ورق ضد سایش ولدوکس چیست ؟ انواع و کاربرد ها

7دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
23138 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق‌های فولادی به طور مستقیم یا بعد از تبدیل شدن به تجهیزاتی دیگر، در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این نکته، امکان سایش آن‌ها به مرور زمان به دلایلی همچون فشار بالایی که روی سازه قرار دارد، برخوردها و یا حتی واکنش با مواد دیگر وجود خواهد داشت.

 

بنابراین، این موضوع الزام استفاده از ورق‌هایی را به وجود آورده است که در برابر این موارد مقاومت بیش‌تری داشته و به اصطلاح به راحتی ساییده نشوند. ورق‌های ضد سایش در واقع همان ورق‌های مناسب در این زمینه می‌باشند که با در نظر گرفتن این مشکلات، تولید شده و در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نکته‌ای که باعث شده ورق‌های ضد سایش در برابر ساییدگی مقاومت داشته باشند، سختی بالای آن‌ها است. سختی موجود در این ورق‌ها هم به دلیل استفاده از فولاد آلیاژی در ساخت‌شان می‌باشد. ورق ضد سایش ولدوکس و هاردوکس دو نمونه از رایج‌ترین این ورق‌ها می‌باشند. مقاله ورق ضد سایش هاردوکس چیست را برای شناخت این ورق مطالعه کنید.

 

این ورق‌ها به دلیل سختی بالایی که دارند، هنگام ساییده شدن یا برخورد با اجسام و اشیاء دیگر دچار آسیب نمی‌شوند؛ بلکه در صورت وجود آسیب، این صدمه به جسم یا شیء برخوردر کننده وارد می‌شود که دارای سختی پایین‌تری است. البته ورق‌های ضد سایش از مقاومت بالایی هم در برابر خوردگی برخوردار هستند. ورق ضد سایش ولدوکس هم که از مهم‌ترین این ورق‌ها است، این ویژگی‌ها ر در ساختار خود دارد.

   

ضد سایش کردن ورق‌ ولدوکس

کربن یکی از مهم‌ترین عناصر فولاد است که از ابتدا در سنگ آهن وجود دارد و در مراحل فرآوری، درصد آن کنترل می‌شود. کربن را می‌توان مهم‌ترین دلیل ضدسایش بودن ورق ها دانست. دلیل اصلی ضد ساییدگی بودن ورق ضد سایش کلدوکس و سایر انواع این ورق‌ها، سختی بالای آن‌ها‌ است.

 

عنصر کربن هم دقیقا بر روی میزان سختی این ورق‌های فولادی تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث افزایش خاصیت ضد سایش بودن آن‌ها می‌شود. به عبارتی ورق‌های ضد سایش از جمله ورق ولداکس، از فولادی با کربن بالا تولید شده‌اند و همین موضوع هم دلیل مقاومت بالای آن‌ها در برابر ساییدگی است.

 

دلیل مهم دیگری که باعث ایجاد این خاصیت بسیار مناسب در ورق‌های فولادی ضد سایش می‌شود، استفاده از آلیاژهای خاص در تولید آن‌ها می‌باشد.این آلیاژها در کنار بالا بردن سختی ورق ولداکس و ایجاد خاصیت ضد ساییدگی، به شکل پذیری و افزایش مقاومت در برابر خوردگی این ورق‌ها هم کمک می‌کنند.

   

تولید ورق ضد سایش ولدوکس

مراحل تولید ورق‌‌های ضد سایش ولداکس شامل موارد زیر می‌شوند.

1. ابتدا سنگ آهن را در کوره انفجاری ذوب می‌ریزند تا مواد نامطلوب آن‌ جدا شده و در واقع فرآیند تصفیه فولاد خالص انجام بگیرد. در این بخش عناصر مورد نیاز آلیاژی هم به آهن مذاب افزوده می‌شوند.

2. در ادامه تعدادی عناصر خاص و به میزان لازم به این آهن مذاب اضافه می‌شود که به خاصیت ضد سایش بودن آن کمک می‌کنند. به طور معمول کربن، منگنز و کروم از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند.

3. سپس به این مخزن حاوی فولاد مذاب، موادی افزوده می‌شود که مقاومت آن در برابر اکسید شدن را بالا خواهند برد.

4. در انتها هم برای بالا بردن هر چه بیش‌تر مقاومت این ورق‌ها در برابر سایش، گاهی اوقات عملیات حرارتی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

بقیه مراحل تولید ورق ضد فرسایش ولدوکس مشابه با مراحل ساخت سایر ورق‌های فولادی است. مهم‌ترین تفاوت‌ها در این مراحل بود که آن‌ها را بیان کردیم. برای اینکه مقایسه کاملی از این دو نوع رایج ورق ضد سایش داشته باشیم ، تفاوت ورق هاردوکس و ولدوکس را بررسی کردیم.

   

انواع ورق ولدوکس

ورق‌های ضد فرسایش ولدوکس خود در چند نمونه مختلف تولید می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ولدوکس 700 اشاره کرد. هر کدام از انواع ورق‌ های فولادی بر اساس یک سری استانداردها ساخته می‌شوند. در نتیجه ویژگی‌های مختلف آن‌ها هم مانند مقاومت، کشش، خاصیت‌های ضد سایش و خوردگی متفاوت است.

   

کاربرد ورق فولادی ولدوکس

در جاهایی که کار از حساسیت بالایی برخوردار بوده، سازه برای مدت طولانی قرار است کاربرد داشته باشد و نیاز به مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش وجود دارد، از ورق‌های ولداکس استفاده خواهد شد.

در واقع جاهایی که برخورد زیاد است یا این که امکان مالش و کشش انواع اشیاء و اجسام مختلف بر روی سطح فولادی وجود دارد، استفاده از ورق‌های ضد فرسایش ولداکس گزینه‌ای بسیار عالی است. زیرا در بسیاری از موارد فرسایش به صورت موقتی رخ می‌دهد و در یک نقطه دیگر توان آن به پایان خواهد رسید. در نتیجه آن سازه یا ابزاری که از ورق فولادی ساخته شده است در آن لحظه خواهد شکست.

 

موارد استفاده ورق ضد سایش ولداکس

صنایع معدن، کشاورزی، فولادسازی، خودروسازی، سیمان سازی، ساخت ابزارآلات ساختمانی، ابزارآلات مربوط به نفت و گاز، ماشن‌های حفاری و موارد زیاد این چنینی دیگر، از مهم‌ترین مصرف کنندگان ورق‌های ضد فرسایش ولداکس به حساب می‌آیند.

 

یکی از مصارف رایج در بخش سدسازی، استفاده از این ورق‌ها برای تولید دریچه‌های سد می‌باشد. نمونه دیگر، در صنایع مربوط به لایروبی است. ماشین آلات فعال در این حوزه، پیوسته باید تیغه‌های یا چنگال‌های خود را در داخل کانال‌ یا جاهای دیگری که قصد لایروبی آن را دارند بکشانند. در این حین قطعا این ابزارآلات به مواد و اشیاء گوناگونی برخورد کرده و بر روی آن‌ها کشیده می‌شوند. به عنوان یک مثال کاملا واضح دیگر می‌توان به استفاده از این ورق‌ها در ساخت بالابرها اشاره نمود تا در طولانی مدت دچار ساییدگی و آسیب نشوند.

   

چند ویژگی اساسی ورق ولدوکس

با توجه به این که ورق‌های فولادی در اکثر موارد جهت تولید ابزار و تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید در مراحل بعدی برش داده شده، خم کاری شده و یا این که به ورق‌ها یا مواد دیگر جوش داده شوند.

 

برش کاری

اکثر این ورق‌ها برای این که مورد استفاده قرار بگیرند، باید در یک یا چند مرحله برش داده شوند. برش دادن ورق‌های ضد فرسایش ولدوکس آسان‌تر از برش تعداد زیادی از انواع ورق‌های فولادی دیگر می‌باشد. یک خاصیت مهم این ورق‌ها در هنگام برش، ساکن بودن آن‌ها و عدم حرکت بر روی صفحه برش می‌باشد که در برخی از روش‌ها‌ بسیار کمک‌کننده است.

 

جوش کاری

این ورق‌ها به خوبی جوش می‌خورند. البته مانند سایر ورق‌های فولادی، ممکن است کمی‌ نیاز به گرم کردن اولیه آن‌ها وجود داشته باشد. این کار برای اطمینان از ترک نخوردن فولاد انجام می‌گیرد. با این وجود مقدار گرمای مورد نیاز برای این ورق‌ها کم‌تر از سایر انواع فولادها می‌باشد.

 

خم کاری

این ورق‌ها نسبت به سایر ورق‌های فولادی قوی‌تر بوده و نیروی بیش‌تری برای خم کردنشان لازم است؛ اما به طور معمول در یک نیاز یکسان، ورق‌های ولدوکس با ضخامت کم‌تری نسبت به ورق‌های عادی استفاده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که در نهایت نیروی کم‌تری برای خم کردن این ورق‌ها لازم باشد.

   

خرید ورق ولدوکس

شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز به این ورق‌ها و تصمیم به خریداری، با مرکز ما تماس بگیرید. در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در مورد این ورق‌ها می‌توانید در انتهای همین مقاله نظر یا سوال خود را ثبت کنید. ما سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

   

سوالات متداول

ورق ضد فرسایش ولدوکس چیست؟

نمونه‌ای از ورق‌های فولادی هستند که در برابر سایش از مقاومت بالایی برخوردارند. هم چنین در برابر خوردگی به وسیله واکنش با هوا یا سایر موارد هم مقاومت خوبی دارند.

 

ورق ضد فرسایش ولدوکس چگونه تولید می‌شوند؟

فرآیند تولید ورق ضد فرسایش ولدوکس مانند سایر ورق‌های فولادی است و تنها در چند مرحله تفاوت‌هایی دارد. این مراحل شامل اضافه کردن کربن و چند عنصر دیگر می‌شوند.

 

انواع ورق‌ های ولدوکس کدام‌ اند و چه تفاوت‌ هایی با هم دارند؟

این ورق‌ها هم خود در چند نمونه مختلف تولید می‌شوند که رایج‌ترین نوع آن‌ها ورق ولداکس 700 می‌باشد. تفاوت انواع مختلف این ورق‌ها در ابعاد، استانداردها و میزان کربن و سایر عناصر آلیاژی است که به آن‌ها اضافه می‌شوند.

 

ورق‌های ولدوکس چه کاربردهایی دارند؟

تقریبا در همه بخش‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر ساییدگی وجود دارد، استفاده می‌شود. صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، کشاورزی و معدن و ....

 

این ورق‌ها از نظر ویژگی‌های برش خوردن، خم شدن و جوش‌کاری در چه سطحی قرار دارند؟

با توجه به ساختار مناسب ورق‌های ضد فرسایش ولدوکس و استفاده از آلیاژهای خاص در آن‌ها، هر سه فرآیند به خوبی بر روی این ورق‌ها قابل انجام است؛ حتی این فرآیندها بهتر از سایر ورق‌های فولادی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4683
نظر شما راجع به

ورق ضد سایش ولدوکس چیست ؟ انواع و کاربرد ها

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد