ورق آجدار پرسی چیست ؟ انواع و کاربرد آن

4دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
809 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق آجدار پرسی که به آن چکر پلیت و صفحه الماسی نیز گفته می‌شود، نوعی ورق فلزی سبک است که دارای یک الگوی منظم یا خطوط برجسته در یک طرف است که می‌تواند در کاربردهای ضد لغزش و تزئینی کارآمد باشد. ورق آجدار را می‌توان از فولاد کربن متوسط، فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد ضدزنگ با پرس سرد تولید کرد تا در یک طرف الگوی منظم برجسته ایجاد شود.

 

این ورق ها می‌توانند از مواد مختلف ساخته شود، بنابراین می‌توان آن‌ ها را در محیط‌ های مختلف به کار برد. مانند مکان‌های در معرض مواد شیمیایی، گرما، خوردگی، گرد و غبار و رطوبت. این ورق‌ها معمولا در کارگاه‌های شیمیایی، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، سکوهای نفتی و غیره استفاده می‌شوند. از ویژگی ضد لغزش آن‌ها نیز می‌توان در کاربردهایی نظیر کف کارگاه‌ها، کف اتاقک اتومبیل، کف پله‌ها، مترو، راه‌روها، تجهیزات بالابر و ... استفاده کرد. همچنین به دلیل برخوردار بودن از ظاهر مناسب و روشن و آجدار، می‌توان از آن‌ها در کاربردهای تزئینی در معماری داخلی و خارجی مانند سقف، مبلمان، کابینت، آسانسور و... استفاده نمود.

   

ویژگی‌ های ورق آجدار پرسی

ضد لغزش: این ورق به دلیل برخورداری از سطح برجسته، موجب اصطکاک بین جسم قرار گرفته روی آن و ورق شده و بدین ترتیب از لغزش آن جلوگیری می‌کند.

ضد خوردگی و زنگ‌زدگی: ورق‌های آجدار از جنس‌های آلومینیومی و گالوانیزه می‌توانند در مقابل محیط‌های خورنده و رطوبت پایداری کنند.

تحمل دمای بالا و محیط قلیایی: این ویژگی اصلی ورق آجدار از جنس فولاد ضد زنگ است.

تزئینی: سطح روشن و آجدار آن‌ها به ویژه در حالت آلومینیومی موجب برجسته شدن کاربرد تزئینی این نوع ورق‌های آجدار می‌شود.

خاصیت خود تمیز شوندگی و حداقل الزامات نگهداری: گریتینگ ایمنی به شکل کانال، گریتینگ فلزی منبسط شده و گریتینگ فولادی دندانه‌دار، همگی سوراخ‌های بزرگی دارند. بنابراین آن‌ها می‌توانند مواد اضافی را از خود عبور داده و ما می‌توانیم الزامات تعمیر و نگهداری را کاهش دهیم.

نصب آسان و مقرون به صرفه: ساختار آنها یک تکه و سبک است و ما می‌توانیم آن‌ها را با تعداد کمی از افراد و با هزینه کمتر نصب کنیم.

 

ابعاد و وزن

در جدول زیر، وزن برخی از ورق‌های آجدار در ضخامت‌‌ها و ابعاد مختلف آورده شده است:

 

مزایا

از مهم‌ترین مزایای ورق‌های آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ایجاد اصطکاک بالا در سطوح لغزنده 2. برخورداری از سطوحی شفاف و روشن 3. امکان استفاده برای کاربردهای تزئینی 4. جوش‌پذیری بالا 5. انعطاف‌پذیری بالا 6. قابلیت حمل آسان به دلیل وزن کم 7. مقاومت بالا

   

انواع ورق‌ آجدار پرسی

 ورق های آجدار از که در واقع یکی از انواع ورق فولادی محسوب میشود ، بر حسب نوع ماده سازنده آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این انواع به شرح زیر هستند:

 

ورق آجدار الماسی

یک ورق سبک وزن است که دارای الگوهای منظم و متفاوت در یک طرف سطح آن به شکل الگوی برگ بید، الگوی عدسی و الگوی گرد می‌باشد. محبوب ترین الگو شامل 5 ردیف آج به شکل برگ بید است که عملکرد ضد لغزش بهتری نسبت به حالت 2 یا 3 الگو از خود ارائه می‌دهد. سمت دیگر آن سطحی صاف بوده و بنابراین بستن آن به زمین آسان است.

 

ورق آجدار آلومینیومی

این نوع ورق از فولاد آلومینیوم‌دار ساخته شده که محبوب‌ترین ورق آجدار در کاربردهای روزمره می‌باشد و در محیط‌های خورنده و مرطوب، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ‌زدن از خود نشان می‌دهد. همچنین، این نوع ورق به دلیل دارا بودن سطح درخشان، کاربردهای تزئینی زیادی نیز دارد.

 

ورق آجدار گالوانیزه

این نوع ورق با روکشی از عنصر روی پوشش داده شده است که موجب تقویت آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود و به عنوان سطح شیب‌دار و کف اتاقک آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین دارای جنبه تزئینی نیز می‌باشد.

 

ورق آجدار فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ بهترین ماده در ساخت ورق‌های آجدار پرسی می‌باشد چراکه می‌تواند در محیط‌های قلیایی و دربرابر دمای بالا به خوبی مقاومت کند که منجر به افزایش عمر سرویس‌دهی این ورق‌ها می‌شود و همچنین الزامات نگهداری و تعمیرات را نیز به حداقل می‌رساند.

   

روش تولید

دو روش تولید اولیه برای ورق‌های آجدار پرسی که از انواع ورق گرم هستند، وجود دارد. روش اول شامل مهر زدن الگوی آج بر روی فلز نورد شده است. بدین منظور یک ورق فولاد یا آلومینیوم نورد می‌شود و الگو روی یک طرف آن قرار می‌گیرد، در حالی که طرف دیگر صاف است تا امکان اتصال آسان را فراهم کند. این روش را روش فابریک تولید ورق آجدار گویند.

 

روش دوم استفاده از ورق فلز و دستگاه گرمایش فلاش است. ورق به داخل دستگاه نورد شده و با فلاش گرم می‌شود و سپس الگو به ورق فشار داده می‌شود و با دستگاه پرس، چاله‌هایی در آن ایجاد می‌شود. سپس ورق دوباره آماده برش سرد می‌شود. این روش به روش پرسی معروف است. الگوی آجدار تنها در یک طرف این نوع ورق‌ها ایجاد می‌شود و بنابراین می‌توان ورق آجدار را به راحتی به سطح چسباند.

 

راهنمای خرید

مجموعه آی فولاد انواع برندهای ورق آجدار شامل ورق آجدار قزاق، کره، فولاد مبارکه، گیلان، M.M.K ، چین و اوکراین را در ضخامت‌های 2 تا 12 میلی‌متر و عرض‌های متنوع ارائه می‌دهد و شما می‌توانید این ورق‌ها را در حالت‌های رول شده، برش خورده و یا شیت از طریق شماره‌ی 021-45589000 و تماس با کارشناسان ما تهیه کنید.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4400
نظر شما راجع به

ورق آجدار پرسی چیست ؟ انواع و کاربرد آن

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد