تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی چیست ؟ کدام ورق کاربردی تر است؟

6دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
810 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

از مهم ترین زمینه های تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی می توان به فرآیند تولید، سایز و ابعاد، کیفیت ورق، قیمت و کاربرد آن ها اشاره نمود. با توجه به اهمیت آگاهی از تفاوت های موجود در این ورق ها و انتخاب ورق مناسب برای هر مورد مصرف، در ادامه هر کدام از وجوه تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی را بررسی کرده و برای شما توضیح خواهیم داد. لازم است بدانید هر دو این ورق ها از ورق های تولید فولاد مبارکه اصفهان هستند.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی به ورق های تولید شده در فرآیند نورد سرد گفته می شود. از آن جایی که این ورق ها در دمای محیط تولید شده و در هنگام ساخت شان حرارت زیادی را تحمل نمی کنند، به آن ها ورق نورد سرد می گویند. با توجه به این روش تولید، ورق ها دارای سطح صاف، صیقلی و براق هستند. این سطح صاف و براق بودن ورق های تولید در نورد سرد سبب نام گذاری ان ها به ورق روغنی گردیده است. در تولید این ورق ها معمولا از شمش های فولادی با کیفیت مناسب استفاده می شود.

تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی

مهم ترین دلیل تفاوت این ورقها به روش ساخت شان بر می گردد. لازم است شما از جنبه های گوناگون تفاوت این ورق ها آگاهی داشته تا بتوانید در صورت نیاز، ورق متناسب با کار خود را انتخاب کنید.

فرآیند تولید

هر دو نوع ورق های سیاه و روغنی با استفاده از فرآیند نورد ایجاد می شوند. همان طور که در بخش های قبل بیان کردیم، ورق روغنی در فرآیند نورد سرد و در دمای محیط تولید می شود. اما ورق های سیاه باید فرآیند نورد گرم را پشت سر گذاشته و دمای زیادی را تحمل نمایند. دمای تولید ورق در فرآیند نورد گرم به طور معمول بیش از 1000 درجه سانتی گراد می باشد. این مورد باعث می شود که ورق های تولیدی در این روش ظاهر چندان مطلوبی نداشته و مات و کدر باشند. به همین دلیل هم به آن ها ورق سیاه گفته می شود. این تفاوت در فرآیند تولید ورق های سیاه و روغنی باعث تفاوت در سایر ویژگی های آن ها هم می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سایز و ابعاد

یکی دیگر از موارد تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی سایز و ابعاد آن می باشد. این ورق ها در عرض های متفاوتی بسته به ابعاد خط نورد تولید می شوند. از لحاظ طولی نیز در طول های گوناگونی وجود دارند. به این صورت که در برخی موارد آن ها را به صورت رول و گاهی اوقات هم به صورت شیت برش می دهند. اما تفاوت مهم ابعادی این ورق ها در ضخامت شان است. ورق های سیاه به طور معمول ضخامتی بیش تر از ورق های روغنی دارند. ورق های روغنی را می توان تا ضخامت های بسیار پایین هم تولید نموده و از آن ها برای مصارف خاص استفاده کرد.

مصرف کنندگان

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در ویژگی های مختلف باعث متفاوت بودن کاربردها و مصرف کنندگان آن ها می شود. مصرف کنندگان نهایی ورق های سیاه افراد و بخش هایی هستند که ظاهر کار کم تر برای شان اهمیت دارد و بیش تر از این ورق ها در قسمت های زیرکار استفاده می کنند. اما در عوض مقاومت و استحکام بالای محصول مد نظرشان است. برای مثال، سازندگان ساختمان ها بیش تر از این نمونه ورق ها و محصولات ایجاد شده از آن ها استفاده می نمایند. اما مصرف کنندگان ورق های روغنی کسانی هستند که انتظار ظاهری مناسب داشته باشند. ورق های روغنی در کنار ظاهر مناسب و صیقلی خود، در مقاومت های گوناگونی هم با توجه به مورد مصرف مشتریان تولید می شوند.

تفاوت در کیفیت

کیفیت را می توان از جنبه های دیگر تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در نظر گرفت. البته این موضوع بستگی به آن دارد که کیفیت را در مقاومت و استحکام یا شکل و ظاهر مناسب بدانیم. همان گونه که اشاره کردیم، ورق های سیاه معمولا دارای مقاومتی بالا اما ظاهری نا مناسب هستند. اما باید توجه داشته باشید که هر دو نوع ورق های سیاه و روغنی هم خود در نمونه های گوناگون تولید می شوند. مواد اولیه در نظر گرفته شده برای ساخت این ورق ها، استاندارد ساخت، شرکت و کارخانه سازنده آن ها از جمله مهم ترین فاکتورهایی هستند که در کیفیت این ورق ها نقش دارند. با توجه به این موارد کیفیت هر کدام از این ورق ها متفاومت است.

تفاوت در قیمت

قیمت ورق های سیاه و روغنی هم با هم یکسان نبوده و این ورق ها از این جنبه هم با هم تفاوت دارند. معمولا قیمت ورق های سیاه کم تر از ورق های روغنی است. دلیل آن هم عمدتا شکل و ظاهر مناسب تر ورق روغنی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید این ورق ها و در برخی موارد حتی اضافه کردن برخی عناصر به ورق روغنی برای افزایش مقاومت آن می باشد. با توجه به قیمت بالاتر ورق های روغنی، بهتر است تنها برای موارد مصرف ضروری نسبت به خرید از این ورق ها اقدام شود. در مواردی که استفاده از هر دو ورق امکان پذیر بوده و به خصوص هنگامی که ظاهر خیلی اهمیت ندارد، ‌انتخاب ورق سیاه می تواند به کاهش هزینه های ما کمک کند. شما میتوانید قبل از خرید راهنمای خرید ورق روغنی را مطالعه کنید.

کاربرد و موارد مصرف

با توجه به تمام ویژگی های متفاوت ورق های سیاه و روغنی که تا این جا بیان کردیم، کارایی و موارد مصرف آن ها با یک دیگر فرق دارد. از ورق های سیاه بیش تر در مواردی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا وجود داشته و ظاهر چندان اهمیت ندارد. اما از ورق های روغنی در برای کاربردهای ظریف تر که سطح ظاهری هم مهم است، استفاده می شود. در ادامه تعدادی از کاربردهای گوناگون هر کدام از این ورق ها را برای شما بیان می کنیم تا بیش تر با تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی از این نظر آشنا شوید.

کاربردهای ورق سیاه

  • استفاده به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ایجاد مصالح ساختمانی
  • استفاده برای ساخت تانکرهای بزرگ
  • تولید قسمت های گوناگون بدنه خودروها
  • استفاده در صنایع فلزی سنگین
  • ایجاد مخازن تحت فشار
  • استفاده در صنعت کشتی سازی

موارد استفاده ورق روغنی

  • تولید ورق های گالوانیزه و رنگی
  • استفاده در ساخت تجهیزات و لوازم خانگی و آشپزخانه
  • تولید برخی قطعات خودروها
  • ایجاد انواع پروفیل
  • تولید قفسه های فولادی

مزایا و معایب ورق سیاه و ورق روغنی

مزایای ورق سیاه

  • این ورق ها دارای مقاومت بالایی هستند
  • قیمت پایین تری نسبت به ورق های روغنی دارند
  • قابلیت استفاده برای تولید اجسام و محصولات بزرگ فلزی از آن ها وجود دارد

معایب ورق سیاه

  • شکل ظاهری مناسبی ندارند
  • ابعاد وبرش های آن ها خیلی دقیق نیست
  • بعد از تولید بر روی سطح آن ها لایه اکسید ایجاد می شود
  • انعطاف پذیری زیادی ندارند

مزایای ورق روغنی

  • شکل ظاهری صاف، صیقلی و براقی داشته و از این نظر مناسب اند
  • امکان تولید آن ها در ضخامت های بسیار پایین وجود دارد
  • از ابعاد و برش های دقیقی برخوردارند
  • انعطاف پذیری مناسبی دارند

معایب ورق روغنی

  • قیمت بالایی دارند
  • امکان استفاده از آن ها برای محصولات سنگین فلزی وجود ندارد

جمع بندی

ورق های سیاه و روغنی هر دو از ورق های مهم و پرکاربرد در صنایع گوناگون به حساب می آیند. اما این ورق ها در بسیاری از جنبه ها با یک دیگر تفاوت داشته و کاربردهایشان هم متفاوت است. ما در این جا تعدادی از مهم ترین موارد تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی را که شامل فرآیند تولید، سایز و ابعاد ورق، کیفیت، قیمت و کاربرد می شوند را بررسی کردیم. هم چنین به بیان مزایا و معایب هر کدام از این ورق ها پرداختیم. به این ترتیب، در صورت نیاز به خریداری ورق های فولادی می توانید این موارد را بررسی کرده و ورق متناسب با نیاز خود را از بین این ورق ها انتخاب کرده و خریداری کنید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4396
نظر شما راجع به

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی چیست ؟ کدام ورق کاربردی تر است؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد