ورق گالوانیزه سقفی چیست

5دقیقه مطالعه
مقاله قبلیمقاله بعدی

ورق گالوانیزه سقفی به فولادی گفته می‌شود که به صورت صفحه‌ای مسطح شکل و به منظور جلوگیری از خوردگی، فرآیند گالوانیزه شدن را طی کرده است. فرآیند گالوانیزه سازی توسط ورق فولادی که تحت یک فرآیند شیمیایی قرار می‌گیرد، باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. این فرآیند همچنین باعث می‌شود که فولاد بسیار مستحکم‌تر و قابل اعتمادتر از لحاظ پایداری شود. ما همپنین درباره تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه تحقیق کردیم، مطالعه آن میتواند برای شما مفید باشد.

انواع ورق گالوانیزه سقفی

ورق کرکره

ابتدایی‌ترین فرم ورق شیروانی که به صورت موج سینوسی دره و قله و به طول دلخواه تولید می‌شود. این ورق‌ها با عرض 100 و 125 سانتی‌متر تولید می‌شوند اما عرض مفید آن‌ها 100 و 80 سانتی‌متر است.

ورق ذوزنقه

فرم ورق ذوزنقه خیلی شبیه به ورق کرکره‌ای است که بصورت شکسته تولید می‌شود و استحکام بالایی دارد. از نظر آب‌بندی سقف شیروانی، مطمئن‌ترین فرم ورق شیروانی است. ورق تولید شده با عرض 100 سانتی‌متر، 72 سانتی‌متر مفید را پوشش می‌دهد و ورق تولید شده با عرض 125 سانتی‌متر، 88 سانتی‌متر سقف را پوشش می‌دهد.

ورق شادولاین

یکی از پرکاربردترین فرم ورق‌ها، ورق شادولاین است، که فرمی مستحکم و با پوشش زیاد و مقرون به صرفه‌ترین فرم ورق گالوانیزه است. از نظر آب‌بندی هم پوششی عالی دارد. از هر 100 سانتی‌متر از آن، 80 سانت مفید بوده و در حالت با عرض 125 سانتی‌متری، 105 سانتی‌متر آن به صورت مفید سقف را پوشش می‌دهد. از ورق شادولاین بیشتر برای پوشش سوله و خرپا استفاده می‌شود.

ورق طرح سفال پالرمو

ورق‌های طرح سفال پالرمو به صورت خم‌های شطرنجی فرم داده می‌شوند و بسته به طول گام‌های ورق، آهن‌کشی می‌شوند که معمولا به اندازه طول دو گام را تیرریزی می‌کنند. در ورق‌های با عرض 100 سانتی‌متر، 84 سانتی‌متر از عرض آن مفید بوده و در حالت با عرض 125 سانتی‌متر، 105 سانتی‌متر مفید را دارا می‌باشد.

ورق طرح سفال جنوا

ورق‌های طرح سفال جنوا به صورت خم‌های شطرنجی فرم داده می‌شوند و به طول گام‌های ورق آهن‌کشی می‌شوند. ورق طرح سفال جنوا استحکام خیلی بهتری نسبت به طرح سفال پالرمو داراست و آب‌بندی و هدایت آب خیلی بهتری هم به دلیل دره‌های عمیق ایجاد شده در ورق دارد و معمولا به اندازه طول دو گام آن را تیرریزی می‌کنند. ورق‌های با عرض 100 سانتی‌متر دارای 77 سانتی‌متر عرض مفید و در حالت 125 سانتی‌متری، دارای 98 سانتی‌متر عرض مفید است.

تایل طرح سفال

تایل طرح سفال به صورت تکی تولید می‌شود که حاصل پرس بدون رنگ و برش از ورق گالوانیزه است. تایل طرح سفال به دلیل داشتن رنگ‌بندی متنوع و فراوان و ایجاد هارمونی جذاب با نمای ساختمان طرفداران زیادی دارد. تایل‌های طرح سفال در ضخامتهای 4/0 ، 5/0 و 6/0 میلی‌متر و به ابعاد 98 سانتی‌متر طول و 37 سانتی‌متر عرض تولید می‌شود.

مراحل کلی تولید ورق گالوانیزه سقفی

  • فرآیند جوشکاری: یک ورق پیوسته، با جوشکاری انتهای ورق‌های فولادی بریده شده تشکیل می‌شود.
  • فرآیند صاف کردن: برای صاف کردن ورق فولاد، از یک شکل‌دهنده سطحی کششی با عملکرد بالا استفاده می‌شود.
  • فرآیند تمیز کردن: ورق فولادی در یک وان قلیایی تمیز می‌شود و برای چربی زدایی اولیه شست و شو داده می‌شود تا اکسیدهای سطح آن کاهش یابد و چسبندگی مناسب برای پوشش فراهم شود.
  • فرآیند پخت مداوم: این مرحله شامل كاهش فیلم اکسید شده روی سطح ورق فولاد با عبور مداوم آن از كوره احیا است.
  • فرآیند گالوانیزه: ورق در اتمسفر احیایی قرار گرفته و مستقیماً در یک وان روی مذاب غوطه ور می‌شود. ورق فولاد به دور غلتکی رول می‌شود که در داخل وان پوشش آغشته به عنصر روی قرار دارد و با کشیدن آن، به صورت عمودی از حمام خارج می‌شود. حذف روی مذاب اضافی با استفاده از هوای فشار بالا برای بدست آوردن ضخامت پوشش قابل کنترل دقیق انجام می‌شود.
  • فرآیند تصفیه شیمیایی: ورق روی پوشش داده شده متناسب با کاربرد مورد نظر در معرض عملیات‌های شیمیایی مختلف قرار می‌گیرد. این عملیات شامل تصفیه فسفات برای قابلیت رنگ پذیری عالی و عملیات ویژه حذف کرومات برای مقاومت در برابر خوردگی می‌باشند.

نحوه اجرای ورق گالوانیزه سقفی

مراحل اجرای ورق گالوانیزه سقفی به شرح زیر می‌باشد:

1- تعیین همپوشانی و برآمدگی لازم

یکی از دلایلی که این ورق‌ها به شکل موج دار طراحی می‌شوند این است که ورق های مجاور به راحتی می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. طول این هم‌پوشانی به گام سقف شما بستگی دارد، که باید در راهنمای سازنده شرح داده شود. همپوشانی 150 میلی‌متر اغلب برای سقف هایی با شیب 10 درجه توصیه می‌شود، در حالی که 300 میلی‌متر برای سقف‌های دارای شیب 5 درجه توصیه می‌شود. همیشه باید برآمدگی حداقل 70 - 60 میلی‌متر را داشته باشید تا آب با تیرچه‌ها تماس پیدا نکند، چرا که این امر می‌تواند منجر به نفوذ رطوبت شود.

2- برش ورق‌ها در اندازه‌های معین

طول تیرها و فاصله آن‌ها باید به اندازه مساحت ورق‌هایی که باید برش داده شوند، باشد. بدین منظور بسته به مواد ورق خود ممکن است نیاز به استفاده از اره گرد یا اره دستی داشته باشید.

3- تعیین جهت هم‌پوشانی ورق‌ها

هم‌پوشانی ورق‌ها باید در جهت باد انجام شود. به عنوان مثال، اگر باد از شرق می‌وزد، ورق‌های سمت چپ باید با آن‌هایی که در سمت راست قرار دارند، هم‌پوشانی داشته باشد. این امر باعث می‌شود ورق‌ها هنگام وزش باد از هم جدا نشوند.

نحوه هم‌پوشانی ورق‌ها در حالت وزش باد از سمت راست

4- ثابت کردن اولین ورق در جای خود و به پورلین

اولین ورق در لبه سقف قرار گرفته و اطمینان حاصل می‌شود که برآمدگی لازم حفظ می‌شود. سپس، پیچ‌ها یا میخ‌ها با عبور از حفرات، درون پورلین‌ها حلقه می‌شوند. این پیچ‌ها باید به صورت عمودی نصب شوند و بیش از حد سفت نشوند.

5- نصب سایر ورق‌های باقی‌مانده

سپس می‌توان بقیه ورق‌ها را نصب کرد. منتها باید توجه داشت که هر ورق با ورق قبل از آن هم‌پوشانی کرده و با استفاده از فیکس کننده‌های عمودی محکم شوند. در انتها برای اطلاع از راه های جلوگیری از شوره ورق گالوانیزه این مقاله را مطالعه کنید.

نحوه قیمت‌گذاری روی ورق‌های گالوانیزه سقفی

برای محاسبه قیمت ورق‌های یاد شده دو روش وجود دارد:

روش اول این‌که به طور کلی برای محاسبه وزن انواع ورق فولادی از جمله ورق‌های گالوانیزه سقفی، یک فرمول ثابت وجود دارد و با در اختیار داشتن ابعاد ورق و جای‌گذاری آن‌ها در فرمول، می‌‌توان وزن محصول تولید شده را به دست آورد. فرمول محاسبه وزن ورق‌های گالوانیزه به ترتیب زیر است:

(طول ورق برحسب متر × ضخامت ورق برحسب میلی‌متر × عرض ورق برحسب میلی‌متر× چگالی فولاد) ÷1000

در این فرمول باید دقت شود که چگالی فولاد به طور دقیق 7.86 می‌باشد که بهتر است در محاسبه وزن ورق‌های گالوانیزه ایرانی از طریق فرمول ذکر شده، عدد 8 به عنوان عدد چگالی یا وزن مخصوص فولاد قرار داده شود.

روش دوم نیز مراجعه به جدول وزنی ورق می‌باشد که در این روش با در اختیار داشتن ضخامت ورق مورد نظر می‌توان وزن ورق را با طول و عرض دلخواه تعیین نمود و بر اساس آن آن قیمت ورق نیز تعیین می‌شود.

آدرس کوتاه مطلب
https://ifoolad.com/?post=4372
نظر شما راجع به

ورق گالوانیزه سقفی چیست

نوشتن دیدگاه
    نظر شما چیست ؟
    همراهان آی فولاد