مجتمع فولاد خراسان ، محصولات تولیدی و نحوه قیمت گذاری

12دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
35972 بازدید
1 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

شرکت فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در کشور به شمار می رود. در واقع این مجتمع گسترده‌ترین واحد تولید فولاد در شرق کشور بوده و پس از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان، نقش مهمی در تامین فولاد کشور دارد. شرکت فولاد خراسان خود از 18 واحد مختلف تشکیل شده است که چندین فرآیند مربوط به بهره‌وری از فولاد در آن‌ها انجام می‌گیرد.

گندله سازی، ذوب، احیاء مستقیم، نورد و ریخته‌گری از جمله مهم‌ترین این واحد‌ها هستند؛ بقیه واحدها در کنار این واحدهای اصلی، کارهای جانبی و پشتیبانی را انجام می‌دهند. این مجتمع بزرگ در جهت تولید بخش عظیمی از فولاد مورد نیاز کشور راه‌اندازی شده و در این چند سال هم کار خود را به خوبی انجام داده است. در حال حاضر هم این مجموعه در حال افزایش واحدهای خود جهت افزایش ظرفیت فولاد تولیدی و تثبیت جایگاه سوم خراسان در صنعت فولاد کشور است.

مجموعه فولاد خراسان علاوه بر این که نقش مهمی در تولید فولاد مورد نیاز کشور دارد، اشتغال خوبی هم ایجاد کرده است. اکنون در حدود 5000 نفر به صورت مستقیم در واحدهای مختلف این مجموعه مشغول به کار هستند. البته همان طور که می‌دانید، افراد زیاد دیگری هم به طور غیر مستقیم از طریق این مجموعه مشغول به کار می‌شوند. این شرکت در مساحتی حدود 1400 هکتار در شما غربی شهر نیشابور استان خراسان واقع شده است.

هم چنین تنوع محصولات شرکت فولاد خراسان باعث شده که بخش بزرگی از صنایع داخلی مواد اولیه خود را از این کارخانه تهیه نمایند. علاوه بر این که برخی از محصولا آن هم به کشورهای هدف صادر شده و نقش مهمی هم در ارزآوری دارد.در ادامه بیش‌تر به محصولات مختلف این شرکت خواهیم پرداخت و شرکت‌های مصرف‌کننده این محصولات در کشور را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید تا آشنایی کاملی از شرکت فولاد خراسان به دست آورید.

تاسیس شرکت فولاد خراسان

ایده اصلی ساخت مجتمع فولاد خراسان در سال 1350 داده شد و بعد از چند سال بررسی، موافقت برای احداث یک واحد نورد مقاطع ساختمانی از روش احیا در سال 1356 حاصل گردید. اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی، این برنامه چند سال متوقف شده تا این که در سال 1362 دوباره به آن پرداخته شد. در این سال طرح ساخت شرکت فولاد خراسان مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تصمیم بر ساخت یک واحد عظیم فولادی در این شهر گرفته شد.

ظرفیت مورد نظر برای این مجتمع در ابتدا حدود 1.8 میلیون تن در نظر گرفته شده بود. بعد از تصمیم‌گیری جهت ساخت این مجتمع بزرگ، مطالعات مهندسی و میدانی برای مکان‌یابی ان شروع شد. این بررسی‌ها در حدود 6 سال به طول انجامید تا این که در سال 1368 مکانی مناسب برای احداث این مجتمع یافته شد؛ این مکان در 15 کیلومتری شما غرب شهر نیشابور بود.

با به پایان رسیدم مطالعات مهندسی و پیدا کردن مکان مناسب برای مجموعه، کار تملک زمین‌ةای مورد نیاز برای احداث شرکت فولاد خراسان آغاز گردید. این بخش به سرعت انجام شد و در حدود 1400 هکتار زمین برای این شرکت به تملک درآمد و سایت اصلی در این زمین‌ها آماده‌سازی شد. سرانجام در سال 1369 این مجموعه با سرمایه اولیه 1.5 میلیارد ریال با همکاری شرکت فولاد ملی ایران و بانک سپه، تاسیس گردید.

در ادامه کارهای مربوط به تجهیز کارگاه‌های ساخت این مجموعه انجم شد و در پاییز 1369 شرکت فولاد خراسان به طور رسمی ثبت گردید. اما در واقع آغاز فعالیت اصلی این مجتمع به سال 1380انجام گرفت و در این سال مورد بهره‌وری قرار گرفت. اکنون هم در حدود دو دهه از فعالیت این شرکت می‌گذرد، روز به روز افزایش در تعداد واحدهای تولیدی و محصولات را شاهد بوده است؛ در ادامه به طور مفصل به این موارد می‌پردازیم.

محصولات مجتمع فولاد خراسان

شرکت فولاد خراسان در حال حاضر درارای تنوع محصولی بالایی بوده و از تولیدات آن در صنایع مختلف به عنوان مواد اولیه یا در برخی صنایع به عنوان مصالح مورد نیاز، استفاده می‌شود. البته همان طور که اشاره کردیم، در ابتدا یک واحد نورد این مجموعه تاسیس و راه‌اندازی شد؛ اما اکنون تعداد واحدهای این مجتمع به 18 واحد رسیده است که هر کدام از آن‌ها طی فرآیندهای مختلفی، اقدام به تولید محصولات گوناگون می‌کنند.

از جمله محصولات مهم این شرکت می‌توان به گندله، آهن اسفنجی، بریکت و شمش در بخش‌های مواد اولیه برای کارخانه‌های تولیدی اشاره کرد. هم چنین این شرکت میلگردهای ساده و آجدار را هم در میان محصولات تولیدی خود دارد. البته هر یک از این محصولات شرکت فولاد خراسان خود در چندین دسته با ویژگی‌های گوناگون تولید می‌شوند. در ادامه به توضیح این محصولات و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته و انوع مختلفشان را بیان می‌کنیم.

میلگرد ساده فولاد خراسان

این نوع میلگردها یکی از مهم‌ترین محصولات مجتمع فولاد خراسان هستند که از آن‌ها در مصارف ساختمان‌سازی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه ساختمان‌سازی از این میلگردها برای استحکام بتن استفاده می‌شود و در صنعت هم برای ساخت برخی لوازم فولاد مانند پیچ، مهره، میخ و سایر اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این میلگردها در واقع هیچ گونه آجی بر روی بدنه خود ندارند و به همین دلیل به آن‌ها میلگرد ساده گفته می‌شود. میلگردهای ساده تولیدی شرکت فولاد خراسان دارای چندین سایز متفاوت و چند استاندارد گوناگون هستند که در قسمت پایین به طور کامل آن‌ها را بیان کرده‌یم.

خواص مکانیکی میلگرد فولاد خراسان

حداکثر درصد وزنی عناصر شیمیایی

ویژگی های هندسی و وزنی

میلگرد آجدار فولاد خراسان

دیگر محصول مجتمع فولاد خراسان میلگرد آجدار می‌باشد که تفاوت آن با میلگرد ساده در آج‌هایی است که بر روی بدنه آن قرار گرفته است. این نوع میلگردها بیش‌تر در حوزه‌ها ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دلیل آن هم مقاومت بیش‌تر نسبت به میلگردهای ساده است.

این میلگردها خود در دو نوع متفاوت توسط این شرکت تولید می‌شوند که شامل میلگردهای آجدار مارپیچ ( آج 340) و آجدار جناغی ( آج 400) هستند. این میلگردها هم خود در سایزهای گوناگونی تولید می‌شوند که از نظر استاندارد و کشش هم تفاوت‌هایی دارند. اکنون انواع گوناگون این میلگردها را بیان خواهیم کرد.

میلگرد از پرمصرف‌ترین مصالح مورد نیاز در ساختمان است. با صرف 5 دقیقه زمان و مطالعه راهنمای خرید میلگرد، با اطمینان خرید کنید.

خواص مکانیکی میلگرد آجدار

درصد وزنی عناصر شیمیایی میلگرد آجدار

ویژگی هندسی و وزنی میلگرد آجدار

آهن اسفنجی فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان هم چنین اقدام به طول مقدار زیادی آهن اسفنجی در طول سال می‌کند. این محصول از احیای مستقیم آهن تحت شرایط گوناگونی تولید می‌شود. در واقع در این روش آهن را از کاهش سنگ آهن یا کلوخه‌ها تولید می‌کنند که در بیش‌تر مواقع گاز کربن هم در این فرآیند حضور دارد.

یک نمونه از روش‌های تولید آهن اسفنجی گرم کردن سنگ آهن در کوره‌هایی با دمای 800 تا 1200 درجه سانتی گراد می‌باشد. چندین روش برای تولید آهن اسفنجی توسط شرکت فولاد خراسان استفاده می‌شود که در ادامه این روش‌ها را مشاهده خواهید کرد.

ترکیبات شیمیایی آهن اسفنجی

آهن اسفنجی فولاد خراسان

بریکت فولاد خراسان

بریکت که به آن خشته یا خوش سوز هم می‌گویند، محصول دیگر مجتمع فولاد خراسان است. بریکت از فشرده‌سازی و قالب‌گیری مواد و ریزه‌های آهنی به دست می‌آید. در واقع می‌توانیم بریکت را همان آهن اسفنجی بدانیم که فشرده‌سازی روی آن صورت گرفته است. بریکت از طریق دو روش کلی از آهن اسفنجی تولید می‌شود و این دو روش شامل روش‌های سرد و گرم هستند.

همان طور که از نام این روش‌ها هم می‌توان فهمید، در روش سرد آهن اسفنجی در دمای محیط تولید می‌شود؛ اما روش گرم فرآیندی است که در آن بریکت از آهن اسفنجی در دمای بیش از 650 درجه تولید خواهد شد. کار حمل و نقل بریکت گرم آسان‌تر بوده و ایمنی بیش‌تری هم دارد. این محصول هم تحت روش‌های مختلفی تولید می شود که در قسمت پایین اطلاعات مختلف آن‌ها را می‌بیند.

بریکت فولاد خراسان

شمش فولاد خراسان

محصول دیگری که در کارخانه فولاد خراسان تولید می‌شود، شمش یا بیلت است. این محصول هم به عنون مواد اولیه جهت تولید میلگرد یا تجهیزات فولادی دیگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع شمش‌ها از فرآوری سنگ آهن و تبدیل آن به فولاد قابل استفاده به وجود می‌آیند.

شمش‌ها خود در چند روش تولد می‌شوند و به طور معمول ابعادی دایروی یا مستطیل شکل دارند. دلیل این شکل شمش‌ها هم راحتی در حمل و نقل و لنبار کردن آن‌ها است. ویژگی‌های شمش‌های تولیدی در شرکت فولاد خراسان به شکل زیر است.

ویژگی های فیزیکی شمش

گندله فولاد خراسان

گندله به معنی گلوله‌های فلزی است که از نرمه سنگ‌های آهن و مواد افزودنی دیگر مورد نیاز به دست می‌آید. برای تولید گندله ابتدا سنگ آهن را خرد کرده و ادامه مراحل را ر روی ان اجرا می‌کنند.

این ماده در ابتدا خام بوده و سپس پخته و سخت می‌شوند. گندله هم در تناژ بالا توسط شرکت فولاد خراسان تولید می‌شود که در ادامه برای ساخت مواد و تجهیزات ثانویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده هم در ویژگی‌ها و روش‌های گوناگونی تولید می‌شوند که آن‌ها را در جدول پایین بیان کرده‌ایم.

خواص مکانیکی و فیزیکی گندله

گندله فولاد خراسان

در این بخش سعی کردیم مهم‌ترین محصولاتی که توسط شرکت فولاد خراسان تولید می‌شوند را به طور کامل برای شما توضیح داده و مشخصات فنی ان ها را هم بیان کنیم. بنابراین شما می‌توانید با بررسی این محصولات و مشخصات آن‌ها نسبت به خرید مواد مورد نیاز خود اقدام نمایید. در ادامه هم ظرفیت تولید محصول مجتمع فولاد خراسان و نحوه قیمت‌گذاری این محصولات را توضیح خواهیم داد. هم چنین به بیان شرکت‌های مصرف کننده محصولات این شرکت خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

ظرفیت تولید محصولات مجتمع فولاد خراسان

این شرکت بزرگ فولاد کشورمان در حال حاضر دارای 18 واحد گوناگون در حوزه‌های ذوب، ریخته‌گری، احیاء مستقیم، نورد و گندله‌سازی است. البته مجتمع فولاد خراسان همواره در حال گسترش واحدهای خود و اضافه کردن واحدهای جدید برای افزایش تولید خود می‌باشد. در حال حاضر مهم‌ترین واحدهای تولیدی این شرکت شامل کارخانه نورد، کارخانه‌های فولاد سازی 1 و 2، کارخانه‌های آهن اسفنجی 1 و 2 و کارخانه گندله سازی هستند.

ظرفیت تولید کارخانه نورد برابرد با 600 هزار تن در سال و ظرفیت کارخانه‌های 1 و 2 فولاد سازی برابر با 4/1 میلیون تن در سال می‌باشد. هم چنین کارخانه‌های 1 و 2 گندله سازی با ظرفیت 6/1 میلیون تن در سال و کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 5/2 میلیون تن در سال فعالیت دارند. علاوه بر این واحدهای دیگری هم تولیداتی دارند، اما بخش عمده تولیدات مجتمع فولاد خراسان شامل همین موارد است که جهت مصارف داخلی و صادرات استفاده می‌شوند.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولاد خراسان

در حال حاضر قیمت گذاری محصولات فولادی از طریق بورس کالا انجام می‌شود تا این کار به صورت شفاف انجام گرفته و از مداخله افراد سودجو و دلال و دست‌کاری قیمت‌ها جلوگیری شود. با توجه به این موضوع، شرکت فولاد خراسان هم مانند سایر مجتمع‌های فولادی کشور، محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند؛ بنابراین، قیمت گذاری محصولات این شرکت هم از طریق بورس کالا و قوانین حاکم بر آن انجام می‌گیرد.

با توجه به این که این شرکت دارای دامنه محصولات گسترده‌ای است، برای اطلاع از قیمت‌های هر یک از آن‌ها دو راه اساسی وجود دارد. یکی این که به بورس کالا مراجعه کرده و قیمت روز این محصولات را مشاهده نمود و دیگری تماس با شرکت و دریافت قیمت محصولات به طور مستقیم از خود شرکت است. بنابراین اگر تصمیم به خریداری این محصولات دارید، می‌توانید از طریق یکی از این دو روش اقدام کنید.

چه شرکت‌هایی به شرکت فولاد خراسان نیازمندند؟

تمام شرکت‌هایی که برای تولید محصولات خود به فولاد نیاز دارند، می ‌توانند مشتریان مجتمع فولاد خراسان بوده و از محصولات این شرکت استفاده نمایند. در واقع با توجه به نیاز فولاد در بیش‌تر صنایع کشور، شاید بتوان گفت بخش بزرگی از شرکت‌ها و کارخانه‌های موجود در کشورمان به فولاد خراسان و محصولات آن‌ نیازمند هستند.

همان طور که می‌دانید این محصولات توسط کارخانه‌های بزرگ فرآوری شده و به قطعات و تجهیزات فرعی و مورد نیاز در هر کدام از صنایع تبدیل می‌شود. محصولات نهایی در صنایع خودروسازی، ساخت لوله های عظیم نفت، آب و گاز، صنایع کشتی‌سازی، حوزه‌های ساختمان و موارد این چنینی دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در این صنایع چه در داخل کشور و چه در خارج کشور فعالیت می‌کنند، نیاز به محصولات فولادی با کیفیت خواهند داشت و می‌توانند از تولیدات شرکت فولاد خراسان استفاده نمایند.

شرکت فولاد خراسان در بورس

مجتمع بزرگ فولاد خراسان هم در بورس کالا و هم در بورس اوراق بهادار کشور فعالیت دارد. این شرکت مانند سایر کارخانه‌های فولاد کشور محصولات خود را در بورس کالا ارائه می‌کند تا شرکت‌های داخلی بتوانند با قیمتی مناسب نسبت به تهیه آن‌ها اقدام نمایند. به این وسیله این شرکت محصولات خود را به صورت شفاف به فروش رسانده و این تولیدات به دست مصرف‌کننده واقعی خواهد رسید.

هم چنین این شرکت طی مراحلی اقدام به ارائه سهام خود در بورس اوراق بهادار کشور کرده است. با این روش هم تامین مالی مناسبی داشته و هم سهامداران حقیقی و حقوقی را در سود خود شریک کرده است. مجمع تقسیم سود این شرکت به صورت سالیانه برگزار می‌شود و پس از بررسی صورت‌های مالی، سود شرکت بین سهامداران تقسیم می‌شود.

سوالات متداول

مجتمع فولاد خراسان چه محصولاتی را تولید و به بازار ارائه می‌دهد؟ این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور، چندین محصول گوناگون فولادی را در واحدهای خود تولید کرده و به عنوان مواد اولیه در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به میلگردهای ساده و آجدار، شمش، گندله، آهن اسفنجی و بریکت اشاره نمود. شرکت فولاد خراسان از چه طریق محصولات خود را به فروش می‌رساند؟ این شرکت محصولات خود را در داخل کشور به صورت مستقیم یا عرضه در بورس کالا به دست مشتریان می‌رساند. هم چنین بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را هم صادر می‌کند. چه شرکت‌هایی از محصولات فولاد خراسان استفاده می‌کنند؟ تمام شرکت‌هایی که برای تولید محصول خود به فولاد نیاز دارند از جمله شرکت هایی که در صنایع ساختمان، خودروسازی، تولید لوله و غیره فعالیت دارند، مشتری این مجموعه هستند. سهامداران این شرکت چگونه می‌تواند به سود خود دسترسی پیدا کنند؟ در حال حاضر و با به روز شدن سامانه پرداخت سود شرکت بورس اوراق بهادار کشور، بعد از انجام مجمع، سود سهامداران از طریق سامانه سجام به طور مستقیم به حساب آن‌ها پرداخت خواهد شد. محصولات این شرکت به چه صورت قیمت گذاری می‌شوند؟ عوامل زیادی از جمله نرخ مواد اولیه، کارگر، مالیات، ارز و غیره بر قیمت نهایی محصولات این مجموعه تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی قیمت این محصولات با توجه به عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌گردد.

در صورتی که می‌خواهید از آخرین قیمت‌های محصولات این شرکت اطلاع پیدا کرده یا به خرید این محصولات بپردازید، می‌توانید از مشاوران ما در سایت آی فولاد کمک بگیرید. هم چنین در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در مورد این شرکت، نظرات خود را در پایین همین مقاله برای ما ارسال کنید. ما سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3745
نظر شما راجع به

مجتمع فولاد خراسان ، محصولات تولیدی و نحوه قیمت گذاری

نوشتن دیدگاه
    • avatarعلی

      خوب

      آیا برای شما مفید بود ؟
      3
      1
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد