روش تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل از تقلبی

5دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
31268 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

در دنیای امروز صنعت، فولاد جایگاه ویژه‌ای دارد. ابزار فولادی در موارد مختلفی از ساخت اسکلت ساختمان‌ها گرفته تا استفاده به عنوان جزء اصلی سازنده انواع ماشین‌آلات و تجهیزات نظامی به کار می‌روند؛ بنابراین عجیب نیست اگر توسعه صنعت فولاد در یک جامعه را به عنوان شاخصی از رشد و پیشرفت آن جامعه به حساب آورد.

با پیشرفت این صنعت، مانند هر صنعت دیگری، افرادی ظاهر می‌شوند که می‌خواهند وضع موجود را به شکلی ناجوانمردانه به نفع خود تغییر دهند. این افراد اقدام به تغییر در درصد خلوص و مقدار مواد اولیه تشکیل‌دهنده انواع آهن و میلگرد و تولید کالاهای غیر اصل و تقلبی می‌کنند و سعی دارند این کالاها را به عنوان کالای اصل معرفی کنند. از آنجا که هیچ کس دوست ندارد جنس بی‌کیفیت را به عنوان جنس اصل و مطلوب به او بفروشند، در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی ارائه دهیم تا خریداران گرامی به هنگام خرید بتوانند تفاوت میلگرد و تیرآهن اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهند.

 

نکات مورد توجه در تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل از تقلبی

اولین موردی که باید در صورت مواجه شدن با آن دقت بیشتری به خرج دهید، قیمت میلگرد و تیرآهن است. ابتدا باید از رنج نرمال قیمت این ابزارآلات آگاهی داشته باشید و بعد از آن اقدام به جستجوی محصول مناسب کنید. برای آگاهی از قیمت این محصولات می‌توانید از بورس کالا کمک بگیرید. اگر با فروشنده‌ای مواجه شدید که تیرآهن و میلگرد را با قیمتی متفاوت با محدوده نرمال قیمتی آن عرضه می‌کند، کمی درنگ کنید. ما نمی‌گوییم لزوماً در چنین مواردی شخص فروشنده متقلب است، اما احتیاط شرط عقل است. اگر با چنین حالتی رو‌به‌رو شدید، در بررسی موارد زیر دقت بیشتری کنید. در غیر این صورت نیز توجه به نکات زیر شما را در خریدی مطمئن‌تر کمک خواهد کرد. با برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران آشنا شوید.

  تفاوت تیرآهن اصل از تقلبی  

توجه به نشان اختصاری میلگرد و تیرآهن

ابزار فولادی عرضه شده به بازار معمولاً با یک علامت اختصاری شناخته می‌شوند. این علائم از حروف انگلیسی به تنهایی یا به همراه اعدادی که در کنار آنها نوشته شده‌اند، به وجود می‌آیند. این اعداد برخی مشخصات محصول از قبیل کارخانه سازنده، نحوه ساخت، اندازه آج، نوع تیرآهن یا میلگرد، وزن آن و ... را مشخص می‌کنند و به نوعی به منزله شناسنامه محصول هستند.

نشان اختصاری میلگرد

میلگرد آجدار جناقی با علامت C و H مشخص می‌شود. علامت میلگرد آجدار مرکب، S و F است و میلگرد آجدار مارپیچ با شاخص J و L نشان داده می‌شوند. معمولاً میلگردها به این شکل نشانه‌گذاری می‌شوند که ابتدا نام کارخانه یا شرکت تولیدکننده، سپس کدی در ارتباط با مشخصه محصول و بعد از آن نیز کد یا یکی از حروف انگلیسی که فرآیند ساخت میلگرد را نشان می‌دهد، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

نشان اختصاری تیرآهن

تیرآهن نیز از جمله ابزارهای فولادی به حساب می‌آید که با علامت اختصاری شناسایی می‌شود. معمولاً وزن و کیفیت تیرآهن مشخص می‌کند که با چه قیمتی به فروش رود. تیرآهن‌هایی که از نظر مواد سازنده یکسان باشند ولی وزن آن‌ها متفاوت باشد، با نرخ متفاوتی خرید و فروش می‌شوند و نمونه‌های با وزن کم‌تر، قیمت پایین‌تری نیز دارند.

تیرآهن‌ها شکل ظاهری متفاوتی دارند و بر این اساس به سه دسته کلی IPE، IPB و INP تقسیم شده‌اند. تیرآهن IPE تیرآهنی است که در ایران و کشورهای اروپایی به میزان زیادی تولید و مصرف می‌شود. مشخصه تیرآهن IPE این است که ضخامت بال آن از ابتدا تا انتها ثابت است و از هر یک از دو سر تیرآهن که به آن نگریسته شود، ضخامت یکسانی به نظر می‌آید. تیرآهن INP نوع دیگری از تیرآهن است که به وفور در بازار کشورهایی مانند چین و روسیه تولید می‌شود و مشخصه آن این است که بال‌ها در ابتدای تیرآهن ضخامت کمی دارند و در انتهای آن ضخیم می‌شوند. تیرآهن‌های IPB نیز نوعی تیرآهن هستند که به تیرآهن عریض نیز معروف‌اند و طول بال آنها در مقایسه با نمونه‌های IPE بیشتر است.

از علائم روی تیرآهن می‌توان به نشان‌های V و L اشاره کرد که نشان V روی تیرآهن به معنی سنگین وزن بودن آن و نشان L به معنای سبک وزن بودن تیرآهن است.

 

روش تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان اصل

از جمله با کیفیت ترین تیرآهن‌های موجود در بازار ایران، تیرآهن ذوب آهن اصفهان است و از این رو افراد زیادی علاقه‌مند هستند تا روش تشخیص آن را از دیگر تیرآهن‌های موجود و همچنین تیرآهن‌های دیگری که به این نام عرضه می‌شوند، بدانند. در این خصوص می‌توان به نشان ESCO حک شده روی تیرآهن‌های این شرکت اشاره کرد. کارخانه ذوب آهن اصفهان محصولات خود را با این نماد تولید می‌کند و به فروش می‌رساند. تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان از نوع IPE هستند، وزن آنها استاندارد و منطبق با موارد مشخص شده در جدول اشتال است؛ از این رو محبوبیت زیادی در بین خریداران تیرآهن دارند. این تیرآهن‌ها نسبت به دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار معمولاً سنگین‌تر هستند. می‌توان شاخص وزن را به عنوان نمادی از کیفیت محصول در نظر گرفت.

می‌توان در مورد تمام میلگردها و تیرآهن‌ها این‌طور نتیجه گرفت که نمونه‌های استاندارد و با کیفیت می‌بایست با جدول اشتال مطابقت داشته باشند و نمونه‌های متفرقه نمونه‌هایی هستند که با آنچه در این جدول به عنوان استاندارد هر شاخه مشخص شده است، اختلاف زیادی دارند.

 

توجه به پلاک نصب شده بر محصول

از جمله راه‌های تشخیص اصل یا تقلبی بودن تیرآهن یا میلگرد توجه به پلاکی است که هنگام خرید روی آن مشاهده می‌شود. این پلاک به نوعی هویت محصول را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در مورد آن بیان می‌کند. از روی این پلاک می‌توان مواردی مانند وزن، طول، نوع محصول، تاریخ تولید، شناسه و ... را بررسی کرد.

توجه به رنگ

میلگرد و تیرآهن مرغوبی که تازه از کارخانه خارج شده است رنگی نزدیک به مشکی و خاکستری تیره دارد. در صورتی که اگر میلگرد یا تیرآهن تحت تأثیر عوامل جوی مانند آب یا رطوبت هوا با کاهش کیفیت مواجه شده باشد، رنگ آن به سمت زردی متمایل می‌شود. البته اگر رنگ زرد به صورت سطحی در پروفیل ایجاد شده باشد و در عمق آن نفوذ نکرده باشد، مشکلی از نظر عملکرد و کیفیت کاری آن ایجاد نمی‌کند.

توجه به برگ آنالیز

به همراه محصولات فولادی برگه‌ای تحت عنوان برگ آنالیز وجود دارد که در آن نتیجه آزمایش‌های کنترل کیفی که روی محصول انجام شده است، بیان می‌شود. با توجه به این جدول می‌توان از شاخص‌هایی مانند استحکام کششی محصول، استحکام تسلیم، وزن دقیق و عناصر سازنده محصول آگاه شد.

خرید از فروشندگان معتبر

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای خرید جنس اصل و مرغوب این است که از تأمین‌کنندگانی که شناخته شده هستند، خرید کرد. این کار ریسک خرید جنس تقلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ زیرا این فروشندگان برای حفظ نام و نشان خود هم که شده ابزار فولادی با کیفیت عرضه می‌کنند.

خرید تیرآهن و میلگرد اصل از آی فولاد

در آی فولاد، میلگرد و تیرآهن و دیگر آهن آلات ارائه شده از اصالت کالا برخوردارند و قیمت‌های آن‌ها به صورت شفاف در سایت وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود که تجربه خرید برای مشتریان آی فولاد، با اعتماد و اطمینان همراه باشد. در اینجا می‌توانید از قیمت روز انواع تیرآهن مطلع شوید. همچنین برای اطلاع بیشتر از قیمت‌های روز، و یا مشاوره رایگان با مشاوران تخصصی آی فولاد، می‌توانید همین حالا با شماره 02142214 تماس بگیرید و از خدمات رایگان ما بهره‌مند شوید.

شما چه روش‌های دیگری برای تشخیص میلگرد و تیرآهن تقلبی از اصل می‌شناسید؟ آیا تا به امروز تجربه خرید کالای تقلبی به جای اصل را داشته اید؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

 
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3254
نظر شما راجع به

روش تشخیص میلگرد و تیرآهن اصل از تقلبی

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد