تفاوت نبشی و ناودانی چیست ؟ شباهت ها یا تفاوت ها؟!

6دقیقه مطالعه
hamide abbasi
3 سال پیش
932 بازدید
بدون دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

نبشی و ناودانی دو محصول پرکاربرد در صنعت و ساخت‌وساز هستند که هم از نظر خصوصیات ظاهری و هم از نظر کاربرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ناودانی شکلی شبیه به U دارد، در حالی که ظاهر نبشی به حرف L شباهت دارد. نبشی به طور عمده در ساخت ستون و اتصال پل به آن، ساخت خرپا و اتصال تیرآهن به بیم باربر استفاده می‌شود، در حالی که ناودانی در زمینه تولید ماشین‌آلات، سازه‌های دریایی، قفسه‌های فولادی و چارچوب‌ها استفاده دارد.

   

نبشی چیست؟

نبشی‌ها قطعات فولادی هستند که برای اتصال مقاطع ساختاری در زاویه مناسب استفاده می‌شوند. آنها کمک می‌کنند مقاطع فولادی تا گوشه‌ها و کناره‌ها ادامه یابند تا بتن‌ریزی بدون در نظر گرفتن شکل ساختار، ادامه داشته باشد. نبشی‌ها شکلی شبیه به L دارند و در زاویه 90 درجه تا شده‌اند.

 

کاربردهای نبشی

کاربرد نبشی در ساخت چارچوب‌های در و پنجره، اتصال تیرآهن به بیم در ساختمان، ساخت ستون، خرپا و قفسه‌های آهنی و در تولید خطوط لوله در نیروگاه‌ها و صنایع و ... است.

   

ناودانی چیست؟

ناودانی از جمله پروفیل‌های ساختمانی با مقطع باز است که شکلی شبیه به حرف U دارد و بیشتر برای تهیه چارچوب‌ها در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ناودانی‌ بر اساس ظاهر، جنس و نحوه ساخت در دسته های متفاوتی تقسیم می‌شوند. این پروفیل ساختمانی و صنعتی به شکل C نیز کاربرد دارد. به همین دلیل دو استاندارد UPE و UPN برای آن تعریف شده‌اند.

 

کاربردهای ناودانی

این پروفیل ساختمانی موجب افزایش استحکام ساختمان در برابر فشار و ضربات وارده می‌شود. نوعی از ناودانی که از آن با عنوان ناودانی شیروانی یاد می‌شود نیز وجود دارد که به هدایت آب از پشت بام به زمین کمک می‌کند. به صورت کلی ناودانی در پل‌سازی، ساخت ماشین‌های صنعتی، مرمت بناهای تاریخی، ساخت انواع تیر و ستون و چارچوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   

شباهت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی هر دو جزء پروفیل‌های ساختمانی هستند که در کاربردهای صنعتی در مقیاس‌های کوچک و بزرگ به‌کار می‌روند. هر دو از ماده اولیه فولاد تهیه می‌شوند، اگر چه روش‌های تولید آنها متفاوت است. ناودانی‌ها و نبشی‌ها به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند که پروسه ساخت آنها در هر دو روش تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد. هر دو آنها در ابعاد، ضخامت‌ها و جنس‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. در برخی موارد مانند استفاده در چارچوب‌های در و پنجره نیز کاربرد مشابه دارند.

   

تفاوت نبشی و ناودانی چیست ؟

 

ظاهر

اولین تفاوتی که در نبشی و ناودانی به چشم می‌خورد، شکل ظاهری آنها است. نبشی‌ها شکلی شبیه به L دارند، در حالی که ناودانی‌ها به فرم C یا U تولید می‌شوند. ناودانی دو بال و یک جان دارد که اگر بال‌ها موازی باشند، به شکل C و اگر بال‌ها مخروطی باشند، به شکل U است. نبشی از دو بال عمود بر یکدیگر تشکیل شده است که در صورت برابر بودن با نماد V و در غیر این صورت با L نشان داده می‌شود.

 

در ناودانی‌ها ارتفاع بال‌ها بین 30 تا 400 میلی‌متر است و در سایزهای 8 تا 16 تولید می‌شوند. نبشی‌ها طول بین 6 تا 12 متر دارند و ضخامت آنها نیز بین 3 تا 35 میلی‌متر متغیر است.

 

کاربرد

ناودانی‌ها در مرمت بناهای تاریخی، ساخت قطعات در صنایع دریایی، اسکلت و چارچوب ماشین‌های سنگین به‌کار می‌روند. نبشی‌ها در ساخت چارچوب‌های در و پنجره، اتصال تیرآهن به بیم در ساختمان، ساخت ستون، خرپا و قفسه‌های آهنی و در تولید خطوط لوله در نیروگاه‌ها و صنایع و ... کاربرد دارند.

 

استانداردهای ساخت

استانداردهای نبشی عبارتند از:

DIN EN 10056-1 ASME S1-36 ASTM A36 Gost 8240 Gost 8510

 

استانداردهای ناودانی عبارتند از:

DIN-1026 / UNP, UPN DIN EN ISO 12944-3 NF A 45-255

 

گستردگی در جنس

از جمله نبشی‌های معروف می‌توان به نبشی گالوانیزه و اسپیرال اشاره کرد. به صورت کلی نبشی‌ها را به دسته‌های فولادی، پلاستیکی و آلیاژی تقسیم می‌کنند. نبشی ام دی اف و پلی‌اتیلن نیز از انواع دیگر نبشی به‌حساب می‌آیند. ناودانی‌ها بیشتر در جنس‌های آلومینیومی، استیل و گالوانیزه تولید شده‌اند که نوع گالوانیزه خود می‌تواند از فولاد کربنی، کامپوزیت پلیمری یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.

   

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی نبشی، ناودانی و تفاوت‌های آنها پرداخته شد. از برخی جهات به یکدیگر شباهت دارند و در برخی موارد نیز متفاوت هستند. از جمله تفاوت‌های آنها می‌توان به تفاوت در ظاهر، استانداردهای ساخت، جنس و کاربردهای آنها اشاره کرد.

 

در صورتی که قصد خرید ناودانی یا نبشی را دارید، می‌توانید با مشاهده مشخصات آنها در سایت اطلاعات بیشتری از هر محصول به دست آورده و سفارش خود را ثبت کنید. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات دارید یا قصد دارید از راهنمایی‌های تخصصی‌تری در خصوص این پروفیل‌ها بهره‌مند شوید، با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل کنید.

 

سوالات متداول:

  • نبشی و ناودانی از چه نظر با یکدیگر تفاوت دارند؟ نبشی و ناودانی هر دو جزء پروفیل‌های فولادی هستند که در صنعت و ساختمان‌سازی کاربرد دارند. این دو مقطع از نظر ظاهر، استانداردهای تولید، کاربرد، روش ساخت و جنس با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.
  • فرق نبشی و ناودانی از نظر ظاهر در چیست؟ ناودانی دو بال و یک جان دارد که اگر بال‌ها موازی باشند، به شکل C و اگر بال‌ها مخروطی باشند، به شکل U است. نبشی از دو بال عمود بر یکدیگر تشکیل شده است که به طور معمول در صورت برابر بودن با نماد V و در غیر این صورت با L نشان داده می‌شوند.
  • چه جنس‌هایی از نبشی و ناودانی وجود دارند؟ به صورت کلی نبشی‌ها را به دسته‌های فولادی، پلاستیکی و آلیاژی تقسیم می‌کنند. نبشی ام دی اف و پلی‌اتیلن نیز از انواع دیگر نبشی به‌حساب می‌آیند. ناودانی‌ها بیشتر در جنس‌های آلومینیومی، استیل و گالوانیزه تولید شده‌اند که نوع گالوانیزه خود می‌تواند از فولاد کربنی، کامپوزیت پلیمری یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.
  • تفاوت نبشی با ناودانی از نظر کاربرد در چیست؟ ناودانی‌ها در مرمت بناهای تاریخی، ساخت قطعات در صنایع دریایی، اسکلت و چارچوب ماشین‌های سنگین به‌کار می‌روند. نبشی‌ها در ساخت چارچوب‌های در و پنجره، اتصال تیرآهن به بیم در ساختمان، ساخت ستون، خرپا و قفسه‌های آهنی و در تولید خطوط لوله در نیروگاه‌ها و صنایع و ... کاربرد دارند.
آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4431
نظر شما راجع به

تفاوت نبشی و ناودانی چیست ؟ شباهت ها یا تفاوت ها؟!

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد