گریتینگ چیست ؟ کاربرد و انواع آن

5دقیقه مطالعه
admin
3 سال پیش
17782 بازدید
3 دیدگاه
مقاله قبلیمقاله بعدی

گریتینگ یک شبکه تور مانند یا مشبک است که به علت توان بالای مقاوت در برابر میزان بار وارده به خود و همچنین وزن مناسبی که از خود نشان میدهد در پروژه های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد ، که بسته به نوع کاربرد و انواع مختلف گریتینگ از مواد مختلف در طرح‌های گوناگون تولید می‌شود. این شبکه توری شکل از المان های فلزی که به صورت طولی و عرضی (تسمه باربر و رابط ) در کنار هم قرار دارند استفاده میکند.

گریتینگ ها به دلیل استفاده در محیط های مرطوب برای جلوگیری از زنگ زدگی ، آن را بر اساس استاندارد ASTM A123 گالوانیزه نوع گرم میکنند.طراحی بخصوص این محصول، آن را به گزینه‌ای عالی برای کاربردهای تحمل ضربه و بارگیری زیاد، از قبیل پیاده روها، پله‌ها، سکوها و نیم طبقه‌ها تبدیل کرده است . عناصر تشکیل دهنده گریتینگ ها در صورت فلزی بودن میتواند فولاد ، آلومینیوم و دیگر عناصر از این شکل یا در صورت غیر فلزی بودن میتواند کامپوزیت یا فایبرگلاس باشد.

اجزای گریتینگ :

گریتینگ از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. تسمه باربری
  2. تسمه رابط یا نگهدارنده
  3. فریم
  4. مش بندی
اجزای گریتینگ  

تسمه باربری :

تسمه‌های موازی و مسطحی هستند که در هر دو انتها متکی می‌باشند و به منظور انتقال نیروهای ناشی از بار وارد بر گریتینگ استفاده می‌شوند. همچنین، آرایش ضد لغزش یک طرفه در این نوع، به عنوان گریتینگ دندانه دار معروف است که با ایجاد شیار در تسمه مسطح مطرح می‌شود.

تسمه نگهدارنده یا رابط :

این تسمه‌ها، برای قرارگیری و ایجاد ثبات در تسمه‌های باربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، این تسمه‌های 6 میلی متری، در جهت عمود بر تسمه باربری جوش داده می‌شوند.

تسمه فریم :

تسمه‌های جوشی مسطحی هستند که در حاشیه گریتینگ برای نگه داشتن و ایجاد استحکام مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تسمه ها کلیک کنید.

گریتنیگ از لحاظ ساختاری

انواع گریتینگ از حیث ساختاری به چهار دسته زیر تقسیم میشوند:

  1. تسمه در تسمه
  2. تسمه در نیم تسمه
  3. تسمه در میلگرد
  4. تسمه در چهار پهلو

کاربرد گریتینگ

این توری‌های فولادی، به طور گسترده‌ای در پتروشیمی، نیروگاه برق، آب، تصفیه فاضلاب، دکوراسیون معماری، کشتی سازی، پارکینگ شخصی، مهندسی شهرسازی، مهندسی بهداشت و سایر رشته‌ها، پیاده روها، راهروها، روکش گودال‌ها، روکش سوراخ‌ها، پلکان، فنس‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع گریتینگ

گریتینگ براساس فرآیند ساخت و مصالح ساختمانی، انواع مختلفی دارد. تعداد کمی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  1. گریتینگ فلزی
  2. گریتینگ کامپوزیت
  3. گریتینگ استیل
  4. گریتنیگ چدنی
  5. گریتینگ آلومینیومی
  6. گریتینگ کم کربن
  7. گریتینگ گالوانیزه

گریتنگ فلزی :

این محصولات، از جنس فولاد کم کربن یا فولاد ضدزنگ می‌باشند که هر کدام مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهند.

گریتینگ کامپوزیت :

گریتینگ های FRP، از ترکیب فایبرگلاس و رزین در قالب ایجاد می‌شوند؛ که دارای ساختاری مستحکم، وزنی سبک و در برابر خوردگی مقاوم می‌باشند. این محصول، از نظر الکتریکی و حرارتی؛ نارسانا بوده و از طریق دو فرآیند قالب ریزی یا فرآیند پولتروژن تولید می‌شود.

  گریتینگ کامپوزیتی  

گریتینگ کفپوش گسترده :

گریتینگ گسترده، از صفحات فولادی با کربن کم وزن‌تر تولید می‌شود. لایه‌ها و دهانه‌های این محصول بسیار بزرگ می‌باشند و برای تردد عابران پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که این شبکه توری مانند، در صورت وجود تکیه گاه مناسب، بارهای سنگین‌تری را نیز متحمل می‌شود.

گریتینگ فولادی جوشی :

این نوع گریتینگ، معمولاً در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از طریق جوشکاری نقطه‌ای تسمه نگهدارنده به تسمه باربری، در یک ترتیب منظم و متقاطع تولید می‌شود.

گریتینگ استیل :

فولاد ضد زنگ یکی از متنوع‌ترین و با ارزش‌ترین مواد در جهان است.با این حال، همانطور که بیشتر از قبل می‌دانید، بزرگترین اشکال فولاد ضد زنگ این است که بسیار گران است و برای اکثر برنامه‌های کاربردی عملی نخواهد بود. از این گذشته، گریتینگ‌های فلزی از جنس استنلس استیل، به سرعت گرما را جذب می‌کنند و باعث ایجاد میدان گرمایی می‌شوند که ممکن است دمای محیط را به صورت مصنوعی افزایش دهند.

در متن زیر 5 مزیت برتر گریتینگ‌های ضد زنگ آورده شده است:

  • حفظ استحکام در درجه حرارت بالا و پایین
  • جلوگیری از رشد باکتری‌ها و تمیز کردن بی دردسر آن
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • قابل بازیافت
  • بسیار بادوام

گریتینگ چدنی : 

این توری چدنی، یک محصول عالی و مقرون به صرفه است که در مناطقی با ظرفیت بار سنگین یا سبک از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در نقاط سایشی، مقاومت به خوردگی خوبی از خود نشان می‌دهد؛ اما مستعد زنگ زدگی می‌باشد. همچنین، به دلیل بالا رفتن ارزش قراضه این محصول در سالهای اخیر، بسیار مورد سرقت قرار گرفته است.

  گریتینگ چدنی  

گریتینگ فولادی کم کربن :

این توری‌ها، به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و ظرافت و نظم خاصی به سازه‌های منتخب ارائه می‌دهند. اما در مقایسه با همتایان خود از مقاومت کششی ضعیفی برخوردار می‌باشند.

گریتینگ فولادی گالوانیزه :

بر روی گریتینگ‌های فولادی گالوانیزه، عملیات پرداخت صورت می‌گیرد و دارای ظاهری صیقلی و براق می‌باشند. این محصول، به دلیل برخورداری از مزایای عالی، گزینه‌ای ایده آل جهت اهداف صنعتی می‌باشد.

در متن زیر، برخی از این مزایا آورده شده است:

  • طول عمر بیش از 30 سال حتی در محیط‌های بسیار خورنده
  • هزینه نسبتا کم تعمیر و نگهداری
  • عدم خراش و ساییدگی در هنگام تماس فیزیکی با ماشین آلات یا پله‌ها
  • سازگار با اشکال و اندازه‌های مختلف در هر سازه

گریتینگ آلومینیومی :

توری آلومینیومی، به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی، یک گزینه ایده آل می‌باشد. این محصول، به دلیل تطبیق پذیری و دوام بالا، برای انواع کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این باره، مسئله اصلی معماران، زیبایی شناسی می‌باشد.

مزایای گریتینگ فولادی :

بر اساس دلایل زیر در ساخت انواع گریتینگ از فولاد استفاده می‌شود:

استحکام:

فولاد از استحکام کششی بسیار بالایی برخوردار است. یک آلیاژ با دوام است که از مواد واکنشگر ساخته شده است و باعث سست شدن نابجایی در سطح اتمی می‌شود.

دوام:

فولاد به هیچ وجه دچار پوسیدگی نمی‌شود. بنابراین در شرایط مختلف مانند گرما و سرمای شدید، وزش باد سنگین یا باران شدید می‌توان با اطمینان بر روی آن حساب کرد.

پایداری:

فولاد یکی از مواد قابل بازیافت در جهان می‌باشد. که می‌توان آن را ذوب کرد و بارها و بارها بدون از دست دادن ساختار و پایداری آن استفاده کرد. نرخ بازیافت جهانی فولاد 90٪ است. با این حال، برخی منتقدین اظهار داشتند که انرژی زیادی جهت ذوب و بازیافت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است در طولانی مدت باعث خسارات بیشتر شود.

فرایند تولید گریتینگ فولادی :

به طور کلی، فرآیند تولید این محصول، به دو نوع دستی و ماشینی تقسیم می‌شود. در روش ماشینی از یک دستگاه جوشکاری با ولتاژ بالا استفاده می‌شود؛ که از طریق نیروی جوشکاری الکتریکی و فشار هیدرولیک، به طور خودکار و یکنواخت از روی میله‌های افقی واقع در فولاد مسطح عبور می‌کند. نیرو به وسیله‌ی میله نگهدارنده به فولاد مسطح وارد می‌شود، و در نهایت یک گریتینگ فولادی با کیفیت، همراه با اتصالات لحیم کاری قوی، پایداری و استحکام بالا حاصل می‌شود. ویدئو ساخت گریتینگ به وسیله دستگاه CNC را مشاهده کنید.

در تولید گریتینگ به روش دستی، ابتدا فولاد مسطح پانچ می‌شود و سپس میله نگهدارنده با استفاده از جوشکاری نقطه‌ای یا خالجوش به سوراخ متصل می‌شود. لازم به ذکر است که بین نگهدارنده و فولاد مسطح، فاصله وجود دارد و جوشکاری در هر نقطه تماسی غیرممکن است. بنابراین؛ جوش، قوی نیست و استحکام آن کاهش می‌یابد.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=881
نظر شما راجع به

گریتینگ چیست ؟ کاربرد و انواع آن

نوشتن دیدگاه
    • avatarHedayatpoor

      ممنون از اطلاعاتتون که. به اشتراک گذاشتین

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarوحید رضایی

      گریتینگ های استنلس استیل بیشتر کجاها استفاده میشن؟

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
    • avatarسعید

      عالی… مفید بود خیلی???

      آیا برای شما مفید بود ؟
      0
      0
نظر شما چیست ؟
همراهان آی فولاد