لوله گالوانیزه چیست ؟ بررسی انواع و کاربرد آن ها

9دقیقه مطالعه
admin
3 سال پیش
28986 بازدید
1 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

لوله های گالوانیزه، لوله های فولادی هستند و برای جلوگیری از زنگ زدگی توسط لایه ای از عنصر روی پوشش داده شده اند. این کار معمولا با فرو بردن لوله ها در حمام روی مذاب انجام می شود. این لوله ها و اتصالات معمولاً قبل از سال 1950 در خانه ها نصب می شد. با گذشت زمان، لوله های فولادی گالوانیزه از داخل شروع به زنگ زدگی یا خوردگی می کنند و در نتیجه فشار آب کاهش یافته و جریان آب محدود می شود. این امر خطر نشت یا پارگی در لوله ها و احتمال آسیب به تجهیزات را افزایش می دهد.

انواع لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه بر حسب اینکه از چه ماده ای ساخته شده اند و اینکه فرآیند ساخت آنها ( انواع روش های تولید لوله فولادی ) چگونه است، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. ضمن اینکه نوع دیگری از تقسیم بندی بر حسب وزن آنها نیز وجود دارد. در ادامه به هر یک از این ها اشاره خواهیم کرد.

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه آهنی از فرآیند نورد آهن سفید ساخته می شود که این لوله ها از نوع لوله های درز دار شناخته می شوند و درز جوش موجود در آنها ناشی از اتصال لبه های ورق با استفاده از جوشکاری در حین ساخت لوله می باشد. سپس این لوله های آهنی با یک لایه از عنصر روی پوشش داده می شوند تا مقاومت آهن در برابر خوردگی را افزایش دهد.

با این حال، حتی با گالوانیزه کردن نیز خوردگی در نهایت شروع می شود؛ به ویژه اگر شرایط اسیدی باشد. تا زمانی که پوشش روی دست نخورده باقی بماند، آهن گالوانیزه باید در وضعیت نسبتا خوبی باقی بماند. با این حال، شرایط اسیدی می تواند روی را در طول زمان فرسوده کرده و تکه هایی ایجاد کند که در آن خوردگی ایجاد شود. خوردگی نیز می تواند هنگام نفوذ به پوشش رخ دهد. هنگامی که خوردگی شروع می شود، می تواند تا به زیر پوشش روی گسترش یابد و در نهایت باعث از بین رفتن فلز شود.

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه فولادی

همانند لوله گالوانیزه آهنی، لوله گالونیزه فولادی نیز همانطور که از اسمش مشخص است، از جنس فولاد بوده که یک لایه پوششی از عنصر روی طی فرآیند گالوانیزاسیون روی آن ایجاد شده است.

آهن خالص دارای سختی بالایی نبوده اما با افزوده شده کربن به آن که تشکیل فولاد می دهند، سبب شده تا سختی و استحکام ماده تولید شده بسیار افزایش یابد. ضمن اینکه سایر عناصر به کار رفته در فولاد، آن را در برابر خوردگی نیز مقاوم می کنند. بنابراین در صورت مخدوش شدن و یا از بین رفتن پوشش لوله گالوانیزه فولادی، زیرلایه فولادی نسبت به لوله گالوانیزه آهنی که زیرلایه ای آهنی دارد، در برابر خوردگی مقاوم تر بوده و بیشتر می تواند در محیط خورنده تاب آورد.

لوله گالوانیزه فولادی

لوله گالوانیزه گرم

در فرآیند گالوانیزه گرم، لوله فولادی به منظور حذف اکسید آهن از روی سطح لوله فولادی، تحت فرآیند غوطه وری در حمامی شامل کلرید آمونیوم یا محلول آبی کلرید روی یا محلول آبی مخلوط کلرید آمونیوم و کلرید روی قرار می گیرد. فلز مذاب با زیرلایه آهنی واکنش داده و یک لایه آلیاژی تولید می کند و بدین ترتیب بستر و لایه آبکاری با یکدیگر ترکیب می شوند.

پس از آنکه لوله ها به محلول فلاکس آغشته شدند؛ لوله در کوره تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد حرارت دیده و سپس در روی مذاب با دمای ۴۵۰ درجه غوطه ور می گردد. گالوانیزه گرم دارای مزایایی از جمله یکنواختی پوشش، چسبندگی قوی و عمر طولانی است.

لوله گالوانیزه سرد

فرآیند گالوانیزه سرد تحت عنوان رسوب الکتریکی و یا به اصطلاح آمیانه، آبکاری شناخته می شود که در طی آن تنها پوششی به مقدار 10 تا 50 گرم در هر متر مربع از لوله اعمال می شود که بسیار اندک است. در نتیجه به منظور اطمینان از کیفیت، تولید کنندگان لوله گالوانیزه، معمولا از الکترو گالوانیزه یا گالوانیزه سرد استفاده نمی کنند و فقط شرکت های کوچک با تجهیزات کوچک و تجهیزات قدیمی از فرآیند گالوانیزه سرد استفاده می کنند. اگرچه قیمت آنها نسبتاً ارزان تر از نوع گالوانیزه گرم است اما در خانه های تازه ساخته شده، استفاده از لوله های فولادی گالوانیزه سرد به عنوان لوله های آبرسانی ممنوع است.

هنگامی که آهن گالوانیزه می شود، در لایه ای از روی پوشانده می شود که ممکن است براق تا خاکستری مات باشد. در صورت تمایل، پوشش روی را می توان رنگ آمیزی کرد یا به همان صورت مورد استفاده قرار داد. رنگ آمیزی اغلب زمانی انجام می شود که آهن باید با سایر مصالح ساختمانی مطابقت داشته باشد یا زمانی که نیاز است تا در معرض دید نباشد.

لوله گالوانیزه سبک

لوله گالوانیزه سبک که به آن لوله گالوانیزه صنعتی نیز گفته می شود، به منظور افزایش مقاومت نسبت به خوردگی، جداره‌ های داخلی و خارجی آن با فلز روی پوشش داده شده است و لوله اولیه آن درزدار می ‌باشد. لوله گالوانیزه سبک در واقع همان لوله مبلی بوده که فرآیند گالوانیزاسیون روی آن انجام شده است. همچنین ضخامت لوله گالوانیزه سبک از ضخامت لوله گالوانیزه سنگین کمتر بوده و مقاومت فشاری آن نیز کمتر است.

لوله های گالوانیزه سبک طبق استاندارد DIN2440 که استاندارد مربوط به لوله های درز دار در سایزها و ضخامت های مختلف است، تولید می شوند. از آنجایی که لوله های گالوانیزه سبک در ابتدا به شکل لوله های درز دار تولید می شوند، می توان از این استاندارد برای تولید آنها استفاده کرد.

لوله گالوانیزه سنگین

لوله های گالوانیزه سنگین طبق استانداردهای DIN 2441, ISIRI3765, BS1387 تولید شده که به دلیل برخورداری از ضخاکت پوششی بیشتر از لوله گالوانیزه سبک، به این نام شناخته می شود. لوله گالوانیزه سنگین همچنین به دلیل تولید در ابعاد بزرگ تر نسبت به لوله گالوانیزه سبک و برخورداری از وزن بیشتر به دلیل پوشش ضخیم تر، قیمت به مراتب بیشتری از آن دارد.

لوله های گالوانیزه چه مزیت هایی دارند ؟

1) ضد زنگ

آهن موجود در فولاد با اکسیژن و آب واکنش نشان می دهد و به راحتی باعث زنگ زدگی می شود که منجر به از دست رفتن کارایی لوله می شود. با ایجاد پوشش روی در طی فرآیند گالوانیزه کردن لوله، میزان خوردگی و زنگ زدگی لوله های حاصل به حداقل مقدار ممکن می رسد.

لوله گالوانیزه مقاوم به خوردگی

2) هزینه فرآیند گالوانیزه کردن

فرایند گالوانیزه کردن معمولا هزینه کمتری نسبت به سایر روش های محافظت از لوله ها دارد. مقایسه قیمت فولاد گالوانیزه با فولاد زنگ نزن را بخوانید. این امر به این دلیل است که روش های دیگر معمولا به نیروی کار زیادی نیاز دارند، در حالی که فرآیند گالوانیزه نیاز به نیروی فیزیکی کمتری دارد. در عین حال، عمر مفید لوله های فولادی گالوانیزه نیز بسیار طولانی است. عمر آنها می تواند بیش از 50 سال در بسیاری از مناطق روستایی و بیش از 25 سال در محیط های شهری و ساحلی باشد و در نتیجه هزینه های نگهداری کمتر است.

3) بررسی آسان

روند بازرسی لوله گالوانیزه ساده و واضح است. پوشش های گالوانیزه را می توان به طور چشمی مورد بررسی قرار داد و ضخامت آنها را می توان با استفاده از یک روش آزمایش غیر مخرب ساده اندازه گیری کرد.

4) افزایش نرخ فشار

لوله های گالوانیزه نرخ فشار را افزایش می دهند. همچنین محاسبه فشار لوله گالوانیزه نسبت به سایر لوله ها آسان تر است. اگرچه لوله گالوانیزه گران تر از انواع دیگر لوله به دلیل پوشش روی موجود در آن است، اما مزایای بیشتری را نیز شامل می شود.

5) شکل خوب و بدنه مقاوم

پوشش اضافی روی در لوله گالوانیزه ، جداره ای ضخیم و یکنواخت را از هر طرف ایجاد می کند. بنابراین، اگر آب با لوله گالوانیزه منتقل شود، امکان ریختن و از بین رفتن آب یا سایر مواد مایع وجود ندارد. لوله های جوشداده شده شامل حرارت، تنش و سایر مراحل شکل گیری است که می تواند روی اجزای داخل لوله تأثیر بگذارد اما استفاده از لوله گالوانیزه همیشه ایمن است.

لوله های گالوانیزه چه معایبی دارند ؟

1) خوردگی داخلی

اگرچه پوشش روی در لوله های گالوانیزه تا مدتی از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری می کند، اما پس از مدتی لوله از داخل به بیرون شروع به خوردگی می کند، که در نهایت می تواند منجر به نشتی یا پارگی لوله شود.

خوردگی لوله گالوانیزه

2) آلودگی آب

هنگامی که لوله های گالوانیزه شروع به خوردگی از داخل می کنند، مواد خورنده و سرب موجود در لوله که توسط خوردگی از بدنه لوله جدا می شوند، ممکن است به منبع آب شما نفوذ کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، این مواد معدنی شروع به تشکیل پلاک هایی می کنند که داخل لوله ها را می پوشاند. با گذشت زمان، این پلاک ها شروع به محدود و مسدود کردن جریان آب در لوله کرده و آب حتی می تواند رنگ لوله را از درون تغییر دهد.

3) قیمت در برابر سایر لوله ها

اگرچه گالونیزه کردن روشی مقرون به صرفه در بین روش های حفاظت از لوله ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد اما لوله های تولید شده به این روش، هزینه نهایی بیشتری نسبت به سایر لوله ها خواهند داشت. با لوله های سیاه آشنا شوید.

کاربرد لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یک انتخاب عالی برای بسیاری از کاربردها و تکنیک های پردازش است. برخی از کاربرد های رایج برای لوله های فولادی گالوانیزه عبارتند از لوله کشی، ساخت و ساز، حمل و نقل مایعات گرم و سرد، محیط های دریایی، نرده ها و حصارها و...

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه ساوه

کارخانه تولید لوله گالوانیزه ساوه همانند دیگر کارخانه ‌های تولید لوله گالوانیزه، الزامات کنترل کیفیت گالوانیزاسیون طبق استانداردهایDIN 2444 ،DIN EN 10240 را رعایت می‌کند. این کارخانه، لوله های گالوانیزه سنگین خود را در سایزهای ۲.۱ تا ۸ اینچ تولید می‌ کند که نماد ظاهری شناسایی آنها درپوش آبی رنگ مختص لوله ساوه سنگین است. همچنین وزن لوله گالوانیزه سنگین ساوه با توجه به سایز و ضخامت آنها از ۷.۲ کیلوگرم الی ۱۲۵ کیلوگرم می باشد.

از لوله‌ گالوانیزه سنگین ساوه بیشتر در سیستم موتورخانه ‌ها استفاده می ‌شود؛ زیرا این لوله‌ ها دارای قدرت تحمل بالای فشار ۱۶ بار و دمای کاری ۷۰ درجه سانتی گراد می‌ باشند که این پارامتر ها برای لوله های گالوانیزه سبک ساوه به 12 بار و 60 درجه سانتی گراد می رسند.

لوله گالوانیزه ساوه

مشخصات و ویژگی های لوله گالوانیزه اصفهان

لوله گالوانیزه اصفهان از سایزهای ½ الی 6 اینچ تولید می گردد و در انواع لوله های سبک، نیمه سنگین و سنگین از لحاظ وزن و ضخامت تقسیم بندی می گردد. بسته بندی لوله گالوانیزه اصفهان به صورت بندیل بوده و بر اساس وزن هر بندیل فروخته می شود. انواع لوله گالوانیزه اصفهان شامل موارد زیر می شوند:

  • لوله گالوانیزه آب
  • لوله گالوانیزه گلخانه ای
  • لوله گالوانیزه برق
  • پروفیل گالوانیزه
 

سوالات متداول

لوله گالوانیزه چیست ؟

لوله های آهنی و یا فولادی به منظور بهبود مقاومت به خوردگی آنها، تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار می گیرند تا پوششی از عنصر روی بر روی آنها تشکیل شود و بدین گونه در برابر اسیدها و محیط های خورنده مقاوم می شوند و از این جهت به آنهاا لوله گالوانیزه می گویند.

تفاوت لوله های گالوانیزه گرم و سرد چیست ؟

لایه پوششی ایجاد شده در لوله های گالوانیزه از طریق فرآیند گالوانیزه گرم، غلیظ، یکنواخت، دارای چسبندگی قوی و عمر طولانی است. از طرفی هزینه لوله های تولید شده به روش گالوانیزه سرد پایین بوده، سطح آن بسیار صاف نیست و مقاومت در برابر خوردگی آن بسیار کمتر از لوله های تولید شده طبق گالوانیزه گرم است.

قیمت لوله گالوانیزه سبک بیشتر است یا لوله گالوانیزه سنگین ؟

لوله های گالوانیزه سنگین به دلیل برخورداری از پوشش ضخیم تر و نیز ابعاد بزرگتر، قیمت بیشتری از لوله گالوانیزه سبک دارند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=339
نظر شما راجع به

لوله گالوانیزه چیست ؟ بررسی انواع و کاربرد آن ها

نوشتن دیدگاه
    • avatarRGH

      لوله های گالوانیزه تا چه فشاری رو تحمل میکنند؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد