پروفیل UPVC چیست ؟ انواع پروفیل های یو پی وی سی

6دقیقه مطالعه
hamide abbasi
2 سال پیش
5860 بازدید
3 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

upvc نام اختصاری Unplasticized Polyvinyl Chloride یا همان پلی ونیل کلراید غیرپلاستیکی است که جایگزینی مناسب برای پنجره‌های تک جداره قدیمی است. همچنین این ماده تقریباً به طور کامل جایگزین استفاده از چدن در لوله‌کشی و زه‌کشی شده است که به عنوان لوله‌های تخلیه و ناودانی استفاده می‌شود. این محصولات اغلب به طور کلی در صنعت بهسازی منازل تحت عنوان "Roofline" شناخته می‌شوند.

 

نمونه‌ای از پروفیل upvc در ساخت پنجره‌های دو و سه جداره

پروفیل upvc در پنجره دو جداره

   

تولید پروفیل‌ upvc و فرآیند آن

روند تولید upvc یک کار علمی و هنری ظریف در طراحی پروفایل‌های upvc است. پس از تولید پروفیل های upvc، فرآیند جداگانه تقویت پروفیل‌ها آغاز می‌شود که می‌توان آن را ساخت پروفیل‌های تقویت شده نامید. جزئیات مراحل یاد شده به شرح زیر می‌باشد:

 

تشکیل ترکیب رزین

این اولین قدم در فرآیند تولید پروفیل یو پی وی سی است. مواد اولیه خاصی وجود دارد که در تهیه مخلوط رزین استفاده می‌‌شود. مواد اولیه انتخاب شده هنگامی که مخلوط و آماده شوند، از بالاترین سطح دی اکسید تیتانیوم (TiO2) و سطح پایین‌تری از کربنات کلسیم (CaCO3) برخوردار هستند تا پروفیل‌های اکسترود شده با دوام‌تر و در برابر اشعه UV مقاوم باشند. همچنین برای یک رویکرد سالم و سازگار با محیط زیست نیز از مواد بدون سرب در رزین استفاده می‌شود.

 

اکستروژن پروفیل‌ های upvc

اکستروژن مرحله اصلی فرایند تولید پروفیل یو پی وی سی است. پروفیل‌های اکسترود شده برای طراحی به دمای مطلوب 200-275 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. یک سری تجهیزات مخلوط‌کننده اتوماتیک در مقیاس بزرگ نیز موجود بوده تا از خرد شدن کامل مخلوط ایجاد شده، اطمینان حاصل شود. هنگامی که مخلوط مذاب برای پروفیل اکسترود شده آماده شد، در قالب قرار می‌گیرد و سپس از این قالب برای کشیدن و کشش پروفیل‌های اکسترود شده استفاده می‌شود.

 

ساخت پروفیل‌ های تقویت شده

پروفیل‌های تقویت شده شامل استفاده از فولاد گالوانیزه به عنوان تقویت‌کننده است. آن‌ها مناسب‌ترین شکل از عناصر تقویت‌کننده برای پروفیل‌های اکسترود شده می‌باشند.

 

بسته بندی و توزیع

پس از آنکه پروفیل اکسترود شده شکل تعیین شده خود را به‌ دست آورد، مرحله نهایی فرایند تولید upvc اعمال می‌شود. در این مرحله پروفیل‌ های upvc در حمامی از آب قرار داده می‌شوند و سپس خنک سازی انجام می‌شود. بعد از خنک شدن آن‌ها به شکل پروفیل‌های محکم در می‌آیند. پروفیل‌های اکسترود شده پس از سرد شدن کافی، اکنون به شکل استاندارد برش داده می‌شوند و سپس از برچسب‌های بسته‌بندی و نوارهای محافظ استفاده می‌شود. در صورت نیاز به پروفیل‌های چند لایه، پروفیل‌های سفید بر اساس آن سفارش داده می‌شوند.

 

فرآیند تولید پروفیل upvc

 

پروفیل upvc از چه چیزی ساخته می‌شود؟

در روند تولید پروفیل‌ های upvc ، بیش از 17 ترکیب استفاده می‌شود که به پنج خانواده اصلی تقسیم می‌شوند:

1- پودر PVC 2- ضربه‌گیر 3- پایدار کننده‌‌ها 4- دی اکسید تیتانیم 5- کربنات کلسیم

 

میزان نور خورشید، زاویه تابش آن و دمای منطقه باید در فرمولاسیون مورد نظر، در نظر گرفته شود. استفاده از TiO2 خاص با مواد افزودنی لازم و مقدار مناسب در ترکیب فرمولاسیون و استفاده از پایدار‌کننده‌های کیفی در میزان اشعه فرابنفش جذب شده بسیار مهم است چرا که از جمله مهمترین مواردی هستند که باید برای جلوگیری از تغییر رنگ آن‌ها رعایت شود. موارد زیر عواملی است که باعث تغییر رنگ پروفیل‌ های upvc در برخی شرایط آب و هوایی، از رنگ سفید به زرد شده و باعث کاهش براق بودن و شفافیت سطح پروفیل می‌شود : قبل از خرید پروفیل راهنمای خرید پروفیل را مطالعه کنید.

 
  • عدم استفاده از Tio2 استاندارد یا مقدار کم در ترکیب
  • عدم استفاده از پایدارکننده‌های استاندارد یا مقادیر کم آن‌ها در ترکیب
  • استفاده زیاد از پرکننده کربنات کلسیم و استفاده از کربنات کلسیم بدون پوشش
  • استفاده از بیش از 5 تا حداکثر 10٪ از پروفیل زباله محصولات تولیدی خود
 

روند تولید پروفیل upvc

   

انواع پروفیل upvc

انواع پروفیل‌ upvc که در ساخت پنجره‌های upvc و چارچوب‌ها به کار می‌روند. انواع پروفیل های upvc عبلارتند از:

 

پروفیل اصلی

ثابت است و شامل سر (قسمت بالای پنجره)، توری (بخش های عمودی) و چارچوب (قسمت افقی پایین) می‌شود.

 

پروفیل ساش یا بازشو

این پروفیل بخشی از شیشه را نگه می‌دارد و به شکل S می‌باشد که دارای یک پانل متحرک با چهارچوب نگهدارنده برای شیشه است. از جمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو درب و پروفیل بازشوی کشویی اشاره کرد. پروفیل بازشو کشویی معمولا تنها در پنجره‌های دو جداره کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پروفیل مولیون یا میانی

این پروفیل عمودی چارچوب است که پنجره را به دو واحد تقسیم می‌کند. به عنوان مثال ، یک مولیون می‌تواند دو صفحه شیشه‌ای را جدا کند.

 

پروفیل مهره شیشه‌ ای

مهره‌ای است که شیشه را در برابر قاب محکم می‌کند. دو نوع متفاوت از مهره شیشه‌ای وجود دارد که شامل مهره‌های داخلی و خارجی می‌شوند. مهره شامل قسمت پلاستیکی و واشر لاستیکی است که برای ایجاد یک مهر و موم محکم در اطراف شیشه استفاده می‌شود.

 

پروفیل فریم

این پروفیل معمولا به عنوان قاب دور استفاده می‌شود. از این رو، باید گفت که پروفیل فریم یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین پروفیل‌ های upvc می‌باشد، چرا که در چارچوب تمامی درب‌ها و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پروفیل پنل

این نوع از پروفیل‌ های upvc معمولا دارای ارتفاع دیواره داخلی و خارجی ۱۰۰ میلی‌متری می‌باشند. همچنین عرض این نوع از پروفیل‌ها ۲۰ میلی‌متر است، که برای پوشاندن درب و پنجره upvc مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پروفیل زهواره

این نوع از پروفیل‌ها را هم می‌توان از نامشان به راحتی شناخت. چرا که عملکرد و کارآیی آن‌ها دقیقا مانند زه است. از این رو، از پروفیل یو پی وی سی زهواره برای ثابت نگه داشتن شیشه‌های تک جداره ۴ میلی‌متری در انواع پنجره‌ها و درب‌ها استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است، که پروفیل‌های زهواره به دو دسته پروفیل زهواره تک جداره و دو جداره تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

پروفیل لوله و پروفیل اتصالات لوله

این پروفیل معمولا دارای دیواره داخلی و خارجی به ارتفاع ۵۶ میلی‌متر است. از این رو، پروفیل بیشتر برای تولید و ساخت پنجره‌های زاویه دار استفاده می‌شود. پروفیل‌های لوله و اتصالات لوله برای پنجره‌هایی که قاب آن‌ها هلالی افقی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع پروفیل‌های مختلف upvc

انواع پروفیل‌ های مختلف upvc

   

مزایای پروفیل‌ upvc

  • تعمیر و نگهداری آسان : قاب های پنجره upvc نیازی به رنگ‌آمیزی یا آب‌بندی ندارند که به میزان قابل توجهی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم را کاهش می‌دهد. همچنین پنجره های upvc به راحتی با یک پارچه مرطوب تمیز می‌شوند.
 
  • دوام طولانی مدت : پنجره های upvc بسیار ماندگار هستند. مواد upvc با کیفیت خوب که برای مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش آزمایش می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که زیر نور آفتاب کم‌رنگ نمی‌شوند و 30 سال یا بیشتر دوام می‌آورند.
 
  • مقاوم در برابر پوسیدگی : از آنجا که پنجره‌های upvc از الوار ساخته نشده‌اند، در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم هستند، حتی اگر در محل مستعد هوای بد قرار داشته باشند. مواد upvc همچنین در برابر خوردگی نمکی نیز مقاوم هستند و آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربرد در مناطق ساحلی تبدیل می‌کند.
 
  • از نظر حرارتی کارآمد : upvc ماده ای غیر رسانا است، به این معنی که پنجره‌ها گرما را انتقال نمی‌دهند. هنگام ترکیب پنجره‌های upvc و شیشه‌های دو جداره، که باعث صرفه‌جویی در انرژی به دلیل اتلاف کم گرما ناشی از عایق بودن این پروفیل‌ها می‌شود.
 
  • قابل بازیافت : پروفیل یو پی وی سی می‌تواند تا 10 بار بازیافت شود که این ماده را به ماده‌ای بسیار کارآمد تبدیل می‌کند و می‌تواند در پایان عمر با خیال راحت بازیافت شود.
 
  • قیمت : قیمت پروفیل‌ های upvc همچنین از برخی پروفیل‌های رایج دیگر نظیر پروفیل‌های آلومینیومی، ارزان‌تر می‌باشند.
   

تولید کنندگان پروفیل‌ upvc در ایران

پروفیل upvc ویستا بست

نخستین برندی که توانسته نام خود را در فهرست برترین تولیدکنندگان upvc در ایران جای دهد، برند ویستا بست است. پروفیل‌های upvc برند ویستا بست با عبور از فیلترهای مختلف توانسته‌اند از دید کارشناسان، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پروفیل یو پی وی سی در ایران نمره 37 از 40 را نصیب خود کند. این برند با تولیدات مختلفی در بازار ایران حضور پیدا کرده که مهم‌ترین آن‌ها تولید در و پنجره‌های دوجداره upvc است.

 

پروفیل upvc وین تک

رتبه دوم در رتبه بندی برترین تولیدکنندگان پروفیل upvc در ایران از دید مشتریان و کارشناسان به برند وین تک تعلق گرفته است. از جمله تولیدات برند وین تک می‌توان به پروفیل فریم پنجره upvc ، پروفیل لنگه پنجره upvc ، پروفیل میانی ثابت و متحرک upvc و پروفیل قاب بازسازی upvc و پروفیل فریم کشویی تک ریل اشاره کرد.

 

پروفیل upvc هافمن

سومین برندی که توانسته خود را به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان پروفیل upvc در ایران بشناساند، هافمن است. محصولات هافمن نیز شامل مواردی مانند پروفیل لنگه پنجره upvc، پروفیل فریم پنجره دوجداره upvc، پروفیل فریم پنجره بزرگ دوجداره upvc، پروفیل لنگه پنجره upvc و پروفیل میانی ثابت و متحرک پنجره دوجداره upvc است.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4218
نظر شما راجع به

پروفیل UPVC چیست ؟ انواع پروفیل های یو پی وی سی

نوشتن دیدگاه
    • avatarابوالفضل

      خواص خوردگی این نوع پروفیل در مقایسه با آلومینیوم چگونه است ؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسامان

      بهترین کارخانه تولید این پروفیل چه شرکتی است؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarکیمیاعلیزاده

      شما خودتون فروش پروفیل UPVC ندارید؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد