خرید میلگرد از بورس کالا ملزوم به چه شرایطی است؟

10دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
26785 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

خرید میلگرد از بورس کالا موضوعی است که می تواند کمک زیادی به کاهش هزینه لازم برای تهیه میلگرد مورد نیاز انجام دهد. البته برای خرید میلگرد هم مانند سایر مقاطع فولادی هم چون تیرآهن و ورق از طریق بورس کالا باید از شرایط مورد نیاز آگاهی داشته و یک سری مراحل را پشت سر بگذارید.

   

خرید میلگرد از بورس

با توجه به تغییرات قیمت آهن آلات مختلف از جمله میلگرد در بازار و عدم برخورداری از ثبات نسبی، وزارت صمت تصمیم به عرضه مستقیم میلگرد در بورس کالا گرفته است. به این ترتیب، با حذف دلالان و رساندن میلگرد از کارخانه به دست مصرف کنندگان واقعی، امکان خرید آن با قیمتی بسیار مناسب تر فراهم می شود. البته باید دقت داشت که امکان خرید میلگرد از طریق بورس برای همه افراد فراهم نبوده و وجود یک سری شرایط الزامی است.

 

بورس کالا چیست ؟

بازار بورس کالا یکی از بازارهای بزرگ و گسترده کشور می باشد که امکان داد و ستد انواع کالاهای مختلف در آن وجود دارد. کالاهای صنعتی، فرآورده های نفتی، محصولات تولیدی کشاورزی، محصولات فولادی هم چون ورق، تیرآهن و میلگرد از جمله مهم ترین کالاهایی هستند که در این بازار عرضه می شوند. بازار بورس کالا در کشور ما از سال 82 شروع به کار نموده و زیر نظر سازمان کل بورس اوراق بهادار کشور فعالیت می کند. جهت خرید میلگرد از بورس کالا باید با شرایط لازم برای این کار آشنایی داشته و نحوه انجام آن را بدانید که ما در این جا به این موارد خواهیم پرداخت.

   

خرید میلگرد از بورس کالا خوبه یا بد؟

آیا باید برای خرید میلگرد از طریق بورس اقدام نمایید یا خیر؟ مزیتی که در روش خرید میلگرد از بورس وجود دارد، قیمت تمام شده مناسب تر این مقاطع فولادی می باشد. با توجه به عرضه مستقیم میلگرد از کارخانه و عدم وجود دلالان در این میان و هم چنین شفافیت قیمتی موجود در این بازار، شرایط لازم برای عرضه میلگرد با قیمت مناسب در بورس فراهم می شود.

 

اما باید دقت داشته باشید که در کنار مزیت خرید میلگرد از بورس، شرایط امکان خرید میلگرد در حجم مشخصی فراهم خواهد بود و معمولا تناژهای بالا در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، در صورتی که شما به مقدار نه چندان زیادی میلگرد نیاز دارید، این روش مناسب نیست. از طرف دیگر، معاملات خرید میلگرد به صورت سلف برگزار می شود. به این صورت که شما باید هزینه را پرداخت کرده و در ادامه بعد از گذشت مدتی که می تواند تا چند ماه هم طول بکشد، میلگرد به دست تان می رسد.

 

با توجه به موارد فوق، شما باید شرایط خود را بررسی کرده و در صورت مطابقت داشتن با شرایط خرید میلگرد از بورس کالا، نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. زیرا خرید میلگرد از طریق بورس اگر چه معمولا با هزینه کم تری انجام می گیرد، اما دردسرهای خود را هم دارد. در ادامه نحوه قیمت گذاری میلگرد در بورس کالا و روش خرید آن را بیش تر توضیح خواهیم داد. در صورتی که خرید میلگرد از بورس برای شما دشوار است راهنمای خرید میلگرد از آی فولاد را بخوانید.

   

محاسبه قیمت میلگرد در بورس کالا

تعیین قیمت میلگرد در بورس بر اساس عرضه و تقاضایی که برای این کالا وجود دارد، انجام می گیرد. به همین دلیل قیمت آن از دستوری بودن خارج شده و شفافیت بالایی در این روش قیمت گذاری وجود خواهد داشت. البته در ابتدا سازمان بورس قیمت پایه میلگرد را طبق نظر کارشناسان این حوزه تعیین می کند و در ادامه میزان عرضه و تقاضا مسیر قیمت را هدایت خواهند کرد. عوامل زیادی می توانند باعث تغییر قیمت میلگرد باشند.

 

از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تغییر قیمت میلگرد می توان به تغییرات قیمت دلار اشاره نمود. از آن جایی که با افزایش قیمت دلار تولیدکنندگان تمایل به صادرات بیش تر محصول خود دارند، عرضه کاهش یافته و تقاضا زیاد می شود. در نتیجه با افزایش قیمت میلگرد رو به رو خواهیم. البته بر عکس این مورد هم امکان پذیر است و با کاهش قیمت ارز، کاهش در قیمت میلگرد عرضه شده در بورس کالا را شاهده خواهیم بود.

   

روش خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

شما نمی توانید به صورت مستقیم برای خرید میلگرد از بورس کالا اقدام نمایید و باید این کار را از طریق کارگزارن معتبر سازمان بورس انجام دهید. در وهله اول هم باید دارای کد بورسی باشید تا امکان خرید و فروش کالا از این طریق برای شما فراهم شود. در ادامه لازم است فرم درخواست میلگرد خود را پر کرده و به کارگزار ارائه دهید. این فرم شامل تمام اطلاعات خرید شما از جمله نوع کالا، وزن آن، حداکثر مبلغ خرید و سایر موارد این چنینی می شود. در ادامه کارگزار سعی می کند از طریق رقابت با سایر کارگزاری ها، میلگرد مورد نیاز شما را خریداری نماید.

 

دقت داشته باشید که برای خرید میلگرد از بورس لازم است از ابتدا مبلغی را به کارگزار پرداخت کنید. این مبلغ می تواند از 10 تا 50 درصد هزینه خرید شما باشد که به عنوان تعهد شما به دریافت این کالا خواهد بود. از طرف دیگر، برای خرید برخی کالاها از بورس مانند میلگرد، باید مدرکی ارائه کنید که نشان دهد به این کالا احتیاج دارید. برای مثال این مدرک می تواند پروانه ساختمان باشد که نشان می دهد شما میلگرد را برای ساختمان خود نیاز دارید. این کار برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه انجام می شود.

   

شرایط خرید میلگرد از بورس کالا

مهم ترین شرایط خرید میلگرد از بورس شامل موارد زیر می شوند.

 
  • شما باید دارای کد بورسی باشید تا امکان خرید و فروش هر کالایی از جمله میلگرد در بورس کالا برای تان فراهم باشد.
  • معامله از طریق کارگزار انجام می گیرد و شما به طور مستقیم امکان خرید میلگرد از بورس را نخواهید داشت.
  • روش خرید میلگرد از بورس به این صورت است که امکان خرید در حجم هایی مشخص وجود دارد. معمولا این حجم بر اساس تناژ بوده و باید بیش از 20، 110 و 220 تن باشد.
  • خرید میلگرد از این طریق به صورت سلف انجام می شود؛ یعنی شما باید بعد از انجام شدن معامله، هزینه میلگرد را به صورت کامل پرداخت نموده و بعد از گذشت مدتی سفارش خود را تحویل بگیرید. این مدت انتظار گاهی تا چندین ماه هم به طول می انجامد.
   

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

مراحل لازم برای خرید میلگرد از بورس شامل موارد زیر می شوند.

 

1. ابتدا لازم است که کد بورسی داشته باشید؛ اگر این کد را ندارید، با مراجعه به یکی از کارگزاری های فعال و مورد اعتماد سازمان بورس و ارائه مدارک مورد نیاز به آن ها، می توانید این کد را دریافت کنید.

2. در ادامه باید به کارگزاری مراجعه کرده و فرم خرید میلگرد را تکمیل نمایید. در این فرم باید اطلاعات کامل میلگرد شامل وزن، سایز، کارخانه سازنده، حداکثر مبلغ خرید و سایر موارد این چنینی بیان شود.

3. سپس باید حداقل 10 درصد از مبلغ خرید میلگرد خود را به عنوان تضمین به حساب کارگزار واریز کنید.

4. در مرحله بعد کارگزار اقدام به خرید میلگرد با شرایطی که درخواست داده اید، خواهد کرد. در صورتی که معامله انجام بگیرد، این موضوع به اطلاع شما رسانده می شود. در نتیجه، تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری بعد از خرید فرصت دارید تا مابقی وجه لازم برای خرید میلگرد را به حساب سازمان بورس واریز کرده و فیش آن را به کارگزاری تحویل دهید. دقت داشته باشید که در این فیش نام واریزکننده باید مطابق با نام خریدار باشد. در غیر این صورت فیش مورد قبول کارگزاری واقع نخواهد شد.

5. در نهایت بعد از آماده شدن بار میلگرد، این محموله به آدرسی که خریدار داده است، فرستاده می شود. خریدار وظیفه دارد آدرس تخلیه بار و هم چنین پیمان کار حمل این بار را هم انتخاب کند.

   

نماد میلگرد در بورس

در بورس کالا هم مانند بورس اوراق بهادار برای هر کالایی یک نماد وجود دارد تا خریداران بتوانند کالایی تولیدی توسط هر شرکت را شناسایی کرده و نسبت به خرید کالای مورد نظر خود اقدام نمایند. میلگرد نیز از این قانون مستثنی نبوده و دارای نمادهایی در بورس کالا است. در ادامه تعدادی از مهم ترین نمادهای میلگرد تولید شده توسط شرکت های مختلف را برای شما آورده ایم.

 
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب ‌آهن اصفهان)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)
  • سبد میلگرد 14 تا 28 – A3 (میلگرد مجتمع فولاد خراسان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد آذر فولاد امین)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)
  • سبد میلگرد 14 تا 25 (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 – A3 (میلگرد صبا فولاد زاگرس)
   

مهم ترین نکات نحوه خرید میلگرد از بورس کالا و تیرآهن از بورس کالا

در صورتی که قصد خرید میلگرد از بورس کالا یا حتی خرید تیرآهن از بورس کالا را داشته باشید، توجه به یک سری نکات می تواند شما را در جهت انجام هر چه بهتر این کار یاری رساند. این نکات مهم عبارتند از:

 
  • انتخاب کارگزاری مناسب و معتبر برای خرید تیرآهن یا میلگرد از بورس کالا؛ تعداد زیادی کارگزاری مختلف در کشور وجود دارد که مورد تایید سازمان بورس هسند. با انجام تحقیقات لازم می توانید یک کارگزاری مناسب را در میان آن ها انتخاب کنید.
  • با توجه به این که ناظران سازمان بورس بر روند انجام معالات در این بستر نظارت دارند، هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشید.
  • برخی از کالاهای موجود در بورس کالا از جمله مقاطع فولادی تنها در یک زمان های خاصی داد و ستد می شوند. برای مثال، شما می توانید سفارش خرید میلگرد و تیرآهن را تنها در روزهای چهارشنبه انجام دهید. البته اگر چه امکان تغییر زمان این مورد خاص یا کالاهای دیگر وجود دارد، اما امکان مشاهده زمان بندی دقیق از طریق سایت بورس کالا به همیشه برای شما فراهم است. پس سعی کنید قبل از اقدام برای خرید یک کالا از جمله میلگرد، ز این طریق زمان عرضه آن را مشاهده نمایید.
  • برای خرید برخی از کالاها از طریق بورس کالا نیاز به ارائه مدرک وجود دارد. میلگرد یکی از این کالاها است و جهت خرید میلگرد از بورس حتما باید مدرکی ارائه دهید که نشانه نیاز شما به این مصالح می باشد.
 

سوالات متداول

 
  • بورس کالا چیست؟ بورس کالا بستری است که امکان داد و ستد کالاهای مختلف از جمله مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن در آن وجود داشته و زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار کشور فعالیت می کند.
  • نحوه خرید میلگرد از بورس کالا به چه صورت است؟ برای خرید میلگرد از بورس باید به کارگزاری مراجعه کرده و فرم درخواست خرید میلگرد که شامل اطلاعاتی هم چون وزن، سایز، شرکت تولیدکننده، حداکثر مبلغ خرید و غیره می باشد را پر کرده و به کارگزار تحویل دهید.
  • برای خرید میلگرد از بورس کالا به چه شرایطی نیاز است؟ از جمله شرایط مورد نیاز برای خرید میلگرد از این طرق می توان به داشتن کد بورسی، ارائه مدرک، خرید در تناژ بالا و پرداخت هزینه آن به صورت سلف اشاره نمود.
  • قیمت میلگرد در بورس به چه صورت تعیین می شود؟ ابتدا یک قیمت پایه توسط کارشناسان سازمان بورس برای میلگرد تعیین شده و در ادامه میزان عرضه و تقاضا برای این کالا، روند قیمتی را مشخص می کنند.
  • به طور کلی، آیا خرید میلگرد از بورس مفید است یا خیر؟ همان طور که گفتیم، خرید میلگرد از این طریق مزایا و معایبی دارد که آن ها را بیان کردیم. شما با بررسی این موارد و تطبیق آن ها با شرایط خود، باید تصمیم بگیرید که آیا خرید میلگرد از بورس به نفع تان خواهد بود یا خیر.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4445
نظر شما راجع به

خرید میلگرد از بورس کالا ملزوم به چه شرایطی است؟

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد