تفاوت لوله‌ درزدار و بدون درز | کدام یک بهتر است؟

4دقیقه مطالعه
پریسا شکوهی مجد
3 سال پیش
26295 بازدید
4 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

در صنعت و ساختمان سازی، استفاده از لوله‌ های فولادی به دلیل دوام، استحکام، مقاومت در برابر فشار و خوردگی بسیار رایج است. لوله‌ های فولادی بر اساس میزان مقاومت در برابر فشار، دما و خوردگی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، اما دسته بندی دیگری وجود دارد که بسیار در صنعت رایج است و خارج از مسائل مربوط به ساختار شیمیایی، شکل ظاهری و شکل ساخت آن ها را معیاری برای طبقه بندی قرار داده است.

 

دسته بندی بر اساس روش ساخت

بر این اساس لوله فولادی به دو دسته تقسیم می شوند: لوله‌ فولادی بدون درز و لوله فولادی جوش داده شده یا درزدار. لوله استیل بدون درز از فولاد کربن با کیفیت یا فولاد آلیاژی ساخته شده با نورد گرم و سرد (روش اکستراکشن) تهیه می‌شوند. لوله فولادی جوش داده شده با جوشکاری یک درز یا درز مارپیچ، از یک صفحه فولادی که به شکل لوله‌ای چرخیده می‌شود، به تولید می رسد.

برای مطالعه کامل روش تولید این لوله‌  می‌توانید به مقاله انواع روش‌های تولید لوله فولادی مراجعه کنید. از لوله‌های فولادی بدون درز می‌توان برای انتقال انواع مایعات، خطوط لوله گاز و غیره استفاده کرد. از لوله‌های جوش داده شده نیز می‌توان برای لوله‌های آب، لوله‌های گاز، لوله‌های گرمایش و غیره استفاده کرد.

فرم پردازش لوله‌ درزدار و بدون درز : معمولا لوله های فولادی درز دار و بدون درز با توجه به روش ساخت تقسیم بندی می‌شوند. لوله‌های فولادی درزدار عموماً جوش داده می‌شوند. اما لوله‌های فولادی بدون درز کشیده شده و نورد گرم می‌شوند.

 

فرق لوله‌ درزدار و بدون درز

1. تفاوت در ظاهر

لوله فولادی بدون درز از بیلت فولادی به عنوان ماده اولیه تولید می‌شود. نقص سطح بیرونی بیلت با فرآیند نورد گرم نمی‌تواند از بین برود تنها پس از اتمام محصول پرداخت می‌شود. در فرآیند کاهش دیواره، عیوب سطح می‌تواند تا حدودی از بین برود. لوله فولادی جوش داده شده، از رول نورد گرم شده به عنوان مواد اولیه ساخته می‌شود. کیفیت سطح رول‌ها همان کیفیت سطح لوله است و کنترل کردن آن آسان است. سطح رول نورد گرم از کیفیت بالایی برخوردار است. بنابراین کیفیت سطح لوله فولادی جوش داده شده بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز است.

  لوله بدون درز    

2.اختلاف فرایند شکل دهی

لوله فولادی بدون درز را می‌توان تنها با یک بار نورد گرم شکل‌دهی کرد. لوله فولادی بدون درز به طور کلی از ریختن و روی هم قرار دادن فولاد مذاب تشکیل می‌شود. سپس با خروج فولاد مذاب از طریق شکاف حلقه‌ای و کشش آن، لوله بدون درز ایجاد می‌شود. به همین دلیل در سطح این لوله هیچ جوشی وجود ندارد. لوله فولادی جوش داده شده از نوار یا صفحه فولادی و با خمش و فرآیندهای مختلف جوشکاری، تولید می‌شود.

لوله‌های فولادی جوش داده شده مانند لوله‌های آب، معمولاً با خم کردن و جوش دادن درز صفحات فلز تولید می‌شوند. به همین دلیل درز جوش را می‌توان در بالای این لوله‌ها یافت. برای ساخت لوله‌های با قطر زیاد، از روش مارپیچ استفاده می‌کنند.

  لوله درز دار  

3.عملکرد و کاربرد

 

لوله فولادی یکپارچه، ظرفیت فشار بهتری دارد و استحکام بالاتری نسبت به لوله فولادی جوش داده شده (ERW) دارد. بنابراین به طور گسترده‌ای در تجهیزات فشار قوی و صنایع حرارتی بویلر به کار می‌روند. عموماً درز جوش لوله فولادی جوش داده شده نقطه ضعف آن بوده و کیفیت جوش نیز اصلی‌ترین عامل مؤثر در عملکرد کلی آن است. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند ، معمولا یخ زدن لوله‌های آب یا گرم کردن لوله‌ها را در زمستان تجربه کرده‌اند. همچنین معمولا درز جوش مکان بروز ترک‌ها و شکستگی‌ها می‌باشد.

به طور کلی، لوله‌های فولادی جوش داده شده می‌توانند 20٪ فشار کار کمتری نسبت به لوله‌های بدون درز را تحمل کنند. این قابلیت عامل اصلی این است که چرا مردم به دنبال لوله‌های بدون درز فولادی می‌روند. در حقیقت، برای ساخت تمام خطوط لوله صنعتی از لوله‌های بدون درز استفاده می‌شود. زیرا این لوله‌ها تحت فشار شدید حرارتی، شیمیایی و مکانیکی قرار دارند. لوله‌های جوش داده شده بیشتر در صنایع هوا و فضا، خودرو و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا بودجه و فشار کار اعمالی روی لوله‌ها نسبتاً کم است.

 

4.اختلاف در اندازه‌های موجود

اکثر تولید کنندگان لوله‌های فلزی بدون درز، لوله‌ها را با حداکثر قطر خارجی 20 اینچ یا 508 میلی متر تولید می‌کنند. اما به دلیل محدودیت تجهیزات، معمولاً لوله‌های 16 اینچ یا 406.4 میلی متر را که کوچکتر می‌باشند، ارائه می‌دهند. اگر مشتری به لوله فولادی بدون درز با اندازه‌های بالاتر نیاز داشته باشد، باید از ماشینکاری گرم برای تولید آن‌ها استفاده شود. در این صورت، کیفیت لوله بدون درز فولادی ماشین کاری گرم شده با لوله فولادی بدون درز اصلی، قابل مقایسه نمی‌باشد. اما لوله‌های فولادی جوش داده شده این محدودیت‌ها را ندارند. اندازه‌های موجود از نیم اینچ، 48.3 میلی متر تا 100 اینچ، 2540 میلی متر متفاوت می‌باشند.

   

لوله درز دار و بدون درز ؟ کدام بهتر است؟

درصد بالایی از افراد لوله‌های فولادی بدون درز را به لوله‌های فلزی جوش داده شده، ترجیح می‌دهند. دلیل این افراد این است که لوله‌های بدون درز می‌توانند بدون ترک خوردگی در برابر فشار بسیار بالا مقاومت کنند. اما لوله‌های جوش داده شده نمی‌توانند همان مقاومت بالا را ایجاد کنند. این به این دلیل است که نقاط جوش داده شده در برابر فشار زیاد و ترک خوردگی آسیب پذیر هستند.

علاوه بر این، محاسبه دقیق فشار لوله‌های بدون درز یا  لوله مانیسمان بسیار آسان است. همچنین لوله‌های یکپارچه، نازک‌تر و سبک‌تر از لوله‌های جوش داده شده هستند. علاوه بر این، این لوله‌ها از فرم یکنواختی برخوردار هستند. زیرا از اکستروژن یکنواخت یک آلیاژ ساخته شده‌اند.

قیمت لوله درزدار و بدون درز

معمولاً هزینه لوله فولادی بدون درز از لوله‌های فولادی جوش داده شده بیشتر است. این به دلیل استفاده از مواد اولیه، تجهیزات ساخت و فرآیندهای تولیدی می‌باشد. اما گاهی اوقات با فشار بازار، لوله جوش داده شده گران‌تر است. بنابراین در این وضعیت از خرید لوله فولادی یکپارچه با همان ابعاد دریغ نکنید! با توجه به شرایط بازار و قیمت جهانی، قیمت لوله‌های بدون درز و درزدار هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای اطلاع از قیمت روز لوله‌های درزدار و بدون درز، می‌توانید با کارشناسان آی فولاد تماس بگیرید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=1522
نظر شما راجع به

تفاوت لوله‌ درزدار و بدون درز | کدام یک بهتر است؟

نوشتن دیدگاه
    • avatarسامان تهرانی

      سلام. می خواستم بدونم لوله های درزدار تا چه فشاری رو تحمل میکنه؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarندا جهانیان

      خیلی مطالب عالی بودن

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarGhamari

      مثل همیشه عالی و کامل ?

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسعید

      عالی بود … لطفا در مورد فلاشینگ هم مطلب بارید ممنونم میشم

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد