تفاوت ورق گرم b و c در چیست ؟ تفاوت ورق HB و HC و HR در بورس کالا

4دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
39535 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق گرم b و c هردو ورق های نورد گرم هستند که به دلیل تفاوت در عرض و ضخامت هایشان با دونام متفاوت b و c شناخته می‌شوند. از سویی دیگر همین ورق‌ها در بورس کالا با نام های HB , HC و HR دیده می‌شوند. اگر شما هم جزو فعالان حوزه فولاد باشید، حتما این نمادها را در بورس کالا دیده‌اید و ممکن است شما را در هنگام خرید سردرگم کرده باشند. بنابراین این مقاله می‌تواند به شما برای خرید ورق مناسب در بورس کالا بسیار کمک کند. با آی فولاد برای دانستن تفاوت این ورق‌ها همراه باشید.

تفاوت ورق گرم b و c در چیست؟

ورق b و c هردو از جنس ورق گرم هستند. همان‌طور که می‌دانید ورق گرم به ورقی گفته می‌شود که در طی فرآیند نورد گرم ساخته شده باشد. به ورق گرم b ورق نوع اول، و به ورق گرم c ورق نوع دوم هم گفته می‌شود.

ورق گرم نوع اول دارای ضخامت و طولی متفاوت با نوع دوم است. ورق گرم b عرضی برابر با 1250 و 1200 میلی‌متر دارد و ضخامت آن 4 میلی‌متر است. ورق گرم c عرض هایی برابر با 1300، 1350، 1400 و 1450 میلی‌متر را داراست و ضخامت آن 5 و 6 میلی‌متر است.

تفاوت ورق گرم b و c

تفاوت ورق HB و HC در چیست؟

ورق HB همان ورق گرم b و ورق HC همان ورق گرم c است. این دو نماد ورق‌های گرم نوع اول و دوم در بورس کالا هستند. H در این نمادها مخفف HOT به معنای گرم است که نشان دهنده روش تولید آن‌هاست که همان روش نورد گرم است.

ورق HR چیست؟

HR در بورس کالا نشان دهنده سبد کالایی از دونوع ورق HB و HC است. این نوع سبدکالایی بیشتر مناسب نوردکاران و پروفیل سازان است که نیازمند انواع ورق با انواع ضخامت‌ها برای تولید پروفیل‌های گوناگون هستند. این نماد فقط در فولاد مبارکه اصفهان دیده می‌شود.

تصویری از ورق hr

نماد ورق‌های گرم HB و HC در بورس کالای ایران

باید دقت شود که هردو ورق HB و HC ورق‌های گرم هستند و نباید آن‌ها را با ورق سرد اشتباه گرفت. ورق سرد در بورس کالای ایران به صورت ورق سرد B دیده می‌شود که ضخامت‌هایی برابر با 0.8 و 0.9 میلی‌متر دارد. عرض این نوع ورق هم در بازه 1000، 1100 و 1250 میلی‌متر قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم درباره ورق های فولاد مبارکه اصفهان که بزرگرین تولیدکننده فولاد ایران است به عنوان مبنای قیمت گذاری و تعیین کیفیت دیگر ورق‌های موجود در بازار صحبت کنیم، باید بدانیم که نماد ورق‌های این شرکت در بورس کالای ایران به چه صورت است. در ادامه این موارد گفته شده است:

  • ورق گرم HB فولاد مبارکه اصفهان: MSC-HS30109-00
  • ورق گرم HC فولاد مبارکه اصفهان: MSC-HS40109-00

پرداخت پریمیوم برای خرید ورق گرم b و c با ضخامت کمتر از بورس کالا

برای خرید ورق گرم b و c با ضخامت کمتر از بورس کالا باید روش پرداخت را به صورت پریمیوم انتخاب کرد. در این روش ضخامت مورد نیاز مشتری از آنچه در بورس کالا ارائه شده کمتر است، بنابراین مبلغی را اضافه‌تر باید به فروشنده پرداخت کند تا مابه التفاوت تولید ورق با ضخامت کمتر به فروشنده داده شده باشد. به این روش پرداخت برای دریافت ضخامت کمتر ورق در بورس کالا، پرداخت پریمیوم گفته می‌شود.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت که ورق‌های HB و HC هردو ورق های گرم نوردیده هستند. ورق HB همان ورق گرم b و ورق HC همان ورق گرم c است. این ورق‌ها در عرض و ضخامت با یکدیگر متفاوت هستند اما ویژگی مشترک آن‌ها روش تولیدشان به صورت نورد گرم است. نماد HR در بورس کالای ایران فقط برای فولاد مبارکه دیده می‌شود و یک سبدکالایی مشترک از هردو ورق نوع اول و دوم است.

نکته اساسی آن است که نباید این دو نوع ورق را با ورق سرد B اشتباه گرفت. همچنین ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود هم با نمادهای دیگر در بورس کالا عرضه می‌شوند.

سوالات متداول

  1. ورق گرم b و c چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ این دو ورق هردو ورق گرم هستند و در ضخامت و عرض با یکدیگر متفاوتند.
  2. آیا ورق HB و HC همان ورق های گرم b و c هستند؟ HB و HC هردو نماد ورق های گرم b و c هستند که در بورس کالا با این نمادها دیده می‌شوند. H در این نمادها نمایانگر کلمه Hot به عنوان روش نورد گرم برای تولید این ورق‌هاست.
  3. HR در بورس کالا نماد چیست؟ HR سبد کالایی مشترک ورق گرم HB و HC است. بیشتر مشتریان این سبدکالایی پروفیل سازان هستند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3343
نظر شما راجع به

تفاوت ورق گرم b و c در چیست ؟ تفاوت ورق HB و HC و HR در بورس کالا

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد