ورق استیل دکوراتیو | ورق استنلس استیل دکوراتیو

6دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
3918 بازدید
4 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق استیل دکوراتیو یک ورق فولادی از جنس فولاد ضد زنگ است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق ها به صورت شیت و رول در بازار موجود هستند و دارای اشکال، طرح‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلف هستند.

خواص ورق استیل دکوراتیو

مهم‌ترین نکته در ورق استیل دکوراتیو خاصیت ضد زنگ بودن آن است. البته در موارد مختلفی به موضوع مغناطیسی بودن یا نبودن هم باید توجه کرد. بیشتر وابسته به نوع کاربری ورق استیل است. از سمتی دیگر، این نوع ورق‌ها در ساخت سقف‌ها، بدنه داخلی آسانسورها، فضای آشپزخانه و ... به کار می‌رود. در نتیجه زیبایی ظاهری و براقیت آن بسیار مهم است.

به طور کلی می‌توان ویژگی‌ها و خواص ورق استیل دکوراتیو را در زیبایی، سطح براق و صیقلی و مقاومت بالای آن در خوردگی خلاصه کرد. ورق استیل دکوراتیو از جنس  فولاد زنگ نزن ساخته شده‌ است. البته در ساخت ورق‌های استیل دکوراتیو کمتر از گریدهای بسیار مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود.

چراکه ورق استیل دکوراتیو در محیط‌های داخلی کاربرد دارد و تحت شرایط شدید خورنده مثل وجود اسیدهای کاهنده قوی نیست که نیازمند ترکیب شیمیایی قدرتمند در برابر خوردگی باشد. بیشتر در انتخاب گرید مناسب برای این نوع ورق به زیبایی سطحی و براقیت و صیقلی بودن آن توجه می‌کنند.

انواع ورق استیل دکوراتیو

ورق‌های استیل دکوراتیو را در بازار می‌توان با انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و گریدها مشاهده کرد. حتی نوع مات آن هم در بازار وجود دارد. ورق‌های استیل دکوراتیو در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، آبی و ... موجود هستند. از دیگر ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به بگیر و نگیر بودنشان اشاره کرد.

هم‌چنین اگر طرحی روی آن‌ها وجود داشته باشد، به آن‌ها ورق استیل طرحدار و اگر بدون طرح باشد، به آن‌ها ورق استیل میرور یا همان آینه‌ای می‌گویند. در ادامه به بررسی انواع آن‌ها به صورت جداگانه پرداخته می‌شود. با ورق استیل 321 و مقاومت خوردگی عالی آن بیشتر آشنا شوید.

ورق استیل طرحدار

ورق استیل طرح‌دار همان‌طور که از نام آن پیداست، طرح‌هایی بر روی آن قرار دارد. این نوع ورق‌ها به دلیل زیبایی ظاهری در لابی ساختمان‌ها، آسانسورها، سقف‌های تزیینی، مجسمه‌های تزیینی استیل، ظروف دکوراتیو و ... دیده می‌شود. ورق استیل گندمی، ورق استیل طرح چوب، ورق استیل خشدار، ورق استیل حبابی، ورساچی، اسلیمی، چرمی، ابر و بادی و ... از جمله طرح‌هایی هستند که در ورق استیل طرحدار در بازار دیده می‌شود.

  ورق استیل طرحدار  

ورق استیل رنگی

این نوع ورق استیل را از دیگر بخش‌ها جدا کردیم چون رنگ‌های ورق‌های استیل آنقدر زیاد است که خود می‌تواند یک دسته جداگانه باشد. البته ورق استیل رنگی می‌تواند طرحدار، مشبک و یا آینه‌ای هم باشد. در ادامه رنگ‌های پرکاربرد موجود در بازار آمده است.

ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ورق استیل دکوراتیو در بازار است. این نوع ورق به دلیل حس لوکسی که در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد یک آسانسور طلایی رنگ شوید و احساس کنید که در اتاقکی از طلا ایستاده‌اید. اما متریال استفاده شده در آن طلا نیست و همان ورق استیل طلایی دکوراتیو است. این ورق‌های طلایی می‌توانند طرح‌دار یا میرور باشند، همچنین حالت بگیر و نگیر آن نیز در بازار موجود است. گرید اصلی استفاده شده در ورق‌های طلایی دکوراتیو ایران، 304 از نوع نگیر و 430 از نوع بگیر است. این ورق‌ها به صورت رول عرضه می‌شوند و ابعادی برابر با موارد زیر دارند:

0.4*0.4 2*1 2.44*1.22 2.5*1.25

هم‌چنین ضخامت این ورق‌ها بسیار نازک بوده و 0.4 تا 0.8 میلی‌متر را در برمی‌گیرد.

ورق استیل نقره‌ای

ورق استیل نقره‌ای هم به صورت میرور و یا طرح‌دار در بازار موجود است. حالت بگیر و نگیر آن هم در بازار وجود دارد.

ورق استیل رنگ‌های دیگر

همان‌طور که گفته شد دو رنگ نقره‌ای و طلایی از همه پرکاربردتر هستند اما رنگ‌های مشکی، مسی، آبی، قرمز، رزگلد، دودی و دیگر رنگ‌ها هم در بازار وجود دارند و در دکوراسیون داخلی به کار می‌روند.

ورق استیل مات و براق

ورق‌های استیل دکوراتیو به دو صورت مات و براق دیده می‌شوند. بعضی از آن‌ها سطح صیقلی و براق دارد که به آن‌ها ورق استیل براق می‌گویند و بعضی دیگر نیز مات هستند و وابسته به سلیقه طراح دکوراسیون داخلی به کار می‌روند.

ورق استیل آیینه‌ای یا میرور

این نوع ورق استیل مقابل ورق استیل طرح‌دار قرار دارند. این نوع کاملا براق هستند و هیچ طرحی روی آن‌ها قرار ندارد، به همین دلیل به آن‌ها ورق استیل آیینه‌ای می‌گویند.

ورق استیل مشبک

ورق استیل مشبک نوع دیگری از ورق استیل است که گاهی به صورت دکوراتیو به کار می‌رود. این نوع ورق با توجه به سفارش مشتری دارای سوراخ هایی روی سطح خود است. اندازه این سوراخ‌ها و فاصله آن‌ها از یکدیگر را مشتری تعیین می‌کند.

بیشتر در صنعت تغذیه به کار می‌رود که نیازمند ورق‌هایی هستند که علاوه بر ضد خوردگی بودن در برابر آلودگی‌ها هم مقاوم باشد که این ویژگی‌ها را ورق استیل به خوبی تامین می‌کند. معمولا با گرید 304 ساخته می‌شود و ابعادی برابر با 1*2 متر دارد.

 

ورق استیل دکوراتیو و انواع و خواص آن

گریدهای به کار رفته در ساخت ورق استیل دکوراتیو

همان‌طور که در بالاتر هم گفته شد، از گرید 304 برای کاربردهایی که نیاز به استیل نگیر است، و از گرید 430 برای مواردی که نیاز به استیل بگیر است استفاده می‌شود. اما در این بین استفاده از سری 300 برای استیل‌های دکوراتیو بسیار مرسوم است و در بازار ایران یافت می‌شود. سری 300 و 400 از مهم‌ترین گریدهای تشکیل دهنده این نوع ورق است. با انواع ورق استیل سری 400 آشنا شوید.

کاربرد ورق استیل دکوراتیو

از نام این نوع ورق پیداست که در تزیین فضاهای خارجی و داخلی ساختمان‌ها از این ورق‌ها استفاده می‌شود. انواع مات و براق، طرح‌دار و آینه‌ای و رنگ‌های متنوع آن باعث شده که استفاده از این نوع ورق‌ها بسیار متداول شود و حسی زیبا و لوکس به فضاهای مختلف بدهد. هم‌چنین از این نوع ورق‌ها در ساخت مجسمه‌های فلزی استیل و ظروف آشپزخانه و تزیینی استفاده می‌شود.

قیمت ورق استیل دکوراتیو

به طور کلی استنلس استیل یک متریال گران است و هرمقطعی که از آن ساخته شود، قیمتی بیش از مقاطع فولادی دارد. ورق استیل دکوراتیو نیز وابسته به طرح، گرید به کاررفته، رنگ، میزان براق بودن و ... دارای طیف مختلفی از قیمت‌هاست.

برای اطلاع از قیمت لحظه ای و بروز ورق، بعد از مراجعه به صفحه قیمت انواع ورق ، ورق مورد نظر خود را از لیست محصولات انتخاب و قیمت ها و مشخصات و جزئیات آن را مشاهده کنید.

ورق استیل دکوراتیو در ایران

این نوع متریال در ایران وارداتی است و بیشتر از کارخانه‌های تیسکو چین، پوسکو کره جنوبی وYCو YLS تایوان به ایران وارد می‌شود.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت که ورق استیل دکوراتیو یک ورق ساخته شده از فولاد ضد زنگ است که در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. از خصوصیات آن به رنگ‌های مختلف، براق یا مات بودن، طرح‌دار یا آیینه‌ای بودن آن می‌توان اشاره کرد. گریدهای به کاررفته در این نوع ورق‌ها بیشتر گرید 304 و 430 است و قیمتی بیش از قیمت ورق‌ های فولادی را دارد.

 

سوالات متداول

  1. ورق استیل دکوراتیو چیست؟ ورق استیل دکوراتیو نوعی ورق از جنس فولاد زنگ نزن است که در مصارف دکوراسیون داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. انواع ورق استیل دکوراتیو چیست؟ ورق استیل دکوراتیو از جهت رنگ، میرور یا همان آینه‌ای و طرح‌دار، مات و یا براق بودن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود.
  3. گرید استنلس استیل به کار رفته در ورق استیل دکوراتیو چیست؟ سری 300 و 400 از مهم‌ترین گریدهای تشکیل دهنده این نوع ورق است. مخصوصا گرید 304 و 430 پرکاربردترین گرید در تولید این نوع ورق‌ها هستند.
  4. قیمت ورق استیل دکوراتیو چگونه است؟ قیمت ورق استیل دکوراتیو به طرح و رنگ آن بستگی دارد. در آی فولاد می‌توانید از آخرین قیمت ورق استیل دکوراتیو با خبر شوید.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=3413
نظر شما راجع به

ورق استیل دکوراتیو | ورق استنلس استیل دکوراتیو

نوشتن دیدگاه
    • avatarکیمیا علیزاده

      اگه ممکنه در یه مقاله راجع به کدهای معادل سطوح مختلف در استاندارد ها هم توضیح بدید.

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarوحید رضایی

      منظور از بگیر یا نگیر بودن ورق چیه؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarعلی

      سلام ایا ورق 316 دکوراتیوخشدار هم موجود هست؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarزهرا عباسی

      ممنون از اطلاعات خوبتون ???

      آیا برای شما مفید بود ؟
      1
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد