راهنمای خرید ناودانی ، اطلاعات جامع و لازم قبل از خرید

9دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
19460 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

حجم زیاد استفاده از ناودانی در حوزه ساختمان سازی می‌تواند بر روی قیمت تمام شده ساختمان تاثیرگذار باشد. چرا که این مقاطع هم در بخش‌های داخلی و هم در قسمت‌های بیرونی و به خصوص نمای ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، قبل از خرید ناودانی باید اطلاعات کاملی در مورد ویژگی‌ها و انواع گوناگون ناودانی داشته باشید.

 

ناودانی‌ها در چند نوع مختلف و تحت استانداردهای گوناگونی ساخته می‌شوند. علاوه بر این، کارخانه‌ها و شرکت‌های سازنده این مقاطع هم با هم فرق دارند. در نتیجه، برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن به خرید این مقاطع بپردازید، باید اطلاعات جامعی در مورد انواع ناودانی داشته باشید. با توجه به اهمیت آگاهی از انواع ناودانی و خصوصیات‌شان قبل از اقدام به خرید، در این جا یک راهنمای خرید ناودانی کامل برای ‌شما ارائه می‌دهیم.

 

نکات قابل توجه قبل از خرید ناودانی

اصطلاحات رایج ناودانی را بشناسید

در این جا تعدادی از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در مورد ناودانی که را برای شما آورده‌ و توضیح داده‌ایم:

 
  • ناودانی کوتاه: به آن دسته از ناودانی‌هایی که طولی برابر با 6 متر دارند، ناودانی کوتاه گفته می‌شود.
  • ناودانی بلند: این ناودانی‌ها دارای طولی برابر با 12 متر هستند.
  • نرمال: به ناودانی‌هایی که طولی بین ناودانی کوتاه و بلند یعنی بین 6 تا 12 متر دارند، ناودانی نرمال گفته می‌شود.
  • گلمیخ: ناودانی‌هایی که برش خورده‌ باشند، در اصطلاحات این حوزه گلمیخ نامیده خواهند شد.
  • جدول اشتال: جدولی مهم در زمینه ناودانی که در آن ضخامت، ‌ابعاد و استانداردهای ناودانی‌ها در آن مشخص گردیده است.
  • ناودانی سنگین: ناودانی‌هایی که وزن‌شان برابر با وزن استاندارد در جدول اشتال می‌باشد. به طور معمول، وزن ناودانی‌هایی سنگین هم وزن ناودانی‌های وارداتی با استاندارد اروپایی است.
  • ناودانی سبک: به آن دسته از ناودانی‌ها که وزنی کم‌تر از وزن استاندارد در نظر گرفته شده برای ناودانی در جدول اشتال دارند، ناودانی سبک گفته می‌شود.
  • گوشت: در اصطلاحات مربوط به ناودانی، به ضخامت این مقاطع گوشت یا گوشت ناودانی گفته می‌شود.
  • جنس ناودانی: این مورد تقریبا واضح است و به جنسی که ناودانی از آن ساخته شده است، اشاره دارد. ناودانی‌ها ممکن است از ورق‌های فولادی گوناگون، ورق آلومینیوم یا حتی ورق‌هایی با جنس‌های دیگر تولید شوند.
  • بنگاه داری: این مورد هم به هزینه‌ای که هر بنگاه فروش ناودانی برای هزینه مالیات، انبارداری و بارگیری خود از خریدار دریافت می‌کند، گفته می‌شود. یکی از هزینه‌هایی که قبل از خرید ناودانی باید از آن اطلاع داشته باشید، همین هزینه بنگاه‌داری است که به طور معمول بر حسب کیلوگرم دریافت می‌شود.
 

روش‌های تولید ناودانی

اطلاع از روش تولید ناودانی نکته مهم دیگری است که در خرید این مقاطع می‌توان به شما کمک کند. ناودانی‌ها از طریق دو روش مختلف تولید می‌شوند. در یکی از این روش‌ها، ناودانی از طریق فرآیند نورد گرم ایجاد می‌شود. به عبارتی، به شمش‌های فولادی حرارت داده شده و آن‌ها را به نقطه ذوب نزدیک می‌کنند. سپس آن‌ها را از میان غلتک‌های موجود در خط نورد عبور می‌دهند تا به شکل کنونی ناودانی تبدیل شوند. با توجه به این که در این روش ناودانی به طور مستقیم به همین شکل ایجاد می‌شود، به ناودانی‌های تولیدی از روش نورد گرم ناودانی فابریک هم می‌گویند. این ناودانی‌ها در ضخامت‌های گوناگون تولید شده و از استحکام بالایی برخوردارند.

 

اما روش دیگر تولید ناودانی به طور کامل با روش قبل متفاوت است. در این روش برای تولید ناودانی از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. به این ترتیب که ورق‌ها را در اندازه مورد نیاز برش زده و در دو قسمت متفاوت خم می‌کنند. کار خم کردن این ورق‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد که به آن‌ها رول فرمینگ گفته می‌شود. از آن جایی که ناودانی‌های ساخته شده در این روش از ابتدا به شکل ناودانی نبوده و با خم کردن ورق‌های فولادی ایجاد می‌شوند، به آن‌ها ناودانی پرسی می‌گویند که در ضخامت‌های مختلفی ساخته می‌شوند. جنس این ناودانی‌ها هم با توجه به استانداردهای کارخانه و یا سفارش مشتری می‌تواند از ورق‌های فولادی مختلف مانند ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و یا حتی ورق آلومینیومی باشد. ناودانی‌های پرسی به طور معمول شکل ظاهری بهتری از ناودانی فابریک دارند، اما استقامتشان از ان‌ها کم‌تر است.

 

ویژگی‌های ظاهری ناودانی

ناودانی‌ها از نظر شکل ظاهری از دوجنبه متنوع هستند. این دو جنبه یکی شامل شکل ظاهری کلی و دیگری شکل و نوع بال‌های ناودانی هستند. از نظر شکل ظاهری کلی ممکن است ناودانی‌ها ساده یا سوراخ‌ دار باشند. این موضوع بسته به کارکرد آن‌ها دارد. ناودانی‌های سوراخ دار هم از وزن سبک‌تری برخوردارند و هم امکان رد کردن لوله یا سیم از میان آن‌ها وجود دارد. اما از طرف دیگر، دارای مقاومت و استحکام کم‌تری نسبت به ناودانی‌های ساده می‌باشند. تفاوت دیگر در ظاهر ناودانی‌ها شامل شکل بال‌های آن‌ها می‌باشد که البته این تفاوت از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.

 

از نظر شکل بال‌ها می‌توان ناودانی‌ها را به دوسته مختلف تقسیم بندی کرد. برخی از ناودانی‌ها دارای بال‌هایی کاملا موازی با یک دیگر هستند. این نوع مقاطع ناودانی UPE هم نامیده می‌شوند. دسته دیگر از ناودانی‌ها بال‌هایی غیر موازی با یک دیگر دارند. به عبارتی، در بخش‌های خم شدگی ناودانی زاویه 90 درجه اسجاد نمی‌شود و این قسمت‌ها دارای شیبی ملایم هستند. به این گونه ناودانی‌ها هم ناودانی UNP گفته می‌شود. در کشور ما بیش‌تر ناودانی‌هایی تولید و استفاده می‌شوند که بال‌های غیر موازی دارند. البته هر کدام از این ناودانی‌ها دارای کاربردهای خاص خود بوده و با توجه به استانداردهایی که طبق آن‌ها ساخته می‌شوند، استحکام مناسبی دارند. نکته قابل توجه در هنگام خرید هر یک از این ناودانی‌ها این است که نباید هیچ گونه خم‌ شدگی در راستای طولی ناودانی وجود داشته یا سطح آن پوسته پوسته شده باشد.

 

معروف‌ترین کارخانه‌های تولید کننده ناودانی

اگر چه امروزه بخشی از ناودانی مورد نیاز در کشور وارد می‌شود، اما بیش‌تر نیاز ناودانی توسط کارخانه‌های بزرگ داخلی تامیین می‌شود. تعداد زیادی از کارخانه‌ها این مقاطع فولادی را با کیفیتی بالا تولید و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. شرکت‌های فولاد ناب تبریز، فولاد البرز غرب، فولاد البرز ایرانیان یا همان فایکو، شکفته مشهد، فولاد کوهپایه و فولاد تهران از جمله مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آیند. یکی دیگر از نکاتی که در راهنمای خرید ناودانی باید به آن اشاره کنیم، همین برند ناودانی و به عبارتی شرکت سازنده آن است. در ادامه توضیحات مختصری در مورد تعدادی از این کارخانه ای بزرگ تولید ناودانی ارائه خواهیم کرد.

 

شرکت فولاد ناب تبریز

این شرکت یکی از برندهای معروف تولید ناودانی کشور است. کارخانه فولاد ناب تبریز علاوه بر تولید ناودانی، مقاطع فولادی دیگر مانند تیرآهن و نبشی را هم با کیفیت مناسبی تولید می‌کند. این شرکت دارای خط تولید نورد گرم است و به همین دلیل ناودانی‌های تولیدی آن بیش‌تر از نوع ناودانی فابریک هستند. مکان اصلی این کارخانه در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

 

شرکت شکفته مشهد

شرکت شکفته یکی دیگر از برندهای مطرح کشور در زمینه تولید ناودانی می‌باشد که در استان خراسان رضوی و نزدیکی شهر مشهد قرار دارد. این شرکت هم در کنار ناودانی سایر مقاطع فولادی مانند نبشی را تولید می‌کند. نبشی‌های تولیدی در کارخانه شکفته مشهد هم از شهرت خوبی برخوردار هستند.

 

کارخانه فولاد البرز ایرانیان

شرکت فولاد البرز ایرانیان که با نام فایکو هم شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین کارخانه‌های کشور در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی می‌باشد. این شرکت در هر سال حدود یک و نیم میلیون تن مقاطع فولادی مختلف تولید می‌کند.

 

شرکت فولاد البرز غرب

این شرکت هم از دیگر برندهای بزرگ تولید کننده ناودانی کشور می‌باشد که از چندین کارخانه مختلف تشکیل شده است. شرکت فولاد البرز غرب هم در تولید ناودانی از خط نورد گرم استفاده می‌کند و در نتیجه عمده ناودانی‌های آن از نوع ناودانی فابریک هستند. ناودانی‌های تولیدی این شرکت با نام ناودانی ابهر هم در بازار فروش این مقاطع شناخته می‌شوند.

 

توجه به وزن ناودانی ها با استفاده از جدول اشتال

ناودانی‌ها بر اساس وزن‌شان فروخته می‌شوند. برای این کار می‌توان از جدول اشتال ناودانی استفاده نمود. از آن جایی که وزن استاندارد ناودانی‌ها در این جدول به ازای متر آمده است، شما به راحتی خواهید توانست وزن ناودانی‌های خریداری شده خود را محاسبه کنید.

 

در این راستا جدول وزنی این نوع ناودانی‌ها با استاندارد ملی ISIRI 4477-1 را برای شما آورده‌ایم. البته توجه داشته باشید که این نبشی‌ها خود در دو نوع وزنی سبک و سنگین وجود دارند که در ابتدای مطلب، در قسمت اصطلاحات رایج آن‌ها را توضیح دادیم. در ادامه جدول وزن ناودانی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید با کمک آن، وزن ناودانی خریداری شده خود را محاسبه نمایید.

 

اطلاع از آخرین قیمت روز ناودانی

برای این که بتوانید ناودانی مورد نیاز خود را با یک قیمت مناسب تهیه کنید، باید از قیمت روز این مقاطع فولادی آگاهی داشته باشید. با توجه به این که قیمت ناودانی تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد، روزانه دچار نوسان شده و ثابت نمی‌ماند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار در قیمت ناودانی هم شامل قیمت پایه آهن و فولاد، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا برای این مقاطع می‌باشند. با تغییر در هر کدام از این موارد، قیمت ناودانی هم دچار نوسان می‌شود.

 

به همین دلیل، ما در مجموعه آی فولاد به صورت روزانه قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی را در سایت خود قرار می‌دهیم. در نتیجه شما می‌توانید از این قیمت‌ها اگاهی پیدا کرده و خرید خود را با اطمینان انجام دهید. همچنین میتوانید با مجموعه آی فولاد و شماره02145589000 تماس بگیرید و آخرین قیمت روز ناودانی مطلع شوید.

 

خدمات تکمیلی آی فولاد

علاوه بر این که شما می‌توانید از طریق مجموعه ما از قیمت روز ناودانی مطلع شوید، امکان خرید انواع ناودانی از این طریق هم برای شما وجود خواهد داشت. ما در مجموعه آی فولاد انواع گوناگون ناودانی را به صورت آنلاین عرضه می‌کنیم. بنابراین، شما می‌توانید نسبت به خرید اینترنتی ناودانی اقدام نمایید. این کار باعث صرفه جویی در زمان و انرژی شما خواهد شد.

 

در نتیجه خواهید توانست متناسب‌ترین نوع ناودانی با مصرف خود را با قیمتی مناسب خریداری نمایید. از طرف دیگر، مجموعه ما ناودانی‌ها را از بهترین شرکت‌های تولید ناودانی تهیه می‌کند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. پس خاطرتان از بابت این موضوع راحت خواهد بود.

 

سوالات متداول

 
  • برای خرید ناودانی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ قیمت روز این مقاطع، شکل ظاهری و استاندارد ساخت آن‌ها، شرکت‌های تولید کننده ناودانی و روش تولید آن‌ها
  • اصطلاحات رایج در مورد ناودانی چه چیزهایی است؟ مهم‌ترین اصطلاحات در حوزه ناودانی مربوط به وزن و طول آن‌ها می‌شود. این اصطلاحات شمال ناودانی سبک و سنگین، کوتاه و بلند و نرمال، گلمیخ، جدول اشتال و موارد این چنینی دیگر می‌شود که در این جا به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم.
  • ناودانی‌ها با استفاده از چه روش‌های تولید می‌شوند؟ ناودانی‌ها با استفاده از دو روش مختلف تولید می‌شوند که یکی از طریق نورد گرم و دیگری از طریق خم‌کاری ورق‌های فولادی است. به ناودانی تولیدی در این روش‌ها به ترتیب ناودانی فابریک و پرسی گفته می‌شود.
  • انواع ناودانی از نظر شکل ظاهری کدام‌اند؟ ناودانی‌ها در شکل‌های ساده و سوراخ‌دار تولید می‌شوند. این مقاطع هم‌چنین از نظر شکل بال‌ها هم با هم تفاوت دارند. بال‌های ناودانی می‌توانند با هم موازی یا غیر موازی باشند که به ترتیب به آن‌ها ناودانی UPE و UNP گفته می‌شود.
  • معروف‌ترین کارخانه‌های تولید کننده ناودانی چه شرکت‌هایی هستند؟ شرکت‌های فولاد ناب تبریز، نبشی شکفته مشهد، فولاد البرز غرب، فولاد کوهپایه، فولاد البرز ایرانیان و فولاد تهران از مشهورترین و بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید ناودانی در کشور می‌باشند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4423
نظر شما راجع به

راهنمای خرید ناودانی ، اطلاعات جامع و لازم قبل از خرید

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد