تناوبی آن ۳ تا ۴ ساله است. طبق این موضوع می‌توان این طور پیش بینی کرد که پیک بعدی نمودار قیمتی در پایان سال ۲۰۲۱ اتفاق می‌افتد و پیک بعدی آن نیز سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

اما برخی تحلیلگران عقیده‌ای متفاوت با آن چه گفته شد، دارند. آن‌ها معتقدند که قیمت امروز فولاد به قدر کافی بالاست و پیک بالای تناوب آخر نمودار، قیمت‌های امروز است. بنابراین معتقدند که در ادامه سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش قیمت‌های فولاد خواهیم بود.

اما فایننشیال اکسپرس نیز با عقیده اول موافق است. طبق گزارشات منتشر شده در این خبرگزاری، قیمت فولاد همچنان صعودی خواهد بود و نشانه‌ای از کاهش قیمت از خود نشان نخواهد داد. این واحد خبری، دلیل افزایش قیمت را عرضه محدود و افزایش همزمان تقاضا در جهان می‌داند.

در اینجا می توانید قیمت انواع ورق سیاه را ببینید. همچنین در اینجا قیمت ورق گالوانیزه به صورت به روز و با به روزرسانی لحظه ای در خدمت شما قرار دارد.

روش دوم: آیا عرضه و تقاضا در تعادل است؟

روش دیگری که برای پیش بینی قیمت فولاد در آینده وجود دارد، بررسی عرضه و تقاضا و تعادل میان آن‌هاست. از این منظر می‌توان به نتایج زیر رسید.

انجمن جهانی فولاد معتقد است که تقاضای جهانی فولاد پس از سقوط ۲.۴ درصدی در سال گذشته، به حدود ۴.۱ درصد (از ۱۷۲۵ میلیون تن محصولات نهایی فولاد به ۱۷۹۵ میلیون تن) در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد داشت. این مسئله به این معناست که در سال ۲۰۲۱، ۷۰ میلیون تن فولاد باید بیشتر به تولید برسد.

پیش بینی میزان تقاضای فولاد در جهان

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در این خلال، در نظر می‌گیرد که طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، ظرفیت ناخالص جهانی فولاد خام در حدود 2.5 تا 3.3 درصد یعنی به مقدار ۲۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، این طور پیش بینی می‌شود که تقاضا در سال ۲۰۲۱، از میزان عرضه سال ۲۰۲۰ سبقت خواهد گرفت. این افزایش به دلیل ظرفیت مصرفی سال ۲۰۲۱ که به طرز قابل ملاحظه‌ای در حال رشد است، اتفاق خواهد افتاد. این طور که به نظر می‌رسد، بهبود شرایط اقتصادی و از سرگیری دوباره فعالیت‌های تولیدی با حداکثر ظرفیت در جهان، منجر به افزایش تقاضا در فولاد و در پی آن افزایش قیمت آن خواهد شد.

کشورهای پرتقاضای فولاد در جهان

روش سوم: پیش بینی قیمت آهن خام

آهن خام مواد اولیه صنعت فولاد است. بنابراین می‌توان با پیش بینی قیمت آن، بینش بیشتری درباره چشم انداز کوتاه مدت قیمت‌های جهانی به دست آورد. در نیمه پایانی سال ۲۰۲۰، قیمت آهن خام به صورت قابل توجهی افزایش یافت. (همزمان با افزایش قیمت سنگ آهن چین در نیمه ابتدایی سال که حدود ۱۰۰ دلار بود و در نیمه پایانی آن به ۱۵۰ دلار رسید. )

تا ژانویه ۲۰۲۱، قیمت سنگ آهن چین به دلیل تقاضای بی سابقه به ۱۶۵ دلار در هرتن رسید. به عقیده کارشناسان کمپانی ویت پک ، ممکن است قیمت سنگ آهن در اوایل سال ۲۰۲۱ به ۱۸۰ دلار در هر تن برسد. در واقع، این مجموعه پیش‌تر هم گفته بود که در پایان سال ۲۰۲۰ ، قیمت فولاد همچنان روندی صعودی در پی خواهد گرفت و فعالان صنعت فولاد (شامل تولیدکنندگان و نوردکاران) قیمت‌ها را بیشتر از حد ممکن بالا خواهند برد. بازرگانان فولاد نیز حداقل تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ از  قیمت بالای آهن خام حمایت خواهند کرد.

همچنین این واحد پیش بینی می‌کند که بعد از افزایش قیمت آهن خام در سال ۲۰۲۱ و رسیدن آن به پیک خود، تا چند سال بعد، سالانه این نرخ ۵ تا ۱۰ دلار کاهش می‌یابد. به این صورت که از ۹۵ دلار در هرتن در سال ۲۰۲۱ به  ۸۵ دلار در سال ۲۰۲۲ و ۷۵ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ می‌رسد.

قیمت پروفیل در اینجا به روز رسانی می‌شود. کلیک کنید.

پیش بینی قیمت جهانی فولاد از دیدگاه آی فولاد

با توجه به مواردی چون:

  1. قیمت امروز فولاد در جهان
  2. رفتار تناوبی آن در طی ۲۵ سال گذشته
  3. عدم تعادل در عرضه و تقاضای سال ۲۰۲۱ ( افزایش تقاضا به دلیل گسترش فعالیت‌های اقتصادی پس از واکسینه شدن کشورها و به پایان رسیدن محدودیت‌های کرونایی)
  4. افزایش احتمالی قیمت سنگ آهن

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ هم شاهد افزایش قیمت فولاد در جهان باشیم. بنابراین و طبق این ارزیابی، قیمت فولاد در ماه‌های پایانی ۲۰۲۱، به حداکثر مقدار خود می‌رسد. در سال ۲۰۲۲ این میزان با شیب کمی کاهش می‌یابد اما در اواخر سال ۲۰۲۳ به صورت قابل توجهی دچار افت می‌شود.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1644
نظر شما راجع به

پیش بینی قیمت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد