تفاوت نبشی پرسی و فابریک در چیست ؟

8دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
793 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

به طور معمول نبشی‌ها شکلی مانند L داشته و دو ضلع آن‌ها به صورت عمودی بر روی یک دیگر قرار می‌گیرند. اما برخی مواقع هم ممکن است زاویه بین اضلاع نبشی کم‌تر از 90 درجه باشد که به آن‌ نبشی V گفته می‌شود.

از طرف دیگر، اضلاع نبشی که به آن‌ها بال نبشی هم گفته می‌شود، می‌توانند با یک دیگر مساوی بوده یا اندازه متفاوتی داشته باشند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد انواع نبشی‌ پرسی و فابریک ارائه می‌دهیم. هم چنین به بررسی تفاوت نبشی پرسی و فابریک از جنبه های گوناگون خواهیم پرداخت.

نبشی فابریک چیست ؟

همان طور که از اسم این نوع نبشی هم پیدا است، به طور مستقیم تولید شده و بعد از اتمام عملیات ساخت، فرآیند دیگری بر روی آن انجام نمی‌گیرد. نبشی فابریک از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. به عبارتی، شمش‌های فولادی ذوب شده و با استفاده از غلتک‌های مختلف که در خط نورد قرار دارند، به شکل نبشی در خواهند آمد. این موضوع باعث می‌شود که نبشی‌ فابریک به صورت مستقیم در هنگام تولید به همین شکل کنونی تولید شود.

از طرف دیگر، از ان جایی که این نبشی‌ها در فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند، به طور معمول شکل ظاهری مناسبی نخواهند داشت. یعنی هم ظاهری مات دارند و هم ناهمواری‌هایی بر روی سطح نبشی وجود دارد. به همین دلیل، نبشی فابریک عموما در قسمت‌های زیر کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که نبشی فابریک از استحکام و مقاوت بالایی برخودار است.

نبشی پرسی چیست ؟

نبشی پرسی در ابتدا به همین شکل نبوده و پس از انجام فرآیندهایی، شکل کنونی خود را به دست می‌آورد. در واقع این نوع نبشی‌ها از فرم دادن ورق‌های فولادی و تبدیل آن‌ها به شکل کنونی‌شان ایجاد می‌شوند. نبشی پرسی بر خلاف نبشی فابریک از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شود.

در این فرآیند ورق‌های فولادی را در عرض‌های مورد نیاز برش داده و وارد دستگاهی به نام رول فرمینگ می‌کنند. این دستگاه ورق‌های فولادی را از محل مورد نظر تا کرده تا جایی که زاویه 90 درجه ایجاد شود. بنابراین، به این شکل تولید نبشی از ورق فولادی انجام می‌گیرد. با توجه به این که نبشی پرسی از طریق فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، شکل ظاهری مناسب‌تری داشته و می‌توان از آن در جاهایی که ظاهر کار اهمیت دارد، هم استفاده نمود.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

تفاوت‌های ظاهری

نبشی‌های فابریک به این دلیل که در فرآیند نورد گرم و در دمای بسیار بالا تولید می‌شوند، شکل ظاهری مناسبی ندارند. به عبارتی ظاهری مات و رو به تاریک دارند. سطح آن‌ها به دلیل وجود ذرات مختلف که در هنگام تولید بر روی بدنه نبشی قرار می‌گیرد، دارای ناهمواری‌ است. مهم‌ترین استفاده از این نبشی در حوزه ساختمان سازی است. با نبشی کشی ساختمان و روش انجام آن بیشتر آشنا شوید.

نبشی پرسی از شکل ظاهریی مناسب‌تری برخوردار است. چرا که این نبشی‌ها از ورق‌های فولادی و پس از طی کردن فرآیند نورد سرد ایجاد می‌شوند. در واقع دمای تولید این نبشی‌ها برابر با دمای محیط بوده و حرارت خاصی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

البته ظاهر این نبشی‌ها هم تا حد زیادی به ورقی که از آن برای تولید استفاده شده بستگی دارد. در صورتی که از ورق سیاه برای تولید نبشی پرسی استفاده شود، شکل آن به نبشی‌های فابریک نزدیک خواهد شد. اما در صورت استفاده از ورق روغنی برای این کار، نبشی دارای سطحی صاف، صیقلی و زیبا خواهد بود.

تفاوت کاربردی نبشی‌ها

نبشی‌های فابریک در بسیاری از موارد استحکام بیش‌تری نسبت به نبشی پرسی دارند. به همین دلیل در جاهایی که نیاز به تحمل فشار و بار بیش‌تر است، از این نوع نبشی استفاده می‌شود. استفاده از نبشی فابریک در ساختمان‌سازی بسیار رایج است. از نبشی پرسی در تولید لوازم خانگی و خودروسازی استفاده می‌شود.

تفاوت روش تولید و مواد اولیه متفاوت

این مورد را می‌توان مهم‌ترین تفاوت نبشی پرسی و فابریک دانست. چرا که تعداد زیادی از وجوه تمایز دیگر این نبشی‌ها هم به همین دلیل ایجاد می‌شوند. نبشی فابریک با طی کردن فرآیند نورد گرم و در دماهای بالا ساخته می‌شود.

مواد اولیه برای تولید این نوع نبشی هم شمش‌های فولادی هستند. این شمش‌ها با حرارت دیدن به دمای ذوب خود نزدیک شده و کار تبدیل‌شان به نبشی توسط غلتک‌های موجود در خط نورد انجام می‌گیرد.

اما فرآیند تولید نبشی پرسی کاملا متفاوت از فرآیندی است که نبشی فابریک از طریق آن ساخته می‌شود. نبشی‌های پرسی در فرآیند نورد سرد و در دمایی نزدیک به دمای محیط تولید می‌شوند. مواد اولیه مورد استفاده برای تولید نبشی پرسی، آن دسته از ورق‌های فولادی هستند که خود ممکن است در فرآیند نورد سرد یا نورد گرم ایجاد شده باشند.

به عبارتی برای تولید نبشی‌های پرسی هم می‌توان از ورق‌های سیاه و هم ورق‌های روغنی استفاده نمود. در نتیجه نبشی‌های تولیدی از آن‌ها کاربردهای متفاوتی خواهد داشت. البته بنا به مورد استفاده، ورق‌های دیگری هم مانند ورق آلومینیومی برای تولید نبشی پرسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت نبشی‌ها از نظر ضخامت و سایز بعد از خط تولید

نبشی‌های فابریک، ضخامت‌شان با توجه به قالب‌ها و نوع تنظیم غلتک‌های موجود در خط نورد، از پیش تعیین خواهد شد. معمولا شرکت‌های فولادی، نبشی‌های فابریک را در استانداردهای خاصی با ضخامت و طول‌ بال‌های مشخص تولید می‌کنند. در واقع نبشی فابریک از این نظر انعطاف‌پذیری زیادی ندارد، مگر این که مشتری سفارش بزرگی داشته باشد.

در نبشی‌های پرسی ضخامت از پیش تعیین شده نیست و همه چیز را می‌توان کنترل کرد. چرا که این نوع نبشی‌ها از برش دادن ورق‌های فولادی در اندازه دلخواه و تغییر شکل‌شان به وسیله دستگاه رول فرمینگ تولید می‌شوند.

بنابراین، نبشی در هر ضخامتی که لازم باشد، می‌توان از ورق‌هایی با همان ضخامت استفاده نمود. هم چنین اندازه بال‌های نبشی هم قابل تعیین است. زیرا دستگاه رول فرمینگ کار تا زدن ورق و تبدیل آن به نبشی را انجام می‌دهد. با تغییر خط خم زدن ورق، به راحتی می‌توان اندازه بال‌های نبشی پرسی را تغییر داد.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک از نظر نرمی و سختی

این مورد تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک زیاد مشهود نیست. به عبارتی نبشی‌های تولیدی در هر روش ممکن است گاهی سخت‌تر و گاهی نرم‌تر باشند. خاصیت نرم بودن یا سخت بودن نبشی تا حد زیادی بستگی به مواد اولیه‌ای دارد که در تولید آن استفاده می‌شود.

به همین دلیل، امکان تولید نبشی‌های فابریک در چندین درجه سختی متفاوت وجود دارد. این موضوع بستگی به نوع شمش فولادی دارد که به عنوان مواد اولیه جهت تولید نبشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی برای نبشی‌های پرسی نیز به همین صورت است. زیرا میزان نرم بودن یا سخت بودن برای این نبشی‌ها هم بستگی به درجه سختی ورق فولادی مورد استفاده دارد.

تفاوت تولید کنندگان نبشی‌ ها

با توجه به اهمیت بالای نبشی در ساخت و ساز و صنایع گوناگون دیگر، کارخانه‌های زیادی در سراسر کشور نبشی را تولید می‌کنند. برخی از آن‌ها دارای خط تولد نبشی فابریک بوده و برخی دیگر هم نبشی را به صورت پرسی و با استفاده از دستگاه‌های رول فرمینگ تولید می‌کنند.

شرکت های بزرگی هم چون ذوب آهن اصفهان، نبشی شکفته مشهد، نبشی فولاد ناب تبریز، نبشی فولاد کوهپایه، سپاهان اصفهان و نورد فولاد تهران کار تولید انواع نبشی پرسی و فابریک در داخل کشور را برعهده دارند.

تفاوت قیمت نبشی پرسی و فابریک

برخی ویژگی‌ها مانند ضخامت نبشی، اندازه بال‌ها و طول نبشی در میزان وزن نهایی آن و در نتیجه در قیمت تاثیر خواهد داشت. از طرف دیگر نوع مواد اولیه مصرفی هم در تعیین قیمت تاثیرگذار خواهد بود. مثلا این که شمش فولادی جهت تولید نبشی فابریک دارای چه درصد کربن باشد یا سایر ویژگی های آن در تعیین قمت نهایی نبشی فابریک تاثیر دارند.

در قیمت نبشی پرسی هم نوع ورق فولادی استفاده شده تاثیر خواهد داشت. برای مثال اگر ورق سیاه استفاده شده باشد، قیمت نهایی نبشی کم‌تر از زمانی است که از ورق روغنی استفاده می‌شود. به همین ترتیب، در صورت استفاده از ورق‌های دیگر با قیمت بالاتر جهت تولید نبشی پرسی، قیمت نهایی آن هم بالاتر خواهد رفت. بنابراین، قیمت هر کدام از انواع نبشی‌های پرسی و فابریک بر اساس این فاکتورها محاسبه می‌شود. در نتیجه ممکن است گاهی قیمت نبشی پرسی بیش‌تر باشد و گاهی نبشی فابریک قیمت بالاتری داشته باشد.

تشخیص نبشی پرسی از فابریک

با دانستن روش تولید نبشی، می‌توانید متوجه شوید که آن نبشی فابریک بوده یا پرسی است. ویژگی مهم دیگر که در این موارد می‌توان به آن استناد کرد، شکل ظاهری نبشی است. به طور معمول، نبشی‌های فابریک دارای شکل ظاهری مات بوده وسطح صیقلی ندارند. اما نبشی‌های پرسی هم سطح صاف و صیقلی دارند و هم دارای رنگ روشن‌تری هستند.

توجه به کارخانه یا شرکت تولیدکننده هم می‌تواند به شما در تشخیص نبشی پرسی از فابریک کمک کند. اگر از کارخانه تولیدکننده نبشی آگاهی داشته باید، با توجه به روش تولد نبشی در آن کارخانه، خواهید توانست پرسی یا فابریک بودن نبشی را تشخیص دهید.

سوالات متداول

1 . تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست؟

نبشی‌هایی فابریک به صورت مستقیم از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند. در صورتی که نبشی‌های پرسی با استفاده از برش دادن ورق‌های فولادی و خم کردن آن‌ها توسط دستگاه رول فرمینگ، ایجاد می‌شوند.

2. نبشی‌های پرسی و فابریک از نظر ظاهری چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

نبشی های فابریک با توجه به این که در دمای بالا تولید می‌شوند، دارای سطح مات بوده و صیقلی نیستند. اما نبشی‌های پرسی در اکثر موارد سطحی صاف، صیقلی و روشن دارند.

3. آیا نبشی‌های فابریک و پرسی از نظر کاربرد متفاوت هستند؟

نبشی‌های فابریک عمدتا در جاهایی استفاده می‌شوند که شکل ظاهری اهمیت چندانی ندارد. و نبشی‌های پرسی در جاهایی که ظاهر اهمیت دارد هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4. قیمت کدام یک از نبشی‌های پرسی و فابریک بیش‌تر است؟

قیمت این نبشی‌ها به نوع مواد اولیه مورد استفاده جهت تولیدشان و برخی ویژگی‌های نبشی مانند ضخامت، اندازه بال‌ها و طول نبشی بستگی دارد.

5. چگونه می‌توان نبشی پرسی را از نبشی فابریک تشخیص داد؟

برخی تفاوت‌ها مانند روش تولید نبشی، شکل ظاهری آن و کارخانه سازنده می‌تواند به شما در جهت تشخیص نوع نبشی کمک کند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4386
نظر شما راجع به

تفاوت نبشی پرسی و فابریک در چیست ؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد