پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1400

10دقیقه مطالعه
مقاله قبلیمقاله بعدی

تیرآهن از جمله مهم‌ترین مصالحی است که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این محصول مهم علاوه بر ساختمان‌سازی در حوزه‌های دیگر هم کاربرد فراوانی دارد، اما استفاده عمده آن در این صنعت است. با توجه به این که قیمت تیرآهن تاثیر زیادی در قیمت نهایی ساختمان‌‌ها و مسکن دارد، در این جا قصد داریم به پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1400 با توجه به عوامل تاثیر گذار بر آن بپردازیم. این مطلب می‌تواند تا حد زیادی به انتخاب زمان مناسب جهت خرید تیرآهن به شما کمک کند.

قیمت تیرآهن از عوامل گوناگونی تاثیر می‌پذیرد و با تغییر هر یک ممکن است دچار نوساناتی شود که در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت. اما مهم‌ترین فاکتوری که در تعیین قیمت تیرآهن نقش دارد، همان قیمت پایه آهن و فولاد است. بنابراین، جهت پیش بینی قیمت تیرآهن لازم است پیش بینی قیمت آهن را هم انجام داد.

به همین دلیل، عوامل گوناگون تاثیر گذار بر قیمت آهن و هم چنین عواملی که به طور خاص بر قیمت تیرآهن تاثیر دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ تا بتوانیم به یک پیش بینی مناسب از قیمت تیرآهن برسیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید.

اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن

حجم استفاده از این مقطع فولادی به قدری زیاد است که هر گونه تغییر قیمت آن می‌تواند باعث تغییر هزینه کلی ساخت یک ساختمان بشود. به همین دلیل پیش بینی قیمت تیرآهن از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌باشد.

در صورتی که بتوان تیرآهن را با قیمت کم‌تری خریداری کرد، نتیجه آن کاهش کلی هزینه‌های ایجاد ساختمان خواهد بود. در نتیجه هم سازنده سود بیش‌تری از این کار خواهد برد و هم مصرف کننده باید هزینه کم‌تری برای تحویل ساختمان خود بپردازد. به همین دلیل، سعی می‌شود با پیش بینی قیمت تیرآهن، بهترین زمان برای خریداری آن را به دست آورد.

در صورتی که مشخص شود قیمت تیرآهن افزایش پیدا خواهد کرد، باید هر چه زودتر نسبت به خرید آن اقدام نمود. اما اگر امکان کاهش قیمت باشد، باید منتظر ماند و خرید را به زمان‌های دیگر موکول نمود. با توجه به این موضوعات، مهم‌ترین علت اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن را می‌توان تاثیر مستقیم آن بر قیمت تمام شده ساختمان و مسکن دانست.

اگر چه امکان پیش بینی دقیق قیمت تیرآهن وجود ندارد، اما با بررسی فاکتورهای تاثیرگذار می‌توان تا حد زیادی روند را تشخیص داد. در ادامه با بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن، سعی داریم به شما در پیش بینی قیمت این محصول بسیار کلیدی، کمک کنیم.

اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن

مروری بر قیمت آهن آلات در سال گذشته

قبل از این که به پیش بینی قیمت تیرآهن در ادامه سال 1400 بپردازیم، ابتدا لازم است مروری بر قیمت کلی آهن آلات در سال گذشته داشته باشیم. این کار می‌تواند جهت پیش بینی قیمت آهن در آینده بسیار کمک کننده باشد. سال گذشته یعنی سال 99 با تغییرات قیمتی شدید در اکثر کالاهای گوناگون به پایان رسید. شاید بتوان سال گذشته را از سال‌هایی دانست که تورم کشور در بیش‌ترین حد خود قرار داشته است.

در این میان قیمت آهن آلات هم از این افزایش افسار گسیخته در امان نبود و تغییرات زیادی را نسبت به ابتدای سال تجربه کرد. اگر چه این تغییرات در مقاطع فلزی گوناگون یکسان نبود، اما می‌توان گفت قیمت کلی آهن آلات به طور میانگین در حدود دو تا دو نیم برابر نسبت به ابتدای سال افزایش داشته است. مهم‌ترین اثر افزایش قیمت آهن در سال گذشته هم بر روی قیمت نهایی مسکن قرار داشت که تا چندین برابر افزایش قیمت آن را شاهد بودیم.

عوامل موثر بر قیمت آهن در سال جاری

حال که از وضعیت کلی قیمت آهن در سالی که گذشت آگاهی پیدا کردید، می‌خواهیم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن در سال 1400 بپردازیم. پیش بینی قیمت آهن می‌تواند کمک زیادی در جهت اطلاع از قیمت تیرآهن در ادامه امسال به ما داشته باشد. چندین فاکتور مهم وجود دارد که می‌تواند بر روی قیمت آهن در سال جاری تاثیرگذار باشد.

اولین فاکتور را می‌توان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید دانست. با توجه به این که امسال انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و دولت تعویض خواهد شد، بسته به سیاست‌های دولت جدید ممکن است قیمت آهن کاهش یا افزایش مجدد را در پی داشته باشد. فاکتور بعدی که کماکان بر روی قیمت آهن تاثیر دارد، نرخ ارز است. سکون نرخ ارز می‌تواند یک آرامش نسبی را به بازار آهن آلات وارد کند.

مورد مهم بعدی، تغییرات قیمت در نرخ جهانی شمش آهن می‌باشد. این مورد هم یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر قیمت آهن و فولاد و در نتیجه تیرآهن می‌باشد که به صورت جهانی اعمال شده و کنترل آن به صورت خاص امکان پذیر نیست. در ادامه قیمت جهانی آهن را برسی کرده و به پیش بینی آن خواهیم پرداخت.

میزان تقاضا برای فولاد به طور کلی و تیرآهن به طور خاص، عامل دیگری است که می‌تواند در تعیین قیمت تیرآهن اثرگذار باشد. این مورد هم خود از فاکتورهای دیگر مانند وضعیت اقتصادی مردم، نرخ تورم و پروژه‌های عمرانی تاثیر می‌پذیرد. با توجه به این موضوعات، مهم‌ترین عامل برای تعیین قیمت آهن در سال جاری را می‌توان عملکرد دولت جدید دانست. چون به صورت مستقیم بر روی بقیه فاکتورهای دیگر تعیین قیمت آهن و تیرآهن در کشور هم تاثیر خواهد داشت.

تحلیل قیمت تیرآهن در هر فصل

نکته مهم در تحلیل و پیش بینی قیمت تیرآهن، میزان استفاده از آن در فصل‌های مختلف است. همان طور که می‌دانید، انجام ساخت و ساز و در نتیجه تقاضا برای تیرآهن در همه فصل‌ها یکسان نیست و در هر فصل تفاوت‌هایی دارد. با توجه به هوای مناسب در بهار و تابستان جهت ساخت و ساز، کارهای عمرانی زیادی در طی این دو فصل انجام می‌گیرد. در نتیجه تقاضای تیرآهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع می‌تواند افزایش قیمت این مقاطع را در پی داشته باشد.

از طرف دیگر، در فصل‌های پاییز و زمستان و به خصوص زمستان، به دلیل هوای سرد و وجود بارندگی، ساخت و سازهای کم‌تری انجام می‌گیرد. در نتیجه تقاضا بای تیرآهن هم کاهش پیدا کرده و این امر می‌تواند سبب کاهش قیمت تیرآهن در این فصول شود. بنابراین، اگر سایر فاکتورها را در نظر نگیریم، قیمت تیرآهن در فصل‌های بهار و تابستان نسبت به پاییز و زمستان بیش‌تر خواهد بود.

تحلیل و پیش بینی قیمت تیرآهن در آینده

قیمت تیرآهن در وهله اول متاثر از قیمت پایه آهن و فولاد است. همان طور که در بخش‌های قبل بیان کردیم، قیمت آهن در آینده هم بسته به عوامل گوناگونی از جمله سیاست‌های کلی در دولت جدید تعیین خواهد شد. بنابراین، برای پیش بینی دقیق‌تر قیمت تیرآهن باید تحولات ایجاد شده در دولت جدید را در چند ماه اول بررسی کرد.

با توجه به روند قیمتی آهن در سال‌ های گذشته و نرخ تورم موجود در کشور، با احتمال بالا می‌توان گفت که تیرآهن دیگر قیمت‌های پایین‌تر قیمت کنونی خود را نخواهد دید. در صورتی هم که این اتفاق رخ دهد، ممکن است برای یک بازه کوتاه مدت و به دلیل ایجاد نوسانات در قیمت اهن تحت تاثیر عوامل مختلف باشد. از طرف دیگر، قیمت جهانی آهن هم بر قیمت تیرآهن تاثیر گذار خواهد بود که اکنون به آن خواهیم پرداخت.

پیش بینی قیمت جهانی آهن

قبل از این که به پیش بینی قیمت جهانی آهن بپردازیم، ابتدا یک بررسی کوتاه در مورد تحولات این قیمت در سال گذشته خواهیم داشت. با انتشار و گسترده شدن ویروس کرونا در سال قبل، به طور ناگهانی در اوایل سال بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله حوزه‌های مربوط به ساخت و ساز متوقف شدند. در نتیجه رکودی در اقتصاد کشورها اتفاق و افتاد و قیمت آهن و تیرآهن هم در سکون نسبی قرار گرفت.

اما کم کم با بیرون آمدن کشورها از شوک کرونا و شروع به انجام فعالیت‌های اقتصادی برای جبران خسارت‌ها، ساخت و ساز هم رونق گرفت. در نتیجه تقاضا برای محصولات فولادی از جمله تیرآهن افزایش یافت. نتیجه این امر افزایش تدریجی قیمت جهانی آهن بود. هر چه به پایان سال نزدیک‌تر شدیم، افزیش تقاضا بیش‌تر و قیمت جهانی آهن هم در پی آن رخ می‌داد. در نتیجه سال گذشته یک روند صعودی در قیمت جهانی آهن را شاهد بودیم.

حال اگر بخواهیم به پیش بینی قیمت جهانی آهن برای ادامه امسال بپردازیم، می‌توانیم بگوییم به احتمال خیلی زیاد، این قیمت رو به افزایش خواهد بود. چرا که از طرفی با انجام فرآیند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، کرونا کنار رفته و انجام فعالیت‌های اقتصادی از جمله ساخت و ساز، مجددا رونق خواهد گرفت. در نتیجه تقاضا برای آهن مجددا افزایش یافته و این نابرابری عرضه و تقاضا سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

از طرف دیگر، قیمت جهانی سنگ آهن نیز به احتمال زیاد افزایش پیدا خواهد کرد که این نکته هم بر تعیین قیمت آهن آلات تاثیرگذار است. هم چنین با مطالعه نمودارهای آهن در سال‌های گذشته و استفاده از تحلیل تکنیکال هم می‌توان متوجه صعودی بودن قیمت جهانی اهن در سال 1400 شد.

نمودار قیمت آهن در سال 99

برای این که به طور واضح متوجه تغییرات قیمتی آهن آلات در سال‌ گذشته یعنی سال 99 شوید، نمودار قیمت‌ها در این سال را هم در نیمه اول و هم در نیمه دوم تا اوایل امسال برای شما به طور جداگانه آورده‌ایم. اگر چه قیمتی تجهیزات گوناگون فولادی با هم متفاوت‌اند، اما این نمودارها به صورت میانگین و کلی نوسان قیمتی اهن را به شما نشان می‌دهند.

نمودار تغییر قیمت تیرآهن در 6 ماه اول سال

در نمودار بالا تغییرات قیمتی 6 ماه اول سال 99 را مشاهده می‌کنید. همان طور که می‌بیند، روند حر کتی قیمت به صورت صعودی بوده و از حدود 6 هزار توامن در اوایل سال، به حدود 12 هزار تومان در میانه سال رسیده است.

نمودار تغییرات قیمت در نیمه دوم سال

در 6 ماهه دوم سال، نوسانات زیادی در قیمت آهن به وجود آمد، اما روند کلی باز هم صعودی بود. اگر چه شیب آن نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال کم‌تر می‌باشد، اما باز هم می‌بینیم که روند حفظ شده است. در نتیجه به طور کلی، قیمت آهن آلات در سال 99 یک روند افزایشی شدید را طی کرده است.

آیا امکان ارزان شدن قیمت آهن وجود دارد؟

سوال مهمی که بیش‌تر مردم و سازندگان بزرگ ساختمانی به دنبال پاسخ آن هستند، این است که آیا امکان ارزان شدن قیمت آهن وجود خواهد داشت یا مجددا باید شاهد این روندهای صعودی باشیم. با توجه به عوامل گوناگون که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم، با احتمال زیاد امکان ارزان شدن قیمت آهن وجود نخواهد داشت. در واقع اگر همه مسائل و مشکلات کشور را هم کنار بگذاریم، افزایش قیمت جهانی آهن را خواهیم داشت. انواع تیرآهن ساختمانی و کاربرد آنها را بشناسید.

این مورد در قیمت آهن آلات در کشور ما هم تاثیر زیادی دارد. زیرا همان طور که می‌دانید، تعیین قیمت آهن در بورس کالا با ضریب حدود 80 درصدی از قیمت جهانی صورت می‌گیرد. در کنار این موضوع، باید شرایط کشور، تحریم‌ها و در نتیجه آن افزایش نرخ ارز را هم در نظر گرفت. این مشکلات هم خود باعث افزایش قیمت اهن ب صورت اختصاصی در کشور ما می‌شوند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم احتمال ارزان شدن قیمت آهن بسیار پایین است.

بهترین زمان خرید تیرآهن

همان طور که در پاراگراف قبل گفتیم، به احتمال زیاد امکان ارزان شدن قیمت آهن وجود نخواد داشت. حتی امکان افزایش قیمت آهن در آینده هم دور از انتظار نیست. بنابراین، بهترین زمان خرید آهن آلات از جمله تیرآهن را می‌توان همین روزها در نظر گرفت. به طور کلی با توجه به شرایط حاکم بر کشور، هر چه زودتر بتوان نسبت به خرید تیرآهن اقدام نمود، به احتمال زیاد به نفع شما خواهد بود. راهنمای خرید تیرآهن را حتما مطالعه کنید.

از طرف دیگر، دولت جدید در برنامه‌های خود اعلام کرده است که به دنبال ساخت حداقل یک میلیون واحد مسکن در سال است و قصد دارد این کار را در ابتدای حضور خود شروع کند. بنابراین، در کنار سایر عواملی که باعث بالا رفتن قیمت آهن هستند، این مورد هم در صورت اجرا می‌تواند افزایش تقاضا برای تیرآهن و در نتیجه افزایش قیمت آن را به دنبال داشته باشد.

بهترین زمان خرید تیرآهن

عاقبت گرانی‌ها در بازار آهن چه خواهد شد؟

بسیاری از افراد که قصد ساخت مسکن یا ساختمان دارند، منتظر مانده‌اند تا ببیند سرانجام این گرانی‌ها در بازار آهن چه خواهد شد. باید بگوییم که با توجه به این شرایط و وجود تورم سنگین، به احتمال زیاد این گرانی‌ها ادامه‌دار خواهد بود. بهترین شرایط در بازار آهن این است که قیمت‌ها ساکن مانده یا با شیب کم‌تری صعود کند. چون هم قیمت جهانی آهن رو به افزایش است و هم در داخل کشور تورم و افزایش نرخ ارز را داریم.

هم چنین تقاضای خوبی برای آهن آلات در کشور وجود دارد و به غیر از آن، بسیاری از بازارهای خارجی نیز تقاضای دریافت آهن‌های تولیدی ما را دارند. در نتیجه حتی با کاهش تقاضای آهن در کشور که احتمال آن کم است، باز هم مشتری برای آهن آلات تولیدی در خارج از کشور وجود داشته و این موضوع سبب کاهش قیمت نخواهد شد. بنابراین، به احتمال زیادی فعلا گرانی‌ها در بازار آهن ادامه‌دار خواهد بود مگر این که اتفاق خاصی در کشور رخ دهد.

جمع بندی

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح برای ساخت سازه‌های گوناگون و ساختمان‌ها می‌باشد. برای پیش بینی قیمت تیرآهن باید عوامل گوناگون تاثیرگذار بر قیمت آن مورد بررسی قرار بگیرند. ما در این جا تعداد زیادی از مهم‌ترین این عوامل را بررسی کردیم. از جمله این فاکتورها می‌توان به قیمت پایه آهن اشاره نمود که پیش بینی‌ قیمت آهن در آینده هم سیر افزایشی آن را نشان می‌دهد.

دلیل این موضوع هم افزایش قیمت جهانی آهن، نرخ تورم بالا و افزایش نرخ ارز در کشور، افزایش تقاضا برای آهن آلات و به احتمال زیادی افزیش نرخ سنگ آهن است. در نتیجه، قیمت تیرآهن هم که یکی از مهم‌ترین تجهیزات تولیدی از آهن و فولاد است، به احتمال زیاد روند افزایشی خود را در آینده ادامه خواهد داد. البته سیاست‌های دولت جدید هم می‌تواند در تعیین قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن تاثیر زیادی داشته باشد؛ بنابراین، باید ببینیم چه تصمیماتی در این زمینه گرفته خواهد شد.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4008
نظر شما راجع به

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1400

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد